Nekromanti Klagomål

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Irriterad.
Hade skrivit ett långt jävla inlägg och under tiden blev jag utloggad och kunde inte posta...
Ville bara gnälla! ????
Färdigt!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det här är en av de sämsta plattformarna jag använt till någonting någonsin. Jag har för vana att kopiera allt jag skrivit innan jag skickar, för att jag inte litar på att nånting blir rätt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
HerrBjörk;n202438 said:
Irriterad.
Hade skrivit ett långt jävla inlägg och under tiden blev jag utloggad och kunde inte posta...
Ville bara gnälla! ????
Färdigt!
Du har två* minuter på dig att skriva ett inlägg.
Tar ditt inlägg längre tid att skriva än så bör du skriva det i notepad och klistra in det i forumet.

Den enda gång detta ställer till problem för mig är när jag skriver på mobil.

*det är mer än 2 minuter. Det är mer känslan om man ska svara med en mening eller en mindre uppsats som är intressant.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Jag känner din smärta.

Du får mitt standardsvar;

Migrering till vB4 pågår. Enligt rapporter från gruppen som jobbar med det går det väldigt mycket framåt. Ingen tid utlovas för lansering, eftersom det aldrig blir så att sådana utfästelser hålls.

Håll ut, tappre krigare! Håll ut!

/M
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Lösningen är att ha två fönster öppna och logga in på det andra fönstret innan du postar. Sedan är det safe!
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
anth;n202462 said:
Du har två* minuter på dig att skriva ett inlägg.
Tar ditt inlägg längre tid att skriva än så bör du skriva det i notepad och klistra in det i forumet.

Den enda gång detta ställer till problem för mig är när jag skriver på mobil.

*det är mer än 2 minuter. Det är mer känslan om man ska svara med en mening eller en mindre uppsats som är intressant.
... jag vet att jag har tagit mer än två dagar på mig utan att ha problem med att posta, meen nu är väl ett av problemen med vb5 att det är inkonsekvent.

/Luna Lovegood
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag vet att det var lite bråttom vid bytet, efter som gamla forumet var millimeter från döden, men hur hamnade vi egentligen i nått så trasigt som det nuvarande forumet?
Såg det ut som guld och gröna skogar när man googlade på den tiden, för jag får bara fram gnäll och problem om jag söker på vBulletin 5 idag - så det tycks ju inte funka för nån annan heller?

Jag försöker inte hitta nån "skyldig", jag bara undrar hur tankarna gick.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jocke;n202491 said:
Jag vet att det var lite bråttom vid bytet, efter som gamla forumet var millimeter från döden, men hur hamnade vi egentligen i nått så trasigt som det nuvarande forumet?
Såg det ut som guld och gröna skogar när man googlade på den tiden, för jag får bara fram gnäll och problem om jag söker på vBulletin 5 idag - så det tycks ju inte funka för nån annan heller?

Jag försöker inte hitta nån "skyldig", jag bara undrar hur tankarna gick.
Den korta versionen är att vb4 har en kortare livstid än vb5, vilket gjorde att man valde att köra vb5 istället. Tyvärr vart testerna av vb5 förhastade och det intryck vi fick av vb5 var att det såg och fungerade tillräckligt bra. Så istället för att gå till vb4 där vi för eller senare skulle behöva göra en ny migrering till annan version så togs beslutet att köra vb5 istället. Vilket vi tyvärr nu får lida för.

//Vicotnik, del av teknikergruppen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Men nu ska man alltså tillbaka till vb4 för att sedan hitta en ersättare till det? Låter lite som linje 3 i kärnkraftsomröstningen; "Vi ska avveckla men först ska vi ÖKA!!!" ;)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns ett sätt att gå runt problemet i vB5, men det är givetvis lite krångligt.

Gör man ingenting på forumet (som att klicka på något så att sidan laddas om) så blir man utsparkad efter en kvart eller så.
De flesta har löst detta jobbiga problem genom att bocka för "kom ihåg mig" när de loggar in.
"Kom ihåg mig" skapar en kaka på användarens dator som säger att användaren är inloggad. Kakans livslängd är någon månad så man måste fortfarande logga in någon gång i månaden för att förnya kakan (men det är oändligt mycket bättre än att behöva logga in en gång i kvarten).

