RYKTE Kickstarters jag minns

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Katanas & Trenchcoats: December 2016
Det här projektet har aldrig varit helt dött. Det är väldigt försenat, men vi har fått hyfsat regelbundna uppdateringar och har nu en nästan färdig PDF i våra händer. Jag hyser gott hopp om att detta slutar väl. Problemet var väl att det första konceptet inte funkade, och hela spelet behövde skrivas om från grunden.
Senaste uppdatering: februari 2022
Läxa: backa inte saker som skall skrivas i framtiden, helst skall det finnas ett färdigt manus och kickstartern skall bara finansiera sådant som illustrationer och tryck.
Sannolikhet att något kommer: 90%
Idag fick jag den slutliga PDF:en (vilket är vad jag backade för). Bara 5 och ett halvt år försenat!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har tydligen backat 53 projekt. Uteslutande spelrelaterat. Av dem är det sju som inte levererats. Fem av dessa sju är jag 100% säker på att jag kommer få, även om de säkert kan bli försenade i olika grad om oförutsedda saker händer.

Det jag hittills väntat längst på var nog Root: The Role-Playing Game, som levererades ett par år efter utsatt datum. Men överlag rullar det mesta på. Den största skillnaden tycker jag brukar vara hur bra kreatörer är på att kommunicera sina bekymmer vs. att spä på med ursäkter.

De jag varit mest besviken på har dock varit såna som haft mycket slarvfel, till synes otestade regler, etc. Så jag har större problem med att arbetet inte är gediget än att det försenas. (Root är till exempel riktigt cool, trots att det är PbtA.)
 
Last edited:

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Av 84 backade:

Red Moon Rising RPG: backade mest för att jag ville ha Revolution D100. Beräknat 2017, och trots att kcikstartern var för rollspelet så fokuserade de allt på serie-delmålen av någon oförklarlig anledning. Men det rör på sig.

The Forest Hymn & Picnic: knäpptyst sedan 2020. Verkar ha varit covid och perfektionism som ligger bakom.

Sedan är det ju några till men de har även om de blivit försenade aldrig stått still. Och några zinequest där PDFs kom snabbt med tryck visade sig bli problematiskt — och de vill jag inte hänga ut. Samma sak hände med Noir World som kom på riktigt i år och har haft POD ett litet tag innan dess, som också är ett bra exempel på hur välvilliga folk blir om man faktiskt kommunicerar och ber om hjälp när något går fel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Greg Stolze's Reign, Second Edition: Augusti 2019
Det här hade heller inga tydliga varningsklockor. Det lät som om texten redan var skriven. Men tydligen har illustrationer och layout varit jätteproblematiskt av någon anledning. Projektet är väldigt nära mållinjen nu, och jag tror nog det blir klart en vacker dag.
Senaste uppdatering: februari 2022
Läxa: skit händer.
Sannolikhet att något kommer: 95%
Nu kan jag stryka denna från listan också. PDF:er finns uppe på DTRPG. Jag backade bara för den elektroniska utgåvan, så projektet är färdigt ur min synvinkel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Men nu måste jag väl lägga till projekten som skulle kommit under 2021 till listan? De är ju mellan 1 och 2 år försenade nu.

Kingdoms & Warfare: Maj 2021
Har fått PDF:en, den tryckta boken är försenad delvis av covid och delvis av ett feltryck. Jag valde själv att vänta på nytrycket istället för att få en förstatryckning med sticker över det felaktiga avsnittet.
Sannolikhet att något kommer: 100%

En bunt projekt som vi kan sammanfatta under rubriken "Aldrig mer Zinequest"...
Other Magic #3: Juni 2021
Boots Full of Mud: Juli 2021
Skies of Hyperborea: Juli 2021
Realms of Peril: December 2021
The Dragonwilds: December 2021
Jag har fått de första två numren av Other Magic, som ingick i min pledge level, så på sätt och vis har jag fått 2/3 av det projektet.
De två sista är av samma person, det är regler respektive kampanjmiljö, och han har faktiskt börjat komma med uppdateringar igen på sistone. Visst hopp där.
Men i övrigt - nej, jag måste sluta backa saker för att de är billiga, kul idéer och att skaparen gjort saker innan. Måste kräva att texten skall vara klar också.
Sannolikhet att något kommer: mellan 1 och 50%

Urban Shadows 2e: September 2021
Allmän seghet och överskattning av sitt eget utvecklingstempo är väl problemet här. Det har aldrig blivit radiotystnad, projektet har hela tiden gått framåt med myrsteg.
Sannolikhet att något kommer: 95%

Under the Seas of Vodari: Oktober 2021
Fått PDF, tryck försenat av klassiska skäl. Inte så mycket att orda om.
Sannolikhet att något kommer: 100%
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag också! Jag också uppdatera!

