Nekromanti Kill other peoples darlings! eller?

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Hej!


SPOILER FÖR ALLA I MIN SPELGRUPP! TOMPA DU KAN SLUTA LÄSA NU!


Tänkte bara höra i hur stor utsträckning folk använder och kanske till och med avlivar officiella SLPs eller halvofficiella sådana. Själv har jag högtflygande planer på att låta baronessan Rafali bli lönnmördad av Rakhori. Men det kanske bara är början. Vem vet vad som kan hända konungen, drottningen och konungens onda(?) kusin från Caer Negaidh. Kanske kommer t.o.m. RP ha ett finger med i spelet? Hur kommer i så fall Verduhrakh reagera? Säkert inte med glädje :gremlaugh: Vad kommer att hända med greven av Firina om konungen får reda på hans upprorsplaner? Hans huvud sitter också ganska löst.
När det inte gäller att avliva officiella SLPs, utan bara att inkludera dem i kampanjer har jag varit ganska restriktiv. Men på senare tid har jag tänkt att om folk nu gör sig omaket att skriva en massa oftast välgenomtänkta SLPs och plotter, varför inte använda en del av dem i alla fall? Därför har jag sneglat ganska mycket i Drakar, Consaber, V&N, L&H osv. under denna kampanj. Men all min egen fantasi har inte gått förlorad för det. Istället har jag vävt in mina egna små favoriter i de officiella plotterna och skapat helt egna också. Jag har även använt officiella personer och varelser som allierade i min kampanj. T.ex. har en av RPna tränat hos Dwyrydd Coley i Caserion och en annan har ett uppdrag som går ut på att ta sig till ett Draktempel i Colonan och hälsa på....ni vet vem.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Döda på!

Döda Rafali? Been there, done that! Herr Ivian hamnade också på kyrkogårn under vår Eon-tid minsann. Även Pereine blev utraderat av en massiv thalaskisk här en gång i tiden. När du köper ett rollspel är det din upgift som spelledare att besluta över både enstaka SLP:er och hela länders öde, ja hela världens! Finns liksom inget som hindrar dig från att döda av vem som helst så länge du får en bra story av det och bara för att något står i en bok så hindrar inte det dig från att ändra på det. Mundana och alla dess innevånare är inget annat än din egen lilla sandlåda!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Drängarna går loss på det officiella...

Jag tänkte helt sonika slänga upp en lista på ett par av de officiella SLP vi har haft med, och vad vi gjort med dem. Så utan vidare knussel och i ingen särskild ordning...

Verduhrakh: Dyker upp imellanåt och är skum och enigmatisk. Ger gärna sken av att han drar i så gott som alla trådar. Rollpersonerna har flera gånger gått hans ärenden, mer eller mindre frivilligt.

Rekhem: Bestämde sig för att alliera sig med tokmäktig Lisch och sprida död och förintelse i Drunok, vilket motiverade en hög hjältar att traska hem till honom och slå ihjäl honom. Nuförtiden hänger hans ande mest runt och har väldigt dåligt inflytande på en av sina banemän.

Herr Lart den Kyske, Thurkel Barbaren: Stupade bägge två tämligen smetigt, men heroiskt mot Rekhem.

Hemkhath Thokk: Denne framstående palatsvaktskapten i Jarla råkade försöka klämma en muta ur en särdeles grinig cirefalier på alldeles fel dag. Stupade heroiskt med en armborstskäkta i strupen.

Moroga: I vår kampanj var han en drakväktare från det forna Colonan som lyckats utnyttja bandet till sin drake för att ta kontrollen över den. Dessvärre för honom blandade sig en klåfingrig shamantös sig i leken, och vips så var ett par evigheters slaveri till ända. Gohlbrand missade helt det dråpliga i situationen och slet sina forne väktare i stycken, lekte med bitarna och åt sedan upp honom levande samt idisslade honom ett tag. Sen satte han eld på en hög av Morogas underhuggare, mest på pin tji. Man kan lugnt påstå att Moroga alltså är död.

Ni-harma: Den här slemmige kamorfen skaffade sig ett gediget rykte i kampanjen som ett förrädiskt slemmo som alltid kom undan. Hans karriär tog dock abrupt slut efter att han retat upp en viss grinig cirefalier en gång för mycket. Denna dödsorsak har blivit anmärkningsvärt vanlig i vår kampanj. Det bör tilläggas att Ni-harma inte hade dött ensam den dagen om det inte varit för det faktum att att det kryllade av folk som ville se till att cirefaliern överlevde medans det inte fanns någon som hade gett ett ruttet ägg för Ni-harma på mils avstånd...

