Nekromanti klassiska äventyr...

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
häromkvällen satt man så och hade outsägligt tråkigt.. så man drog fram en inspelning av serien "en fösvunnen värld", baserad på boken av arthur conan doyle...

måste bara säga att jag är fullständigt stormförtjust i sånt här... sent 1800-tal, tidigt 1900-tal (vet inte vilket) och de här klassiska äventyren... lorder och ladys, akademiker och arroganta aristokrater..*mys*

länge har tankaen på ett sånt här rollspel/spelvärld spirat i mitt huvud. sent 1800-tal och tidigt 1900-tal... äventyr och aristokrati. uj.. menmen.. över till idén som poppade upp i mitt huvud.

i "en försvunnen värld" får en expedition nys om en platå i den täta sydamerikanska djungeln (där finns det tydligen mycket mystiskt) där dinosaurier fortfarande lever... expeditionen (med de klassiska ingredienserna; burdus professor som brinner för att bevisa att han inte är galen, en annan dammig professor som bara tror på dinosaurier om han står öga mot öga med den, den självsäkre storviltjägare, en ung och halvfeg journalist med stora drömamr och en kvinna i byxor(!)) far iväg till platån där de mycket riktigt finner dinosaurierna.
man tar sedermera med sig ett litet dinoägg tillbaka till civilisationen. men bestämemr sig till slut för att INTE berätta om platån.

whatsoever.. mitt i detta virrvarr av tankar hade jag en idé ju...

jo. tanken var en spelvärld under sagda tidsepok... lägg till alla äventyrselement från diverse böcker (resan till jordens medelpunkt, försvunnen värld etc). vi har alltså en värld där det finns dinosaurier, mystiska ting i haven och på ensamma öar....

låter det överhuvudtaget lockande? eller har jag bara förivrat mig iväg in i ett snår av.. nånting?

och vilka mer "klassiska äventyr" finns det föresten nu igen? (minnet är bra, men kort) som utspelar runt sekelskiftet 1800-1900?

hm.. vet inte om något av detta är vettigt... är kanske för sent på dygnet.... :gremcrazy:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Först och främst: införskaffa seriealbumet League of Extraordinary Gentlemen (som snart ska bli film) och GURPS Steampunk, och kanske Adventure! eller liknande pulpspel om du vill ha en lite modernare framtoning (det finns säkert ett antal lämpliga Gurps-böcker här också, för det finns det alltid).

Och visst låter det intressant, jag är själv ganska insnöad på 1800-tal och tidigt 1900-tal. Jag kommer nog med mer kommentarer imorgon.


/Dimfrost
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,512
Location
Stockholm
Några stycken

Som jag anser vara klassiska i alla fall...

Fången På Zenda
En världomsegling under havet
Jorden Runt på 80 dagar
Djungelboken
Tsarens kurir
Den siste mohikanen
Hjortdödaren

I stort utspelar sig väl de under 1700- och 1800-talet, kanske till och med lite grann på 1900-talet. Klassiska äventyr.

Hoppas det hjälper något!

M.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,954
Location
The Culture
och vilka mer "klassiska äventyr" finns det föresten nu igen? (minnet är bra, men kort) som utspelar runt sekelskiftet 1800-1900?
Alla Jule Vernes böcker är det första som poppar upp. Till jordens medelpunkt, en världsomsegling under havet, jorden runt på 80 dagar, från jorden till månen och många, många fler.
Om du sedan läser League of Extraordinary Gentlemen och undrar vem Allan Quatermain är, kan du hitta ett par äventyrsböcker med honom också. Minst en av dem har jag hittat på nätet, men jag orkar inte söka upp länken nu, eftersom jag sitter på en slö modemuppkoppling. (Därför orkar jag inte heller kolla om jag stavat rätt till Quatermain.) Och är vi inne på LoEG kan du ju dessutom läsa Dracula, Dr. Jekyll och Mr. Hyde, Den osynlige mannen och andra litterära inspirationskällor.
Sedan rekommenderar jag alltid Lovecraft om jag får en chans. At the Mountains of Madness kan väl kallas för äventyr med lite god vilja.

Spelet Space 1899 (eller något sådant), som jag varken läst eller sett, tror jag har ungefär den värld du söker efter.

/tobias
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Aaah! Ett av mina absoluta favvisrollspel. Space:1889 är precis vad Jade söker.

Sen att regelsystemet har sina små skönhetsfel talar vi tyst om...


