Varulv Klassåterträff i Nora - Spelet är slut - ULVVINST!

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Sen slår det mig att "ulvarna kan bara mörda den de dansar med" ju var ett svar på gåtan "varför mördades inte Anthrox på dansgolvet?" 😒
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jag förstår fortfarande inte varför Basse inte bara ljög om det?
Jag tänkte att det fanns en klädsiare och att det skulle vara lättare att komma undan med advokat än en lögn. Men mest avgörande var att Rasmus (tack!!) outade ett liknande yrke, eller åtminstone inte ett knegaryrke!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
@Waterhouse ; jag var ju (som du kanske märkte i ulvchatten) rätt säker på att den här regeländringen betydde att du lagt in något som kunde göra att byn kunde vinna trots ulvmajoritet. Var nånting planerat där som inte kom med, eller var det bara för att MU5-reglerna var skrivna så att ulvarna vann om det stod lika?
Nja, med 3 ulvar kunde spelet sluta med ulvseger efter två rundor, det är ju trist. En erfaren spelskapare hade nog dragit slutsatsen att man därför borde ha 2 ulvar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Haha, NU ser jag hur jäkla nära ni var att nita mig i R2! Jamen då förstår jag bättre @Vimes och @Anthrox och min insats i det här spelet blir väl mer blygsam. Jag borde ha ljugit om kläderna, men var skraj för en klädsiare. Tänkte att det var fullt rimligt med tre siare: fraktion, kläder, yrke mtp att byn behövde buffas.

(Jag var ju på födelsedagsmiddag i onsdags och missade upploppet av R2, men gick tillbaka och kollade nu)

Jag tycker som jag skrev i ulvchatten att det här var ett kul parti och att det är bra med variation mellan partierna. Då blir det fint med ett ganska avskalat parti! Det här gjorde du bra @Waterhouse !

Sedan blir jag nu häpen över hur mycket mer design du verkade ha lagt in som inte riktigt kom i spel? Jag tror att vi alla som gör varulvsspel tjänar på att vara tydliga i anmälningstråden med vad det ska bli för sorts parti. På mafiascums (mafiascum.net) spel har de etablerade kategorier som gör att den som anmäler sig får en sorts meta-information om spelet, vilken kan vara hjälpsam för att veta hur man ska spela.
IMG_0732.jpeg
(Skärmdump från mafiascums forum)

Jag kan gilla den öppenheten kring om man spelar ett traditionellt spel med klassiska roller, eller ett mer experimentellt spel med ny mekanik mm. I och med att du i anmälningstiden skrivit att det är ett traditionellt spel med en twist gick det mig fullkomligen över huvudet att flufftexterna också var informationsbärare. (Men det där med att peka ut mig som mördare av Biobunker läste jag och förgrymmades över! Det var snopet att bli utpekad så tydligt av SL och jag skulle nog akta mig för att designa spelet så: det blir ju som ett kraftfullt siande av SL och ganska obalanserat?)

Jag tyckte fluffet var kul, även om jag förstår vad du menar med att det var svårt att hitta roliga yrken åt två olika lag: bitcoinmiljardär är ju roligt, men vilken status har egentligen en gymnasielärare?! Sedan gillar jag verkligen mini-mekaniken att man som ulv måste ljuga och vara kreativ kring sin bakgrund (trots att jag inte tordes…också himla spännande val!)

Det jag tycker är nästan viktigast som SL är att man har koll på grejerna och att spelet flyter på effektivt. Det klarade du bra Waterhouse och ska ha beröm för!

Byn spelade bra egentligen, vi i ulvlaget hade flyt: Rasmus frånvaro gjorde att vi fick igenom ett nattmord utan super-ulvmordet med gift och byn var ju nära att sätta dit mig. I så fall hade spelet kunnat ta en helt annan vändning. Tycker att Brynolf och Hägerstrand gjorde ett bra jobb!

Sorry @Sidd och @Andersson för mitt tjatiga gnäll som givetvis var brunsmetning av den extra påfrestande sorten. Ni får se det som att jag gillar att gnälla på just er extra mycket! 😊🤩

Tack alla!
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Du är en hederlig Norabo/bybo
Yrke: tandläkare
Klädsel: chinos och skjorta
Förmåga: Dans. Varje runda kan du skriva här vem (om någon) du vill dansa med. Om den personen också vill dansa med dig så dansar ni i nattfasen. Du kan ändra dig fram till rundans slut.

Dina kunder kan i vanliga fall inte prata (bara gapa) så när du är på fest lyssnar du intresserat på vad folk berättar om sina yrken. Du kan varje runda lyssna in vad någon jobbar med (yrkessiare). Den du vill lyssna på och du själv måste antingen dansa med varandra eller båda inte dansa, dvs hänga i baren. Skicka in vem du vill lyssna på innan varje rundas slut.
Vem siade @RasmusL i R1?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Sedan blir jag nu häpen över hur mycket mer design du verkade ha lagt in som inte riktigt kom i spel? Jag tror att vi alla som gör varulvsspel tjänar på att vara tydliga i anmälningstråden med vad det ska bli för sorts parti.
Jag håller med, men det förutsätter att konstruktören har helt klart för sig vad han vill göra.

