w176
Förlorad dotter
Karaktärsdöd är ämnet och frågan är vad du som spelare tycker om det.
Så vad tycker ni om det?
Sörjer i era älsklingar eller skrattar ni sadistisk när det dör? Ska de leva och dör för tärningens nycker eller bara falla när dramat är rätt? Är en rollpersons död ett bra sätta att gå vidare till annat, en naturlig del av förloppet eller ett onaturligt slut på era snutteputtar? Har ni historier att dela med er?
Vad för upplevelser har ni av rollpersoners död och hur ser idealet ut för hur karaktärer ska, dö eller inte dö? Är det viktigt för berättelsen eller inte osv... osv?
(Detta är alltså inte en tråd ur spelledare perspektiv huruvida och hur man ska ha ihjäl karaktärer utan hur du tycker om det och reagerar på det i ett spelarperspektiv)
Så vad tycker ni om det?
Sörjer i era älsklingar eller skrattar ni sadistisk när det dör? Ska de leva och dör för tärningens nycker eller bara falla när dramat är rätt? Är en rollpersons död ett bra sätta att gå vidare till annat, en naturlig del av förloppet eller ett onaturligt slut på era snutteputtar? Har ni historier att dela med er?
Vad för upplevelser har ni av rollpersoners död och hur ser idealet ut för hur karaktärer ska, dö eller inte dö? Är det viktigt för berättelsen eller inte osv... osv?
(Detta är alltså inte en tråd ur spelledare perspektiv huruvida och hur man ska ha ihjäl karaktärer utan hur du tycker om det och reagerar på det i ett spelarperspektiv)


Jag tycker det är lika bra att konstatera att spelledaren regisserar berättelsen och kan styra den dit han vill (det betyder inte att spelledaren själv gör hela berättelsen - som bekant behöver regissörer lite hjälp av andra). Karaktärer bör i min mening dö under framförallt dramaturgiska omständigheter motsvarande de flesta filmer. Hjälten dör inte för att han snubblade i början på filmen (spelledaren skall dock alltid vara beredd att spinna vidare på "freak results" för det kan bli kul sidospår). Det innebär dock inte att spelledaren har ihjäl en rollperson bara för att det var rätt dramaturgiskt - det innebär att spelledaren gör "spelupplägg" som innebär att de situationer som är dödliga oftast också är dramaturgiskt rätt.
Ingen respekt för karaktärnas liv.