Nekromanti Kladdigare magiska attacker

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Magiska attackmagier i Eon känns väldigt trubbiga. Liksom, man får en massa trauma av blixten/elden/explosionen men det känns inte på samma sätt som att en dolk träffar dig i ögat eller att en pil punkterar levern. Något jag skulle göra om jag någonsin spelar Eon igen är att låta magiska effekter i största möjliga mån använda attacktabellerna för andra vapen.
 
Jag håller med; det är roligt att slå på tabeller och räkna fram motståndarens skada :gremwink:

Det krångliga är nog att hitta på effekter som känns passande; den enda effekt som kör på det här i dagsläget, Stjärnfall tror jag den heter (astrotropi, Ob1T6 kross/filamen), känns i min mening något tveksam, och risken är att det blir lite mycket "isbollskänsla" av det hela (dvs. att man börjar skapa effekter enbart för att de ska finnas, typ en skadande ismagi för att balansera eldbollen).

Men klarar någon att fixa lite snygga effekter (Vindskära?) är jag helt klart på.
 
En sak som jag funderat på ett tag nu är att låta all skadande magi vara som kross/hugg/stick-skada istället för att vissa är det och andra inte.

Liksom det skulle i min mening göra anfalls besvärjelserna lite mer balanserade.
explosion och stjärnfall ger ju kross vilket är bra.
Blixt vet jag inte riktigt vart den skulle gå.

Men det blir bara smärta/trauma/blödning effekterna som får stå kvar som dom gör.

Funderar och ska kolla upp hur min spelgrupp känner för dessa ändringar.

/poseur
 
En helt klart bra idé, när ett tag slog vi fram var besvärjelserna träffade bara för sakens skull. Vi ändrade inte på besvärjelserna och hur de funkade, utan vi ville bara se var blixten träffade på ett ungefär iallafall. Gav lite mer känsla, numera blir det inte så mycket besvärjande i strid dock, så jag har inte tänkt på det på ett tag.

En kul idé helt klart om man lyckas med balans och hela den biten.
 
Det där snacket om balans fattar jag inte alls. Eon är simulerande i så stor grad att saker verkligen inte är balanserade. Ha en fet plåtrustning = du är nästan odödligt (precis som i verkligheten). Titta på de smärtframkallande magierna och fundera hur jävla snabbt en kombo smärtmagiker+någon som blockar honom med sin sköld skulle ta ut två andra krigare.

Eller magier som explosion: grad 2 om jag inte minns fel: spränger ett föremål för lite skada. Tänk på att man kan spränga folks svärd, hjälm, rustning, skor och så vidare, då behöver man inte ens göra skada för att vinna :gremwink:

Jag skulle göra blixten stickande helt enkelt för att jag tänker mig att den slår framåt och slår djupt. Om man resonerar att den borde bränna igen såren så kan man ju alltid skita i blödningtakten. Eller föreställ er en blixt som kryper fram över någons hud och slår upp sår efter sig (huggskada). Kanske inte farligare än ett svärdshugg eller armborstskott men mycket otäckare (behöbvs ju bara ljus för att kasta) då man alltid kan ha det med sig. Dessutom ger få avståndsvapen huggskada. Om man kan boosta skadan genom att öka effekten på magin skulle man till slut få en riktigt ball magiker som blixtrar kroppsdelar av folk istället för att sveda dem tills de svimmar.

Nu blev jag plötsligt assugen på att spela Eon. Skönt att ni inte sköt ner idén heller!
 
Jag syftar på balans åt båda hållen, magierna får inte bli för bra eller för dåliga.
Blixten gör väl i nuläget Ob2T6 trauma och Ob2T6 smärta. Snittar på ungefär 7 trauma och 7 smärta. Så då får man väl försöka få till något som känns lika bra/dåligt fast i t.ex. hugg eller stick, hur det ska påverkas av pansar och så vidare. Lite jobb, men det kan vara väldigt mycket roligare med de "kladdigare" magierna du vill ha. :gremsmile:

Vad gäller smärtmagiker och deras överlägsenhet, jo allt är bra om man kombinerar det rätt. Det beror ju klart på vilka krigare man möter och andra omständigheter.
En smärtmagiker som har ridit hela dagen lära ju bli glad av att alstra psykotropi och får mer utmattning för varje besvärjelse.

Sedan kan t.ex. magiker med effekten Olära diskuteras. Optimala sättet att göra sig av med andra magiker är ju att kasta Olära på deras besvärjelsekonst. :gremwink:
Det mesta är bra när det är specialiserat på något och används vid rätt tillfällen.
 
Idén låter bra, frågan är bara hur man ska göra med just en plåtrustning. Den leder ju blixten, eller hur? Borde inte skadan öka istället för att minska då?

Okej om man tänker på att vaddering stoppar det mesta, men då borde man kunna sikta mot ett svärd och det borde leda blixten rätt bra?
 
