DoD Klassisk utvald-av-ödet-fantasy?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Äventyr, som passar nya DoD, från andra spelkällor, där mallen följer traditionell young adult-fantasy, vad finns att kolla in?

Dvs där man spelar en ovetande yngling, som snart skall ut på Hjältens Resa, pga utvald av ödet, släktskap, magi, gudarnas försyn, förkämpe, profetior etc. Inte traditionella äventyr där man är en grupp problemlösare som dras in, utan ett som stöder troperna för när en karaktär är utvald för stordåd, och övriga spelare är hjälpare.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jag tror aldrig jag stött på något rollspelsäventyr som följer den mallen. Eller något system som är byggt för det, även om det säkert finns flera som kan användas för det med minimal anpassning.

Skall man göra en Hjältens Resa så blir det närmast en hel kampanj snarare än ett enstaka äventyr, och det är ju det lilla problemet att bara en karaktär är huvudpersonen vilket kanske inte är så populärt i de flesta spelgrupper.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Skall man göra en Hjältens Resa så blir det närmast en hel kampanj snarare än ett enstaka äventyr, och det är ju det lilla problemet att bara en karaktär är huvudpersonen vilket kanske inte är så populärt i de flesta spelgrupper.
En möjlighet skulle ju kunna vara att sällskapet består av tre* möjliga kandidater, alltså att alla tre genomgår Resan och man får inte reda på vem som egentligen är ödets utvalde förrän precis i slutet.

En annan möjlighet är att spelarna alla spelar följare/medhjälpare som måste se till att den här ödesutvalde snorgärsen tar sig levande till Mount Doom med alla nio nycklar för att besegra Torak i en envig. Och SL styr Belgarion, så att säga.

Men ja, det är allt lite underligt att det inte finns en uppsjö av spel som åtminstone försöker, givet hur många som inspirerades av t.ex. Belgariaden när det begav sig. Den här sortens hjälteresa/wish fulfilment känns ju som en rätt vanlig grej i fantasy ändå.

* tre för att det är den optimala storleken på en spelgrupp =)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
En möjlighet skulle ju kunna vara att sällskapet består av tre* möjliga kandidater, alltså att alla tre genomgår Resan och man får inte reda på vem som egentligen är ödets utvalde förrän precis i slutet.

En annan möjlighet är att spelarna alla spelar följare/medhjälpare som måste se till att den här ödesutvalde snorgärsen tar sig levande till Mount Doom med alla nio nycklar för att besegra Torak i en envig. Och SL styr Belgarion, så att säga.

Men ja, det är allt lite underligt att det inte finns en uppsjö av spel som åtminstone försöker, givet hur många som inspirerades av t.ex. Belgariaden när det begav sig. Den här sortens hjälteresa/wish fulfilment känns ju som en rätt vanlig grej i fantasy ändå.

* tre för att det är den optimala storleken på en spelgrupp =)
Jo, funderade lite på att spelgruppen alla vuxit upp på en gård/herresäte, och är ”länkade” till Ödet på ngt sätt, men att en kommer att bli den Utvalde under spelets gång. Har för mig att det fanns ngt sådant i Snösaga, dvs en utvald?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jo, funderade lite på att spelgruppen alla vuxit upp på en gård/herresäte, och är ”länkade” till Ödet på ngt sätt, men att en kommer att bli den Utvalde under spelets gång.
Jag har funderat vidare lite:

Jag avskyr ju när saker bestäms under spelets gång om de inte också bestäms under spelets gång i berättelsen; värsta exemplet där är ju mordmysterier där vem som är mördare inte är bestämt av SL från början. I det här fallet kan jag då inte låta bli att fundera på vad en profetia är och hur den skulle funka i spelvärlden – det finns ju några varianter som utforskats i olika fantasyromaner (som jag inte minns vad de heter, fråga inte). En är ju den klassiska "någon har sett en grumlig framtidsvision". En annan är att profetior i princip är som if-satser i programmering – de säger att OM x utförs av en y som har med sig a, b och c och vid tidpunkten z SÅ händer det här". Inte förutbestämda ATT de KOMMER att hända, utan mer att de funkar som fuskkoder till verkligheten.

