KimCon 2023

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Kimcon är ett litet huskonvent som @Kim Nolemo har ordnat i några år nu, ibland online som Hemcon, ibland i köttrymden hos sig. I helgen var det, av olika anledningar, dags för sista hemkonventet vid namn Kimcon. Det var som vanligt bara trevligt folk och balla rollspel.

Fredag kväll spelade jag Companions' Tale med Kim, Alma och Jakob. "Hjälten" rörde sig genom en dystopisk värld av lava på jakt efter Apostaten. "Hjälten" inom citattecken, för han hade blivit lurad att dräpa (massmörda) Apostaten och hans följare för att bryta livets kretslopp som annars skulle ha lett till världens undergång och pånyttfödelse. Vi diskuterade Companions' Tale efteråt, det blir lite spretigt med allt kartritande och berättande, och hur man ska bli klar på 2,5 timme som det står i boken fattade vi inte. Framför allt driver inte reglerna storyn riktigt, men fyra indierummare knöt ju ihop säcken ändå.

Lördagen inleddes med Flowers Withering (Withered?) med Anne, Jakob och Alma. @APM / Bläckfiskgängets take på Svart av kval, vit av lust alltså, eller om man så vill, "engelska SakVal". Det finns ju nu svenska Sakval, franska Sakval och engelska Sakval.
Nåväl, det började så trevligt med en "familjemiddag" för fyra vampyrer. Den nyvärvade Fang ville visa sig duktig och anföll ledarvampyrens maffiarival. Det ena ledde till det andra som ledde till öppet krig med vampyrjägarna. I slutet var Fang död, och hans sire Sasha (jag) lade skulden på ledarvampyren Máel och köttade även honom.
Jag gillar att man kommer igång fort med korten, jag tror inte det behöver bli så begränsat. Det finns exempelplatser, det är Castlevaniabanor allihop och jag gillar det, även om de inte användes.

Vi avrundade med Kims Upproret i Münster på åtta spelare. Det är 1534, anabaptisterna har tagit över Münster och gjort uppror, staden är belägrad. Ett antal färgstarka individer försöker överleva och intrigera under belägringen. Och med färgstarka menar jag 🎶Jan van Leyden🎶 som gick från sitcomgranne till "WTF Bernard, har du gjort en mantel av Melchior och skänkt till vår hund Konrad Beck!?"
Gräsligt och underbart, trots att jag hade rejält svårt att hålla mig vaken vid den tiden. En spinn på klassikern Montsegur 1244, men med en del nya kul mekaniker. A+, skulle spela igen.

Kimcon upphör, men Kims con planeras fortsätta i nya inkarnationer. Jag ser fram emot nästa.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag var också på Riv ned KimCon! Det var som att hjälpa någon att flytta men få betalt i rollspel istället för pizza. Kan komplettera med de två spelpass @Hellzon inte var med på.

Fredagkvällen lirade jag Förefter med Anne, Nathalie och @Bunny. Det är ett spel där man på fyra spelare gestaltar samma två rollpersoner före och efter en central händelse. Vi spelade Förefter olyckan. Det skotska paret Tristan och Isolde är lyckligt förälskade. När Tristan ska resa till Malaysia med jobbet får Isolde hänga med, och Tristan bestämmer sig för att fria där. På vägen tillbaka från frieriet kör de av vägen och Isolde blir inte bara förlamad i underkroppen, utan också förvirrad och hon har svårt att forma nya minnen. Vi hoppade i tiden före och efter olyckan och det blev oerhört gripande och sorgligt. Två bra exempel på ”gör det uppenbara” var de sista scenerna i respektive tidslinje. Sista scenen före olyckan var frieriet, och Anne i rollen som Isolde avslöjade att hon var gravid. I efterhand en naturlig utveckling, men för mig helt oväntad, och den dramatiska ironin mellan hur lycklig min rollperson blev och min vetskap som spelare att barnet kommer att dö strax därefter var brutal. Därefter, i efter-tidslinjen, när Bunny bad mig gestalta mannen i tavlan på sjukhuset, som Isolde efter olyckan haft förvirrade konversationer med, så hittade jag på att det var det ofödda barnet hon hade föreställt sig i tavlan. Återigen, för mig uppenbart, men de andra blev överraskade och tagna av det.