Gör man så borde man egentligen ha ytterligare en skadetabell för eld-/blixt-/isskada. Att skriva in dem som de befintliga skadetyperna tycks ju märkligt.
 
Jag är väl mest ute efter mönstret på attacken (dvs. djupt, långt eller hårt) samt möjligheten att lyckas skjuta en blixt i någons hjärta, plötsligt har folk en verklig anledning att vara skeptiska mot magiker.
 
Tja, då kan du ju börja med att välja så att man kan sikta med magi. Eller att man ska slå på träfftabellen överhuvudtaget.
 
En effekt som jag arbetat på med en pnuemotropiker som använder träfftabellen är Vindyxa.

Den är en 1+ Pnuemotropieffekt som gör Ob1t6/filament huggskada på en kroppsdel (går ej att sikta eller måtta med).
Rusting skyddar.

Fler träfftabellseffekter vore kul. :gremwink:
 
Jag har en annan just pneumotropisk effekt.

Tryckvåg
1+ avstånd och momentan

magikern skapar en tryckvåg av luften och skickar den mot sitt offer. Detta kan ibland synas genom att vägdamm eller småsaker flyger iväg och ... helt enkelt det blir ett undertryck runt om tryckvågen.
ob1t6 krossskada på ett delområde per filament


/poseur bättre på tal än skrift
 
Poseur said:
Jag har en annan just pneumotropisk effekt.

Tryckvåg
1+ avstånd och momentan

magikern skapar en tryckvåg av luften och skickar den mot sitt offer. Detta kan ibland synas genom att vägdamm eller småsaker flyger iväg och ... helt enkelt det blir ett undertryck runt om tryckvågen.
ob1t6 krossskada på ett delområde per filament


/poseur bättre på tal än skrift

Pnuemotropi är skoj.
Jag ska försöka fundera ut något mer.
Tror du man kan göra attackmagi med biotropi (snabbväxande växter etc. etc.)?
 
Pnuemotropi är skoj.
Jag ska försöka fundera ut något mer.
Tror du man kan göra attackmagi med biotropi (snabbväxande växter etc. etc.)?

Kan kan man nog säkert, men tycker det klingar lite fel med min syn på Eon.
Men en ond sak man skulle kunna göra är kanske;

Avstanna respiration
Biotropi 4.
Avstånd beröring
Varaktighet temporär*
*kan inte göras provisorisk eller permanent.
Effekten gör att offret slutar upp att andas under varaktigheten. Musklerna som sköter andningen "glömmer" bort att andas helt enkelt. Ifrån början användes den här effekten av västerländska mystiker med något ökad varaktighet för att komma in i trance men kom att bli känd över världen av bönder som "spädbarnsdöden´s förbannelse"



/poseur fick en idé
 
Njae egentligen inte tycker jag. Biotropi har ju sin källa i livet och levande. Liksom det är ju inget man tar död på, utan bara försätter en utav kroppens funktioner i ett "vilo"stadium.


Liksom bio kan ju inte vara helgod eller hur?


/poseur skulle gärna vara ond biotropiker någon gång
 
Poseur said:
Njae egentligen inte tycker jag. Biotropi har ju sin källa i livet och levande. Liksom det är ju inget man tar död på, utan bara försätter en utav kroppens funktioner i ett "vilo"stadium.


Liksom bio kan ju inte vara helgod eller hur?


/poseur skulle gärna vara ond biotropiker någon gång

Heh. Som sagt, en kul idé.
Ond biotropiker... JAG SKA HELA DIG TILL DÖDS!

Och nu när vi är inne på ond biotropiker-spåret, kommer jag här med ännu en effekt:

Avslappna muskler
1+ Biotropi, Momentan, Beröring, Temporär

Besvärjelsen träffar ett delområde.
Under besvärjelsens varaktighet är alla fysiska färdigheter som använder träffområdet som delområdet sitter på Ob1t6/filament svårare.

Lite för pumpat kanske? Kanske ska köra på 2+...
 
Den här effekten ska jag använda: jag petar dej på huudet så att du inte kan historia, Mhuhaha.
 
Poseur said:
Jag har en annan just pneumotropisk effekt.

Tryckvåg
1+ avstånd och momentan

magikern skapar en tryckvåg av luften och skickar den mot sitt offer. Detta kan ibland synas genom att vägdamm eller småsaker flyger iväg och ... helt enkelt det blir ett undertryck runt om tryckvågen.
ob1t6 krossskada på ett delområde per filament

Froce Push? :gremlaugh:



Jag tycker att nya effekter borde skapas eftersom de som redan finns är rent magiska, d.v.s. skadan är magisk, inte jordlig(?).

Sedan finns det ju effekter som gör "normal" skada, t.ex. Explision. (Som nämnts tidigare.)

Att slänga ett föremål på någon med magi gör ju "normal" skada, inte magisk.
 
Back
Top