Nekromanti Klädedräkt, rustningar och annat brännbart...

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag skulle likaväl kunna lägga det här under forum skapande. =) men i alla fall...

Såg en snutt på discovery nu här idag. Det handlade om Mumier i Rom. Där nämndes att när en pojke blir man får han byta från barntoga till vuxentoga. Det hade jag ingen aning om. Men samma system kan man anta att det förekommer i rollspelsvärldar/kulturer också. Jag vet att Krille beskrivit en hel del klädsel, men hur är det med övriga rollspel? Både independent och ja... ni vet vad jag menar?

Till klädsel hör ju också klädkultur, man kan ju ibland tycka att många fantasyspel har övervägande "oklädda" kvinnor, men hur mycket beskrivet finns det. Som matkultur så ger det ju en stark känsla av världen i alla fall. Hur beskriver ni som spelledare, utgår ni från en specifik klädsel oavsett rollspel - har ni stirrat er blinda på lättklädda flickor. Kommer ni ihåg att under en rustning finns vadering och under den?

Fanns dessutom en diskussion en gång i tiden om huruvida man kan sova i rustning.... minns ni den?

Tillbaka till kläderna, vi ser ju i vår värld av idag att olika klädsel förekommer, indiska, japanska, västerländska, afrikanska och rysska. Allt är ju avhängit kultur och klimat. Vad som behövs skyddas och skylas. Det är nog något att tänka på, även om spelkonstruktörerna inte tänkt på det. Tänker ni på det när ni spelar, eller är det slentrian?

Vad skulle ni vilja veta från konstruktören, om mat, kläder och rustningar (utseende osv)? Känner ni till några bra beskrivna rollspel?

Bara några tankar efter att ha sett två romerska mumier...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vad skulle ni vilja veta från konstruktören, om mat, kläder och rustningar (utseende osv)? Känner ni till några bra beskrivna rollspel?

Personligen tycker jag det här är sådant som bilderna är till för.
Illustrationerna i böckerna ska ge en bra beskrivning på kulturernas klädstilar.

Tja...
Annars stör jag mig mest på att det i många rollspel bara finns med saker som byxor, skjorta och mantel på utrustningslistorna. Även när det finns beskrivit exakt hur varje persons underkläder ser ut...

Dessutom så har alla våra rollpersoner ändå rock på sig, nästan uteslutande i vilket spel vi än spelar... Så länge det är fantasy har vi rock. och i cyberpunk blir det ju ganska mycket rockar också ...

chrull
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"har ni stirrat er blinda på lättklädda flickor."

...enligt mamma var det inte stirrandet man blev blind av.

"Hur beskriver ni som spelledare, utgår ni från en specifik klädsel oavsett rollspel"

Det blir lite jobbigt ibland om spelledarpersonerna har på sig exotiska kläder som man inte vet något om.

SL: "hon tar av sig sin khurma och visar den blottade huden innanför..."
Jag: "woohoo! Menar du brösten?"
SL: "nejnej, du vet, khurma; ett sådant där vadskynke man har på fillipinerna"
Jag: "jaha... okej."
SL: "och sedan slingrar hon sig ur sin walla-walla i en enda ormande rörelse, och den tunna burmecian inunder lämnar inte mycket åt fantasin, om du förstår vad jag menar"
Jag: "jaha, öh, där nere?"
SL: "navelskärpet, ja."
Jag: "hmmm..."
SL: "och när hon knäppt upp sin paljetterade gibbo-gabbo och signalerar åt dig att du skall dra av den med tänderna..."
Jag: "för helvete, kvinna, jag dör här! berätta om kroppsdelarna bara, så kan jag hitta på kläderna själv!"

Jag gillar det dock, mitt chronopia-rollspelande har mycket med kläder att göra, men då är det fantasyversioner på kläder som jag tycker är snygga i verkligheten, så det finns ingen historisk koppling, så att säga.

Men ja, det är kul. Känner inte till något rollspel som gör det där på ett roligt sätt dock, man är ju mycket intresserad av vad man kan signalera med sitt klädval, sociala koder och så. Det brukar man glömma. Det enda jag kommer på just nu är de olika kavajslagen som det fanns bilder på i Mishimaboken till Mutant Chronicles (har jag för mig). Det var en rolig detalj, men jag kommer inte ihåg något om hur det kapitlet var utformat.