Vrimzikiel blev efter många om och men ihopbuntad och återförd till Caserion där han dömdes till livstids straffarbete. Hans allierade lade sig i och skyfflade över hans själ till en drunokisk furstes kropp. Nämnde furste har sedemera fått tillbaks sin kropp och Vrimzikiels själ bor numera i ärkefurstens brevpress.

Något sånt... det finns mer, men det är sent och jag pallar inte mer just nu.

/Joel - gäspar och trillar ned i sängen.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Drängarna går loss på det officiella...

Det kanske bara för jag är trött men...
Vrimzikiel blev efter många om och men ihopbuntad och återförd till Caserion där han dömdes till livstids straffarbete. Hans allierade lade sig i och skyfflade över hans själ till en drunokisk furstes kropp. Nämnde furste har sedemera fått tillbaks sin kropp och Vrimzikiels själ bor numera i ärkefurstens brevpress.
... är verkligen askul :gremlaugh:

Silvervarg ger drängarna tummen upp :gremwink:
 

snöboll

Veteran
Joined
25 Sep 2005
Messages
19
Location
Sigtuna
HEJ! (Gammalt B som man jämnt måste säga :gremsuck:)

DE låter väldigt mkt som nått av mina äventyr, bara det att jag börjar jämnt tappa fantasin i slutet.

Jag drog förut in en pirat ö i ett av mina äventyr som inte syntes på kartan :gremwink: där massa ondskefulla pirater säljer slavar bråkar och sånt där rp:n får hjälpa massa olika "goda" mäniskor med att hitta saker ute i världen för att sedan få reda på att de driver en slav verksam het och planerar att utrusta en hel arme för att ta över Soldarn elr ngt liknande.
Rp:n får sedan sätta käppar i hjulen på dem och sedan göra ett stort uppror mot dem!

Du får gärna snatta ideer och sånt (Vem skulle stoppa dig även om du inte fick? :gremlaugh:) Det blev ett väldigt lyckat äventyr.

Lycka till med ditt och håll skenet uppe! :gremwink:
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Hjalle vägrar låta dem dö, ibland...

Eftersom även vi Tokar har, tack vare vår allsmäktiga spelledare Hjalle (nej ni är fortfarande mina slavar, Hjalle är bara häftig), stött på en hel del officiella SLP, många av dem som du nämnde så tänkte jag till att börja med skriva vad som hänt i vår kampanj.

Moroga gick ett slamsigt öde till mötes. Hjältarna hade begett sig in i ett övergivet dvärgafäste i Kraalen-bergen för att leta upp ondingarna som satt käppar i hjulen för oss. Det var mest av personliga skäl som vi begav oss dit (Moroga hade tidigare hållit oss fångna i sitt näste i Utmark). Väl där så gav Ran, vår schaman i gruppen, Moroga en fet käftsmäll, precis innan han skulle få tungan utskuren, tog hans stav och teleporterade iväg sig. Viktigt att tillägga är att vi var fasthållna med stark magi och kunde inte förflytta fötterna. I detta skede så lyckades Rese, gruppens kraggbarbar, slita sig från magin, rusa fram och spetsa Moroga på sitt kraggsvärd för att sedan kasta honom, fortfarande sittandes på svärdet, över sitt huvud och sedan stycka upp honom. Så vitt vi vet är Moroga död än idag...

Under samma tillfälle så stred vår lilla alvkrigare mot en, kanske inte så officiell SLP, lish. Han högg av honom benen, klyvde hans skalle två gånger (den satt fortfarande kvar) och stack två dolkar i strupen på honom. Han levde fortfarande. Vid ett senare tillfälle tappade han även huvudet, som han nu bär under armen. Hans namn är Jokum den Vite och är en slemmig typ som inte vill dö. Även fast han dött en hel den gånger.

Thurkel Barbaren har dött och återuppstått... Fast han dog inte så hjältemodigt, det var ute i öknen, vi var vilse och han dog av utmattning, törst och hunger. Fast sen blev han återuppväckt för att i slutet av kapitlet bli mosad av en drake, det var lite mer hjältemodigt. Så vitt jag vet lever han nu, igen...

Ni-Harma har fått huvudet avhugget men springer nu omkring som ett ruttet lik. Det är inte så gosigt.

Kommer inte på fler just nu, måste jobba egentligen. Hjalle eller någon annan får fylla i eller rätta mina små fel.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
En gång är ingen gång, två gånger är tradition

Góhlbrandh är död, som vi alla vet. Hur det gick till orkar jag inte dra igenom igen. Fast det är klart, nu är han uppe igen, runt två meter lång och omhändertagen av en avfällig raunländsk schaman någonstans vid monoliten.