Vad som händer om man väntar för länge med att klicka på något är följande:
1. Forumet loggar ut en för att man varit inaktiv för länge (mer än 15 min).
2. Sidan laddas om, forumet ser kakan och loggar in användaren igen.

Vad som händer om man väntar för länge med att posta ett inlägg.
1. Forumet loggar ut en för att man varit inaktiv för länge (mer än 15 min).
2. När man klickar på skicka "försvinner" inlägget eftersom man är utloggad.
3. Sidan laddas om, forumet ser kakan och loggar in användaren igen.

Vad man istället ska göra:
1. Forumet loggar ut en för att man varit inaktiv för länge (mer än 15 min).
2. Man öppnar ett nytt fönster (än där man skriver inlägget) och går till www.rollspel.nu (WRNUs startsida).
3. Sidan laddas om, forumet ser kakan och loggar in användaren igen.
4. Man går tillbaka till fönstret där man har sitt inlägg, klickar på skicka och inlägget postas för man är inloggad.

Ja, jag sa att det var lite krångligt, men man förlorar inga inlägg vare sig i dator eller mobil.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Måns;n202515 said:
Men nu ska man alltså tillbaka till vb4 för att sedan hitta en ersättare till det? Låter lite som linje 3 i kärnkraftsomröstningen; "Vi ska avveckla men först ska vi ÖKA!!!" ;)
Tja...

* Vi har en licens för vB4 (det är exakt samma licens som vB5, så man kan välja vilken man installerar)
* vB4 är känd för att vara stabil
* Vi har kompetens runt vB4 i teknikergruppen
* Det finns flera forum som har färdiga migreringsverktyg för att gå från vB4 till deras plattform

Så valen stod mellan:
* Blunda och hoppa mot slumpmässig tunna
* Ta god tid på sig att utvärdera lämplig plattform och sedan försöka migrera direkt till den (lägg till ytterligare 6-12 månader innan vi kan lämna vB5)
* Stanna kvar på vB5
* Jobba på att migrera till vB4

Tar man övriga parametrar i beaktande, så kvarstod bara ett alternativ.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Dessutom är det alltid de bästa inläggen som försvinner...
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Typ 76 % av alla sidor på webben har ju ett forum, ofta ser de likadana ut men funkar. Antar att det är någon standard man köpt. Varför duger inte det? (tänker på forum som det Fria Ligan har t.ex.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Måns;n202515 said:
Men nu ska man alltså tillbaka till vb4 för att sedan hitta en ersättare till det? Låter lite som linje 3 i kärnkraftsomröstningen; "Vi ska avveckla men först ska vi ÖKA!!!" ;)
Vad vi än byter till är det bara temporärt.i det långa loppen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
andersb80;n202607 said:
Typ 76 % av alla sidor på webben har ju ett forum, ofta ser de likadana ut men funkar. Antar att det är någon standard man köpt. Varför duger inte det? (tänker på forum som det Fria Ligan har t.ex.)
Många forum följer samma design och användartänk, så de påminner om varandra på samma sätt som att en Volvo kombi, en WV Golf, och en Trabant påminner om varandra, då de alla är bilar. Men det betyder inte att vilken bil som helst matchar de krav man har.

även om de ser snarlika ut är de olika bra på att t.ex. hantera stora mängder inlägg, verktyg för moderatörer och administratörer, funktioner, osv. Siten Forum Matrix kan ge ett hum om bredden, även om det inte ger hela sanningen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Måns;n202515 said:
Men nu ska man alltså tillbaka till vb4 för att sedan hitta en ersättare till det? Låter lite som linje 3 i kärnkraftsomröstningen; "Vi ska avveckla men först ska vi ÖKA!!!" ;)
Min plan är att gå över till vB4 och sen sitta på den plattformen så länge det bara går. Under tiden ska vi förbereda oss inför en eventuell framtida ny plattform, så att det inte blir så paniskt som vid förra bytet.

/M
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Magnus Seter;n202629 said:
Min plan är att gå över till vB4 och sen sitta på den plattformen så länge det bara går. Under tiden ska vi förbereda oss inför en eventuell framtida ny plattform, så att det inte blir så paniskt som vid förra bytet.

/M
Ah! Jag fick uppfattningen att "vB4 will automatically destruct in T minus 5 minutes". Men då är jag nöjd. :)
 
Top