Nekromanti Kladdiga skrivbordsunderlägg

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Splatters hemsida har begåvats med tre stycken mysiga skrivbordsunderlägg (ja, till datorn...). De finns för upplösningarna 800*600 och 1024*768 för närvarande, i jpg-format. Ta en titt på Splatters hemsida (öppnas i nytt fönster).
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Snyggt !

hmm jo dom var rätt balla men jag vet inte om jag kommer att ha ett sådant underlägg. .. tycker att man mår sämmre av att ha mörka skrivbords underlägg ...
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Snyggt !

Det är en smaksak. Om du vill kan jag invertera färgerna åt dig? /images/icons/wink.gif
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Kollade på sidan. Måste säga att det första intrycket spelet gör är att vara fruktansvärt dåligt. Är alltihopa irroni eller är det så illa som det ser ut?
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Kollade på sidan. Måste säga att det första intrycket spelet gör är att vara fruktansvärt dåligt. Är alltihopa ironi eller är det så illa som det ser ut?
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Det är förstås en smaksak. Lust att utveckla din kritik en aning, vore intressant?
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Jag ska FÖRTYDLIGA

Ursäkta om man är inne i spelet kanske det inte är så uppenbart som för mig. För det första: Att kalla spelet splatter. För mig, och jag trodde det var självklart för andra, för det tankarna till en specifik filmtyp och en speciell sorts rollspelande. Det ger för mig ett mycket uppenbart intryck av att spelet bara skulle gå ut på att på olika sätt utöva övervåld.

Eftersom det uppenbarligen inte var så självklart som jag trodde att det syftade på det, så är det antagligen inte ironi. Då är frågan hur i h-e man kan välja en sån titel. Om det inte är nåt dolt budskap eller nåt kulturellt finlir. Man ger rollspels motståndare ett alltför bra argument att stå på. "Se här, den här hobbyn går bara ut på att simulera våld. Vi tar det här spelet som exempel redan titeln antyder vad som ska komma, speler heter: SPLATTER."

Har jag förtydligat nog? Finns det något jag har missat eller missuppfattat?
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Förklarat förtydligande

Aha, då förstår jag vad du menar, även om jag inte håller med om ditt resonemang. För det första kan man komma dragandes med klyschan att allting inte alltid är vad det verkar, vilket stämmer in ganska bra på Splatter faktiskt. Kopplingarna till en kladdigare typ av filmer är uppenbar, likaså till dator- och tv-spel i stil med Resident Evil. Det är lätt att spela snabba skräckscenarion med mycket action i Splatter. Man kan rentav säga att det är ena stöttestenen. Däremot är namnet ganska ironiskt eftersom rollspel är vad man gör det till. Om du tar dig tid att läsa och provspela spelet så skall du sa att man på intet sätt är begränsad till hjärndött zombieslaktande och att spelet rentav erbjuder förslag och utvecklingar för olika typer av skräckrollspelande. Innan Rising hoppar på mig skall det dock påpekas att grundregelboken är en grundbok och tillämpningarna utvecklas i detta nu på nätet samt i kommande supplement. ;)

För det andra så är Splatter ett oerhört gångbart namn som få glömmer bort. Att sedan logotypen är lätt att minnas gör inte saken värre direkt. Jag har nog aldrig hört någon klaga på namnet tidigare. Vad gäller rollspelsmotståndarna så kunde jag inte bry mig mindre - den dag vi låter hobbyn inskränkas av gapiga moralkärringar som inte läst in sig på ämnet för fem öre så har vi förlorat alltför mycket spelrum och sitter troligen med stereotypa rollspel godkända av Disney...

För det tredje och sista så finns det ett par saker som Splatter inte är, även om man självfallet kan utveckla det som man vill utifrån grundboken. Splatter är inget "kulturellt finlir", inget pretantiöst gotiskt mainstreamspel, det är ingen våldssimulator och det är inte ett spel man kan döma av omslaget. I synnerhet inte i ett så här tidigt skede av spelets livstid, skall tilläggas.

Att du sedan kan uttala dig så oerhört starkt negativt om spelet baserat enbart på dess namn - rätta mig om jag har fel - är lite skrämmande. Kanske vore det läge att ta en titt på vad det är du är så avogt inställd mot och bilda en ny uppfattning med ny kritik, föredömligt konstruktiv?

Viss information finns redan på Splatters hemsida, vilken utvecklas hela tiden.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ett förtydligande:

"För det första: Att kalla spelet splatter. För mig, och jag trodde det var självklart för andra, för det tankarna till en specifik filmtyp och en speciell sorts rollspelande. Det ger för mig ett mycket uppenbart intryck av att spelet bara skulle gå ut på att på olika sätt utöva övervåld."

Namnet är i min åsikt fullkomligt genialiskt, just eftersom det väcker så mycket känslor av typen du beskriver. Precis som jag tycker "köttgrottorna" är ett genialiskt namn på en punkgrupp. Man behöver bara skriva det en gång och sedan vet alla att det finns ett skräckrollspel som heter Splatter. Det enkla är ofta det svåra.

Sedan vet vi sedan gammalt att ett rollspels namn inte har mycket med själva spelet att göra. "Drakar och Demoner" borde i så fall ha hetat "Orcher och Värdshus" för det var ju just det man verkligen stötte på i spelet. Det kan bli en del grym splatter i rollspelet Splatter, men precis som DoD handlar om mycket mer än just Drakar och Demoner, så har även rollspelet Splatter mer att bjuda på.