/Riz
vars farsa är med i uttagningen till "Vem vill bli miljonär" just nu. det är inte säkert att han hamnar i "heta stolen" dock. (och programmet kommer inte visas förrän imorgon(?)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tja, kan ju som spelare säga att det blir ju ofta slentrian.

Och även om jag då har någorlunda koll på medeltida klädedräkter så är det ju inte direkt så att jag nyttjar det när jag spelar fantasy-spel... *visslar oskyldigt* Å andra sidan har de jag spelar med ingen koll alls.

Men det vore ju då väldans trevligt i olika rollspel att man då dels utifrån klimat och miljö beskriver vad som är lämplig klädsel för att karaktärerna inte skall frysa/svettas ihjäl. Sedan bör man ju beskriva hur dessa kläder är utformade utifrån sociala normer. Dvs, vad säger samhället om vad som är acceptabel klädsel (och vid vilka tidpunkter). Menar en haremsflicka klär ju sig (troligtvis) inte på samma sätt som en abedissa.

Även mat bör ju beskrivas bättre i olika spel för att man skall få känslan av vad som gör just den här världen speciell. Kort sagt spelkonstruktörerna bör tänka till och då även gå ner på grisodlarnivå i sin beskrivning av allt som rör detta och inte bara inrikta sig på att beskriva stora tuffa vapen.

/Ulfgeir
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Gud vad aktiv du blivit på sistone, kul! Det är inte ofta som jag svarar (med givande svar) på dina trådar.. Så ej heller här.. :gremgrin:

"Hur beskriver ni som spelledare,"
Faktiskt så har jag tänkt att jag ska försöka gå igenom lite europeiska klädstilar och skriva ihop sådant till DoD.. Jag har börjat tröttna lite på att säga saker som "...och den tredje killen har, precis som de andra två, en tunika".. Klädlistan är lite fattig och det är svårt att variera sin klädesbeskrivning.. Mat däremot, en skön tanke, men hur ofta är det rollpersonerna äter någonting? Fast även här kan det vara bra om man har en aning om vad som äts i rollspelsvärlden..

"...utgår ni från en specifik klädsel oavsett rollspel..."
Givetvis är det en vid skillnad mellan fantasy och cyberpunkt, men jag antar att du menade specifik klädsel oavsett rollspel inom samma genre? I så fall svarar jag "I stort sett, nej".. Lite synd faktiskt..

"Vad skulle ni vilja veta från konstruktören, om mat, kläder och rustningar (utseende osv)?"
Vilka klädesplagg som finns, hur de dekoreras, färgas och vilka som bär dem eller inte skulle kunna tänkas bära dem.. Jag skulle gärna veta hur lång tid det tar att göra en rustning, vilka delar en rustning är gjord av, krav på underhåll, bekvämlighet samt hur lång tid det tar att ta på sig dem..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som måste sticka då larmet i datorsalen slog igång (kan inte avaktiveras)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Till klädsel hör ju också klädkultur, man kan ju ibland tycka att många fantasyspel har övervägande "oklädda" kvinnor, men hur mycket beskrivet finns det. Som matkultur så ger det ju en stark känsla av världen i alla fall. Hur beskriver ni som spelledare, utgår ni från en specifik klädsel oavsett rollspel - har ni stirrat er blinda på lättklädda flickor. Kommer ni ihåg att under en rustning finns vadering och under den?
Rustning måste ju inte nödvändigtvis vara klumpig och osexig. Efter att ha konfererat med Herr Nils så har jag skapat mig en bild av hur en realistisk rustning kan se ut. (Se den bifogade bilden)

OK, jag kanske inte konfererade med Herr Nils om exakt den frågan, och han skulle nog inte hålla med, men det låter seriösare med lite name dropping...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Av vad?

Dementerar du den här biten:

Rustning måste ju inte nödvändigtvis vara klumpig och osexig. Efter att ha konfererat med Herr Nils så har jag skapat mig en bild av hur en realistisk rustning kan se ut.
eller den här:

OK, jag kanske inte konfererade med Herr Nils om exakt den frågan, och han skulle nog inte hålla med, men det låter seriösare med lite name dropping...
Det gör en viss skillnad för min trovärdighet...
 