En tredje är att profetior egentligen bara är ett slags lockbete för ondingen – hen vill ha vissa saker gjorda, och "ödesbestämda hjältar" är fresh meat for the grinder. Men den tänker jag kanske är lite för blek och nihilistisk för att funka om man faktiskt är ute efter klassisk heroisk fantasy. Sorry, jag kan inte låta bli att vilja göra saker grimdark och/eller dekonstruera saker.

Men; om man ska köra mellanvarianten där så tänker jag att det är något som kan komma som en twist efter ett tag, och att kampanjen därefter blir lite av en tävling – än mer spännande för att vissa av de conditions "hjälten" ska uppfylla kan bygga på att hen ska vara osjälvisk och hjälpa sina vänner att lyckas eller så. Sedan finns det ju också en fördel med att komma tre pers till det sista avgörandet – om Ahmed uppfyller alla kraven men ändå misslyckas i slutfajten mot Gannondorf så finns ju två reserver…
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
196
Jag har en kampanjidé i bakhuvudet på det här temat. Kan lika gärna posta den här eftersom jag troligen aldrig kommer genomföra den själv, annat har förtur...

Den onda sidan vann för hundra år sedan och alla kortsiktiga planer på att rädda världen misslyckades. Men Det Sneakiga Sällskapet (DSS) tänkte långsiktigt och har inte gett upp än. De gjorde en stentavla med en profetia fejkdaterad för tusen år sedan, grävde ner den, och fick någon annan (med smak för profetior) att gräva upp den igen. Tillräckligt många trodde på profetian för att det skulle bli en grej i världen.
Tid går och DSS bygger upp sin styrka i hemlighet.

En av rollpersonerna är någon som DSS krattat manegen för eftersom de bedömt att det är dags nu. DSS har sett till att checka alla profetians boxar och nu ska världen räddas minsann. Rollpersonen och dennes dugliga kompanjoner gör hjältens resa i klassisk stil och ondingarna lägger resurser på att stoppa dem. Inte så mycket resurser början eftersom de först inte fullt ut tror på "den utvalda", men hjältarna blir mäktigare och börjar bli ett problem på riktigt. Nu behövs det allt mer resurser för att stoppa dem (och misslyckas).
Kampanjens klimax är en fet konfrontation där alla ondingarnas tungviktare lurats iväg till nåt avlägset hörn av världen där de möter hjältarna helt enligt DSS planer. DSS anfaller ondingarnas maktbas när den är svagt bemannad. Om planen lyckas blir profetian självuppfyllande kan man säga.

Twist: En av rollpersonerna tillhör i hemlighet Det Sneakiga Sällskapet och har till uppgift att se till att allt går enligt plan.

Twist 2: Det Sneakiga Sällskapet anfaller ondingarnas maktbas med allt de har men vinner inte. Ondingarna är nu dock allvarligt försvagade. Och hjältarna är på väg hem...


