Klassiker du inte sett

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag betade av sjukt mycket film när jag var långtidssjukskriven i cancer för 10 år sedan ungefär. Orkade inte så mycket annat mellan behandlingarna. Det gick så pass långt att jag började snurra in mig på belgiska komedier och Bollywood-klassiker. Jag kan gladeligen säga att jag sett alla filmer gjorda före 2010 bland top 250, samt alla långfilmer som vunnit en oscar efter 1940. Så ingen "klassiker" har jag missat, däremot har filmintresset svalnat efter överdosen så många moderna filmer efter 2010 har jag missat.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
I imdb:s topp 20 har jag sett alla förutom nr 18, "Gökboet". Så mitt svar blir "Gökboet". På min förra adress hade jag dock en granne som döpt sin villa till Gökboet med uppsatt skylt, så jag levde med namnet dagligen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,116
Location
Göteborg
Kan någon säga mig varför man ska se Lawrence of Arabia? För mig kan den sammanfattas med "En lång film om en man som reser en massa över en öken". Liksom, jag ser det storslagna men jag vill inte se det under nästan fyra timmar.
Tja, nu var det rätt länge sedan, men det jag minns bäst är interaktionen mellan karaktärer, inte resandet. Som scenen där Faisal filosoferar om varför bara britter älskar öknen, eller den där Lawrence blir torterad med homoerotiska undertoner.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Kan någon säga mig varför man ska se Lawrence of Arabia? För mig kan den sammanfattas med "En lång film om en man som reser en massa över en öken". Liksom, jag ser det storslagna men jag vill inte se det under nästan fyra timmar.

---

Själv skulle jag vilja se lite Andrey Tarkovski-filmer. Stalker, Solyaris (för att kunna jämföra med amerikanska versionen) eller Andrey Rublev.

Vrållådan har snackat en massa av Werner Herzog, så jag borde se någon mer film av honom. Har bara sett (mig veterligen) Grizzly Man.
För att Lawrence of Arabia får en att förstå varför Steven Spielberg avgudar David Lean. Jag och hela min kompisskara såg den i 4K restaurering på Cinemateket kring 2013, då vi alla var i unga 20-årsåldern och var helt golvade. Trots att den är närmare fyra timmar (med paus) så kändes den aldrig seg. Och den är inte alls bara en man som reser genom en massa öken, utan en väldigt gripande berättelse om en person som inte ville spela enligt reglerna och som samtidigt var fast besluten att slåss för sin sak. Nog för att den är "episk" i sin skala, men samtidigt är den ofta väldigt personlig och fylld med hjärta och patos. Det är där det går att se influensen av Lean på Spielberg, då båda berättar om människor och deras känslor mot en bakgrund av storslagna händelser.

Jag har inte sett om Lawrence of Arabia sedan dess, men köpte Blu-Rayn kort efter jag sett den för den dagen jag får lust igen. Den är så mycket mästerverk som många kallar den.

---
Personligen har jag inte fastnat för Takovskij. Jag borde verkligen gilla hans filmer, men vi har inte bondat. Satt mest och skruvade mig under Stalker till exempel.

Har däremot börjat ge mig in mer i Herzog (vars intervjuer är makalösa). Grizzly Man tänker jag nämna om och om igen, då det kan vara den bästa dokumentären jag har sett. Hans remake på Nosferatu var också helt i min smak.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Som filmvetare har jag fått med mig en hel del trevligt i bagaget (som att jag lyckat se Citizen Kane på bio flera gånger), men det är fortfarande flera filmer jag "borde se" som jag inte har sett. Borta med vinden är nog den mest påtagliga, men är så väldigt kluven kring hur mycket jag skulle orka se den (speciellt då det är en så omdiskuterad film, vilket skulle resultera i massor med analys). 12 Angry Men är en annan som står högt upp på att se-listan, men det är en film jag i alla fall är starkt pepp på!

Men det finns så mycket annat också. Många av förslagen på IMDBs lista toppas ju till exempel av klassiska Hollywood studiofilmer och för mig finns det mer än bara Hollywood och filmskapare jag gärna vill utforska. Några av de större jag behöver se mer av är Kurosawa, där jag ligger efter med många (där framförallt Yojimbo, Ran och De sju samurajerna är högst upp på att se-listan), Bergman (Vargtimmen och Fanny och Alexander som de stora), Fellini ( och Det ljuva livet står högst upp), Troell (Ingenjör Andrées luftfärd står högst upp där), Truffaut (De 400 slagen) och sist Blecktrumman. Jag har också en plan att se mer Herzog, framförallt Fitzcarraldo och Aguirre.