Danilow

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
37
Den där rustningen skulle man kunna karva sig igenom med en smörkniv... Ett rejält slagsvärd eller kanske en 5,56 Minimi-kulspruta skulle ju göra slarvsylta av den stackars tjejen. Vilket kanske iofs var poängen med ditt inlägg... Typiskt jag att hitta en poäng och ställa mig och hoppa på den.

/d - som aldrig skulle komma på tanken att hugga flickor med slagsvärd
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
d - som aldrig skulle komma på tanken att hugga flickor med slagsvärd
Vilket är anledningen till att den skyddar mycket bättre än en hel plåtrustning där det inte syns att det är en kvinna...
 

Danilow

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
37
hur är det med övriga rollspel?

Hmm... i vår grupp spelar vi mest n2, Kult och Wasteland. I Kult har faktiskt klädseln blivit viktig för varje spelare har lyckats hitta en egen stil. Stilarna är väl säkert klichéer, men de är personliga i spelet.
I Neotech 2 har NeoGames bemödat sig med att beskriva ett antal olika hippa stilar som florerar år 2060. Problemet är att alla spelare skiter i det och använder trenchcoat och solglasögon i alla fall.
I Wasteland springer alla runt i antingen jeans och skinnjacka eller uniform.

Tänker ni på det när ni spelar, eller är det slentrian?

Klädsel tycker jag i allmänhet är underordnad karaktären och dess säregenhet. De gånger spelare får till en schysst och personlig karaktär brukar även klädseln beskrivas, och då ofta någorlunda originellt.

/d
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
En nackdel med lättklädda damer är att man beskriver dem verbalt - det funkar ganska dåligt. 'Och hon har JÄTTELITE kläder på sig!' Och , liksom.

Mer seriöst - i världar där jag ägnar mig åt 'culture gaming' (Glorantha, Khelataar), jo. Annars kör man möjligtvis med stilmarkörer - ökenfolk har burnuser och nordliga barbarer är påpälsade, typ, bara för att liksom markera att rollpersonerna har förflyttat sig.

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"En nackdel med lättklädda damer är att man beskriver dem verbalt - det funkar ganska dåligt. 'Och hon har JÄTTELITE kläder på sig!' Och , liksom."

Det funkar skitbra med kvinnlig spelledare. Jag vet inte varför, någon sorts primitiv telefonsexdrift man har som gör att kvinnoröster som beskriver vad någon har på sig för kläder alltid är värd att lyssna på.

Personligen använder jag mest kläder för att skilja på olika spelledarpersoner.

"Vi snackar med den där kryddförsäljande wongosen"
"Vem? Han med fez och säckiga byxor eller den rynkiga åldringen med turban?"

Osv. Man slipper lära sig så himla mycket namn på det viset.

/Rising
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Benämning av klädedräkt

Hm, du belyser ett problem. Både SL och Spelare måste ju faktiskt veta vad det är för kläder man snackar om. Det kräver ju en massa arbete för konstruktören eller SL. Antingen måste vederbörande vara fantastisk på att beskriva eller också krävs ju faktiskt bilder. Om man håller på för mycket så kan det ju faktiskt bli en känsla av föreläsning av kultur istället för faktiskt spel. Aaah dilemma. Men om vi utgår från att man faktiskt har bilder (norpade, speciellt tillverkade eller annat) så har man bara att peka om spelaren inte minns eller undrar. Fast tusan vad hackigt det kan bli - känns som problematiken vid strid. =(

Slå, ja du klipper till honom slå tärningarna då... aha du missar.... han duckade juh... hm...
Han har en Hornedoskkilt och en lång tabard som sveper ner till fotknölarna under den. Kilten hålls uppe med ett spänne av typ Kolderan. Äsch begriper ni inte, se den här bilden.

Det här kräver verkligen en viss inskolning av spelarna juh. Det kräver visserligen alla former av kulturyttringar. Tänk bara husutformning, musikinstrument, mattor, husgeråd (äta med pinnar?!)... Men alla sådana detaljer ger ju en specifik miljö.

