Nekromanti Klara med allt officiellt material till Symbaroum?

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Hej! Vår spelgrupp började spela symbaroum ungefär när det släpptes och är nu klara med allt tillgängligt skrivet material; Kopparkronan och Nidingsnatt (äventyrslandskapet från Fenix). Vi spelar ungefär en gång i veckan och blev klara med Döda Drömmars Grav förr-förra spelmötet. Nu har vi börjat spela Mörkret Vid Stigens Slut till Fantasy! modifierat för Symbaroum vilket fungerar mycket bra. Mins att vi hade en diskussion här innan Den Stora Glömskan (aka. serverkraschen) om vilka andra äventyr som skulle passa att spela med Symbaroum. Maktens Portar var med vilket var roligt, speciellt eftersom att trillogin finns uppe på Riotminds sida för nedladdning.

Vet att gänget på Boningen.org spelade igenom allting på raken, vilket de skriver om här. Är det någon annan som är klara med det skrivna eller som bara valt att spela någonting annat? Det hade varit roligt att veta vad ni spelar och vad ni tyckte om de officiella äventyren. Det här kan kanske bli en rätt spoilig tråd, så hissa Spoilerflaggan högt om ni berättar om äventyren :)
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Starkt jobbat! Som ett litet off-topic vill jag bara meddela att vi håller på att sätta samman en ny releaseplan. Enligt utkastet ser det ut som att ni inte ska behöva vänta jättelänge innan det kommer mer att spelar ... ;-)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Roligt att höra! Ser fram emot fler symbaroumska orignaläventyr - även fler monster hade varit roligt! Håller på och byter ut monster i MVSS och det hade varit roligt med fler. Fler är bra.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Vill gärna hur du har fått in Fantasy! Mörkret vid stigen slut. Typ plats och om du har utelämnat något eller lagt till. För jag gillar detta äventyr.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
@Templar Vad kul, gärna :) Skriver av min anteckningar inför första spelmötet här - hissar samtidigt SPOILERS flaggen för MÖRKRET VID VÄGENS SLUT!

Äventyrarna beger sig till Ufris för att de är ute efter artefakten Drakens Öga (som diskuteras här på forumet). Efter att ha blivit vänner med Ordo Magika får de en skrift med sammanstälnningar av all tillgänglig historik angående artefakten; senaste ägaren ska ha varit en svartkonstnör som försvann utanför Ufris för ca. 100 år sedan - alltså för Ambrisk tid.

Doriana, byns svarta får, är en lindormsdyrkare. Hennes man dödades av svartkapporna och hon hatar byn/kyrkan. Hon offrar när hon kan till Lindormen som bor utanför stan.

Kanske har Lindormen Drakens Öga som ett emaljöga efter att drakdräparriddaren som ligger begravd i kryptan högg ut det gamla. Fogden är en avlägsen släkting till riddaren och lindormen vill ha hans blod. Det finns en öppning för skrupellösa rollpersoner att ingå ett avtal där en kidnappad fogde byts mot ögat.

Smeden Gornak har rörts av Prios. Hans mediokra smideskraft har blivit till mästerarbete över en natt. Ingen har kopplat ihop händelsen med besökaren från Davokar, en gravplundrare som reste genom byn för ett par månader sedan. Denne lämnade efter sig en artefakt från en kungagrav; en ask inehållande en magsik dvärgtjänare vars smide är av legendarisk kvalité. Under nätterna smider dvärgen åt smeden och resultaten är fantastiska. Gornak har inte berättat för någon om dvärgen.

Jag ersatte Orkerna med en rovklan - har gjort lite stats till dom och de är typ styggelsemärkta barbarer inspirerade av de här coola typerna från Conan Barbaren från 2011. Stryparankan i skogen blev en Kanaran orm och alverna Symbaroums versioner av alver; sommaralver som livvakt och en höstalv som Alvprinsessan.

Det känns som att MVSS fungerar bra eftersom att det utspelar sig i en förbjudande djup skog. Jag valde att lägga Las-Galaas vid Davokars skogsbryn strax öster om Kärringe. I boken står det att Baronen (?) i det området är en suput men duktig på att vakta skogsbrynet från intrång. Med tillräckligt mycket tid kommer de att kunna få hjälp, men då kommer det definitivt redan vara försent för Ufris.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Coola ideer mo.Kommer nog att haka på denna idee. Tycker om Fantasys! enbladsscenario.