"Man ger rollspels motståndare ett alltför bra argument att stå på. "Se här, den här hobbyn går bara ut på att simulera våld. Vi tar det här spelet som exempel redan titeln antyder vad som ska komma, speler heter: SPLATTER.""

Om rollspelens motståndare är så inihelvete puckade att de ger sig in i en debatt utan att veta mer än vad ett visst rollspel heter, då gör de framföralt sig själva en otjänst. Med sådana korkade fiender behöver man inga vänner. Till och med Sievert Öholm visste ju iaf vad W.A.S.P. var förkortning för när hårdrocksdebatten härjade i Sverige. Folk måste nog åtminstone ha någon koll på rollspelet innan de kan få ha någon åsikt som man ska ta på allvar. Det gäller dig också.

Nå, jag tror det här är ett fall av klassiskt missförstånd. Termen "splatter" verkar ha en väldigt negativ laddning för dig. För mig står det för "svart humor i kombination med skräck". Nu för tiden är det inte ens en provokation. Föräldraföreningarna är mycket mer rädda över att det finns hårdrockare som säger att allt är skit och att det inte finns någon mening med att leva. Blod och tarmar är ingenting i jämförelse med apati och nihilism. Inte idag.

Men nej. "Splatter" är inte ett utpräglat kladdigt rollspel i min mening. Det är snarare ett spel där man barrikaderar sig i ett hus och där zombiesarna börjar slå sönder väggarna för att ta sig in. Mer action än Chock, alltså, och mindre flum än Kult.

Det är alltså inget bofferspel.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hear, hear!

"Vad gäller rollspelsmotståndarna så kunde jag inte bry mig mindre - den dag vi låter hobbyn inskränkas av gapiga moralkärringar som inte läst in sig på ämnet för fem öre så har vi förlorat alltför mycket spelrum och sitter troligen med stereotypa rollspel godkända av Disney..."

Typ.

Sen kan man ju komma ihåg att KULT fick sin försäljning två- eller tredubblad genom Allan Rubins påhopp i Rapport i februari 1992...

"Splatter är inget "kulturellt finlir", inget pretantiöst gotiskt mainstreamspel, det är ingen våldssimulator och det är inte ett spel man kan döma av omslaget."

Och det ska du ha all heder för. Ibland känns det som att det är alldeles för få spelkonstruktörer som går sin egen väg.
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Re: Ett förtydligande:

A. Då fick jag svar på min första fråga. Spelet är inte vad det verkar vara.

B. Titeln på dod tänker jag inte diskuter och om det går att undvika inte spelet heller.

C. W.A.S.P. har själva sakt att de inte tänker avslöja vad deras namn betyder/står för. Folk får tycka vad de vill, "We Are Satans People" eller nåt annat...

D. Jag skulle vilja påstå att man inte skulle behöva särskilt stor kunnskap om rollspelet splatter för att få allmänheten negativt inställd till rollspel men hjälp av det. Ett kvarts poäng retorik på universitetet eller G i svenska A räcker nog långt. Om det är ett problem eller inte vet jag inte men det vore tråkigt om det var så.

E. Depprockare känns också lite off topic men om du har nåt mer att tillföra...

F. Som jag sa i början så visste jag inte, och vet fortfarande inte, vad det är för rollspel. Jag trodde att det var ironi eller synnerligen töntigt i stil med "Koboldhunter III" eller nåt annat hett... Efter kingkongs inlägg var jag övertygad om att det var alternativ två. Så var det tydligen inte. Det var ironi.
Tack! nu vet jag...
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Hear, hear!

vik hädan zombie jävlar nu ska ni få ta å berätta för mej vad splatter handlar om om inte splatta zombies ... : FÖR DET ÄR INTE SKRÄCK I ATT SPLATTA ZOMBIES , det är roligt....
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Re: Förklarat förtydligande

Ursäka mig jag trodde jag var tydligare än jag var och därmed missförstod jag dig. Om man redan är inne i ett spel som heter splatter kanske man inte ser det som jag fortfarande tyckte var uppenbart, att det vid första anblicken verkar som ironi eller monsterslakt. När du inte förstod det jag tyckte jag var tydlig med så uppfattade jag det som om du tyckte det var nåt i stil med: "Det heter splatter, so what! Det är juh det de handlar om!"...

"Men nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag."
/varantv

Att namn och logo är lätta att komma ihåg kan vara både bra och dåligt, bra om det är ett bra rollspel och dåligt om det är ett dåligt. "Man kan inte döma det av omslaget" säger du. Det var det som var frågade om från första början. Men sen var det bra att man kom ihåg omslaget också...

Att jag blev (rättså överdrivet, ja.) irriterad i mitt förra inlägg berode nog snarast inte på spelet, som jag så var överygad var eller bofferspel, utan snarare på responsen det fick!

Vid det här laget får jag väll ta och titta på spelet, och vara föredömligt konstruktiv. Var jag inte det innan?
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Re: Hear, hear!

FÖR DET ÄR INTE SKRÄCK I ATT SPLATTA ZOMBIES , det är roligt....

Det beror väl helt på hur man gör det. Som sagt har ju vi på forumet rykte om att kunna göra en rump-nisse lika skrämmande som Calle själv...Men jag överlåter åt andra att förklara exakt hur, för jag har själv ingen idé...
 
Top