DoD Klassisk utvald-av-ödet-fantasy?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,277
Location
Marjura
Om man tänker sig ett klassiskt Potter/Skywalker-upplägg… De unga rollpersonerna är utvalda men vet inte om det initialt. RPs föräldrar offrade sig i någon kamp mot ondskan. En profetia finns som förklarar varför arvingarna ånyo måste stoppa ondskans återkomst etc, men det kommer fram senare.

De är föräldralösa och bor på nåder på ett gistet herresäte, med en grinig och oengagerad baron som förmyndare, som själv har elaka och bortskämda barn i samma ålder. Några inledande scener om hur tufft rps har det. Kanske en snäll lärd gamling på slottet tar sig an dem.

Mystiska saker börjar hända i trakten, skumt folk frågar om de föräldralösa barnens bakgrund etc. Kanske en fightscen mot den odräglige baronsonen, där en av rollpersonerna plötsligt får oanade krafter, m fl liknande incidenter. Kanske överfalls de lömskt av något mörkerväsen en natt, lite som nazgûlerna i Bree. En mentor dyker upp och förklarar att de måste iväg och ta reda på mer om deras bakgrund/profetian.

Spånar på, men tror att detta skulle funka som ett enkelt om än klyschigt upplägg. Spelarna skulle snabbt greppa var grejerna kommer ifrån såklart, men troligen bli nyfikna på vilket öde som väntar. Sen måste man ju twista det hela så klart. Den vise mentorn kanske är ond och vill åt något som bara arvingarna kan hitta Osv.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,277
Location
Marjura
Fnular vidare i regnet…
låt spelarna beskriva vilken typ av rollperson de vill spela. Det är deras förälder, då har du som SL lite att gå efter med storyn. Föräldrarna offrade sig mot ett Hot, men Hotet förbannade deras avkommor, och en profetia om det finns. Kan det inspärrade Hotet undanröja/tillfångata/komma över ritualbitarna etc barnen har så kan Hotet återvända. Barnen fördes i säkerhet till ett herresäte av ngn inflytelserik person som gynnades av att Hotet försvann, men de blir dåligt behandlade.

Låt sedan spelarna tro att de skall skapa de rollpersoner de vill, men ge dem bara typ 2T6 var i Grundegenskaper och grund i färdigheter och låt dem börja som barn (8-10 år) i en scen el två. Sedan går något år innan nästa scen och de kan öka några grundegenskaper och via scener få mer färdigheter. Osv. På så sätt ˋspelarˋ man fram sin rollperson under några scener.

En obligatorisk scen är ju gästabudet, när någon adlig (Kungen som gynnades?) kommer på besök med sitt entourage, och vill titta till avkommorna i smyg när de tror att barnen inte är vakna, och konstaterar att de är lika sina föräldrar. Men ngn rådgivare till Kungen är infiltratör/tjallare åt krafter som vill släppa loss Hotet igen, så snart börjar det hända saker.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,326
En möjlighet skulle ju kunna vara att sällskapet består av tre* möjliga kandidater, alltså att alla tre genomgår Resan och man får inte reda på vem som egentligen är ödets utvalde förrän precis i slutet.
Nu var det länge sedan jag läste, men flirtar inte Wheel of Time med det i bokserien? Inte så att det inte avslöjas förrän på slutet, men det tar ett tag i alla fall?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,277
Location
Marjura
Någon som läst trilogin Minne, Sorg och Törne av Tad Williams? Känns som gjutet att inspireras av till ett liknande Dod-upplägg (fast sista delens längd skrämmer lite " At over 520,000 words it is one of the longest novels ever written.", och den bröts upp i sex (!) volymer vid den svenska utgivningen).
Simon som fjortiskökspojk som blir magikerlärling känns som ett bra startupplägg, där man tonar ner "Ödet" och det är slumpen som drar in spelarna i plotten.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,080
Location
The Culture
Någon som läst trilogin Minne, Sorg och Törne av Tad Williams? Känns som gjutet att inspireras av till ett liknande Dod-upplägg (fast sista delens längd skrämmer lite " At over 520,000 words it is one of the longest novels ever written.", och den bröts upp i sex (!) volymer vid den svenska utgivningen).
Simon som fjortiskökspojk som blir magikerlärling känns som ett bra startupplägg, där man tonar ner "Ödet" och det är slumpen som drar in spelarna i plotten.
Jag har läst den, och kan rekommendera den halvhjärtat. Det finns bra bitar med den, men också många grejer jag störde mig på redan när jag läste den, och hade stört mig enormt mycket på idag. Till exempel:

* Att så gott som ingenting löses av att huvudpersonerna är smarta och kompetenta, framför allt inte slutstriden.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,097
Fall of Magic är visserligen inte DoD, men kan enkelt spelas enligt tropen "Hjältens Resa". Ingen spelar i normalfallet the Magus, utan dennes åtföljare, men det är ju lätt att ändra på; låt bara en spelare vara the Magus.
 
Last edited:

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
En sak som skulle kunna vara kul är om den rollperson som är den Utvalde spelas av den minst erfarne rollspelaren, och alla andra RP spelas av erfarna spelare!

Apropå profetior: I rollspelet Svavelvinter finns en slumptabell för att ta fram profetior som det är upp till rollpersonerna att tolka och passa in i det som händer. Jag tänker att detta kan leda till att äventyret känns mindre rälsat och ger mer möjligheter för spelarna att påverka storyn. Om det finns en grumlig profetia kan en tillräckligt nojig spelgrupp läsa in vad som helst som uppfyllande av profetian, medan profetian kanske inte har någon bäring alls på det som händer!
 

VikingGamer

Veteran
Joined
12 Jul 2024
Messages
39
Äventyr, som passar nya DoD, från andra spelkällor, där mallen följer traditionell young adult-fantasy, vad finns att kolla in?

Dvs där man spelar en ovetande yngling, som snart skall ut på Hjältens Resa, pga utvald av ödet, släktskap, magi, gudarnas försyn, förkämpe, profetior etc. Inte traditionella äventyr där man är en grupp problemlösare som dras in, utan ett som stöder troperna för när en karaktär är utvald för stordåd, och övriga spelare är hjälpare.

För mig är detta något man väver in isin kampanj som övergripande tema, sedan spelar man äventyren med den eller de utvaldasamt deras kumpaner, och detfunkar bra enligt mig. Jag har solospelat en sådankapanj där den utvalde just "vunnit" Erik Granströms Konflux och nu skapas en ny värld...
 
Top