Nekromanti Klagomål till Neogames

Malaka

Veteran
Joined
8 Apr 2001
Messages
12
Location
Sthlm, Sverige
Tja.
Tyvärr måste jag skriva och klaga på en sak. Neogames produkter är väldigt bra och av bra kvalité. Iallafall innehållet. När EON Deluxe kom ut bad jag morsan köpa det i julklapp. Det gjorde hon också. Efter ett par veckor började sidor lossna. Jag lämnade in boken och fick en ny. Ca 2 månader senare lossnade sidorna på detta exemplar också. Jag bytte boken IGEN! Samma historia. 3:e (!!!) gången. Nu orkade jag inte bry mig längre så jag rev loss resterande sidor och satte in allt i en stor och tjock pärm (inte speciellt smidigt).
När Neotech 2 släpptes var jag snabb med att införskaffa ett exemplar. Jag blev j-vligt förbannad när vissa sidor började lossna på denna bok också. Så jag gjorde som innan, lämnade in den och fick ett nytt exemplar. Ta mig f-n om inte sidorna på den boken också började lossna. Nu sitter jag här med Cyberrymd-kapitlet och Megaföretags-kapitlet i knäet och vet inte vad jag ska göra. 1 tredjedel av boken håller på att lossna totalt nu.
Nu tänker ni säkert såhär "Han skötte inte boken bra eller att jag viker den osv." I så fall har ni fel. Neogames böcker är för mig nästan heliga :gremsmile:. Jag är extremt försiktig när jag bläddrar i böckerna osv. För att ta ett exempel så torkar jag bort smulorna från bordet och ser till att det är rent innan jag lägger ner boken och börjar läsa. Så jag är inte vårdslös när jag använder böckerna. Snarare tvärtom. Så försiktig man kan bli. Sen är det inte bara jag. Två andra personer i min spelgrupp har börjat erfara samma problem med deras N2-böcker. Det är säkert fler där ute som har samma problem som jag. Jag tycker bara att det är enormt irriterande när sånt händer. Värdelös bindning. Jag vet inte om CJS, Marco och alla andra på Neogames kommer att ta åt sig av detta inlägg men det hoppas jag. När man betalar 300-400 kr för en bok förväntar man sig att den ska hålla. Enda anledningen till att jag inte bojkottar Neogames är att de gör förbannat bra rollspel. Det ska de ha credit för. Men snälla. Fixa ordentliga bindningar till grundböckerna!
Tack för mig.

/En enormt frustrerad och besviken konsument av Neogamesprodukter
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Det är beklagligt att bindingen på N2 är så dålig. Den är av någon anledning mycket sämre än Eon I. Enligt tryckeriet skall det dock vara samma binding, men jag är skeptisk.

För att säkerställa att regelböckerna håller i framtiden så har vi från och med Eon II börjat att sy ryggarna med linnetråd -- detta gör dem betydligt starkare. En åtgärd som kostade nästan 12.000 kr extra...

Problemet tycks vara mest problematiskt när böckerna är så tjocka som våra regelböcker (Eon II är 320 sidor). Modulerna bänds inte isär lika mycket och problemet är betydligt mindre där.

Alltså: Vi lyssnar, vi beklagar problemen som varit och vi säkerställer att de inte skall upprepas.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Nu tänker ni säkert såhär "Han skötte inte boken bra eller att jag viker den osv." I så fall har ni fel. Neogames böcker är för mig nästan heliga :gremsmile:. Jag är extremt försiktig när jag bläddrar i böckerna osv. För att ta ett exempel så torkar jag bort smulorna från bordet och ser till att det är rent innan jag lägger ner boken och börjar läsa. Så jag är inte vårdslös när jag använder böckerna. Snarare tvärtom. Så försiktig man kan bli. Sen är det inte bara jag. Två andra personer i min spelgrupp har börjat erfara samma problem med deras N2-böcker. Det är säkert fler där ute som har samma problem som jag. Jag tycker bara att det är enormt irriterande när sånt händer. Värdelös bindning.

Jag vet att det är många som har samma problem som du, men delvis har det faktiskt med hur man behandlar dem att göra. Jag köpte Eon I-boken samma dag som den kom ut och har den har slitits ganska hårt den sedan dess - pärmarna är kraftigt bockade - men genom att inleda brukandet av boken med att vika pärmarna längs limfogslinjen (kan inte det egentliga termen) håller boken mycket bättre.