Som genrefantast gör det att jag har flera genrer jag gärna vill beta av klassiker på. I somras såg jag en stor del klassisk Film Noir och Universal-skräckisar, där jag fastnade för många (Double Indemnity, Laura och Bride of Frankenstein blev snabbt stora favoriter), men just nu behöver jag ta mig in på Hammer som jag inte sett något av och ligger efter stort på Godzilla-fronten, vilket också borde åtgärdas.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är något obildad vad gäller klassisk nördfilm, då nördfilm egentligen inte intresserar mig så mycket - jag gillar snarare ångestdraman och skräck, med slashers och rape and revenge-filmer som guilty pleasure.

men nördklassiker jag helt missat inkluderar TRON, Willow, alla tidiga Batman-filmer och Stålmannen-filmer, med mera. Aliens och Hajen har jag sett bara för att vänner tvingat mig. Jag tycker dock inte detta är någon stor förlust, ärligt talat.

I min ungdom besökte jag Cinemateket slaviskt, och såg hela katalogen från filmskapare som Kurosawa, Tarkovskij och John Ford - andra har jag dock missat nästan helt, tex Alfred Hitchock - där är Fåglarna den enda jag sett.

Det jag personligen betraktar som min största brist är dock att jag inte sett mycket Bollywoodfilm (och annan indisk film) alls, trots att jag älskar de få jag faktiskt sett, som varit så otroligt charmiga på alla sätt och vis (jag älskar indisk musik dessutom, sanskrit och hindi är de vackraste av alla språk). Jag skäms också lite över att jag helt tappat min koll på kinesisk film sedan 2013 - men det var ungefär då den började bli så jävla dålig. Men att jag fortfarande inte sett Zhang Yimous senaste, Shadow, det är fan pinsamt.

Min ena rumskompis håller på att utbilda mig i bögfilm, det har varit...intressant. Vi har också en tendens så fort vi ska se film ihop, av någon anledning, att alltid se danska filmer eller filmer om tredje riket - eller båda samtidigt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har inte sett Citizen Kane , Dr strange love , Jag också missat dom flesta bogart-filmerna utom riddarfalken , Casablanca och Afrikas drottning , trots att jag är en stor skräck älskare har jag av nån anledning inte lyckats se Dario Argentos filmer i nån större utsträckning .
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
The Thing.
Jag borde verkligen se den. Men jag ratar ofta av princip allt som har med skräck att göra eftersom jag typ bara sett en enda bra skräckfilm någonsin och i alla andra fall bara blir besviken (något raljant sagt).

I övrigt så fick jag, när jag var filmvetarstudent, boken ”1001 filmer du ska se innan du dör” eller något sådant. Jag tror jag bockade av 400 eller så i den innan jag glömde bort boken.
Något jag konstaterade någonstans i den vevan var att jag sällan orkar ta mig an filmer som är över 2h långa. Helst ska en film vara 90 minuter. Fullt medveten om att vissa filmer absolut blir bättre av att vara långsamma och få ta sin tid, men det spelar ingen roll när jag sitter i soffan och ska välja vad jag ska titta på. Är det 2h30 så trycker jag inte på play om jag inte verkligen verkligen verkligen vill se just det där. Och eftersom jag nästan aldrig ser en film två gånger så är det ofta baserat på förutfattade meningar eller postern som avgör om jag verkligen verkligen verkligen vill se den.
Därför har jag inte heller sett Schindler’s List. 3h15m av ”nazisterna är onda” känns det inte som jag behöver i mitt liv. Jag vet ju redan det.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Borde verkligen se Borta med Vinden och Mad Max: Fury road. Kommer inte ihåg om jag sett gudfadern-filmerna eller ej. Tror jag hade sett typ60-talet av de 250 som var på topplistan enligt betyg, så finns ju en del att se, men många tilltalade mig inte alls. En del vet jag att jag sett delar av, men vet inte om jag sett hela filmerna.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Jag skulle säga det här är Tarantinos mästerverk
Medhåll. Troligtvis min favoritfilm från 00-talet.

The Thing.
Jag borde verkligen se den. Men jag ratar ofta av princip allt som har med skräck att göra eftersom jag typ bara sett en enda bra skräckfilm någonsin och i alla andra fall bara blir besviken (något raljant sagt).
Du bör verkligen se den. The Thing var filmen som fick mig att älska skräck, upptäcka min favoritregissör John Carpenter och var vägen in till min absoluta favorit skräckgenre: Body Horror. Dessutom introducerade den mig till cosmic horror och bidrog till att jag läste Lovecraft. Den tävlar om förstaplatsen av mina absoluta favoritfilmer (endast Empire Strikes Back ligger före) och är en film som haft sådan enorm influens på mig. Och den håller, för varje gång jag ser den. Det var under år tradition att vi såg den när fyllde år, så mycket har den assimilerat mig.

