Nekromanti Klassiker - med vilket system?

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Yoho.

Jag fick mersmak efter Against The Giants i helgen och vill testa spelleda ett par klassiker. Framförallt är det Keep of the Borderlands och G/Q-serien som lockar.

Naturlig följdfråga:
Finns det ett system vi kan använda som ...
* limmar med statsen/reglerna i äventyren
* inte är superkrångligt för de som spelat noll eller lite D&D innan
* bonus om det finns en snygg, inspirerande och pedagogisk bok
* ... och inte räkna AC baklänges :)

Puss
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Mattis;n78880 said:
Det har jag! Är det, öh, balanserat med äventyren?
Ja, det skulle jag säga. Alla som inte är Fighters är sämre på att slåss i LotFP, men det borde inte vara något problem, i synnerhet inte för t.ex. Keep on the Borderlands och andra moduler på lägre nivå.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mattis;n78880 said:
Det har jag! Är det, öh, balanserat med äventyren?
Det borde funka. Vissa egenheter kan uppstå och vissa spells och alla magiska föremål kan saknas i LotFP. Då rekommenderas att man tittar i Lab Lord om man är osäker på hur det ska funka. LotFP är dock mycket trevligare och smidigare att ha som grund, så det är värt problemet.

(båda finns i gratisversioner på nätet!)
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Cool cool, tack för snabba och bra svar. Hur skulle ni tänka kring levels? Ska man bjuda på någon extra-level hos RP i utbyte mot att spelarna är ovana vid system och OSR överlag?
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
419
Location
Linköping, Sverige
DnD 5e borde väl funka ganska rätt av, det är ju rätt smidigt numera. Fast ska man ha alla böcker blir det dyrt. Kanske räcker det med basic DnD som man kan tanka ner gratis från Wizards.

Annars går ju alltid Savage Worlds, eventuellt med fantasy companion. Ca 25$ som pdf tror jag.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Cool cool, tack för snabba och bra svar. Hur skulle ni tänka kring levels? Ska man bjuda på någon extra-level hos RP i utbyte mot att spelarna är ovana vid system och OSR överlag?

Jag skulle inte gjort det utan istället diskuterat lite runt spelstilen och vad förväntningarna är. Om du börjar med Keep on the Borderlands så är den inte megadödlig heller, så det ska nog gå fint. Om tolvåringar som aldrig sett ett rollspel eller för den delen ett datorspel förut klarade av det 1982 så skall nog ett gäng 20-plussare uppvuxna i den här post-DnD-eran där allt är gameifierat kunna klara sig rätt väl också :)

...

DnD 5e borde väl funka ganska rätt av, det är ju rätt smidigt numera. Fast ska man ha alla böcker blir det dyrt. Kanske räcker det med basic DnD som man kan tanka ner gratis från Wizards.
Just Keep on the Borderlands kom ju faktiskt som speltestmodul till tidiga versioner av DnD Next (under namnet Caves of Chaos), men huruvida det går att hitta fortfarande eller om de stats som fanns där fortfarande är tillämpbara i den skarpa versionen av DnD5 vet jag tyvärr inte.

Jag har hört att det är mycket enkelt att porta gamla moduler till DnD5 (har ej provat själv), men fördelen med en Basic-klon som t.ex. LotFP är att stats går att använda rätt av utan att ens fundera på saken (utom att vända på AC då, men det kan man göra i huvudet till och med), samt att det är lite enklare att sätta sig in i. Men ja, det kan ju vara ett gott val det också.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Mattis;n78880 said:
Det har jag! Är det, öh, balanserat med äventyren?
Keep on the Borderlands går säkert bra att spela med Lotfp men G serien tror jag blir svårt då de bygger på att man har styrkebonus på skada (och faktiskt också högre skada mot large creatures) och plusvapen. Inte så att G-serien blir omöjlig men du kommer att göra 50 % av skadan gentemot hur det är tänkt att spelas.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DnD5 funkar om man börjar på level 1 så att spelarna får lära sig systemet.

Ska ni börja med giants-modulerna och börja med level 9 rollpersoner föreslår jag någon OSR-klon.

I första hand LotFP eller LL, i andra hand S&W eller OSRIC. Samtliga fyra finns som gratis pdf.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Jag ogillar S&W men den har faktiskt vänt på AC systemet så den skulle kanske kunna passa.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
S&W är bra för att det finns så mycket saker till det. Jag har mer monster till S&W än vad jag har till övriga OSR och DnD tillsammans. Och då samlar jag inte ens på S&W, har bara grunden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Ja, ur någon sorts användbarhetssynpunkt bör Swords & Wizardry ligga bra till (ofta dubbelstattat stigande/minskande AC, bara ett save att hålla koll på, tre färdiga paket med olika regelomfång).

