Klassamhälle och dryckesvanor

Status
Not open for further replies.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Utifrån DENNA diskussion startar jag en ny tråd kring dryckesvanor och klassamhälle.

Kan kanske bero på vilka kretsar man rör sig i , jag rör mig mest bland arbetarklass vilken om man skall generallisera har ett annat förhållningssätt till alkohol än akademikerklassen.
Det händer ganska ofta när vi har filmkväll att folk köper med sig ett sexpack 3'5:or till chipsen ist för cola eller annan läsk . Nu pratar vi inte supande men ofta när det umgås så konsumeras det olika nivåer av alkohol .
Nu är jag ingen expert på klassamhälle men jag är iaf ingen akademiker (om inte några enstaka kurser på högskola kvalificerar). Inte heller säker på vad som anses som "arbetarklass", eller hur det hänger ihop med hur mycket man dricker. Vad är egentligen arbetarklass? Gör man en klassresa bara för att man byter från ett kroppsarbete till ett skrivbordsarbete? Är det en lönenivåfråga? Dricker arbetarklass mer än medelklass eller överklass?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Utifrån DENNA diskussion startar jag en ny tråd kring dryckesvanor och klassamhälle.

Nu är jag ingen expert på klassamhälle men jag är iaf ingen akademiker (om inte några enstaka kurser på högskola kvalificerar). Inte heller säker på vad som anses som "arbetarklass", eller hur det hänger ihop med hur mycket man dricker. Vad är egentligen arbetarklass? Gör man en klassresa bara för att man byter från ett kroppsarbete till ett skrivbordsarbete? Är det en lönenivåfråga? Dricker arbetarklass mer än medelklass eller överklass?
Om jag får spinna vidare... nu bor jag inte i Sverige längre, men jag vet inte om klasstillhörighet är så uttalat i just Sverige. Givetvis finns stora, och växande, sociekonomiska klyftor, men det är en lite annan sak.

Om man tittar på länder som har tydliga och uttalade klassklyftor (storbritannien...) så är frågan inte så mycket OM man dricker, som VAR, HUR och VAD man dricker. Real ale mot White Lightning. Och tror det är lite samma i Sverige kanske...

Det är väl en väldigt etablerad funktion att det inte är så mycket att medelklassen inte dricker, utan mer att dess drickande inte stigmatiseras på samma sätt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad som definierar arbetarklass för mig är vad man skulle kalla manuel labor utan krav på högre akademiska studier så som byggjobbare , kassörska , städare , servitris mm mm detta definieras inte av lön då vissa arbetarklass individer tjänar mer än akademiker . Min systers man är akademiker och lyfter ut mellan 27-30:000 efter skatt och jag har en kompis som är offshore svetsare och hen lyfter ut det dubbla efter skatt .

Jag har och detta är högst subjektivt upplevt att det finns en alloholromantik bland arbetarklassen som kanske inte existerar på samma sätt bland andra klasser .

I akademikerkretsar träffad man på middag och supé medan bland arbetarklassen träffas man för att supa , sedan har arbetarklassen ofta intressen som förknippas med alkoholkonsumtion så som att åka på fotboll eller hockey med grabbarna eller ta en all inclusive till Thailand eller afterski i fjällen
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vad som definierar arbetarklass för mig är vad man skulle kalla manuel labor utan krav på högre akademiska studier så som byggjobbare , kassörska , städare , servitris mm mm detta definieras inte av lön då vissa arbetarklass individer tjänar mer än akademiker . Min systers man är akademiker och lyfter ut mellan 27-30:000 efter skatt och jag har en kompis som är offshore svetsare och hen lyfter ut det dubbla efter skatt .

Jag har och detta är högst subjektivt upplevt att det finns en alloholromantik bland arbetarklassen som kanske inte existerar på samma sätt bland andra klasser .

