Nekromanti Kille (Med tj- inte k-)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Jag råkade lura några personer att spela med en Kille-kortlek igår. De hade aldrig sett en förut, vilket fick mig att undra följande:
Här på spelforumet finns det ju en hel del folk som är intresserade av spel. Hur många av er känner till Kille-kortleken? Hur många av er har spelat med en (det finns flera olika spel man kan spela)?
För er andra så består en Kille-kortlek av 42 kort, två av varje valör. Det finns kort numrerade från 1-12, samt ett antal kort med bilder och speciella namn. Dessa är:
Värdshus 13
Kavall 14
Husu 15
Husar 16
Kuku 17
Harlekin/Kille 18
Kransen 0
Blompottan 0, fast mindre än Kransen
Blaren 0, fast mindre än Blompottan
Korten kan användas för flera olika pokerliknande spel, eller för konstiga Hasardspelsvarianter med endast ett kort per spelare.

/tobias
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
jag har en kille kortlek men har aldrig haft reglerna för att spela det. Min morfar köpte den begagnad på en marknad för 5 kr i tron om att det var en vanlig kortlek, så han gav den till mig. Prislappen på den visar att den kom från Tradition Stockholm.

Du får gärna förklara hur spelet fungerar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Känner till spelet men har inte spelat sen jag var mycket liten och kommer inte ihåg mycket av det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Re: gler

Den variant som spelades av Bellman och hans fyllepolare (någon gång på 1700-talet) går/gick till så att alla spelare satsar pengar i en pot. Därefter får de ett (dolt) kort var. Spelarna får sedan i tur och ordning från given välja om de vill behålla det kort de fick eller byta med nästa spelare (den till vänster alltså). Given får inte byta kort med personen till vänster, utan får byta med det översta kortet på leken. Bytena sker dolt utom i ett fall (se nedan). När alla fått en chans att byta visar man sina kort. Högst kort vinner och får potten. Upprepa tills pengarna är slut eller alla är för fulla.
Det finns dock ett par specialregler gällande bildkorten.
Värdshus: Har man värdshuset kan man inte bli av med det i ett byte. Man visar det och säger "Värdshus, gå förbi!" eller något i den stilen och spelaren som försökte byta får göra det med nästa person istället.
Kavall: Samma sak med ordet "värdshus" utbytt mot "kavall".
Husu: Husun dödar den som försöker byta till sig den. Den har dessutom bra minne, så den dödar den som ursprungligen fick det kort man försöker byta mot den. En dödad spelare är ute ur omgången. När man visar upp sin Husu ska man säga "Svinhugg går igen!" därifrån kommer det uttrycket.
Husar: Husaren dödar precis som Husun, men bara den spelare som försöker byta till sig den. "Husaren hugger!" eller motsvarande, ska man säga.
Kuku: Bytes inte heller bort. Dessutom får ingen byta mer under resten av omgången.
Harlekin: Är det högsta kortet i leken om du fick det från start, eller om du byter till dig det från leken. Annars är det det lägsta kortet. Den bytes dessutom öppet.
Om man inte vill spela om pengar kan man räkna poäng eller tändstickor, där den eller de i varje omgång som har lägst kort förlorar poäng, liksom alla som blev "dödade".

Den här varianten lärde jag mig av min farmor:
Varje spelare tilldelas 5 kort och är berättigad till ett byta av valfritt antal kort (som i vanlig femkortspoker). Sedan spelar man stick, där det i varje stick gäller att lägga så höga kort som möjligt, utom i sista sticket där man istället ska lägga så låga kort som möjligt.
Vänster om given börjar spela ut. Spelarna ska därefter i tur och ordning spela ut det kort de har som är närmast över det hittills högst kortet i valör. (Ett kort av samma valör är högre om det spelades senare.) Om man inte kan lägga ett högre kort måste man saka sitt lägsta. Den som lade stickets högsta kort får börja att spela ut i nästa.
När man bara har varsit kort kvar får den som vann senaste sticket välja om han vill spela ut sitt kort. Om han inte vill går turen vidare till nästa spelare. Om ingen vill spela är omgången slut och alla får 0 poäng. Vill någon spela måste alla visa sina kort. Den som har lägst kort vinner och får 0 poäng. Alla andra får lika många poäng som deras kort är värt. Om man valde att spela och en annan spelare hade lägre eller lika lågt kort får man 10 poäng.
De spelare som når en förutbestämd summa poäng blir utslagna. I den här varianten är Harlekin alltid värd 18 poäng.

/tobias
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Da Rules

Sättet som jag har spelat det på liknar ditt första exempel med lite undantag. Man har 5 tändstickor (eller nötter) från början och får vara med och spela så länge man har några kvar. Till sist är bara en kvar och då har han/hon vunnit.

Harlekin: Sämsta kortet, drar med sig det näst sämsta kortet i fallet.
Blaren
Blompottan
Kransen
Kort numrerade med ett till tolv
Värdshus: Man säger "värdshus förbi" och så får han som vill byta kort byta med nästa person istället.
Kavall: Precis som värdshus.
Husu (svinet): Man "hugger" den som ville byta. Den som blir huggen kommer även han att bli av med en tändsticka. "Huggen och sämst" förlorar säger man.
Husar: Precis som Husu.
Kuku: Om nån vill byta med dig säger du "kuku behåll" och så får han inte byta och sitter fast med sitt skitkort.

Den som sitter sist i cirkeln och inte har någon att byta med får byta med den kvarvarande kortleken. Man säger då ett nummer och tar det kortet i ordningen, vilket gör att man kan hugga ihjäl sig själv om det numret råkar vara en Husar t.ex.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
De är ashäftiga, fast jag kommer bara ihåg reglerna till spel som jag hittat på själv. Jag brukade spå med killekortlekar när jag gick i mellanstadiet. Det tyckte mina klasskompisar var väldigt imponerande.

De flesta killekortlekar är iaf väldigt vackra och förtjänar att finnas i ens spelkollektion av blott den anledningen.

Husaren och Blompottan röjer.

/Rising
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Har faktiskt aldrig spelat med dem, vilket jag skäms lite för.... :gremcrazy: kan dock hålla med rising om att korten oftast är väldigt snygga!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
De flesta killekortlekar är iaf väldigt vackra och förtjänar att finnas i ens spelkollektion av blott den anledningen.
Visst är korten snygga. Jag äger fyra olika uppsättningar Killekort, med fyra olika uppsättningar illustrationer. (De föreställer visserligen samma sak, men bilderna är olika.) Om jag ser en ny, så köper jag den direkt, men korten blir ovanligare och ovanligare tror jag.

/tobias
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
kille

Kille har man spelat sen barnsben. Ett tag körde vi Svanabymästerskapen (efter byn jag bor i) i Kille varje år, men det har numera tranformerats till ett Svanabymästerskapen i Chicago...

Kille råkar också vara världens äldsta kortspel (om jag nu inte är felinformerad...)
 
Top