Nekromanti Kingdoms of Kalamar

josun000

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
63
Location
Stockholm
Är Kingdoms of Kalamar bra? Jag har Forgotten Realms och tycker att FR är en svin bra campaign setting. Kan KoK mäta sig med FR? Hoppas på svar! MvH Johan

The DM
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag vet inte om det intresserar dig men här en kul sak i alla fall: Kalamar betyder bläckfisk(en speciell sorts) på franska. Hej vad roligt!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det heter något liknande på de flesta andra romanska språk. Och vad tror du George Lucas fick namned till Mon Calamari (arten som Amiral Ackbar är) från?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag vet inte. Kanske Calamari, som i pluralis av calamare som i italienskans bläckfisk. Kommer ihåg något om att jag också reagerade på det där....Men ärligt talat, calamar är bara en slags bläckfisk, den andra som vi vanligen avser som har runt huvud istället för avlångt med fenor kallas för octopus på franska.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Kingdoms of Kalamar verkar intressant. Har inte själv KoK, men skall nog införskaffa det när jag får råd. Vad jag förståt så är det lite mera low magic än Forgotten realms inte lika många high level karaktärer som i FR. Samt att världen skall vara mera människo baserad. Låter i alla fall bra och intressant. Dock så innehåller visst inte KoK boken annat än världsbeskrivningen allt spelar material och extra regler för KoK skall visst komma i en players guide nästa år sägs det. Finns några bra rewievs på http://www.rpg-e.com/enworld/d20reviews.asp?sub=yes&where=publist&which=Kenzer+&+Co samt på www.rpg.net tror jag.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
I så fall är jag glad att vi spelar i FR. Low fantasy är sånt som jag helst undviker.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Nu är inte Kok en low fantasy värld som så. Det är bara så att dom har tonat ner på världens power level efter vad jag har hört om KoK. Så dom flesta faktiskt inte är level 20 eller att varje by inte innehåller ca 10+ level 15+ personligheter så som det är i FR. Det tycker jag låter bra. Lika så att magi skulle inte vara lika vanligt som i FR, vad jag förståt inga mera affärer där man köper och säljer magiska prylar som skapas i fabriker av fabriks trollkarlar(Red Wizards i FR). Så low fantasy är det väl inte bara en nedtoning generellt av världens power level.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
D&D brukar ju inte normalt förknippas med low fantasy, så det verkar som om KoK är "normal" fantasy jämfört med de flesta spel men low fantasy för att vara D&D. Orsaken till att det finns någon extremt mäktig character i de flesta städer är väl att annars skulle spelarna börja undra hur de egentligen klarar sig om något lite farligare monster råkar vandra förbi (t.ex en liten by där det bara bor bönder och en och annan 2nd-lvl warrior i utkanten av en skog där det finns troll eller jättar skulle inte bli så långlivad)

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"
 
Top