Tanken var
1. Byn kan väkta sig själva genom att dansa med bybor.
2. Kläder och yrken som kan sias men är lite halvt oklara, och med lite miller-inslag, bitcoinmiljardären har mjukisbyxor etc.

Men fluffet med ulviga yrken och kläder funkade inte, så tillslut blev det ett oförklarligt hafsverk. Dansmekaniken var mkt mer svårförståelig än jag trodde. Riktigt ruttenspel, 3/10.
Så försökte göra det intressant iaf med att SL bryter 4e väggen i R3s startpost, allt svammel där försöker ju ge hints om hur spelet fungerar.
När inte heller det gick hem (och spelet var ju slut då) skrevs en helt galen version av slutinlägget om hur ni nått slutet "varulvsvinst på nivå 2 av 5", och att jag sedan årsskiftet planterat ledtrådar, med ett gäng easter eggs man kunde leda efter på WRNU.
Sen sov jag äntligen lite och insåg att jag var helt orimlig, strök allt utom röda texten och la in en rickeoll med DJ Flonyrb och avslutade eländet :)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Vimes är taxichaufför berättar han när ni hänger i baren. Du lyssnar med avtagande fascination på hans anekdoter om kunder som betett sig illa. Tysta kunder kanske inte är så tokigt ändå.
Det föll ju byn rätt mycket i fatet att båda våra powerroller gick afk i slutet på rundorna. Hade varit intressant att se hur R1 hade slutat om Fjodde kommit in och outat roll i slutet exv. Men men, sånt som händer.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Det föll ju byn rätt mycket i fatet att båda våra powerroller gick afk i slutet på rundorna. Hade varit intressant att se hur R1 hade slutat om Fjodde kommit in och outat roll i slutet exv. Men men, sånt som händer.
Jo, så var det nog delvis, men powerrollerna var väldigt svaga när fluffet var så oklart. Tror dock någon med mer tid att lägga på spelet kanske hade dragit slutsatsen att det försökte vara väldigt tematiskt och att basse givetvis nattmördat BB7 om man sett hur powerrollernas svar och begränsningar såg ut.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Jo, så var det nog delvis, men powerrollerna var väldigt svaga när fluffet var så oklart. Tror dock någon med mer tid att lägga på spelet kanske hade dragit slutsatsen att det försökte vara väldigt tematiskt och att basse givetvis nattmördat BB7 om man sett hur powerrollernas svar och begränsningar såg ut.
Ja, byn hade nog tjänat en hel del på att båda powerrollerna hade outat redan i R1 och förklarat hur deras förmågor fungerade, så vi kunde få en möjlighet att förstå spelet bättre. Fattar ju att en instinktivt inte vill det, men som diskussionen låg hade vi nog behövt det. Sen hade jag troligtvis ändå inte lyssnat på det örat, låg ju med fel fokus i princip hela spelet igenom 😅
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Var man befinner sig har betydelse för powerroller och nattmord, mer än så säger jag inte.

Hade jag bara ändrat var man befinner sig till vem man dansar med i det stycket i startinlägget hade det kanske tagit en helt annan vändning
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
(Men det där med att peka ut mig som mördare av Biobunker läste jag och förgrymmades över! Det var snopet att bli utpekad så tydligt av SL och jag skulle nog akta mig för att designa spelet så: det blir ju som ett kraftfullt siande av SL och ganska obalanserat?)
Jo, förstår det. Dansmekaniken var för otydlig (när tom ulvarna som vet om den glatt mördar sin danspartner har man misslyckats rätt hårt) så försökte göra den tydligare.
Iaf om jag försöker mig på det här igen kommer all info vara öppen från start, blev iaf för mig ett helt omöjligt balansproblem.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jo, förstår det. Dansmekaniken var för otydlig (när tom ulvarna som vet om den glatt mördar sin danspartner har man misslyckats rätt hårt) så försökte göra den tydligare.
Iaf om jag försöker mig på det här igen kommer all info vara öppen från start, blev iaf för mig ett helt omöjligt balansproblem.
På’t igen @Waterhouse ! Ge inte upp! Grit! Framgång! Tåg!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Jag grämer mig över att att jag avfärdade danspartner-grejen helt och hållet i början. Det här hade kunnat gå helt annorlunda. Positionerna var ju inte [Baren] och [Dansgolvet] utan [Baren] och [Varje enskilt danspar].

Det är fan lite som Fight Club-spelet, känns som att byn fumlade bort fluff- och mekanikbollen.

Men kanske är det som @Basenanji säger, att man bör ha någon form av tydligare innehållsförteckning. Inte bara öppet vs dolt, och klassiskt vs okonventionellt, utan även hur stor betydelse fluffet har för mekaniken. Något för Svenska Varulvsspelsakademien att ta fram.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,709
Location
Oktoberlandet
Jag grämer mig över att att jag avfärdade danspartner-grejen helt och hållet i början. Det här hade kunnat gå helt annorlunda. Positionerna var ju inte [Baren] och [Dansgolvet] utan [Baren] och [Varje enskilt danspar].