/Rax, som jagat dinosaurier på Venus, letat försvunna skatter på Mars och upptäckt intelligent liv på Månen (iaf i Space: 1889)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Några stycken

Det beror ju å effektivmarknadsföring och inte på att de är bra. Det är snarare att de exempel du tagit är totalt värdelösa och står fär den gryende borgarklassen värdsbild. Rent litterärt är det som toapapper i Gutenbergs röv.

Ta jorden runt på 80 dagar som du tog upp, vad är det för en berättelse om inte ett engelskt 1800-tals hån av deras imperiska undersåtar och deras sjukliga vanor!

Nej du Seter nu tycker jag du är ute lite väl på hal is, dessa böcker är bra enbart för att du har blivit inbillad det.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Det är lite detta jag vill ha i mitt spel, Grå Tider, ju! :gremlaugh:

Sent 1800-tal, á la Victorian London + magi och mystik med lite klassisk fantasy...
Mitt spel kanske är lite mer fantasy än vad du tänkt dig, men dina tankar kring konceptet låter störtsköna. Spåna på bara!
Jag anmäler mig frivilligt som bollplank för all möjliga idéer.

Ska det tro vara lite steampunk-influenser? *hoppas*

DragonLord - fast i steampunk- och katana-träsket...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,512
Location
Stockholm
Öööööh

Glömde du en smiley eller menar du allvar (vilket jag i och för sig har svårt att tro)?

Jaja, du får tycka som du vill. Jag är generös idag.

Du får svårt att motbevisa att de är klassiska.

Eller hur?

M.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Indierollspel i 1800-tal och vandöda raggare.

Kolla gärna upp Staden och Fagins Hand också.


Och till er andra i Staden-besättningen.. Jag själv tänker börjar spela Staden så fort jag pillat klart mitt nuvarande regelsystem, och kan pilla ihop ett till Staden. Men jag har planer på en novell om vardagsliv i en arbetarklassfamilj och en beskrivning av "vandöda raggare" ungefär, efter inspiration av Depeche Modes "Dead of night", som tyvärr nu finns på en CD i en CD-spelare, tappad och bortglömd i de västergötländska skogarna.
Dom skulle för övrigt kunna passa i CCC (Länksamling, två länkar till CCC) också. :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,952
Location
Nordnordost
Quatermain dyker ju upp i filmerna Kung Salomos skatt 1 och 2. King Solomons Mines tror jag de heter på engelska.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Själv förvirrad

Glömde du en smiley eller menar du allvar (vilket jag i och för sig har svårt att tro)?
Jag skrev inte det där, däremot så var flera forumsmedlemmar hemma hos mig under midsommar och antagligen är det ett fylleinlägg från någon som använt min dator (och jag har mina misstankar).

Det skulle dessutom förklara varför en del inlägg är markerade som lästa trots att jag inte varit inloggad sedan de skrevs...

Tro mig, bakar ska sparkas...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Jag tyckte det var skumt

Sparka på. Och hälsa från mig. Och sparka sen igen!
Jajamensan. Enda problemet är att jag har två huvudmisstänkta och formuleringen tyder på att det kan vara vem som helst (eller båda två i maskopi...)...

Nåja, jag kan statuera urskiljningslösa exempel också...

Btw, just for the record så rekommenderade du ungefär de verk jag skulle rekommenderat.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Mycket dåligt

Jag skrev inte det där, däremot så var flera forumsmedlemmar hemma hos mig under midsommar och antagligen är det ett fylleinlägg från någon som använt min dator (och jag har mina misstankar).
Det tycker jag var mycket dåligt gjort av de skyldiga. Jag hade tagit extremt illa upp om någon gått in och skrivit dumheter i mitt namn.

Tro mig, bakar ska sparkas...
Sparka hårt, och hälsa från mig också är du snäll.

/Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Mycket dåligt

Det tycker jag var mycket dåligt gjort av de skyldiga.
Efter en närmare koll så ser jag att det skrivits när merparten av sällskapet åkt för att handla, och kvar i huset fanns enbart Herr Nils och Lokomotiv. Inlägget har dessutom distinkta drag av bådas skrivstil och formuleringar, så jag tror att de roat sig med att hitta på otyg.

Fi dong på dem!

Jag hade tagit extremt illa upp om någon gått in och skrivit dumheter i mitt namn.
Japp, det är irriterande.

Sparka hårt, och hälsa från mig också är du snäll.
Jajamensan!
 
Top