  • The Keyring RPG. Jag har redan ett ex ur den första(?) batchen som kom en gång i tiden. Jag har stort förtroende för att de inblandade gör sitt bästa, och tycker hur som helst att de har viktigare saker att fokusera på än huruvida jag får ett till exemplar av det här spelet. Som jag ärligt talat mest stöttade för att jag ville stötta de inblandade och för att konceptet är ballt.
  • Demon City. Har andra redan pratat om. Skulle ha levererats juni 2019.
  • Hellboy RPG. De håller på och skeppar grejer nu. Senaste uppdateringen, specifikt om frakt, var 22: februari. Europeiska pledges ser ut att bli superförsenade pga krångel med fraktbolag. Men det är lugnt, jag har fått PDF:en. Skulle ha levererats maj 2021.
  • Carbon 2185. Generiskt cyberpunkrollspel. Jag har fått PDF:en av grundboken. PDF:erna jag inte fått än är tydligen typ klara och jag borde få dem nästa vecka, enligt uppdatering igår. Skulle ha levererats feb 2021.
  • Call of Cthulhu Classic. Box med nytryck av allra första versionen. Är på väg just nu; kommer till deras lager 12:e april. Skulle ha levererats november 22021.
  • D&D Documentary. Kraschade in i något slags juridiskt limbo i samband med att en av de medverkande, om jag fattat rätt, tagit delar av det insamlade materialet och stuckit för att göra en egen dokumentär. Vettefan. Har gett upp hoppet helt. Skulle ha levererats maj 2014.
  • Masks of Nyarlathotep Prop Set. Hahahahahahahahahaha nej. Skulle ha levererats januari 2015.
Demon City, Hellboy, Carbon 2185 och CoC Classic har levererats.

Tillkommit: Mothership 1e, Moonlight on Roseville Beach och Across a Thousand Dead Worlds. Alla levererar fortfarande regelbundna uppdateringar, och jag känner ingen oro inför någon av dem egentligen.

EDIT: Nu inser jag att jag glömt uppdatera mina stats med att Blade Runner är lite försenat. Men jag har en postnord-notifikation, så jag tänker att det väl löser sig.

Det här är mina dagsaktuella stats (liiiite drygt att forumet inte tillåter att man själv väljer bredd på kolumnerna…):

Totalt:
168
Klara​
12977%
Delvis levererade​
32%
Försenade​
117%
Misslyckade​
117%
Framtida​
42%
Hopplösa​
95%
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
8 backade projekt på kickstarter.

5 är levererade, två tuffar på enligt plan (drakar&demoner 22 och Heroes of Cerulea).

The door locks behind you verkar vara försenad, men tycks rulla på.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
31 Kickstarter projekt (hittills) varav 4 ännu ej levererade (men dessa är jag överhuvudtaget inte orolig för). Det som iofs fortfarande saknas är den där Kostas försvunna kokbok till Coriolis, men har från en säker källa hört att den faktiskt verkar vara på gång :).

Minns egentligen inte mer än att det var otroligt spännande i tidiga kickstarters där jag upplevde att stretchgoals verkligen gjorde skillnad. Där infann sig nästan en sorts tomhet när de gick i mål. Största peppen var nog Mutant Hindenburg då gamla MUA-böckerna fick sitt nytryck, men även första crownfundern jag deltog i, även om det inte var på Kickstarter (Genlab Alfa på Indiegogo)
Uppdatering!

35 Kickstarter projekt varav 30 fullt levererade (86%)

Kvarstående:
Coriolis (Kokboken) - försenad sedan 2015, men har fortfarande goda förhoppningar om att den kommer.
Book of Beasts / Bloodmarch - försenad sedan augusti 2022 (estimerad till Q1 2023) (fått PDF)
Blade Runner RPG - transport pågår (fått PDF)
HEROES OF CERULEA - enligt plan (Jun 2023)
Drakar och Demoner - enligt plan (aug 2023) (fått PDF)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Statistik, säger ni. OK. Detta är då på alla KS-projekt jag backat, inte enbart rollspel. Även om spel och spelrelaterade grejer utgör lejonparten.

