Nekromanti Klassiker med barn (Konfluxen eller UA)

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
Hej gänget! Jag ska snart dra igång en liten grupp med två syskonbarn, 9 och 12 år gamla. Jag vill såklart dra igenom klassikerna så att ungarna får se allt gott som kommit ur svenska rollspelskreatörer, samtidigt som jag får chansen att spelleda desamma. Det står just nu mellan Konfluxsviten till något DoD-system eller Hjältarnas Tid eller Mutant: Undergångens arvtagare med tillhörande kampanj.

Tror ni dessa lämpar sig för barnen i fråga? Jag vet ju att många av de som började spela när Svavelvinter kom var i samma ålder, och M:UA utger sig ju för att vara från 10 år och uppåt. Men är det verkligen äventyr som är lösbara av barn i den åldern?

Alla erfarenheter och tips mottages tacksamt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Efter att ha läst igenom båda för recensionstrådar ganska nyligen skulle jag säga att båda två passar ganska bra för yngre spelare. Det finns lite mörkare bitar i båda man kanske kan tona ner och det finns ett par pussel (speciellt mot slutet av Konfluxen) som man kanske kan slänga in lite extra ledtrådar kring. Jag tror Konfluxen är den bättre kampanjen för nya spelare eftersom den på många sätt är skriven som en ”Så det här är din första episka kampanj?” -kampanj, Och den har ankor vilka man bara kan uppskatta om man är ett barn när man träffar på dem för första gången.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Konfluxen säger jag med, fast jag tror 9 är på gränsen (beror väl på barnet). UA är för komplext med all sin politik som kan bara svår att skala av. Då är Konfluxen enklare att förenkla och ändå behålla grundstoryn.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Tycker också UA är betydligt mörkare. Kanske också vuxnare humor? Svårt att säga.

Cant go wrong with either, skulle jag säga.

Men kanske hade jag själv valt Marsklandet är något enklare.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Det här är en klurig fråga eftersom jag inte tycker någon av kampanjerna kommer till sin rätt om den skulle göras barntillåten. Ur ett komplexitetsperspektiv utifrån problemlösning så är nog Konfluxen (speciellt delarna efter Svavelvinter) mer komplex (valde till och med att plocka bort pussel i Kristalltjuren för min grupp där alla är 40+). Dessa är dock lätta att skala av. Ur den vinkeln minns jag MUA som enklare. Ser man till komplexitet utifrån uppbyggnad med fraktioner och kolliderande agendor så tycker jag båda är ungefär på samma nivå. Oklart hur mycket av gråskalan mellan ond och god som går att förmedla till barn och att skapa sympati (och dilemma) även för de ”onda”. Det tycker jag personligen är en av de bästa delarna med intrigerna i dessa kampanjer (djupet i Konfluxen kommer kanske främst när den kompletteras med inspiration från romanerna, så här är nog Konfluxen att föredra.

Ser man istället utifrån den mest otäcka, osmakliga eller opassande för barn så har båda saker som behöver klippas. PSIPOs förföljelse av psioniker och deras utrotningsläger (oklart om det senare är en egenkonstruktion i kampanjspel jag läst), prostitution, rasismen i mutantfrågan (iaf för en 9-åring). Motsvarande i Konfluxen är prostituton, levande begravda, mänskliga experiment och vivisektion hos shaguliterna, shaguliternas slakt på forma kmordadruider och ritualen där den döde priorn förhörs etc etc”.

Summerat så skulle vänta med att spelleda dessa, men då är kanske risken att de hinner förlora intresset och att det inte blir av. Om jag ändå måste välja, hade jag antagligen valt MUA eftersom VRS är snällare och enklare än Svavelvinter. Bygger man dessutom på den med Hertz kanal så hinner barnen kanske bli äldre innan intrigspelet drar igång på allvar. Dessutom innehåller MUA mer komedi med tokiga namn, talande djur etc (jämför med Konfluxen ankor).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Jag tycker att att båda kampanjerna passar sig som barn-kampanjer. Konfluxsviten kan man ju lägga krut mot sagostämning med onda trollkarlar vs hjältar och hjältinnor.
Mutantkampanjen kan man ju göra som värsta käcka pilsnerfilmen. Där man ska hitta en glömd stad och sen slåss mot en odödlig snigel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att du får jobba en hel del för att få till Svavelvinter. Fällorna är dödliga, det finns magiska föremål som i praktiken är fällor, tankenötterna är väldigt kluriga och sen är det allt det här med vivisektion och slikt. Själv har jag kört lite Döda Skogen med 6-åringen, det är öppet utforskande med klassisk fornnördisk touch (och utan koncentrationsläger/tortyr) och det har funkat jättebra med bara mindre ändringar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Skarpskytten;n335345 said:
Jag tänker att du får jobba en hel del för att få till Svavelvinter. Fällorna är dödliga, det finns magiska föremål som i praktiken är fällor, tankenötterna är väldigt kluriga och sen är det allt det här med vivisektion och slikt. Själv har jag kört lite Döda Skogen med 6-åringen, det är öppet utforskande med klassisk fornnördisk touch (och utan koncentrationsläger/tortyr) och det har funkat jättebra med bara mindre ändringar.
Det här skulle jag också rekommendera! Har också kört lite Döda Skogen med min 6-åring och det funkar (som sagt, med lite mindre detaljbeskrivningar)
 
Top