Jag tänker på skillnaden mellan böcker som Ringen kontra Imperiets Dotter - där snackar vi skillnader i kultur minsann... =)

Nåja...
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Kort sagt spelkonstruktörerna bör tänka till och då även gå ner på grisodlarnivå i sin beskrivning av allt som rör detta och inte bara inrikta sig på att beskriva stora tuffa vapen.
Det beror väl iofs på om de riktar sig till Koboldiska spelare eller till oss övriga! =) Skämt åsido. En spelkonstruktör utgår oftast mest ifrån sig själv och sina medarbetare, önskas i den gruppen mest stora tuffa vapen så... blir det mycket sådant. Om "köparna" önskar annat så vänder dem sig annorstädes. En annan sak är ju att spelens utformning ständigt förändras. Jag tycker mig märka att de första spelen var väldigt sparsamma i sin världsbeskrivning (kulturbeskrivning), med några få undantag - de var mest hackn'slasch-spel. Finstämning kom i andra hand. Jag måste själv medge att jag själv sällan kommer så långt så att jag beskriver "smådetaljer" som klädedräkt, annat än när jag behöver pointera att detta är en viktig detalj. (hårt draget, grabben har en liten krona på huvudet - ja det är er kung) Detta tror jag beror på att trots att jag började spela sent så följer jag i övrigas slentrian. Det blir mycket snack om stora drakars fina glittrande skattpansar (nåja, men förstå vad jag menar) istället för obetydligare (ja, jag förstorar) detaljer som att hon som kommer gående har de små skorna som alla vet bara Geishor har, hennes ansikte är hårt vitsminkat med tydlig ögonskugga och de karakteristiska röda körsbärsläpparna. Typ.

Vill vi ha det måste vi ju trots allt efterfråga det, och för att vilja ha det måste vi komma på att vi saknar det. Och det var det den därna togan gjorde, jag har ju för tusan en textilutbildning i grunden, men efterfrågade jag det innan? Nej... men nu började jag se mig om med kritiska ögon... jag vill ha fatt i det.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vaddå inte givande?!

Tackar för att du uppmärksammat att jag blivit aktiv igen... men det är bara tillfälligt. Har ju haft det "lugnt och skönt" och pluggat = inte haft tid med något annat, nu är det sommar och jag ska bli lärare eller något till hösten. =) Snart slipper ni mig igen. =)

"Vad skulle ni vilja veta från konstruktören, om mat, kläder och rustningar (utseende osv)?"
Vilka klädesplagg som finns, hur de dekoreras, färgas och vilka som bär dem eller inte skulle kunna tänkas bära dem.. Jag skulle gärna veta hur lång tid det tar att göra en rustning, vilka delar en rustning är gjord av, krav på underhåll, bekvämlighet samt hur lång tid det tar att ta på sig dem..
Det här var nog precis vad jag sökte så vad var det som inte var givande? Jag har funderingar på att skriva ihop saker kring det textila i rollspel, och det där är oerhört givande juh! I alla fall för mig. De där funderingarna btw hör ihop med min numera vilande aspiration att skapa ett helt kartotek över dräkthistoria. Sedan är det där lilla projektet med borgens folk (länets folk numera) som jag grunna på fortfarande och känner mig skyldig att slutföra då jag fått hjälp i starten av Björn... *skäms* Men men det har varit mycket på sistone... sista åren vill säga.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Hmm, jo det blir ju oftast så att man liksom bara tar med de saker som är väsentliga (typ som att kungen har en krona).
Tror ett stort antal spelare skulle tröttna om man ständigt gick in på så noga detaljnivå..

Däremot så borde det finnas med i själva världsbeskrivningen av spelet eftersom det ju ger känslan på ett annat sätt. Men det gäller ju inte bara saker som kläder utan även högtider etc. Nåväl, det finns mängder med saker att göra..

/Ulfgeir
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det funkar skitbra med kvinnlig spelledare. Jag vet inte varför, någon sorts primitiv telefonsexdrift man har som gör att kvinnoröster som beskriver vad någon har på sig för kläder alltid är värd att lyssna på.
Vid närmare eftertanke har jag svårt att finna hel- och halvnakna illustrationer i rollspel fascinerande. Det är nog bara jag.

Kläder som SLP-markörer är en bra idé, jo. Hattar funkar ganska bra i sammanhanget. De kan varieras ganska bra.(Jag har en o-spelad spriggan i min SO's Agone-kampanj som har en fez högre än honom själv. Den sitter fast med samma klister som kvinnliga Image-hjältar använder till sina bikins.)

Erik
 
Top