Nekromanti Klassiska kommersiella kampanjer

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Hej!

Min spelgrupp Shaguliterna spelade precis klart den femte konfluxen efter sammanlagt sex års spelande. Vi hade naturligtvis fantastiskt roligt med kampanjen och firade lämpligt med en högtidig skål i bubbel efter att vi lyckats hålla konfluxen från såväl Rirbas som Shaguls händer under det sista spelmötet. :)

Anledningen till att jag skriver här är att jag är ute efter era insikter om vilka övriga "klassiska" rollspelskampanjer som finns. Av allt att döma så anses Svavelvinter-sviten vara den mest klassiska bland svenska rollspelsprodukter. Men den har jag ju som sagt redan spelat. Vilka övriga kampanjer av dylik kvalitet och originalitet står att finna om jag är beredd att bredda mitt sökande även till engelskspråkiga produkter?

Kort och gott: Vilka är de riktigt klassiska äventyren (som har åldrats väl) bland amerikanska rollspel?

Tack på förhand!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
De som brukas ta upp är ju The Enemy Within (WHFRPG) och Masks of Nylle (CoC).

Varför just amerikanska rollspel? Har ni inte redan spelat igenom Undergångens arvtagare kan jag rekommendera den svåååårt. Det finns ett par deläventyr som är lite svagare men om man ser kampanjen från början till slut så är den helt sinnessjukt bra.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Varför just amerikanska rollspel? Har ni inte redan spelat igenom Undergångens arvtagare kan jag rekommendera den svåååårt. Det finns ett par deläventyr som är lite svagare men om man ser kampanjen från början till slut så är den helt sinnessjukt bra.

Jag funderar starkt på att dra igång Undergångens Arvtagare. Efter din rekommendation blir jag ännu mer sugen. Ett problem är om kampanjen är för stor? Har du nån uppfattning om hur lång tid det tar att spela igenom den?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Pfft, det är svårt att uppskatta, vi drog Nordholmiaboken på typ en vecka men vi spelade varje dag, 8-9 timmar om dagen.

Det är tre böcker med tre äventyr i varje, och även om man kanske drar igenom de första på 2-3 spelmöten styck så blir läget mer och mer komplicerat och även om de i omfång är lika stora kommer det nog ta mer tid längre fram allteftersom fraktioner, komplikationer, relationer och sånt utvecklas.

På detta läggs också introäventyret Vid Regnbågens Slut (är dock sällsynt så om ni inte har ett i gruppen nånstans lär ni får punga, men det är ... typ värt det som kampanjavstamp) som för min spelgrupp tog ungefär tre sextimmars spelmöten.

All in all... spelar ni en gång i veckan i ett år så kanske ni blir klara. Kanske.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
vad sägs om den där Vampire-kampanjen som börjar med Ashes to Ashes, med de olika Chicago-böckerna? jag minns den som väldigt kul.

Sen var ju Barbia ganska fet, har jag för mig.

Det finns en trilogi till Trinity som ska vara bra- har dock inte spelat den själv....
 

1897

Veteran
Joined
3 Mar 2010
Messages
38
Location
Stockholm
Ett problem är om kampanjen är för stor? Har du nån uppfattning om hur lång tid det tar att spela igenom den?

Vi i min spelgrupp har precis klarat av första spelmötet i Hindenburg och de två första böckerna, Pirit och Nordholmia, har tagit ungefär 200+ timmar att spela igenom
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
NilsH said:
vad sägs om den där Vampire-kampanjen som börjar med Ashes to Ashes, med de olika Chicago-böckerna? jag minns den som väldigt kul.

Sen var ju Barbia ganska fet, har jag för mig.

Det finns en trilogi till Trinity som ska vara bra- har dock inte spelat den själv....
Darkness Revealed? Körde igenom den med min grupp för rätt länge sen. Gillar starkt upplägget i den. Har Alien Encounters, som är lite uppföljare, men har inte kört den.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Foggmock said:
De som brukas ta upp är ju The Enemy Within (WHFRPG) och Masks of Nylle (CoC).
Instämmer helhjärtat, det här är de klassiska kampanjerna (har kört halva av den sistnämnda, någon gång ska man köra den första också).

Jag skulle vilja lägga till "Ärans väg" till Drakar och Demoner Expert, mest av nostaligska skäl, minns den inte så så värst bra, speciellt så funkade inte slutet bra med min grupp, men det är för mig en svenska klassikern.

Och vi spelar just nu The great Pendragon campanj" i alla fall står det något sånt på spelledarens bok (sedan skulle jag chansa på att rätt mycket är egna spår också). Känslan av att långköra i Pendragon är grymt bra och kul att få följa en hel släktkrönika.

-Gunnar (alltid osäker på hur mycket i vårt Pendragonspelande som är husregler och husanpassningar)
 
Top