Lördag förmiddag var det Huldran med Anne, Kim och @Bunny. För första gången spelade jag inte i Fröjaby socken, utan i Rätra bruk. Där härskade brukspatron Arvid Cederhjelm och där arbetade Kajsa som piga. Emedan Kajsa fromt höll fast vid sin dygd och undvek lockropen från trollfesten i berget så hade brukspatron inga sådana betänkligheter gällande vättarna och deras hemligheter, och använde deras makt för att avslöja den homosexuelle spiksmedens järnförsnillande samt prästens hemliga förälskelse i patronessan. Jag tänkte länge ”blir det en Huldran helt utan snusk?!”, men så slutade det med oralsex i salongen och nuppande i pigkammaren ändå. :gremgrin: Middagen i herrgården, med prästen som var hemligt förälskad i patronessan, patronens sjuklige son och prästens hurtige son, kärlekskranka rivaler om pigan Kajsas kärlek, Kajsa själv, som klätts upp i finklänning och sitter obekvämt på hedersplats medan alla kallar henne ”fröken”, och den irriterade och stupfulla pigan Stina som dragits från logdansen och drängen Adolfs armar för att servera sällskapet, blev rakt av buskisrolig. Jag tror att Huldran kan vara sådär bra mellanläge i ton, med en blandning av humor och drama, lite som Utpost kan vara. Inte rakt av emodrama som Psychodrame, men inte heller rakt av flamsrolig som Drakar och bananer.

Sista omgången var ju då Upproret i Münster med hela gänget. Det funkade helt okej på åtta pers, men det blev en rätt ojämn rampljusfördelning, och eftersom jag är ganska yvig i vanliga fall och denna gång (äntligen!) fick spela profeten så var jag skyldig till en hel del av detta. Det blev en relativt lågmäld omgång för att vara Münster. Jag som profet jobbade mer med att avrätta mina fiender en efter en snarare än att färga marken röd med blod. Höll också inne med de galnaste upptågen. Men det blev en riktigt bra och mörk historia. Åh, och jag lyckades också snärja Münsters mest eftertraktade ungkarl 🎶Jan van Leyden🎶!
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Bonuscontent! Det var ett Kimcon på senhösten 2022 också som inte är loggat vad jag kan se. Eftersom jag har ovanan att fota spelade spel istället för... folk eller nåt, så kommer en logg från det connet med.

In This World, speltest av Ben Robbins senaste påhitt. I vår värld finns det vissa saker man tar för givet, men hur ser det ut om standardantagandena inte gäller? Vi hittade på fyra alternativa skolväsenden. Tror skolan är tryggare i den verkliga världen...

Psychodrame är en gammal arbetshäst i indierumssammanhang, men det här var min första omgång. Settingen var Irland, i skuggan av konflikterna där. Ett par från en katolsk och en protestantisk familj skulle gifta sig. Det blev gräl och intriger och det gick åt skogen med bröllopet.

"I en snötäckt urskog jagas Francesca av Jaffar, ridandes på den pentagramkäftade besten Bilbo. I desperation börjar hon rabbla den förbjudna ramsan medan kvinnans döda ögon stirrar upp på henne från snön. 'Juvelens hemlighet var aldrig menad för dig, kvinna!' Ovanför flyger ett ensamt propellerplan, sökandes..."
Vad är juvelens hemlighet?
Vems är liket i snön?
Och är det en vän eller fiende som svävar ovan molnen?
Finn svaren i Lokes ögonsten, ännu en rafflande G. E. Trent-roman.

Och sen avrundade vi med ett parti It's Complicated. Ett gäng youtubers skulle spela in tillsammans i ett hemsökt hus. Det blev inte så mycket fokus på inspelning som på att de fick möjlighet att prata av sig om det som fattades dem, vilket var... en del. Mobbning, ätstörningar och otrohet blev de stora punkterna som band ihop flera rollpersoner.

Också ett konvent med enbart bangers.
 
Top