Att starta upp en sån här kampanj borde gå att göra utan att någon misstänker något. Alla känner ju igen grejen från diverse datorspel och ungdomsböcker. Utmaningen är antagligen att få till "the big reveal" på ett bra sätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag har haft svårt att komma på något exempel som både fungerar till DoD och har en enda utvald. Vilket känns weird för det är en sådan trope.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Sweden Rolls kör det gamla datarollspelet Baldurs Gate (med D&D visserligen) som ju verkligen följer tropen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Sweden Rolls kör det gamla datarollspelet Baldurs Gate (med D&D visserligen) som ju verkligen följer tropen.
Förutom att det inte egentligen följer tropen. För det finns en massa Bhal spawn och man är inte ett särskilt viktigt ens. Man blir nya guden av mord (eller inte) eftersom man jobbar för det, inte för att man är the chosen one. Spelarkaraktären är inte ens den enda bhal spawnen i ens party.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Jag har haft svårt att komma på något exempel som både fungerar till DoD och har en enda utvald. Vilket känns weird för det är en sådan trope.
Man skulle kunna tänka sig ett klassiskt upplägg där alla tillhör en utvald skara/släkt etc där föräldragenerationen offrat sig för det godas sak, men att rps “skyddas” från ondskan på en avlägsen gård. Givetvis utan att spelarna vet om detaljer etc.
Finns ju en del på det temat om man säger så, och åtminstone någon bok med fler utvalda, t ex Ondvinter?
Vad skulle vara en passande miljö/gruppering etc på en sådan start från DoD23s lore?
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Man blir nya guden av mord (eller inte) eftersom man jobbar för det, inte för att man är the chosen one. Spelarkaraktären är inte ens den enda bhal spawnen i ens party.
Fast de flesta "utvalda" i historier är ju illa tvungen att jobba för det, det är ju inte att bara att glida fram på en räkmacka utan problem tills det man är utvald för sker.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Fast de flesta "utvalda" i historier är ju illa tvungen att jobba för det, det är ju inte att bara att glida fram på en räkmacka utan problem tills det man är utvald för sker.
Alltså, ja, men det är ändå inte en ensam utvald i Baldurs Gate. Där är en hel stad av dem man besöker i spelet!
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Alltså, ja, men det är ändå inte en ensam utvald i Baldurs Gate. Där är en hel stad av dem man besöker i spelet!
Sure men det är ett single player-spel så nog är man lite mer utvald by default? Ingen annan bhaal spawn gör samma resa som protagonisten, tycker storyn är tillräckligt lik trådpremissen för att vara relevant.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Sure men det är ett single player-spel så nog är man lite mer utvald by default? Ingen annan bhaal spawn gör samma resa som protagonisten, tycker storyn är tillräckligt lik trådpremissen för att vara relevant.
Du är dock i texten ett mindre bhal spawn som är mindre gynnad av gudarna än flera sv halvsyskonen. Och igen, du har potentiellt folk i ditt party som gör samma resa. Det är mycket mer Highlander än det är Belgarion.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
När det gäller "utvald av ödet" profetsior så vinner dock kosmiska underdogs 9 gånger av 10. Att vara backad av en major gud är i de här fallen nästan en nackdel.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Du är dock i texten ett mindre bhal spawn som är mindre gynnad av gudarna än flera sv halvsyskonen. Och igen, du har potentiellt folk i ditt party som gör samma resa. Det är mycket mer Highlander än det är Belgarion.
Ser vad du menar, håller inte riktigt med men jag blev hursomhelst lite sidetracked.

Nä, jag ångrar att jag gav mig in i det här, jag är inte ute efter att debattera definitioner utan ville tipsa om nåt som kunde vara kul att spela utifrån trådstarten. Tänkte att nåt som är zero to hero och sen att det är ur ett enpersonsperspektiv med sidekicks kunde vara kul att spela.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
En sak som jag tänker att man kan fundera på är hur profetior fungerar. Att profetior är saker som en person är förutbestämd att göra kan ju leda till att spelaren som har den utvalda rollpersonen känner sig lite styrd. Wheel of Time hanterar profetior på ett rätt intressant sätt som skulle funka bra i en rollspelskampanj. Där är profetiorna istället villkor som måste uppfyllas. Det vill säga inte ”Person X är förutbestämt att hitta det magiska svärdet och döda den onda demonen” utan istället ”Den som väljer att ta det magiska svärdet är förutbestämd att…”
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Utöver en eller flera Utvalda, vilka ytterligare monomytiska arketyper bör vara med? Tänker mig att en rp kan vara en dold väktare/hjälpare, utsänd att se till att skydda/guida de Utvalda (men utan att känna till allt för mycket).
 
Top