Nekromanti Klasser och färdigheter i Star Wars?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vilka klasser och färdigheter skulle du ha med i ett Star Wars-spel?

Vilka klasser och färdigheter tycker du om i befintliga Star Wars-rollspel?

Vilka klasser och färdigheter tycker du inte om i befintliga Star Wars-rollspel?
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Jag gillar hur D6-varianten fungerade i detta avseende. Lagom mycket färdigheter, och väldigt cineastiskt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Basically färdigheter handlar om saker som kan misslyckas, inte sant? Vilka saker misslyckas folk med i filmerna? Ljussvärdsfights, rymdskeppsfights. Det är typ allt. Och ofta är det samma personer som är bra på dom grejerna. Så, en färdighet har vi där: fighting ability.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag skulle inte ha några klasser alls, utan ett friare karaktärssystem. Det skulle inte gå att spela jedi, men däremot kanske en svagare force user.

Antagligen skulle jag utgå från att alla spelar någon form av smugglare, lurendrejare, spelare, legosoldat etc...

Färdigheterna skulle spegla detta.

Antagligen skulle jag ha med mycket specialförmågor (alltså typ feats) som låter en göra lite häftigare saker med sina färdigheter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Det beror på. Vill du ha ett system som emulerar filmerna eller ett spel som utspelar sig i sw-galaxen? Och isf, vad är du intresserad av att utforska i spel?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Måns;n245497 said:
Det beror på. Vill du ha ett system som emulerar filmerna eller ett spel som utspelar sig i sw-galaxen? Och isf, vad är du intresserad av att utforska i spel?
Jag vill ha de gamla filmernas anda men generellt spelbart i SW-galaxen. Kort sagt ska man väl kunna spela en grupp rebeller, en grupp imperialister eller en grupp mitt emellan och syssla med spionage, kupper, fritagningar etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Klasser jag vill ha. Notera att det inte finns en pilotklass för i Star Wars bör alla kunna flyga ett skepp:

Force klasser:

Jedi riddare - Krigarklassen av Jedi som Obi Wan och Mace Windu tillhör.

Jedi mystiker - Jedi som fokuserar på kraftförmågor över fysisk strid. Som Yoda eller Vergere tillhör.

Ronin/Grå Jedi eller Sith - Klassen för karaktärer som är tränade i kraften och ljussabel duellerade men inte längre eller aldrig har varit Jedi eller Sith. Karaktärer som Darth Maul från Rebells eller Ahsoka Tano.

Sith Herre - Badass motherfuckers i kraftens mörka sida. Palpatine, Vader, Bane och Nihilus. Ljussablar och force krafter.

Sith lönmördare - De halvtränade pjäserna för Sith ordern. Som Asajj Ventress eller The Grand Inquisitor. Dödliga mördare med lasersvärd.

Night sisters - Fucking kraft häxor. Mother Talzin och så vidare. Kan också täcka andra konstiga kraft traditioner.

Force sensitive - Du är vidrörd vid kraften men du är inte tränad. Eller så,är,du för svag för att tränas. Du har ett par trick dock.



Militära klasser:

Jag vill mer eller mindre ha alla typerna av troopers från Clon Kriget och framåt. Det borde fungera för rebell sidan också. Så:

Standard soldat - Kan göra allt du väntar dig. Kommer i version med rustning för Storm troopers och version utan för rebeller.

Officer - Har sociala förmågor och boosta till andra runt sig. Spela Director Krennic från Rogue one typ och ha minions.

Närstridsexpert - General Grevious måste ju vara spelbar!

Sniper - Som manliga huvudrollen i Rogue One.

Tungavapen expert - Som han andra killen i Rogue One.


Kriminella klasser:

Smugglare - Du kan prata, du kan skjuta lite, du kan flyga och du är allt i allo klassen. Och Han Solo.

Gunslinger - Cad Bane och liknande. Du är den bästa där är med en laserpistol och har lite andra gimmicks för att hålla dig vid liv.

Prisjägare - Du har en hög stridsfärdigheter, du är bra på att spåra folk och du kan snacka hjälpligt.

Dum Alien - Du är stor och farlig, du pratar skumt och du är en dum alien. Gör vi det här till en egen klass slipper vi Wookie Sith herrar och skit också.

Boss - Du är en listig och brutal jäkel med ett eget brottssyndikat. För alla som vill spela Jabba The Hut!


Mandalorian klasser:

Arc trooper - Du är en elit soldat tränad av Mandalorians i deras krigarkonster och kultur. Du är mer eller mindre en blandning av en Storm Trooper och en Mandalorian.