Sidenote om Hamilton: Musikalen är helt makalös. Jag har lyssnat på musiken så mycket att jag tappat räkningen, sett den en gång på West End, mitt bästa och mäktigaste musikalminne och såg inspelningen kort efter den kom ut – som i sin tur gör ett fantastiskt jobb att förmedla den fantastiska scenshowen. Rekommenderas varmt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Sm genrefantast gör det att jag har flera genrer jag gärna vill beta av klassiker på. I somras såg jag en stor del klassisk Film Noir och Universal-skräckisar, där jag fastnade för många (Double Indemnity, Laura och Bride of Frankenstein blev snabbt stora favoriter), men just nu behöver jag ta mig in på Hammer som jag inte sett något av och ligger efter stort på Godzilla-fronten, vilket också borde åtgärdas.
Som ett stort film-noir-fan själv (älskar Double Indemnity) så måste jag även rekommendera "den sista film-noir-filmen" Touch of Evil (En djävulsk fälla) som är en tryckande, svettig, desperat och en smula äcklig, satt i en gränsstad mellan USA och Mexiko. Och Orson Welles gör ett fantastiskt porträtt av en av filmhistoriens vidrigaste skurkar någonsin.

 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Är rätt få klassiker jag kan komma på som jag inte sett. De måste nog vara bra gamla isf.

Räknas däremot svenska klassiker så blir det en del då jag är väldigt dålig på att se svensk film. Har tex inte sett Gökboet, Arnfilmerna, En man som heter Ove, Hamilton, Beck, Tomten är far till alla barnen mm. Har sett en del äldre som Sällskapsresan och Jönssonligan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Det finns säkert hur många som helst, men de filmer jag kan komma att tänka på nu är följande:

Borta med vinden
The sound of music
Ung rebell
The french connection
Lawrence of Arabia
Ben Hur
Easy rider
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Som ett stort film-noir-fan själv (älskar Double Indemnity) så måste jag även rekommendera "den sista film-noir-filmen" Touch of Evil (En djävulsk fälla) som är en tryckande, svettig, desperat och en smula äcklig, satt i en gränsstad mellan USA och Mexiko. Och Orson Welles gör ett fantastiskt porträtt av en av filmhistoriens vidrigaste skurkar någonsin.

Och med öppningsscenernas öppningsscen! Och den har jag sett på bio till och med, när Cinemateker visade den för... 10 år sen ungefär?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Som ett stort film-noir-fan själv (älskar Double Indemnity) så måste jag även rekommendera "den sista film-noir-filmen" Touch of Evil (En djävulsk fälla) som är en tryckande, svettig, desperat och en smula äcklig, satt i en gränsstad mellan USA och Mexiko. Och Orson Welles gör ett fantastiskt porträtt av en av filmhistoriens vidrigaste skurkar någonsin.
Jag verkligen älskar Double Indemnity och Touch of Evil men det finns några till film noir-klassiker man inte bör missa. The Big Sleep med samspelet mellan Bogart och Bacall (jag fattar inte hur de många sexuella anspelningarna tog sig genom dåtidens censur), The Asphalt Jungle med dess underbara smutsiga realism och Stanley Kubricks The Killing, heist-filmen med stort H och en underbar labyrintlik plot som kraftigt inspirerat filmer som reservoir dogs.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Jag har hört att vissa räknar Sunset Boulevard som noir. Hur som helst en av mina favoritfilmer som definitivt åtminstone har en hel del noiriga element!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag har hört att vissa räknar Sunset Boulevard som noir. Hur som helst en av mina favoritfilmer som definitivt åtminstone har en hel del noiriga element!
Jo, det är som i gränslandet mellan film noir, mörk komedi och satir. Oavsett hur man kategoriserar den så är det en riktigt bra klassiker som "alla borde se".
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
The Thing.
Jag borde verkligen se den. Men jag ratar ofta av princip allt som har med skräck att göra eftersom jag typ bara sett en enda bra skräckfilm någonsin och i alla andra fall bara blir besviken (något raljant sagt).
Det vore intressant att veta vilken denna den enda bra skräckfilmen du nånsin sett är.
 
Top