Nekromanti Klara intriger

Erik_AS

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
11
Location
Uppsala
Lägger in mitt gamla meddelande då jag är intresserad av vad ni har för erfarenheter av saken.

Är det någon som har provat att ge spelarna en komplex intrig sinsemellan RP:na? Vilka erfarenheter? Goda eller dåliga?
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Jajamensan, jag har ju använt mig av det. Det brukar resultera i att någon blir arg eller frustrerad och då anfaller eller lämnar gruppen.

Det har slutat i att hela grupper har dött, förlorade lemmar och drakstrid tom.

Ändå har vi haft det jättekul.
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Har provat det. Måste såga att det faktiskt vart ganska lyckat. Det var en spelare som jobbade som spion åt en länsherre när resten av gruppen jobbade åt en annan. De märkte inget förren det var försent /images/icons/laugh.gif.

Dock tror jag att det krävs relativt erfarna spelare och att de kan hålla masken. Tycker du iallafall ska prova det, men säg inget till hela gruppen, utan säg det till dem en och en (vilket du säkert redan tänkt på).

/Anders
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
O ja.....

En av mina spelare i Cronicles var Kättare medan resten av gruppen jobbade åt Brödraskapet....

Han lämnade ständig info till olika Kättarceller under äventyren vilket försvårade för dom övriga....Det var riktigt roligt faktiskt...

O gissa reaktionen från dom övriga när det (Långt) senare kom fram vem han igentligen var......

Mvh
NecTech
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Visst är det kul när dom kommer på det?

Speciellt som alla spelarna skyllde på varandra, förutom den snälla prästen som absolut kunde vara spionen, innan.

Jag och han som spelade prästen hade svårt att hålla oss för skratt när de började skälla ut varandra. Två började till och med slåss (i spelet). Sen dess har mina spelare varit väldigt misstänksamma.

/ [color:blue] Anders
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
En gång i DoD var alla spelare inbergipna i ett komlicerat kärleksdrama, där de var kära i varandra och avskydde varandra kors och tvärs. det var ganska roligt. Tyvärr kom vi inte så långt på den kampanjen, som även inbegrep Chronopias förstörande!!! MOAHAHAHAHA!!! /images/icons/crazy.gif

/Dnalor
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Oj, ser man på! Jag är visst vapenbärare nu. Det var ju skoj! Jag måste ha skrivit 30 meddelanden eller vad det nu var.

/Dnalor.
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
Just nu i min NeoTech 2 kampanj där rollpersonerna arbetar för ryska maffian. En jobbar för Yakuzan, en för EuroPol och en har precis fått göra ny rollperson och kommer kanske att jobba som undercover snut om jag känner för det.
Just nu känns det inte som om det kommer att bli någon konflikt mellan spelarna om det kommer fram vilka de egentligen arbetar för. Därför undrar jag om ni har några bra idéer för att öka konflikten som komma skall.

Ronnie
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Själv försöker jag alltid skapa någon form av konflikt(även fast det i den senaste kampanjen jag leder inte varit någon) - fast just nu är de tvungna att sammarbeta med deras värsta fiende.

Anars hade jag problemet ett tag i en kampanj som jag spelade i att det var alltid min figur som var den med dunkla tankar. Slutade med att alla andra spelarna tittade snett på mina olika rollpersonner jag kom att spela.

Äventyren blir dock roligare om spelarna har hemligheter för varandra - även fast de är helt oskyldiga. Som SL kan man alltid roa sig med att ge lappar till de olika spelarna så att alla misstänker alla för att hålla på med något, förhopningsviss litar de på varandra till slut beroende på vad för rollpersonern de spelar.

Ju fler intriger desto bättre...

/Von Ork
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Effekter

Är det någon som har provat att ge spelarna en komplex intrig sinsemellan RP:na?

Det kan vara väldigt roligt och få spelarna att spela sina karaktärer mer ingående... Problem kan vara att det blir mycket hemligheter inom gruppen. Detta leder lätt till för mycket solospel eller tunga krav på att spelarna håller sin off-kunskap skild från det karaktären vet. Risken finns också att intrigerna urartar till att göra spelet till en tävling mellan spelarna, vilket kan mutera de bästa spelare till Munchkins...
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
De gånger jag har prövat det har det för det mesta slutat med att en eller två rollpersoner hara dödat de andra, därför att deras hemligheter var att de inte tålde varandra...

