Nekromanti Klass passar ras

JetSnail

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
32
Location
Sollentuna STHLM
Jag har en kompis som vill vara en halv-orc, druid. jag tycker inte att det passar. en orc/-halv är för mig en stor stark krigare och inte en liten, mesig, svag, rädd varelse som kan magier. vad tycker ni????

@_/-
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
En god regel som SL är att alltid låta en spelare kombinera de klasser och raser som du tillåter hur han/hon vill. Om du ber din spelare att beskriva rollperson som den har tänkt sig och dess bakgrund så kanske du blir positivt överraskad och övertygad om att det är värt att testa.
En halvork druid låter väl inte värre än en gnome munk till exempel, eller en dvärg tjuv...

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det passar väl bättre än en halvorc wizard?
Druider är rätt vilda av sig... de är nära naturen.. passar perfekt för halvorcher tycker jag..
Barbaren kanske passa bättre, men druiden är inte långt ifrån imho..

Det är iaf min bild av halvorcherna..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
För det första: Bara för att han är druid behöver han inte vara "<I>en liten, mesig, svag, rädd varelse</I>", om han bara låter bli att spela karaktären så - ingen av de där egenskaperna är vad jag kan se avhängig av Ability Scores. Dessutom känns sådana egenskaper som en fråga om race snarare än class.
För det andra behöver halvorchen inte vara uppväxt bland orcher. Han kan ju t.ex. vara adopterad som liten av druiden i ett litet skogslevande samhälle - eller kanske han är resultatet av en orchräd mot sagda samhälle...

Feliath
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker att det låter som ett spännade val. Om han skriver ihop en trevlig liten bakgrundshistoria som förklarar hans yrkesval så ser jag inga hinder i det.
 

WinterJedi

Veteran
Joined
16 May 2001
Messages
5
Location
Ljungby, Sverige
Alla svar är bra, men man får inte glömma att i slutet är det alltid DM som har sista ordet(Jag vill till exempel inte ha några gnomer eller Half-orc spelare i min kampanjvärld). Men som sagt, en Half-orc druid låter som en bra idé!

"My soldiers fought without hesitation, died without doubt."
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Bara för att han är druid behöver han inte vara "en liten, mesig, svag, rädd varelse",

Du har så rätt... En av de NPCs som mina spelare fastnade mest för i min senaste (och pågående) kampanj var Ilshakatar som var en Orch. Han var typ F2/R4/D3.
Han började som en helt vanlig Orch Fighter men insåg sedan hur fel han handlade (alignment change) Han flydde då sina onda fränder och blev fredlig druid som bosatte sig i ett träd. Han försvarade skogen mot all ondska.
Hans tidigare kamrater blev dock lite sura och såg honom som en rasförädare som skall utrotas. De började jaga honom... HAn tvingades alltså ta till mer krigiska metoder för att försvara sin skog och gick från Druid till Ranger...

Han är ingen mes och kommer aldrig att vara det..,

Han kan ju t.ex. vara adopterad som liten av druiden i ett litet skogslevande samhälle

liknande historia tar de ju upp i Hero builder's Guidebook.. fast där blir han inte en druid utan en Cleric..

jag säger: det funkar.

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Problemet här verkar vara att du sätter halv-orker som en alldeles för trång stereotyp. De har ju också religion och en vis frihet att välja själva. De är inte helorker som lever som vildar ute i skogen men inte heller är de civiliserade. Det finns ju inga större samhällen bestående bara av halvorker eftersom parning mellan ork och människa inte är så vanlig. Om orken sedan väljer att vara en vilde eller en stadsvakt eller en druid så beror det antagligen på något i hans bakgrund. Det kan ju ses som en slags shaman ifall han växte upp bland orker och använde då magin för att skrämma de som var större och starkare än honom. Kortfattat så menar jag alltså att halv-orker är varelser med fri vilja och skall ses på så sätt.

Shadow -2001 (When life treats you bad)
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Man kan ju alltid tänja lite på klassen och kalla det för typ en shaman, om du fortfarande tycker det är fel kan du ju ändra lite skills eller nåt. Barbarstammar har ju oftast en shaman/medicinman jag tycker det är häftigt når folk vågar prova på saker utanför stereotyperna.

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 
Top