Nekromanti Klassigare ritualer efterlyses

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Jag är med i ett lite klassigare fantasy äventyr, dvs. rollerna är aristokrater av varierande rang i en stadsstat vid namn Faber. Reglerna vi använder är en anpassning av Vägens system och världen liknar sena medeltiden, eller snarare en något mer avancerad version av medeltiden (t.ex. klockor finns, krutvapen finns inte). Staden vi bor i, och grannstäderna, innehåller så gott som endast människor. Alver och diverse andra övernaturligheter finns men de finns långt bort och inte heller där finns de i överflöd. Det myllrar av religioner men magi och dess utövare är mycket ovanliga.

Hur som helst, min roll Viktor är bibliotekarie i stadsbiblioteket. Han är intelligent men helt okapabel i sociala situationer. Han är inte otrevlig, men det enda han bryr sig om att göra är att läsa och att lära sig från sina böcker. Dessutom så får biblioteket så gott som inga besökare, så han har de tio tusen böckerna mer eller mindre för sig själv. Ett antal av böckerna behandlar magi, och Viktor, som studerat allt han kommit över, har lärt sig magi. Som jag sa är magi mycket ovanligt och ses av de flesta som antingen något som är helt utdött eller som något som aldrig existerat. Viktor, som finner det självklart att magin som beskrivs i hans böcker fungerar, har, innan spelet börjar, kunnat räkna de gånger han faktiskt lagt en besvärjelse på en hands fingrar. Naturligtvis så ändras det under äventyret.

Magin ska vara mer ”civiliserad” än i många andra rollspel och grunda sig mer i tabeller och diagram än i eldklot och magiska svärd. Ingenting ska vara så lätt som att bara dra fram magin och göra saker med den, utan ofta måste man gå igenom långa kalkyleringar och geometriska bestämmelser innan magin faktiskt kan utföras. Om man vet vad och hur man ska göra något så blir magin relativt sett mycket mäktig (t.ex. så var Viktor besvärad av bokbrännare och lade därför en besvärjelse (efter långa kalkyleringar) som gjorde att hans bibliotek försvann för alla som inte kände till hur man skulle se det, # 12 Grimmauld Place style). Reglerna till magin är mer eller mindre friform + slag mot färdigheten magikunskap och begränsningar av spelledaren.

Om ni har läst Jonathan Strange & Mr. Norrell av Susanna Clarke så förstår ni både magins läge i världen och ungefär hur vi vill att magin ska fungera och se ut (kan delvis förklaras med att SL Whizzman läste ut boken ett kort tag innan vi spelade).

En magisk formel som återkom flera gånger var att man lägger en kort besvärjelse över någon glasskiva (i spel användes ett par glasögon och vid ett tillfälle en fönsterruta) och när man sedan ser genom det så kan man se om magi har utförts och, om man kan läsa tecknen, även för hur länge sedan och vilken sorts magi. Detta kändes som ett passande sätt att detektera magi, mer lämplig än att bara ”känna” det som fallet ofta är i andra rollspel/berättelser.


Vad jag behöver är mer bra och passande ritualer (ordet passar verkligen inte, men det är mer korrekt att använda än något annat jag kan komma på). Jag har letat genom några rollspel, men hittar mest ramsor, insmörjande av salvor, runor, blod och andra saker som inte passar till den kultiverade nivån som magin ska ligga på. Till största del så utför man själva magin genom att bara koncentrera sig, och förberedelserna kan i de flesta fall beskrivas som att ”Viktor drar ut en mängd böcker med kuslig precision och börjar frenetiskt göra beräkningar”, men jag vill ha några stämningsförhöjande sätt att utföra magin på när detta sätt börjar bli för ensidigt. Enkla idéer uppskattas såväl som referenser till andra källor.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Lite barbariskt frampressade idéer till ritualernas komponenter:

-Rätt klädsel för den specifika ritualen kan vara en komponent. Dräkten kanske behöver en särskild färgkombination, kippan skall vara i ett visst material, sjalen skall draperas med ett exakt antal veck.

-Rätt belysning i lokalen: färgnyans, intensitet.

-Rätt sinnesstämning, lämpligen framkallad med sofistikerad musik eller läsning av passande poesi.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Säkerheten för allt

Om magi skall vara en känslig konst och vetskap kan man alltid få in en massa fina säkerheters föreskrifter som en del av ritualen, som att fysiskt och psykiskt rena sig. För att man dels på sin astral och eterkropp kan bära med sig restenergier och negativa inflytanden som kan störa den känsliga processen, lika så känslor och tankar som kan störa. Alltså får rollpersonen strippa och dels fysiskt rena sig, med vatten rökelse and eller kanske salt, rituellt och dels mentalt meditera sig ren i samma runda. Lika så är de vikigt att rena sig efter magin för att inte bära med sig bieffekter av den.

Sedan kan man alltid blanda in sådana saker som att man måste förankra sig och jorda sig under arbetet för at själv inte bli en del av magin, och kanske ha något eller någon som ens anare. Dessutom måste man ju avgränsa de område man arbetar med magi från yttre påverkan, med cirklar och magiska avskärmningar .Osv.

Tänk tusen och åter tusen säkerhets föreskrifter.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
-Rätt klädsel för den specifika ritualen kan vara en komponent. Dräkten kanske behöver en särskild färgkombination, kippan skall vara i ett visst material, sjalen skall draperas med ett exakt antal veck.
Bra idé. Rätt material och (inte i lika många besvärjelser, men ändå användbart) mönster passar bättre än mer "världsliga" saker som hur kläderna är burna. Man kan kanske behöva ett rum eller utrymme av viss form för att magin ska fungera, som ett oktagonalt eller ett helt sfäriskt rum.

-Rätt belysning i lokalen: färgnyans, intensitet.
Jag har tänkt mig att min karaktär, som egentligen inte har någon utrustning, ska specialbeställa en lampa från mäster glasblåsare, en lampa som är speciellt byggd för nersänkning och kombinering av olika glasskivor som filtrerar ljuset på diverse sätt som inte är magiska i sig, men som kan avnändas för magi.

Rätt sinnesstämning, lämpligen framkallad med sofistikerad musik eller läsning av passande poesi.
Min favorit! Det ger dessutom spelledaren möjlighet att sätta mer rationella begränsningar på magin min rollperson använder, som t.ex. att man måste vara förälskad för att magin ska fungera korrekt, något som är rätt osannolikt för min roll. Det kan ju bli rätt intressant om man lägger t.ex. en kärleksbesvärjelse när man är arg, trots att man borde vara lugn och sansad. Kanske blir målet förälskad, men snarare psyko-besatt-stalker förälskad än det man var ute efter.

Tack för svaret
/Jakob
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Re: Säkerheten för allt

Att magin kan bli smittad av känslor och fysisk orenhet är ett intresant upplägg som vi lär använda. Rening efter magi ska nog inte vara lika viktigt, inte för att inte låter logiskt, det är bara inte lika passande.

Tack för svaret!
Jakob
 
Top