Helt levererade: 93%
Delvis levererade: 1,4%
Inte levererade men sannolika: 2,2%
Tveksamma: 1,5%
Körda: 1,9%
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Realms of Peril: December 2021
The Dragonwilds: December 2021
Stoppa pressarna!
Jag har faktiskt fått Realms of Peril nu, i digital form (vilket var allt jag backade för)! Och vid snabb bläddring ser det faktiskt ut som en helt spelbar liten rules-light, OSR-aktig men med litet mer kött på benen, dungeoncrawler.

Det verkar som det rör på sig med Dragonwilds också (det är samma skapare, en kampanjmiljö till RoP).

Tydligen hade han faktiskt hälsoproblem, det var inte en scam eller någon som tagit på sig mer än hen klarade av.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Britannia and Beyond: November 2020
Det här tycks helt och hållet bero på problemen som skapats för tryck och transport. Jag hyser inga tvivel om att det kommer att ordna sig.
Senaste uppdatering: mars 2022
Läxa: backa inte fysiska produkter under en pandemi.
Sannolikhet att något kommer: 100%
Idag fick jag denna som PDF. Redan när jag denna kampanj pågick hade jag bestämt mig för att inte backa Golden Goblin-produkter i tryck, vis av den långa väntan på Cthulhu Invictus...
Men som sagt, nu är det en bock till i min lista.

Kan också notera att av projekten i mitt ursprungliga inlägg, har jag nu fått alla de som jag bedömde till högre än 50% chans.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag också! Jag också uppdatera!



Demon City, Hellboy, Carbon 2185 och CoC Classic har levererats.

Tillkommit: Mothership 1e, Moonlight on Roseville Beach och Across a Thousand Dead Worlds. Alla levererar fortfarande regelbundna uppdateringar, och jag känner ingen oro inför någon av dem egentligen.

EDIT: Nu inser jag att jag glömt uppdatera mina stats med att Blade Runner är lite försenat. Men jag har en postnord-notifikation, så jag tänker att det väl löser sig.

Det här är mina dagsaktuella stats (liiiite drygt att forumet inte tillåter att man själv väljer bredd på kolumnerna…):

Totalt:
168
Klara​
12977%
Delvis levererade​
32%
Försenade​
117%
Misslyckade​
117%
Framtida​
42%
Hopplösa​
95%
För Mothership 1e ser det nu, ett par månader efter det ovan citerade inlägget, tyvärr riktigt trist ut. Visserligen kommer det hyfsat regelbundet uppdateringar på Kickstarter, men på sistone har flera missnöjda backare bett om att få pengarna tillbaka. Dels för att de fortfarande inte har fått allt digitalt material, och dels för att de inte gillar vad de hittills har fått digitalt. Hur många backare det egentligen handlar om vet jag dock inte. Men jag tror att de behöver leverera snabbt för att det inte ska bli värre.

Jag är själv ett stort fan av spelet (jag gillar settingen och det finns redan mycket coolt tredjepartsmaterial), men det är uppenbart att skaparna hade en hel del (för mycket) ofärdigt när de körde sin kampanj på Kickstarter. Hoppas och tror dock att de får ut spelet inom ett par månader. Det är för bra för att bara bli liggande. Och dessutom har de en rejäl hög pengar att utgå ifrån…
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Visserligen kommer det hyfsat regelbundet uppdateringar på Kickstarter, men på sistone har flera missnöjda backare bett om att få pengarna tillbaka.
Jag blir ärligt talat lite provocerad av folk som missförstått konceptet med crowdfunding. Även om många redan har en hyffsat färdig produkt när Kickstartern drar igång, så är grundtanken att man investerar i en idé - på vinst eller förlust. Har man svårt att acceptera "förlust", så skall man nog hålla sig till att köpa färdiga produkter.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag blir ärligt talat lite provocerad av folk som missförstått konceptet med crowdfunding. Även om många redan har en hyffsat färdig produkt när Kickstartern drar igång, så är grundtanken att man investerar i en idé - på vinst eller förlust. Har man svårt att acceptera "förlust", så skall man nog hålla sig till att köpa färdiga produkter.
Är grundtanken på Kickstarter verkligen att man investerar på ”vinst eller förlust”? Det kanske det är, men jag kan förstå om folk blir frustrerade över att de inte har fått ett tryckt spel när det har gått lång tid. Det är ju en Kickstarter som har dragit in drygt 1,4 miljoner dollar… Jag antar att något har gått riktigt snett.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag blir ärligt talat lite provocerad av folk som missförstått konceptet med crowdfunding. Även om många redan har en hyffsat färdig produkt när Kickstartern drar igång, så är grundtanken att man investerar i en idé - på vinst eller förlust. Har man svårt att acceptera "förlust", så skall man nog hålla sig till att köpa färdiga produkter.
Jo, ja visst, men när man som i mitt fall inte får en produkt för att snubben tog pengarna och köpte en bil istället, så förbehåller jag mig rätten att inte acceptera den förlusten. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Är grundtanken på Kickstarter verkligen att man investerar på ”vinst eller förlust”? Det kanske det är, men jag kan förstå om folk blir frustrerade över att de inte har fått ett tryckt spel när det har gått lång tid. Det är ju en Kickstarter som har dragit in drygt 1,4 miljoner dollar… Jag antar att något har gått riktigt snett.
Det är grundtanken, ja.