Mandalorian krigare - Du är en klassisk mandaloriansk krigare som använder traditionella vapen så som jetpack, eldkastare, laserpistoler och knivar. Du är kanske en av de bästa krigarna galaxen någonsin skådat och du dödar Jedi riddare om de kommer i din väg.

Death Watch - Du är en medlem av en terrorcell tränade i klassisk Mandaloriansk krigsföring. Klassen är hälften Mandaloriansk krigare och hälften expert på tortyr, att smyga och sprängämnen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Färdigheter jag tycker ska vara med i ett Star Wars spel... För det är i mitt :p

Undvika
Charm
Hot
Manipulation
Kraft användning
Teknologi
Medicin
Pilot
Uthållighet,
Smyga
Obeväpnad strid
Skjutvapen
Närstridsvapen
Galaktisk kunskap



Samma med Force krafter:

Neutrala krafter:

Kraft sinne – Karaktären känner närvaron av störningar i kraften, kan känna av närvaron av liv (lättare med kraftanvända) och kan använda en ljussabel.

Kraft telekinesis – Karaktären kan flytta föremål med kraften. Man kan försöka putta fiender.

Kraft Telepathy – Karaktären kan tala med andra över stora avstånd.

Mind trick

Kraft hastighet – Karaktären kan springa övernaturligt snabbt.

Kraft hopp – Karaktären kan hoppa enorma avstånd.

Energi absorbering – Karaktären kan blockera energi vapen.

Ljussabels kast – Karaktären kan använda sitt lasersvärd på avstånd genom att kasta det med kraften.

Ändra skada – Karaktären kan göra dödande skada till inte dödande skada när hen anfaller någon.


Ljusa krafter:
Kraft läkning

Blockera kraftanvändning.

Rensa sinnet – Kraftanvändaren kan rensa sitt sinne eller andras från yttre inflytande av alla typer.

Kraft sköld – Kraftanvändarens kropp är skyddad av kraften. Detta minskar skada hen tar.


Mörka krafter:
Sinnes kränkning – Sliter sönder ett svagare sinne.

Sith blixtar

Kraft kvävning

Illusion – Karaktären kan se ut som någon annan.

Fokuserat hat – Nästa attack karaktären använder gör, om den träffar, dubbel skada.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Alltså, jag gillar sättet FFG har lagt upp det på. Star Wars har i grunden tre sorters kampanjer möjliga: den klassiska militära/rebell-baserade, den friare smugglare/legosoldat/småkriminell-baserade, och den mer mystiskt orienterade. Därför har man gjort tre olika spel, med samma motor men med olika yrken utifrån vilket fokus kampanjen har och vilken roll man har i en grupp.

I en rebellkampanj kan du mycket väl spela en före detta prisjägare, men det viktiga är vilken roll du har inom Rebellalliansen - förmodligen Soldier/Sharpshooter. Din forna tid som prisjägare är en intressant bakgrundsdetalj, men det är inte det som är viktigt längre. Men i en scum-kampanj så är du antagligen fortfarande aktiv prisjägare, och en av gruppens jobb-möjligheter kommer att vara att jaga (andra) brottslingar. Då är det mer relevant att du faktiskt har Bounty Hunter som yrke.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Nackdelen är att det blir dyrt T_T

Ps, Staffan, du som verkar ha lite koll… den kampanjen som påminner om gamla 70-80-tals Marvel Star Wars där ett litet gäng äventyrare reser runt och försöker få tag på mysko kristaller och annat… är det AoR eller EotE? Allt är för rebellalliansens skull. Vilket är det jag vill. Men det är lite ragtag-känsla snarare än militärskvadron. Är AoR bara militärskvadron eller är det spelet för mig? Vill "äventyra" som i EotE men att det ska vara rebels som gör det som i AoR. (Och självklart vill jag vara Jedi men det tror jag går i båda dom spelen. Vill vara som Luke i första SW:
Spränga dödsstjärnan
)

Alltså om jag vill spela Rogue One–gänget, vilket spel är det då? EotE eller AoR?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag får erkänna att min koll på 70-/80-tals-Marvel-Star Wars är rätt dålig, så det kan jag inte riktigt avgöra.

Men alla FFG-spelen är klass-/skill-hybrider - det är inte som D&D där din klass ganska skarpt definierar vad du kan göra. Din karriär och specialisering ger dig rabatt* på vissa skills, och låter dig köpa vissa talents (binära förmågor, lite jämförbart med feats i D&D, fast avsevärt "mindre"), men du kan köpa vilka skills du vill. Om du tänker gå ganska hårt åt ett nytt håll så kan du även köpa in dig i en ny specialisering och då få tillgång till den specialiseringens skill-rabatter och talents.