/P.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
En gång försökte jag spelleda ett äventyr på ett läger, men spelarna struntade i mig och skickade lappar mellan varandra där de intrigerade i en stor, komplicerad kärlekshärva. Några av dem uppehöll mig genom att spela äventyret, men de andra brydde sig inte... inge kul, men jag får försöka engagera spelare bättre.

//Purgatorius - lär sig av sina misstag
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Öka konflikten?

Vad sägs om att en nära anhörig (dotter, bror, syster) till EuroPol-agenten blir dödad av Yakuzan under äventyrets gång.

Undercover-snuten har en dödshämnd att utkräva på Maffialedaren i den ryska maffian (något elakt har hänt tidigare vilket vävs in i hans bakgrundshistoria).

Samtidigt måste EuroPol-agenten ta denna maffialedare levandes till Bryssel där han skall dömmas för sina brott.

Yakuza-snubben har stränga order om att döda maffialedaren om denne blir fångad av rysk polis (Europol i förlängningen). Anledningen är att dölja kopplingar mellan rysk maffia och yakuza.

Slutligen blir naturligtvis alla tre RPna vansinnigt förälskade i samma kvinna. En ung, rysk skönhet som är dotter till maffialedaren.

Varför har jag inte kommit på det här själv tidigare?

/PAX - nöjd!
 

Erik_AS

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
11
Location
Uppsala
Precis

Det är precis det här jag menar! Hur har dina spelare reagerat på sina färdiga konflikter. Jag planerar en Kult-kampanj som kretsar kring en gamal klass. Jag tänker ge alla spelare en relation till alla de andra spelarna. Vad de andra har gjort mot honom samt vad han tycker om dem. Första spelmötet blir imorgon. Den första klassträffen på 15 år...

E -som undrar om det är vanligt bland andra spelare med liknande idéer.
 

Erik_AS

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
11
Location
Uppsala
Samma gaddar ihop sig.

Saken är den att jag inte heller har gjort det nån gång och vill testa det nu. Jag har uppmärksammat i min grupp att samma personer oftast gaddar ihop sig. Därför vore det intressant at se om det går att överbygga detta genom att ge dem färdiga relationer.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Jag skulle vilja påstå att det är bra vid enstaka tillfällen. personligen gillar jag det inte så mycket p.g.a. att jag tycker rollpersonerna ska utvecklas mer o mer. Man kan "hyra in" en spelare som gästspelar ett par gånger och som har en lömsk baktanke med sin roll, annars tycker jag det förstör i långa loppet.
Dock är jag väldigt för att olika personer har sina egna intriger, bara det inte går ut på att förstöra för gruppen som helhet, dessa uppfattningar har jag bildat efter hårt intrig spelande vampyrer i WoD.

En lyckad grej var när jag för några år sen infeltrerade en spelargrupp som Shagul (givetvis med nedsatt styrka mm mm). Spelargruppen hade stora misstankar innan jag hoppade med att det var jag som var shagul, men då jag dök upp på deras möte o hoppade med i kampanjen försvann nästan all misstro. Det var ql, men jag hade aldrig möjlighet att fimpa gänget (med det kostade dem en hel del HP att undkomma mina bakhåll)

[--- Jan Arenö ---]
 

Shadowcat

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
32
Location
Varberg
Även jag har provat denna slags rollspelande.
I en DoD kampanj som pågick i nästan 6 år så hade vi en del intriger.
ett tips är att köra en kampanj som pågår lite längre och inte ett äventyr där man sätter igång intrigen på en gång. Det är bättre att spela ett tag med varandra i vanliga äventyr där intrigerna inte spelar någon roll. Därefter så sätter man igång med en del äventyr där rollpersonernas olika intriger ställs mot varandra.I våran kampanj så var det en tjuv(de andra visste inte att han var det) som fick i uppdrag att stjäla en av de andra spelarnas diamant som var av stor vikt för en magisk ritual. Spelaren som hade den i sin ägo var en riddare som hade svurit på att vakta denna för att den inte skulle komma i den andras religons ägo.

Det skrevs en artikel om det i en sinkadus om just detta ämne. Läs den, där finns en del tips. (Kommer inte ihåg vilket nummer)

/Shadowcat


Shadowcat
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det låter ju skoj att gör a intriger mellan spelare !! Har du prövat ?? Om du har det, funkar det bra ?
 
Top