Jag har absolut förståelse när det gäller skapare som liksom bara dragit med pengarna. Där det liksom varit ett lurendrejeri. Men på det hela taget är ju idén med crowdfunding "det här projektet verkar ballt, jag pytsar in lite pengar och hoppas att det kommer i land". Det är inte förhandsbokning eller förköp. Man tar en risk, och det finns alltid en risk att saker kommer ivägen – att frakten plötsligt blir svindyr, att det blir pappersbrist, att en av de två som jobbar med projektet drar på sig covid och inte kan jobba lika snabbt, att någon får ett plötsligt dödsfall i släkten, att man upptäcker en bugg som det tar längre tid att man trodde att fixa, eller någon annan av tusen helt vanliga orsaker till att ett fåmannaprojekt blir försenat.

På samma vis har jag mer förståelse när det är just typ en snubbe/snubbinna som ligger bakom ett projekt jämfört med ifall det är typ… Wizards of the Coast. Har de en massa anställda som kan hoppa mellan stolar förväntar jag mig att de gör det när nån blir sjuk eller whatever; att deras operation är lite mindre känslig. Men i våra sammanhang är det ju ofta ganska små grupper av personer som gör grejerna.

Sedan är det lite förrädiskt, det där med de 1.4 miljonerna. Det är ju inte 1.4 miljoner i vinst. Det är inte kapital de nödvändigtvis kan använda sig av för att ersätta nån som blivit sjuk eller för att snabba på layoutarens arbete, utan antagligen pengar som kommer att behöva gå åt till tryck, betala illustratörer och, just nu definitivt, betala fraktkostnader som minst sagt svängt lite sedan kickstartern avslutades.


Man behöver absolut inte vara OK med att utsättas för en scam, men är man inte OK med att få ett per-tre års försening så är Kickstarter fel ställe att lägga pengar. Då bör man vänta tills grejerna finns i butik istället.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jo, ja visst, men när man som i mitt fall inte får en produkt för att snubben tog pengarna och köpte en bil istället, så förbehåller jag mig rätten att inte acceptera den förlusten. :)
självklart ska en crowdfunder ha ärliga motiv och annars förväntar jag mig att kickstarter m.fl. agerar mot den som blåser backers. Vet inte hur lätt det är att komma vidare och faktiskt bevisa att pengarna använts oansvarigt, men det borde jju egentligen finnas en kontrollfunktion på en crowdfunder där pengarna bara betalas ut till skaparen när utgifter är rimliga och går att motivera.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det är grundtanken, ja.

Jag har absolut förståelse när det gäller skapare som liksom bara dragit med pengarna. Där det liksom varit ett lurendrejeri. Men på det hela taget är ju idén med crowdfunding "det här projektet verkar ballt, jag pytsar in lite pengar och hoppas att det kommer i land". Det är inte förhandsbokning eller förköp. Man tar en risk, och det finns alltid en risk att saker kommer ivägen – att frakten plötsligt blir svindyr, att det blir pappersbrist, att en av de två som jobbar med projektet drar på sig covid och inte kan jobba lika snabbt, att någon får ett plötsligt dödsfall i släkten, att man upptäcker en bugg som det tar längre tid att man trodde att fixa, eller någon annan av tusen helt vanliga orsaker till att ett fåmannaprojekt blir försenat.