I akademikerkretsar träffad man på middag och supé medan bland arbetarklassen träffas man för att supa , sedan har arbetarklassen ofta intressen som förknippas med alkoholkonsumtion så som att åka på fotboll eller hockey med grabbarna eller ta en all inclusive till Thailand eller afterski i fjällen
Alltså, för mig låter det här väldigt mycket första hälften av 1900-talet. Jag är akademiker och ganska stadigt medelklass, men också ganska djupt förankrad i alkoholromantik (sue me) och har aldrig någonsin gått på supé.... Det känns som att du beskriver ett stereotypt borgerligt samhälle som nog är en relik....
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om man skall dra nån mer substantiell gräns så kan väl gränsen dras vid vad amerikanerna kallar blue collar respektive White collar jobs och ska man generallisera ännu mer så är en akademiker nån som jobbar med hjärnan och en arbetarklass individ nån som jobbar med kroppen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Om man skall dra nån mer substantiell gräns så kan väl gränsen dras vid vad amerikanerna kallar blue collar respektive White collar jobs
Alltså, jag är helt med på värdet i att ha en tydlig klassdefinition för att sätta fingret på maktkonflikterna i samhället, samtidigt är jag inte riktigt säker på hur långt detta räcker. Som noterats finns det väldigt välavlönade och högkvalifierade blue collarjobb, men framförallt väldigt gott om osäkra skitjobb i tjänstesektorn. Och de som verkligen sitter i knipa är de som är prekariat eller står långt från arbetsmarknaden. Så jag är inte säker på att den uppdelningen riktigt tjänar sitt syfte längre.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kommer själv från arbetarklass när det gäller föräldrar och de allra flesta vänner i barndomen. Varken jag eller någon av mina vänner drack mycket samt att flera av oss inte drack alls. I vuxen tid har de flesta av mina vänner och jag själv blivit ”akademiker”, dvs lärare, jurister, pilot, ekonomer etc. Alkoholvanorna har vad jag vet inte ändrats nämnvärt för att folk gjort denna ”klassresa” och jag själv var och är fortfarande nykterist( med några undantag). Jag har i vuxen ålder druckit mig berusad en gång och det var på min svägerskas bröllop.

Det var ett japanskt bröllop på Okinawa och jag var den endaste utlänningen som var medbjuden och trots att min fru hade berättat att jag inte dricker alkohol så hade brudgummens släkt fått för sig att svenskar självklart dricker som vikingar. Så en anekdot om mitt eget drickande.

När någon häller upp alkohol i någons glas för att skåla för det nya paret, så anses det oerhört fult att tacka nej. Men det är helt ok att tacka ja fast låta drycken vara kvar i glaset. Detta hade jag missuppfattat och trodde jag var tvungen att dricka upp det som serverades för att slippa vara en ohövlig utlänning. Så varje gång någon hällde upp åt mig så gjorde jag mitt främsta för att dricka upp och då var någon snäll Japan snabbt och hällde upp på nytt då inget glas skall vara tomt. Jag var skitfull väldigt snabbt och minns väldigt lite efter den middagen. Nu var detta säkert tio år sedan men efter det har jag i vanlig ordning inte druckit.

Men åter till frågeställningen, trots mina egna erfarenheter så tyder väl de flesta undersökningar jag sett att lågutbildade dricker mer än högutbildade. Så någon form av klassanknytning har det säkert. Lågutbildade blir också sjukare oftare samt avlider tidigare än högutbildade, detta kan ha en koppling till mängden alkohol som konsumeras. Helt ärligt så har en hel del av de med riktigt hög inkomst som jag träffar under mina resor och liknande använt betydligt roligare saker än alkohol. Så det kanske spelar in också, att de med mer pengar och tid provar andra saker än alkohol?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som jag sa ovan så brukar jag även göra definition att en akademiker jobbar med hjärnan som verktyg och arbetarklass jobbar med kroppen som verktyg .

Jag växte upp i arbetar/tjänstemannaklass och det började drickas tidigt , första gången jag och mina kompisar testade alkohol i berusningssyfte var vi 13 år. När jag började första ring på gymnasiet så drack jag i stort sett varje vecka för att berusa mig .