Det är fan lite som Fight Club-spelet, känns som att byn fumlade bort fluff- och mekanikbollen.

Men kanske är det som @Basenanji säger, att man bör ha någon form av tydligare innehållsförteckning. Inte bara öppet vs dolt, och klassiskt vs okonventionellt, utan även hur stor betydelse fluffet har för mekaniken. Något för Svenska Varulvsspelsakademien att ta fram.
Ja där fanns tydligen ett spår till vinst för byn. 🐿
De med insyn i denna spelmekanik behöver nog kliva fram i spel och sprida ljus över sånt för byn. 👀
För att det ska hittas. 🫣
Själv ska jag försöka utveckla nått form av versmått på mina poster. 😇
Dold smulningskod med rim som inte kan läsas av av AI-bottar👍
Med emoisar som formaliserad kod😉
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
Förslaget jag droppade
De med insyn i denna spelmekanik behöver nog kliva fram i spel och sprida ljus över sånt för byn. 👀
För att det ska hittas. 🫣
Jag droppade en variant på lösning i slutet av R2 (då spelade det ingen roll eftersom vi hade kvar wildcardmordet) men jag tror den hade funkat ganska bra både som byn gissade att reglerna gick till och så som de faktiskt funkade. Man organiserar så alla delas in i par eller triplar som ska upp på dansgolvet, men en spelare i varje konstellation (eller båda om man spelar med par) uppmanas slumpa hur de spelar.

Om reglerna funkade som byn trodde hade ulvarna blivit tvungna att mörda i ett par med en ulv och försöka sabba ihopparningen, så då bli det lättare att utesluta misstänkta. Som reglerna faktiskt funkade hade det blivit mycket större chans att ett nattmord blev slumpväktat.

(det här hade varit svårt för byn ändå, på grund av wildcardmordet. Att inte veta en sån grej gör att alla bra planer kan resultera i att man hamnar på villovägar flera rundor i rad)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Tack @Waterhouse för ett kul spel även om det kanske inte flög som det var tänkt.

Det är klart att det fanns vissa balansproblem (om jag ska vara helt ärlig tror jag inte att byn med tre ulvar mot sig hade haft tid att räkna ut mekaniken, utan vi hade behövt ha tur och snabbnypa en ulv). Men jag tycker inte det förklarar riktigt helt varför det blev en enkel och snopen varulvsvinst. Byn spelade inte speciellt bra, vilket det känns som ett tag sedan den gjort. Kanske börjar vi bli lite dåliga på VJVS och förlitar oss för mycket på att knäcka mekaniker och använda specialroller.

Det fanns faktiskt t ex flera som poängterade det suspekta i att @BiobunkerVII dog och att någon av de tre på dansgolvet borde vara skyldiga. Men det flög liksom aldrig och jag @Anthrox och @Basenanji ställdes aldrig riktigt mot varandra. Slutet på R2 blev som en lång pyspunka även om det var nära att Basse rök.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,709
Location
Oktoberlandet
Tack @Waterhouse för ett kul spel även om det kanske inte flög som det var tänkt.

Det är klart att det fanns vissa balansproblem (om jag ska vara helt ärlig tror jag inte att byn med tre ulvar mot sig hade haft tid att räkna ut mekaniken, utan vi hade behövt ha tur och snabbnypa en ulv). Men jag tycker inte det förklarar riktigt helt varför det blev en enkel och snopen varulvsvinst. Byn spelade inte speciellt bra, vilket det känns som ett tag sedan den gjort. Kanske börjar vi bli lite dåliga på VJVS och förlitar oss för mycket på att knäcka mekaniker och använda specialroller.

Det fanns faktiskt t ex flera som poängterade det suspekta i att @BiobunkerVII dog och att någon av de tre på dansgolvet borde vara skyldiga. Men det flög liksom aldrig och jag @Anthrox och @Basenanji ställdes aldrig riktigt mot varandra. Slutet på R2 blev som en lång pyspunka även om det var nära att Basse rök.
Jag tycker det var konsensus om att vi skulle rösta ut en av er 3 på dansgolvet.
Jag tycker verkligen byn ska kolla basses post R2:152. Det skulle alltså vara Basses klargörande gröna post? Att den höll är ett mysterium.

R2:94 Anthrox: skärpning på postlängd😂 snölla punkta upp eller nåt…Tumma ni som orkade läsa av den?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Jag tycker det var konsensus om att vi skulle rösta ut en av er 3 på dansgolvet.
Jag tycker verkligen byn ska kolla basses post R2:152. Det skulle alltså vara Basses klargörande gröna post? Att den höll är ett mysterium.

R2:94 Anthrox: skärpning på postlängd😂 snölla punkta upp eller nåt…Tumma ni som orkade läsa av den?
Haha, ja, det inlägget var nog under all kritik egentligen 😅 ska försöka göra bättre nästa gång!
 
Top