På samma vis har jag mer förståelse när det är just typ en snubbe/snubbinna som ligger bakom ett projekt jämfört med ifall det är typ… Wizards of the Coast. Har de en massa anställda som kan hoppa mellan stolar förväntar jag mig att de gör det när nån blir sjuk eller whatever; att deras operation är lite mindre känslig. Men i våra sammanhang är det ju ofta ganska små grupper av personer som gör grejerna.

Sedan är det lite förrädiskt, det där med de 1.4 miljonerna. Det är ju inte 1.4 miljoner i vinst. Det är inte kapital de nödvändigtvis kan använda sig av för att ersätta nån som blivit sjuk eller för att snabba på layoutarens arbete, utan antagligen pengar som kommer att behöva gå åt till tryck, betala illustratörer och, just nu definitivt, betala fraktkostnader som minst sagt svängt lite sedan kickstartern avslutades.


Man behöver absolut inte vara OK med att utsättas för en scam, men är man inte OK med att få ett per-tre års försening så är Kickstarter fel ställe att lägga pengar. Då bör man vänta tills grejerna finns i butik istället.
Jag är fullt medveten om att det inte är 1,4 miljoner i vinst (märk väl: det är DOLLAR vi pratar om här), men har de någon sorts ekonomisk marginal tycker jag ändå att det borde gå att hitta illustratör eller vad det nu är som saknas. Som sagt: jag vet inte säkert vad det är som har gått snett. Någon har blivit sjuk tror jag det stod på Kickstartern, men man kan ju undra om det är värre än så. Dock inget jag vet. Rimligen sitter de nu med en rejäl hög pengar framför sig.

Själv har jag bara backat några få produkter på Kickstarter. Alla jag har backat har levererat hyfsat snabbt (inte bara rollspel). Just Mothership har jag tänkt köpa när det släpps i tryckt form (eller möjligen digital). Jag stödjer dem gärna, men då vill jag ha en åtminstone hyfsad produkt också.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
har de någon sorts ekonomisk marginal tycker jag ändå att det borde gå att hitta illustratör eller vad det nu är som saknas.
Givet läget kring internationell frakt, och för all del pappers- och tryckkostnader, just nu så tycker jag att det är betydligt rimligare att spara de marginalerna dit istället.

Jag har pengar i flera kickstarters som har enorma problem med exakt det just nu, där kostnaden för frakt gått upp mer än hundra procent och de inte haft marginaler kvar för att klara det. En del blir ytterligare försenade för att de måste invänta lägre fraktkostnader (och ingen vet hur länge det dröjer), andra går in med sina personliga pengar… det är överlag en rätt ful röra och jag har fullständig förståelse för att man just nu väntar med att kasta sin marginal på illustratörer.

Men som sagt: är man nte OK med ett par års föreningar ska man nog skippa kickstarters. Jag vet inte vad jag fått som varit mest försenat, men jag tror det varit minst en grej på 4-5 år eller så. Och jag är helt OK med det. Det är som sagt en del av den risk man tar, och som ingår.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Givet läget kring internationell frakt, och för all del pappers- och tryckkostnader, just nu så tycker jag att det är betydligt rimligare att spara de marginalerna dit istället.

Jag har pengar i flera kickstarters som har enorma problem med exakt det just nu, där kostnaden för frakt gått upp mer än hundra procent och de inte haft marginaler kvar för att klara det. En del blir ytterligare försenade för att de måste invänta lägre fraktkostnader (och ingen vet hur länge det dröjer), andra går in med sina personliga pengar… det är överlag en rätt ful röra och jag har fullständig förståelse för att man just nu väntar med att kasta sin marginal på illustratörer.

Men som sagt: är man nte OK med ett par års föreningar ska man nog skippa kickstarters. Jag vet inte vad jag fått som varit mest försenat, men jag tror det varit minst en grej på 4-5 år eller så. Och jag är helt OK med det. Det är som sagt en del av den risk man tar, och som ingår.
Som jag skrev ovan är det en del av Motherships backare som är betydligt otåligare och vill ha sina pengar tillbaka. En del verkar också ha fått tillbaka en del av beloppet. Själv hade jag i deras situation varit besviken, men väntat på fler uppdateringar innan jag började prata om att få pengarna tillbaka. Jag tror att det här spelet kommer ut så småningom.

Vad gäller frakten, så tror jag att de flesta backare är amerikaner. Hur fraktkostnaderna där har förändrats nationellt det senaste året vet jag inte.
 
Last edited:
Top