Kommer ha svårt att byta ut orkerna. Som en gammal Drakar och demoner spelare saknar jag rasen svartfolk speciellt Orker i Symbaroum. Håller nu på att förbereda fortsättningen å det förlovade landet. Gruppen står nu inför en död alv kvinna som gruppens utbygdsjägare med en fantastisk tur tog ner på två skott.Är så roligt och kolla vad andra har för ideer.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Jag gillade din krönika över vad som hände innan DFL - reptilfolk och annat som dyker upp känns fräscht och roligt. Såklart är det lite trisst att byta ut orkerna, de är ju en så känd fantasy grej. Jag skulle gärna ha kvar dom om jag hade någon bra idé till hur de skulle passa in i Symbaroums värld. Jag kommer inte att beskriva dom allt för mycket, så om spelarna vill tänka sig dom mer som orker så är det helt ok. Humanoider förvridna av svarkonst är väl ganska mycket vad i alla fall Tolkiens orker är?
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Yes Tolkiens Orker är förvridna Alver. Tänkte implementera detta om att även Alverna skall bli påverkade av skogens krypande mörker. Deras rike blir mindre och mindre på grund av det som den antika civilisationen Symbaroum har gjort. Så det är oundvikligt att skicka ut emissarier till de lägre stående rasen människorna.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Nu är vi klara med Mörkret vid stigens slut, och det bär vidare till nästa äventyr utanför det officiella Symbaroum matterialet. Eftersom att de senaste två äventyren har utspelat sig i skogen hade det varit roligt att spela någonting i en stad, förslagsvis Tistla Fäste.

Spelarna har kommit över rätt mycket pengar, tillräckligt mycket för att kunna köpa ganska stora saker. Det rör sig om runt 3000 daler allt som allt i olika skatter och fynd. De har blivit av med en stor del av sina artefakter efter att svartkonstnären som bar dem föll ner i en avgrund. Kanske kommer de påbörja någonslags projekt, typ rusta en legohär och bli krigsherrar eller köpa några kärror och bli karavanmästare.

Om det inte blir något drag i fisktanken så har jag tittat på det här OSR äventyret (hittat i tråden "Eksem OSR-spanar" som verkar rätt lovande. Hade tänkt introducera det som en dungeon under Tistla Fäste med någon slags detektivstory som hook för att få dem att hitta till kloakerna.

MINOR SPOILS för "Vilddjurets Märke" samt "The Old City"

Tänkte att det begåtts ett mord i det sjunkna symbaroumska vakttornet, platsen för slutstriden i VM, där det finns en dold ingång till kloakerna - spelarna skickas dit av Nattbäcka eller annan för att undersöka. Tjuvgillet använder tornet som en ingång till sitt gömställe, en av dem blev förgiftad under ett inbrottsuppdrag och dog framför dörren.

Annars kan den unge misstänkte kättaren som spelarna räddade från Baumello/Odako kan be dem om hjälp att hitta en kompis som är borta vilket leder dem till den kanibalistiska resen i dungeonens hjärta.

Förhoppningsvis räcker äventyret ett par gånger, fram till jul och nyår då det blir paus och sedan kanske vi kan köra lite Symbaroumskt material igen.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
mo.;n55137 said:
Om det inte blir något drag i fisktanken så har jag tittat på det här OSR äventyret (hittat i tråden "Eksem OSR-spanar" som verkar rätt lovande. Hade tänkt introducera det som en dungeon under Tistla Fäste med någon slags detektivstory som hook för att få dem att hitta till kloakerna.

MINOR SPOILS för "Vilddjurets Märke" samt "The Old City"

Tänkte att det begåtts ett mord i det sjunkna symbaroumska vakttornet, platsen för slutstriden i VM, där det finns en dold ingång till kloakerna - spelarna skickas dit av Nattbäcka eller annan för att undersöka. Tjuvgillet använder tornet som en ingång till sitt gömställe, en av dem blev förgiftad under ett inbrottsuppdrag och dog framför dörren.
Haha, tänkte precis samma sak när jag läste det äventyret! Ditt förslag till öppningen genom sjunkna vakttornet var dock helt lysande!
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Tack Fridigern! Det var någon som skrev någonting smart om att lägga till saker själv i Symbaroum världen, typ att ingenting är som spelarna tror. OM det visar sig att det finns någon slags enorm Plot Point under Tistla Fäste - typ genom den mystiska kopparbrunnen - så räcker det med att någon går ner med en slägga och upptäcker att det finns ännu mer dungeon.

Tänkte byta ut goblinerna mot svartalver, känns som att de får ta mycket av svartfolksrollerna eftersom att de presenteras som typ gobliner.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
mo.;n55456 said:
Tack Fridigern! Det var någon som skrev någonting smart om att lägga till saker själv i Symbaroum världen, typ att ingenting är som spelarna tror. OM det visar sig att det finns någon slags enorm Plot Point under Tistla Fäste - typ genom den mystiska kopparbrunnen - så räcker det med att någon går ner med en slägga och upptäcker att det finns ännu mer dungeon.
Tips från coachen: Låt bli brunnen i Tistla Fäste - den är vattenfylld och i det närmaste avgrundsdjup! ;-)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Förestfadern: Hahaha! Den ska förbli orörd :) Tack för heads up, då vet vi att ingen ska typ klättra ner i den och hålla på en massa. De får klampa runt i någon annan del av stan, i vår grpp ettablerades att det finns någon slags tunnlar under stan när vi spelade Vilddjurets Märke och de infiltrerade en källare genom kloakerna.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Kan varmt rekomendera Secrets Of the Old City om ni behöver en snabb dungeon. Den hamnade under fattigkvarteren i Yndaros och det fungerade precis lika bra som i Tistla Fäste. Praktisk, rolig och snabbspelad dungeon.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Skrev ihop en tabell för ett gäng soldenärer; starta ert legoförband idag!
Bättre upplösning finnes HÄR

 
Top