King of Tokyo regler vid fler än 4 spelare .

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skall på en liten fest där brädspel kommer att vara temat för kvällen och jag skall ta med mig king of Tokyo tänkte jag .

Jag förstår reglerna för king of Tokyo upp till 4 spelare och då jag aldrig tidigare spelat med fler än 4 spelare så har jag inte engagerat mig i att lära mig reglerna för fler spelare .

Vid spel med fyra eller färre spelare : När ett monster i Tokyo tar skada ifrån någon utanför Tokyo så har monstrets spelare valet att vika ner sig och lämna Tokyo och den spelare som delade ut skadan måste ta över Tokyo .

Vid 5 eller fler spelare så finns det två platser i Tokyo . Tokyo city och Tokyo bay .

Säg att Pelle och Lisa har sina monster på respektive Tokyo city och Tokyo bay och Erik gör skada , enligt reglerna så skadar monster utanför Tokyo monster i Tokyo och tvärtom så Erik gör nu skada på både Pelle och Lisa och enligt reglerna när ett monster i Tokyo tar skada kan det monstrets spelare välja att vika ner sig och lämna Tokyo .

kan nu både Pelle och Lisa välja att lämna Tokyo eftersom Erik gjorde skada på bådas monster eller kan endast en av dom lämna Tokyo och isf vem och varför och om båda lämnar Tokyo hoppar Erik in i Tokyo city och lämnas tokyo bay tomt tills nästa spelares tur som måste hoppa in enligt regeln om att man måste sätta in sitt monster i Tokyo om plats finnes ?

Detta framgår inte tydligt av reglerna och jag har heller inte sett spelexempel online med mer än fyra spelare
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
3. Enter Tokyo (efter resolves dies)
If no one is in Tokyo, you must enter and place your Monster in Tokyo City

/.../

No Monster starts the game in Tokyo. The first player must enter Tokyo City during this step.

With 5 to 6 players, if Tokyo Bay is empty, you must enter Tokyo Bay.​

Så ja. Om det finns en ledig plats, av de två, efter att tärningarna har använts, så måste spelaren flytta in OM det finns en ledig plats kvar och OM det är fler än fyra spelare kvar. Så de två första spelarna måste flytta in när spelarna börjar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tack så mycket för hjälpen , så långt är jag allt med .

Jag är mer konfunderad kring scenariot om 2 monster befinner sig i Tokyo samtidigt och tar skada vem av dom viker sig och om båda väljer att vika sig vad händer då ?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
De(n) som vill lämna får göra det, och den aktiva spelaren (som attackerade dem med tärningar) åker automatiskt in. Så också nästa person, under sin omgång, om båda väljer att lämna. Först City, sedan Bay.
 

Booogeyman

Veteran
Joined
13 Dec 2016
Messages
21
Vi kör att Tokyo city först får välja om hen vill lämna.
Om hen stannar i Tokyo kan hen i Tokyo bay välja att lämna annars måste hen flytta in i Tokyo city.
 
Top