Min Eon I-bok håller alltså än. Eon Deluxe kan jag inte uttala mig så mycket om eftersom min sådana bok mest står som referensbok i min bokhylla. Däremot N2 håller också om man är försiktig med den, vilket jag inte helt var. När jag frilansskrev till N2 förra sommaren lät jag nämligen den ligga uppe mot bordet längre perioder med kartböcker och min ordlista ovanpå. Och detta har gett utslag genom att företagssidorna ser ut att kunna ramla ut, men jag har sedan dess hållt ihop ryggen när jag närmat mig dessa sidor - och den håller än!

Man behöver alltså inte vara exeptionell rädd om sin bok, bara lite sunt. Låt inte boken ligga uppslagen mot köksbordet. Ha den i händerna i stället, med ena handen på ryggen. De håller mycket bättre då!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Adde_UBBT

Veteran
Joined
6 Apr 2001
Messages
12
Location
Skoghall (värmland)
Öhh..
jag betvivlar inte för en sekund att dina böcker faller isär eller att du är försiktig med dem. Det enda jag tycker är konstigt är att jag inte hört talas om problemet förut.
Jag fick tag på EON I när jag var 12 år, ni vill nog inte se hur boken ser ut nu men sidorna sitter som gjutna (som de exempelvis inte gör i vissa andra rollspel som te x det värdelösa Chronopia). Jag skaffade oxå N2 förra året, och där sitter sidorna oxå som de ska (trots att jag inte behandlar mina böckerr som heliga artefakter).
Så de problem du beskriver är helt främmande för mej.

Arg och farlig spelledare.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Bah.. är man försiktig med produkterna så håller dom. Jag har säkert bläddrat igenom Eonreglerna över hundra gånger, trots det är min grundbok i bästa skick (nästan). Samma gäller för Neotech 2.

Ezping Orm
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
lars... helt enkelt...

N2´s bindning är obehagligt lik gamla Chronopias... Vilket hamnade i en söt bajs brun pärm efter bara någon vecka... För att inte talla om Mutant Chronicles, där både regelbok och moduler finns i ett spännande pärmsystem... Eller Chronopia (Table top köret) Eller warzone... eller... Ni förstår...
Det konstiga är att det bara är svenska grjer som går sönder...

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det omvända

"Det konstiga är att det bara är svenska grjer som går sönder..."

För min del är det tvärtom: med undantag av DoD5 så håller mina moderna svenska rollspelsprylar rätt bra. Visst, det känns som att N2 kommer att ge med sig, men därför behandlar jag den med extra försiktighet.

Däremot håller Ars Magica, Castle Falkenstein, diverse GURPS-moduler, hela Storyteller-serien (första utgåvan av allihop i mjukpärm) och Millennium's End på att förvandlas till lösbladssystem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Det omvända

Mitt D&D Revised Edition hårdpärm är iof ett lösbladssystem så... Fast det tog några år...

Länge Leve Hardcover... Western... VtDa... Eon: Deluxe ?

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon...
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Alla produkter som jag köpt av neogames håller ihop kanon bra. De var till och med bland de få saker som överlevde när mitt hus brann ner. Även om större delen av pärmen till Eon deluxen brann upp, och modulen alver luktar fruktansvärt illa men det gör ju alver har jag hört...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
På minner om min gamla Star Wars modul "creature of the galaxy" kommer inte riktigt ihåg vad den heter ljust nu och ids inte söka rätt på den..
För många år sedan ( 92 tror jag det var ) så spillde jag en flaska Afterschave på den rakt mitt på sidorna och ÄN idag stinker den av Afterschave.. ( Tyvär så var det en billigt märke jag slutade använda ) man kan än idag öppna skåpet där spelprylarna mina ligger och lukta sig fram till den..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2001-04-09 17:06.</EM></FONT></P>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Det omvända

Samma här - med undantag av nya D&D 3rd ed, som sitter som berget, och alla prylar från Chaosium.

Jag är´ganska irro på att jag behöver tre "kortlekar" till Castle Falkenstein; de två vanliga, och själva spelet, som nått stadiet "ta en sida, vilken som helst, men visa den inte för mig"...

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 
Joined
15 Apr 2001
Messages
1
Location
Nässjö
Jag har inte märkt några som helst tendenser till att Eon-regelbok håller på att tappa sina sidor.(iallafall inte min)
Visst börjar den bli lite kantstött,men alla sidor sitter där som ska,........än så länge,vi får se vad som händer.
 
Top