Jag har däremot inte läst nån av versionerna ordentligt så jag vet inte hur själva texten är. Vad jag minns är väl Robs invändningar att de ändrar på en massa detaljer i onödan, men jag vet inte om det är något problem för folk som inte är så insnöade.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Mattis;n78872 said:
Jag fick mersmak efter Against The Giants i helgen och vill testa spelleda ett par klassiker. Framförallt är det Keep of the Borderlands och G/Q-serien som lockar.
Kul att du gillade G1 iaf!
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag skulle rekommendera Blood&Treasure Complete. För att:

Det är det absolut mest kompletta OSR lir som går att hitta och kan hantera i princip vilken gammal TSR setting/äventyr som helst och har definitivt högst användarhet till flest antal D&D/OSR system. Det är en enorm resurs som plockar bitar ur AD&D, Basic D&D, D&D 3e och mixar ihop alltind ner till Basic D&D nivå med extra allt. Det har alla klasser, monster & spells från 3,5 SRDn plus massa extra. Typ monster templates som är en guldresurs för att göra egna/modda monster.Det finns även också en del bra gratis extra material. Speciellt det mycket rekordeliga supplementet för Psionics. Det är OSR-spelens motsvarighet till Dungeons&Dragons Rule Cyclopedia. Inga THACO eller sånt tråkigt utan base to-hit mod VS stigande AC.
Det är även dock mycket känsla av tradition, fast lite bättre än den gamla tiden, som passar Greyhawk (som Against the Giants utspelar sig i). Om det är en bugg eller feature är en smakfråga.


Nackdelar: Ogillar skill systemet, som inte riktigt vet om det är ett skill system, och inte riktigt vet om det vill vara AD&D, 3,5 eller Swords&Wizardry och lite buggigt.

Grafiskt sett är det inget spektakulärt. Men duger för att vara OSR lir.

Precis som alla OSR lir så kommer du vilja husregla om ditt å datt. Men det hör ändå till.

////////////////////

B&T gjorde att jag slutade leta passande OSR spel för att spela Äventyr X eller Setting Y och blåste bort Swords&Wizardry, Castles&Crusades ,Basic Fantasy, riktiga Basic D&D osv fullständigt. Oavsett om du kör äventyr från TSR, Lamentations of the Flame Princess, Swords&Wizardry etc så har du en outtömlig verktygslåda i B&T.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Botulf;n79286 said:
Jag skulle rekommendera Blood&Treasure Complete.
Jag håller med om att Blood & Treasure är en av de bästa klonerna.
Till och med Eksem skulle tycka om deras skills, eftersom de i grunden är saves. :)
Nackdelen är att det inte är gratis, pdf:n kostar $12.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
anth;n79290 said:
Jag håller med om att Blood & Treasure är en av de bästa klonerna.
Till och med Eksem skulle tycka om deras skills, eftersom de i grunden är saves. :)
Nackdelen är att det inte är gratis, pdf:n kostar $12.
Save-mekaniken är i sig bra och har använts i varianter av Swords&Wizardry som exempelvis Crypts&Things. Det jobbiga är att vissa "skills"(Heroic Tasks) är tämligen oanvändbara. Typ Riding som är helt oanvändbar i strid och extremt oelegant oavsett om man jämför med Basic D&D eller 4e. Eller att de är för specifika typ Bend Bars/Break doors när man lika gärna kunde sagt "Force of Strength" eller något dylikt generiskt. Jag husreglade själv om det hela till färdighetslistan från 4e men behöll några grejer såsom Decipher Script, och behöll själva Save-mekaniken.

Istället för att få -2 varje nackdel, då de i bokens exempel kan bli ganska många, så är 5e Advantage/Disadvantage tärningar att föredra tror jag också.
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
Jag hade kört Swords & Wizardry Complete (om rules light är viktigt) eller Blood & Treasure (om hyfsat rules light + massor av options är viktigt).

Kan dock hålla med Botulf om att namngivningen av Heroic Tasks (skills) är lite töntig. Jag antar att författaren vill ha nån slags koppling bakåt till Old School D&D. Samtidigt är det ju enkelt att döpa om dem, eller köra som de är och göra en lista på vilka Tasks som motsvarar vilka givna uppgifter/situationer.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Uppföljning:

Scenariot blev Temple Of Elemental Evil. Reglerna blev DnD5.

Scenariovalet grundade sig i ... jag vet inte. Omslaget? Jag laddade hem Borderlands och hade svårt att greppa det. Regelvalet föll sig på att vi råkade ha regelboken i fysisk form och det underlättar spelandet.

Resultatet? +++++. Det var megakul!

Rollistan:
Dvorak, en murderous dragonborn (figher-)hobo med posttraumatiskt stressyndrom.
Raji, en nekromantiker som "ser ut som Madi Banja. Alltså exakt som Madi Banja." Neurotisk och ytlig.
Cenith, en gnobtjuv som samlade pengar till sin egen grav (som avgör vad man återföds som).

Efter att ha plockat på sig ett par hirelings i Hommlet tog de sig till the Mouthouse. Jag vet inte hur mycket jag ska spoila?

En fråga:
Monstren har inga attack bonuses vad jag kan se. Är en rimlig höftning att köra HD*2? Alltså ett monster med HD 3 har +6 på sina attacker.
 
Top