Vad gäller Rogue One skulle jag nog se den som närmare en AOR, eller kanske snarare bakgrunden till en AOR** (eftersom många av figurerna börjar utanför rebellerna men blir mer delaktiga). Det är också kampen mot Imperiet som står i centrum - i EOTE är det mer personliga mål som är viktiga. Imperiet i EOTE spelar ungefär samma roll som Alliansen i Firefly: de är en stark centralmakt som man försöker undvika, och gärna dra vid näsan om man kan komma undan med det, men man vill helst inte gå i direkt konfrontation med dem.

Både AOR och EOTE har varsin personlighetsbaserad mekanik som är kopplad till den förväntade kampanjtypen. I AOR har man Duty, som sammanfattar vad din rollperson har som fokus i kampen mot Imperiet. Det kan t ex vara Combat Victory (besegra Imperie-trupper i direkt konfrontation), Personnel (skydda andra medlemmar i Rebellalliansen undan Imperiet), Resource Acquisition (se till att Rebellalliansen får tillgång till materiella resurser), eller Sabotage (sätt käppar i hjulet för Imperiets operationer). Lyckade operationer höjer allas Duty, med en extra bonus som man har uppfyllt sin egen. Inför varje spelmöte slår man för att se om någons Duty triggas, och det ger då bonusar till gruppen, och framför allt till den personen. När gruppen uppnått tillräckligt mycket kollektiv Duty så stiger man i Rebellalliansens aktning och hamnar samtidigt mer på Imperiets radar.

I EOTE har man i stället Obligation. Obligation är något som förföljer dig. Likt Duty har den ett värde och en beskrivning, men här kan beskrivningen vara t ex Addiction (du är beroende av något), Debt (du är skyldig någon något som är svårt att återbetala), Family (du har skyldigheter mot din familj), Bounty (någon är ute efter dig), eller något annat jobbigt. Likt Duty slår man i början av varje spelmöte för att se om gruppens Obligation triggas, men till skillnad från Duty så får man problem i stället för bonusar om den gör det. Obligation är något man kan försöka bli av med genom spel, men den kommer aldrig att gå ner till noll (gör den det så dyker något annat problem upp i stället), och man kan även få nya Obligations genom spel.

Dessa två mekaniker knuffar spelen i varsin riktning. Duty gör att man strävar efter att bekämpa Imperiet, och helst då på det sätt som passar en själv, medan Obligation gör att man blir mer fokuserad på att lösa sina egna problem samt gruppens.

* Tekniskt sett är det snarare formulerat som en bestraffning att köpa off-spec-skills än en belöning att köpa in-spec, men sak samma.

**
Om det nu inte hade varit för att alla dött, då.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har utgått från lite snack med Krille samt engelska och svenska D6-versioner. Vad tror ni om den här listan?
BILDNINGSFÄRDIGHETER (knowledge)
  • Arter
  • Byråkrati
  • Galaxen
  • Kultur
  • Medicin
  • Överlevnad
  • Språk
  • Undre världen
  • Värdera
FYSISKA FÄRDIGHETER (strength)
  • Närstrid
  • Svår kroppsmanöver
KOORDINATIONSFÄRDIGHETER (dexterity)
  • Dolsk kroppsmanöver
  • Eldvapen
  • Åldriga eldvapen
  • Kastvapen
  • Ljussabel
MEKANIKFÄRDIGHETER (mechanics)
  • Djurmanöver
  • Kommunikation
  • Luftfordon
  • Markfordon
  • Rymdskepp
  • Rymdskeppsartilleri
NÄRVAROFÄRDIGHETER (perception)
  • Förföra
  • Förhöra
  • Hasardspel
  • Kommendera
  • Undersöka
TEKNIKFÄRDIGHETER (technical)
  • Datorer
  • Eldvapen
  • Åldriga eldvapen
  • Läkevård
  • Ljussabel
  • Luftfordon
  • Markfordon
  • Robotar
  • Rymdfordon
... Det jag funderar på är att klumpa ihop saker ännu mer och försöka hitta en gräns vid fem till sex färdigheter per grundegenskap. Kanske att teknik bara kunde delas upp i breda kategorier eller efter tillverkningsämne? Mottager gärna ris och ros och idéer. Hur många färdigheter tycker ni förresten att det är skäligt att en rollperson har? Normalt är det ju 7D fördelat på färdigheter vilket bör ge typ tre till fem färdigheter. Kanske att man kunde säga fem eller sex som ett bestämt antal färdigheter med då 10D eller 12D att fördela på dessa?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Gör så att några hänger ihop. att det går att köpa upp till 3d (eller kanske 4d eller vad du nu väljer) i dessa grupper gemensamt. ex vis markfordon och luftfordon. säg att man vill ha 5d var i dom. då kanske det kostar 3d + 2d + 2d.
öh ja du fattar
 
Top