Nekromanti Klagomål

Rebo

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
5
Location
Örebro, Konungariket Sverige
Jag tycker att det här nya forumet inte har levt upp till förväntningarna! Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag föredrar mycket hellre det gamla! Det strulade mindre och det var mycket snabbare.
Visst, det nya är flott och med en massa funktioner och finesser, men vad spelar det egentligen för roll om det inte fungerar? Eller om det kräver så mycket kraft av datorn/anslutningen att det bara blir segt och trögt?

// Rebo, som föredrar det gamla forumet


******************************
Livet är som en burk senap,
fast lite mer rektangulärt...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tja hörrudu, hade vi haft det gamla forumet på denna server så hade den pajat ihop totalt och antagligen inte gått att rädda. Låter det bättre än att det är nere tillfälligt ibland? Problemet ligger inte i forumet utan att det har uppstått lite problem på servern som forumet ligger på, klaga inte på forumet för sånt som det inte kan belastas för.

Om ni inte minns det så kan jag berätta att vid hög belastning var det gamla forumet otroligt segt, om ni inte minns det så var även det gamla forumet stundvis helt borta i dagar på grund av att FS-Data hade stora problem, om ni inte minns det så blev det ibland så långa sidor att det tog hejdlöst lång tid att ladda ner indexsidan - till och med jag tyckte det var jobbigt och jag sitter med fast lina, hur jobbigt kan det då inte varit för alla modemanvändare.

Nej, sluta upp med att tjôta om att det var bättre förr, det var det helt enkelt inte.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Saker vi inte saknar med det gamla forumet

* Försvunna inlägg.
* Arkiveringarna.
* Avbrutna diskussioner pga arkivering.
* Extremt långa laddningstider precis innan arkivering.
* Bilderna som försvann då och då, så man fick navigera genom att gissa.
* Olles lösa nätsladd som städades ur då och då (företrädesvis på fredag kväll, så att forumen var nere under helgen).

Det var tider det... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
tja .. eftersom jag har fast lina förstår jag inte hur det ser ut med modem.. jag har nämligen glömt hur tråkigt det är.
/images/icons/tongue.gif

(ja, jag samlar bara på mig lite inlägg)

"Att spela datorspel på konvent är som att runka under en orgie" Citat SnöKon-95
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag håller inte med dig det minsta..
Det gamla forumet var mycket långsammare, jobbigare layout (för oss med textbaserade browsers iaf, nu har de iaf skrivit alt-texten för bilderna så att man slipper att gissa sig till vad funktionen gör)..

En fråga:
Är det meningen att alla innlägg ska markeras som gamla/lästa så fort du har gått in på forumet under ett kort besök och bara läst t.ex. översta??
Jag tycker att ett inlägg ska vara markerat som oläst/gammalt tills man läst det..

En ny funktion som jag vill ha:
Möjlighet att skriva in användarnamn och lösenord när man ska skriva ett nytt meddelande.
Det är jobbigt att behöva använda en browser för att läsa inlägg och en för att svara, göra nya inlägg..
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Det är jobbigt att behöva använda en browser för att läsa inlägg och en för att svara, göra nya inlägg.

Jag förstår inte riktigt vad problemet med det där är. Personligen har jag bara behövt logga in en gång här hemma, sedan loggas jag in automatiskt varje gång jag går in på forumen...

/Emil
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Så fungerar det i en browser som stöder cookies, tyvärr gör inte min älsklingsbrowser (Links) det.
Jag skulle kunna använda Netscape, men det går slött.
Lynx stöder inte tabeller och allt blir centrerat (mycket jobbigt)..
Därför använder jag Links för att läsa meddelanden och Lynx för att skriva.
Det hade varit mycket trevligare om man skulle kunna skriva användarnamn och lösenord när man inte har loggat in..

WHaLe - Som tycker att microsoft kan vara snälla och släppa IE för linux...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Inlägg är markerade som olästa tills man läst dem, men siffran på index-sidan över hur många nya inlägg det gjorts sen man var in i ett forum senast nollställs när man varit inne och tittat i forumet.

<cite>"Möjlighet att skriva in användarnamn och lösenord när man ska skriva ett nytt meddelande.
Det är jobbigt att behöva använda en browser för att läsa inlägg och en för att svara, göra nya inlägg.."</cite>

Varför skulle du behöva två olika browsers? Det är ju bara att läsa och svara med samma...

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
om tycker att microsoft kan vara snälla och släppa IE för linux...

Och då tror du att IE skulle bli snabbare än Netscape.
Hmm... om du tycker Netscape är långsamt tänk dig då hur långsamt det skulle gått om du dessutom körde det i Windowsmiljö... Mitt råd är att du testar Netscape 6 när det kommer - när det nu kommer. Nån som har koll? Det enda jag vet är att versionen skulle bli mycket mindre storleksmässigt än tidigare versioner.

/Emil
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Man kan ju alltid hoppas, vad jag har märkt på min dator så är IE snabbare än Netscape i Windows. Förhoppningsvis skulle det vara snabbare även i Linux.
Jag får verkligen hoppas att Netscape 6 blir snabbt..

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Opera for Linux (OT)

Jag har testat de två första versionerna som de släppte för Linux, men det saknades en massa funktioner och tabeller mm såg skumma ut.
De släppte ju en ny för någon vecka sen, ska se hur den fungerar.

WHaLe - Program är nästan aldrig i alfastadiet i linux, det är bara det att alla funktioner som utvecklarna vill ha med inte är klara än =)
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det är det om man använder en som stöder cookies.
Min favort browser (Links) är den (enligt mig) bästa textläges browsern. Tyvärr stöder inte den cookies och då krävs det att jag använder Lynx eller Netscape för att kunna skriva..

WHaLe - Som trodde att han hade skrivit det i inlägget..
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Opera for Linux (OT)

Testade senaste opera versionen för Linux..
Långt ifrån tillfredställande.. Det gick inte ens att logga in på forumet..

WHaLe - Får sitta och använda sina två browsers ett tag till..
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Opera for Linux (OT)

En liten fråga:
Hur startar man textläges versionen??
Det finns ingen dokumentation för Linux..

WHaLe
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jag får verkligen hoppas att Netscape 6 blir snabbt..

Det hoppas jag som Windows-användare också. Enda anledningen till att Explorer är snabbare idag är ju att de gett ut en version 5 av sin läsare. Netscape hoppar ju över denna version vilket innebär att Microsofts senaste läsare är nyare än Netscapes...

/Emil
 
Top