För att inte tala om Kung Sachsar den Vidsynte, en mer illvillig och självupptaget småsint än alla Damariens despotiska småfurstar tillsammans. Han är faktiskt tämligen jättedöd, från att ha merparten av adelns stöd till att under ett flertal steg i inbördeskriget där han faktiskt visade sig vara en riktigt ond looser få så gott som hela frälset, prästerskapet, den alviska minoriteten runt om i Soldarn, hela Takalorr (det är dumt att smutskasta Mahktah inför tirakiska legoknektar man önskar värva...), de flesta dvärgar (...och dumt att handla vapen utan att betala sina skulder), den Ashariska köpmannaunionens Frijarlaråd, samt de flesta andra länder som någonsin varit allierade med Soldarn, emot sig. Tror han blev ihjälsparkad av en häst han försökte sno ute på landsbygden när han försökte fly landet, eller något. Han ligger för närvarande och ruttnar i någon bespottad och gärna ytterst lerig åker. Typ.

Och Kung Arghan av Krhûn-renk-Fokkers har också gått hädan, fint nog.

Och så en mängd andra,,, Främst småroller i större tillfällen där det figurerat väldigt många spelledarpersoner (Svärdsspelen), där jag inte orkar komma på alla jävlar själv utan handplockar lite från böckerna.

-Hjalle, undrar vad titeln egentligen har med själva inlägget att göra.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tänkte bara höra i hur stor utsträckning folk använder och kanske till och med avlivar officiella SLPs eller halvofficiella sådana.
Inte alls mycket, faktsikt. Har inte haft det behovet av att ta livet av någon hel/halcofficiell person ännu.
Dock så skulle jag nog inte ra mig för att göra det. Om det passade in i själva historien elelr bara för att röra om i grytan.
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
I min Consabercentrerade kampanj har jag använt i princip alla figurer som figurerar i Consaberboken.

Inklusive Hankel och Perak.

Emellertid har omsättningen på makthavare varit stooor... Primoden av Turina, Primoden av Calnia, Riksskattmästaren, hertigen av Nensema (och hans efterföljare), hertigen av Negaidh (och hans efterföljare) och en av amiralerna är döda. Dessutom är hertigen av Turina, rikskonnetabeln, Verdurakh, överkonung Cailleach, drottning Fiorina och väldigt stora delar av adeln i Consaber antingen landsflyktiga eller på nya poster. Nästan allt tack vare ett inbördeskrig.

Carwelan Esterani vhic Tanyiena är med på ett hörn också, men han är inte död än. Dessutom brukar jag ofta gräva i modulerna för att hitta gamla profeter och magimästare och sånt istället för att hitta på egna.
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Jag har hittills inte avlivat så många av dessa, men det kommer nog med tiden :gremwink:

Hittils har bara några frijarlar (ink överjarlen) försvunnit från mundanas jord.
*funderar*
Tror faktiskt jag låtit de flesta övriga överleva, men dom är sällan inkluderade då dom oftast är ganska kända och därmed bör vara sällsynta.
Igeförsig är Belkor lärare till en av RP:na och hans son var väl tja... inte klokar eän vanligt.
Men dom är väl till för att användas? *ler lite finurligt*
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
I min kampanj har det än så länge inte figurerat så där hemskt många officiella SLP's. Rollpersonerna har stött på ett par omnämnda grevar och baroner, religiösa ledare, nån halvkänd riddare från Consaber och så har de supit ihop med kiriyabarden Manuari.
Sen träffade dom även Carwelan (utan att veta att det var han) uppe i Khazimbergen, denne räddade RP undan en ganska stor grupp tiraker genom att med övermänsklig skicklighet finhacka ett par av tirakerna, resten flydde i skräck.

Har i framtiden tänkt blanda in en hel massa officiella SLP's från Soldarn då senare delar avkampanjen kommer att handla en del om inbördeskriget där, troligen kommer en och annan av dessa SLP's att få sätta livet till.

Sen har jag även planer på att blanda in en och annan drake, möjligen Lithvin.

Efter att ha läst senaste Fenix blev jag även sugen på att skicka RP till Utmark för att hjälpa till i kampen mot Moróga. RP har en vän inom Zorianordern som (av olika anledningar) har begett sig till Drunok för att missionera den samoriska läran, kanske han kan försvinna till Utmark så att RP sen måste hitta honom... hmm, kan bli intressant!

//Boboliwsy - köpa öl nu, mm
 
Top