Mina kompisar kom de flesta iaf ifrån samma socioekonomiska bakgrund och hade samma upplevelser och resa när det kom till alkohol .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Alltså, jag är helt med på värdet i att ha en tydlig klassdefinition för att sätta fingret på maktkonflikterna i samhället, samtidigt är jag inte riktigt säker på hur långt detta räcker. Som noterats finns det väldigt välavlönade och högkvalifierade blue collarjobb, men framförallt väldigt gott om osäkra skitjobb i tjänstesektorn. Och de som verkligen sitter i knipa är de som är prekariat eller står långt från arbetsmarknaden. Så jag är inte säker på att den uppdelningen riktigt tjänar sitt syfte längre.
En tanke är att "arbetsklass" jobb handlar om fysisk ansträngning, att bli smutsig i arbetet och/eller att ta stora risker i arbetet. Att jobba som Off-shore svetsare är förvisso bra betalt, men det är gissningsvis bra mycket mer riskabelt än att sitta vid skrivbordet på kontoret och på sin höjd råka skära sig på ett papper (vilket förövrigt också fått sin riskeliminering i och med det digitala/papperslösa kontoret) :)

Jag är som sagt inte själv akademiker, men har utifrån arbetslivserfarenhet ett skrivbordsjobb, vilket gör att jag förmodligen inte tillhör arbetarklass. Så vilken klass tillhör man då? Jag är ju inte akademiker :D
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En tanke är att "arbetsklass" jobb handlar om fysisk ansträngning, att bli smutsig i arbetet och/eller att ta stora risker i arbetet. Att jobba som Off-shore svetsare är förvisso bra betalt, men det är gissningsvis bra mycket mer riskabelt än att sitta vid skrivbordet på kontoret och på sin höjd råka skära sig på ett papper (vilket förövrigt också fått sin riskeliminering i och med det digitala/papperslösa kontoret) :)

Jag är som sagt inte själv akademiker, men har utifrån arbetslivserfarenhet ett skrivbordsjobb, vilket gör att jag förmodligen inte tillhör arbetarklass. Så vilken klass tillhör man då? Jag är ju inte akademiker :D
Du är tjänstemanaklass kanske ? 🤔
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hej!

Jag är tveksam till om "alkoholkultur" verkligen passar in på kultur-forumet ... det är i min bedömning närmare en klassisk tråd för det nu stängda OT-forumet. Men jag låter denna vara öppen, men bevakar så att det inte blir en tråd för OT.

MVH

/Magnus
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Klasstillhörighet har självklart att göra med mer än vad man har för anställning eller utbildning i vuxen ålder.
I första hand skulle jag påstå att det handlar om bakgrund (alltså vad man föddes in i för klass) samt kultur och kulturella referensramar. Förhållningssättet till alkohol kan absolut vara klasskulturellt betingat.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kommer själv från arbetarklass när det gäller föräldrar och de allra flesta vänner i barndomen. Varken jag eller någon av mina vänner drack mycket samt att flera av oss inte drack alls. I vuxen tid har de flesta av mina vänner och jag själv blivit ”akademiker”, dvs lärare, jurister, pilot, ekonomer etc. Alkoholvanorna har vad jag vet inte ändrats nämnvärt för att folk gjort denna ”klassresa” och jag själv var och är fortfarande nykterist( med några undantag). Jag har i vuxen ålder druckit mig berusad en gång och det var på min svägerskas bröllop.

Det var ett japanskt bröllop på Okinawa och jag var den endaste utlänningen som var medbjuden och trots att min fru hade berättat att jag inte dricker alkohol så hade brudgummens släkt fått för sig att svenskar självklart dricker som vikingar. Så en anekdot om mitt eget drickande.

