Re: Flodkungarnas krig - Spelmöte #4
I går var alltså en stor dag för mig som spelledare i Pathfinder. Chrulls rollsperson Ellori (ftr 12) har länge varit en svårknäckt nöt, och har grusat mina planer om och om igen.
Inte nog med att hon var svår att döda och hade skyhög skadeoutput så var hon dessutom alldeles för snabb och rörlig för att jag skulle kunna fullt utnyttja fiendernas förmågor. Men även den starkaste hjältinna möter förr eller senare sin baneman, i det här fallet av den onde barbaren
Villamor Koth (CE, male human barbarian 15), Kung Irovetti av Pitax handgångna man och förkämpe. Till sin hjälp hade Villamor två stycken medhjälpare (human fighter 5) vars uppgifter blev att;
1. Se till att Farkas fick vänta en runda innan han kunde undsätta Ellori och,
2. Dra på sig den avvaktande Elloris
readied action så att Villamor sedan kunde charga.
Striden stod passande nog i Kung Irovettis gladiatorarena där rollpersonerna överrumplade Villamor som stod och sparrades med sina underhuggare. Rollpersonerna var på flykt undan vakterna i kungens palats när de av en slump hamnade i gladiatorgropen. Väl medveten om Elloris högmod lät jag Villamor vråla utmaningar till inkräktarna, som trots att de lika gärna kunde fortsatt fly istället valde att plocka upp handsken.
Det är alltid lite speciellt att begrava en rollperson efter ett och ett halvt års spelande, men Elloris död blev ändå episk. Ingen random encounter, inget spelledarfusk utan en fair fight med en av de farligaste personerna i hela regionen.
Hon dog med andra ord en hjältedöd och det känns helt okej att säga adjö.
___
Nu är det bara två av rollpersonerna som inledde kampanjen som fortfarande är kvar. Kung Farran är hal som en ål, och det ska nog mycket till för att han ska bita i gräset, även om jag gör mitt bästa. Utbygdsjägaren Phelan är likaså han en svårfångad typ; han håller sig undan melee, och gör
preciiis så lite i skada för att man inte kan fokusera sina attacker mot honom, men samtidigt så mycket att han avgör strider. Nåja, deras dag kommer också.
___
Så, rollpersoner som bitit i gräset:
Kyrill,
Perssons munk blev ihjälklöst av en tatzlwyrm (en sorts liten drake) när han skulle göra en listig omfattning fast istället sprang in i wyrmlyan där den första wyrmens hona låg och tryckte.
Tanin,
Storugglas magiker och Grönbältes första regent blev... uppkäkad av en varg
Thotas,
Perssons perverse dvärg blev uppkäkad av någon sorts krokodildrake när han fick för sig att han var jätteduktig på melee. Blev dock senare reinkarnerad.
Iacobia,
Storugglas andra magiker blev slagen i huvudet av ett troll när hjältarna skulle befria staden Fort Drelev från dess tyranniske härskare. Tack och god natt.