Nekromanti King Arthur, någon?

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Några reflektioner...

För mig kan det kvitta om man slänger in lite pseudohistoria i filmer för att göra dem mer intressanta (kom igen, Hollywoodfilmer har aldrig varit någon bra källa). Jag tycker att filmen var helt ok som stilstudie och lättsmält action. Några synpunkter:

- Många scener visade folk som springer över kuperade gräsbevuxna slättlandskap. Hade det sett ut så om inte Sagan om Ringen-filmerna introducerat den typen av miljöer? Ibland kändes det som om KA-teamet fått arrendera Ringens inspelningsmiljöer billigt...

- Lancelots svärd: jag inbillade mig att det såg ut som insex-muttrar i fästena, och enligt IMDB hade jag faktiskt rätt:


Anachronisms: The hilts on Lancelot's swords are affixed with torx fasteners, almost certainly unavailable in the dark ages.


Verkar underligt att man skulle göra en sådan miss. Att få tag i ett historiskt korrekt svärd är ju idag busenkelt och relativt billigt.

- Såvitt jag kan bedöma såg fäktningsscenerna hyfsat realistiska ut; inte bara den vanliga yxtekniken utan en del mer raffinerade manövrar. Dessutom får vi faktiskt se en riddare dra sin dolk när han är i underläge, vilket verkar korrekt. När såg vi senast Ivanhoe och Co slåss med dolk? Någon ARMA-it kan säkert bedöma realismen bättre än jag, dock.

- I en av slutscenerna står Arthur bland de tysta överlevande riddarna och ropar till Gud (typ) att det var han som skulle dött i stället. Var det någon mer än jag som tänkte "gruppkram!" där? :gremgrin:

På det hela taget tycker jag alltså att filmen får klart godkänt. Jag gillade den lite skitiga medeltidskänslan och den annorlunda vinklingen på romarna (inte bara lagerkransar och kejsare som talar Oxford-engelska).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Några reflektioner...

- Lancelots svärd: jag inbillade mig att det såg ut som insex-muttrar i fästena, och enligt IMDB hade jag faktiskt rätt:
"Anachronisms: The hilts on Lancelot's swords are affixed with torx fasteners, almost certainly unavailable in the dark ages."
Nej, du hade fel. Insex är hexagonformad, medan torx har spetsarna utdragna så att den nästan liknar en sexuddig stjärna. Helt olika.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Tillägg (OT)

...dessutom är det trevligt att se Ioan Gruffudd igen, bara för att det påminner om världens kanske bästa krigsfilm: "Warriors" från 1999. För mig kommer Gruffudd alltid att vara identisk med Lieutenant John Feeley, UN.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Några reflektioner...

Nej, du hade fel. Insex är hexagonformad, medan torx har spetsarna utdragna så att den nästan liknar en sexuddig stjärna. Helt olika.
Då har IMDB fel, för det var Insexskruvar/muttrar. Jag är 100% säker.

/Joel
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Några reflektioner...

Då har IMDB fel, för det var Insexskruvar/muttrar. Jag är 100% säker.
Skicka ett mail till dem så korrigerar de informationen.
 
Top