När någon häller upp alkohol i någons glas för att skåla för det nya paret, så anses det oerhört fult att tacka nej. Men det är helt ok att tacka ja fast låta drycken vara kvar i glaset. Detta hade jag missuppfattat och trodde jag var tvungen att dricka upp det som serverades för att slippa vara en ohövlig utlänning. Så varje gång någon hällde upp åt mig så gjorde jag mitt främsta för att dricka upp och då var någon snäll Japan snabbt och hällde upp på nytt då inget glas skall vara tomt. Jag var skitfull väldigt snabbt och minns väldigt lite efter den middagen. Nu var detta säkert tio år sedan men efter det har jag i vanlig ordning inte druckit.

Men åter till frågeställningen, trots mina egna erfarenheter så tyder väl de flesta undersökningar jag sett att lågutbildade dricker mer än högutbildade. Så någon form av klassanknytning har det säkert. Lågutbildade blir också sjukare oftare samt avlider tidigare än högutbildade, detta kan ha en koppling till mängden alkohol som konsumeras. Helt ärligt så har en hel del av de med riktigt hög inkomst som jag träffar under mina resor och liknande använt betydligt roligare saker än alkohol. Så det kanske spelar in också, att de med mer pengar och tid provar andra saker än alkohol?
Jag såg någont för några år sedan om japansk dryckeskultur att som du säger anses det ofint att inte dricka när någon hällt upp alkohol till dig och så fort glaset är tomt hälls det upp på nytt så därför för att inte bli för fulla så häller japanerna ut vartannat glas alkohol under bordet när ingen ser . Frågan är om det ligger nån sanning i det dock
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Strikt taget är arbetarklass definierat efter inkomst - på samhällsnivå. Om någon tjänar 60 000 inom ett yrke där resten kanske tjänar 20 000 så är yrkeskategorin nog överlag arbetarklass (oljerigg-exemplet ovan är ett bra exempel)

Det brukade ingå kultur i det här, men många övre medelklass- och överklassjobb som inom akademin eller white collar-arbeten har drabbats av lönedumpning och kulturerna har inte ändrats riktigt, och vi har lite mer splittring än det brukade vara.

Det gör det förstås lite krångligt att prata om saker som läsvana och livslängd, för det är delvis kopplat med inkomst men också kulturell bakgrund. Inkomst är förstås den avgörande faktorn - svårt att ge barn en trygg uppväxt och läsvana om det finns ont om pengar.

Dock är det här väldigt svepande. :)

Finns det dock någon svensk del av kulturen som inte super sig dyngrak utöver outsiders och diverse kristna grupperingar? :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Exakt så som @ÅkeZorkh skriver så handlar att vara arbetarklass om referensramar och värderingar , kulturyttringar mm som man fått med sig hemifrån
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har även gjort vissa noteringar om att det finns väldiga politiska skillnader mellan klasserna .... Akademiker tenderar att rösta rött och är ofta väldigt engagerade i identitetspolitik medans arbetarklass oftast har Jimmie Åkesson som husgud och folkhjälte .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Kan Geografin utgöra ytterligare en faktor? Dricks det mer ute i stugorna på landet eller i norr än i söder?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Hade akademikerklassen inte haft en stark alkoholkultur hade studentlivet sett annorlunda ut. Möjligen beror detta på var man befinner sig generationsmässigt i sin klass; skötsamhetsnormen, som inkluderar måttligt drickande, är starkast bland relativt nybliven akademikerklass, medan den etablerade högre akademiska kulturen inkluderar lustiga fylleanekdoter från studenttiden, kontinentalt vardagsvin och en och annan svirig festlighet.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag har även gjort vissa noteringar om att det finns väldiga politiska skillnader mellan klasserna .... Akademiker tenderar att rösta rött och är ofta väldigt engagerade i identitetspolitik medans arbetarklass oftast har Jimmie Åkesson som husgud och folkhjälte .
Hihi, nu är tråden farligt nära låsning. Men visst har du rätt. Det där kan man ju prata i århundraden om, den stora, mätta medelklassens behov av att fylla tillvaron med mening i form av olika avatarer :)
 
Status
Not open for further replies.
Top