RYKTE Kickstarters jag minns

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
För inte så länge sedan har ett par kickstarters jag trodde var avsomnade plötsligt fått nytt liv och faktiskt levererat en produkt. (Jag tänker på Legend och Kamigakari.)

Det fick mig att fundera över hur stora chanser det finns för andra till synes döda projekt, och ifall det finns något jag kan lära mig av mina… mindre lyckade backningar.

Detta blir alltså en genomgång av allting jag backat på Kickstarter som inte är levererat, som är direkt rollspelsrelaterat (sådant som figurer eller filmprojekt har inte kommit med i listan) och som skulle ha levererat 2020 eller tidigare. (Nästa försenade projekt efter dessa skulle kommit i mitten av 2021, och med tanke på pandemin och alla tryck- och transportproblem det medfört tycker jag inte det är något att gnälla på.)

1d100 - A Book of Lists: Oktober 2013
Ett väldigt enkelt koncept – en bok med slumptabeller för att hjälpa spelledare som fått slut på idéer. Borde inte varit något problem. Men det var en ensam person som skulle göra allt, han fick tydligen problem i sitt liv eller helt enkelt idétorka, och har uppenbarligen övergett projektet.
Senaste uppdatering: oktober 2015
Läxa: backa inte ensamma kreatörers första projekt.
Sannolikhet att något kommer: 0%

Ultimate Unofficial Collector's Guide to D&D:Forgotten Realms: November 2013
Det här verkade ju ännu enklare, bara en lista över produkter. Till yttermera visso hade personen bakom det redan publicerat tre volymer i serien. Men, men…
Senaste uppdatering: april 2014
Läxa: backa inte ensamma kreatörer, punkt slut.
Sannolikhet att något kommer: 0%

Tales from the Floating Vagabond, Second Edition: April 2014
En ny upplaga av ett existerande spel, från personen som skrev första upplagan? Vad kan vara säkrare? Men så gick Lee Garvin och dog. Den sista uppdateringen är från en vän till honom som berättar att ”Lee died without money, with a lot of medical debt, and living with his dog Mal (in his car)”. Han säger också att han fått tag på filerna Garvin jobbade på, och skall försöka ge ut dem i någon form. Men det verkar osannolikt nu.
Senaste uppdatering: augusti 2019
Läxa: backa i synnerhet inte ensamma kreatörer som är beroende av det amerikanska sjukvårdssystemet.
Sannolikhet att något kommer: 1%

Perils of Mars: Augusti 2016
Ett supplement till ett spel som redan finns i butik, med flera tidigare supplement? Detta måste väl ändå vara ”a sure thing”? Men tydligen kan livet drabba även en etablerad designer på oväntade sätt. Jeff Combs har gått ned i någon svacka och verkar inte kunna ta sig upp.
Senaste uppdatering: november 2018
Läxa: visst, rådet om ensamma kreatörer kvarstår, men det här var mest otur. Alla projekt kan inte ha ett stort team bakom sig, och detta var ju någon med väldigt bra ”track record”.
Sannolikhet att något kommer: 5%

Katanas & Trenchcoats: December 2016
Det här projektet har aldrig varit helt dött. Det är väldigt försenat, men vi har fått hyfsat regelbundna uppdateringar och har nu en nästan färdig PDF i våra händer. Jag hyser gott hopp om att detta slutar väl. Problemet var väl att det första konceptet inte funkade, och hela spelet behövde skrivas om från grunden.
Senaste uppdatering: februari 2022
Läxa: backa inte saker som skall skrivas i framtiden, helst skall det finnas ett färdigt manus och kickstartern skall bara finansiera sådant som illustrationer och tryck.
Sannolikhet att något kommer: 90%

Star Ascension: Januari 2017
Vid det här laget hade jag uppenbarligen ännu inte lärt mig av mina tidigare misstag. En ensam kreatör utan färdigt manus… suck. Här kommer uppdateringar då och då, så det verkar inte helt dött, åtminstone.
Senaste uppdatering: november 2021
Läxa: se tidigare läxor.
Sannolikhet att något kommer: 25%

Satanic Panic: December 2017
Detta var inte en ensam kreatör, utan ett team, och ledaren för det är en känd spelkonstruktör som gett ut många saker förut. Men om jag hade kollat upp Jim McClure ordentligt innan, hade jag fått veta att han har en historik av att ibland överge projekt som han tappat intresset för. Han har haft perioder av verksamhet på det här projektet under åren, men ännu längre perioder av radiotystnad. Det finns väl en möjlighet att detta någon gång blir klart, men jag tänker inte hålla andan.
Senaste uppdatering: september 2021
Läxa: kolla upp track record även för kända namn.
Sannolikhet att något kommer: 10%

The Keyring RPG: Juni 2018
Jag måste säga att det inte fanns mycket som tydde på att det här skulle bli så försenat. Vi har ju fått en PDF också, så projektet är väl egentligen klart, det är bara i tryck-limbo (så som Legend var i flera år).
Senaste uppdatering: oktober 2021
Läxa: ibland har man bara otur.
Sannolikhet att något kommer: 50%

Greg Stolze's Reign, Second Edition: Augusti 2019
Det här hade heller inga tydliga varningsklockor. Det lät som om texten redan var skriven. Men tydligen har illustrationer och layout varit jätteproblematiskt av någon anledning. Projektet är väldigt nära mållinjen nu, och jag tror nog det blir klart en vacker dag.
Senaste uppdatering: februari 2022
Läxa: skit händer.
Sannolikhet att något kommer: 95%

Britannia and Beyond: November 2020
Det här tycks helt och hållet bero på problemen som skapats för tryck och transport. Jag hyser inga tvivel om att det kommer att ordna sig.
Senaste uppdatering: mars 2022
Läxa: backa inte fysiska produkter under en pandemi.
Sannolikhet att något kommer: 100%
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
För en som har dålig koll på Kickstarters generellt. Om produkten aldrig kommer, får man tillbaka pengarna då?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Surt!

Jag har haft tur på kickstarters, och alla har levererat (Well, utom Cy_borg och The One Ring, då, men jag har full tillit på båda hållen där).

Ta i trä!

Möjligen är det några Blades in the Dark-strechgoals som ännu inte uppfyllts. Typ såna där allternativsettings som skulle skrivas av olika personer. Jag har fått de jag brydde mig om i alla fall, så jag har inte brytt mig om att hålla koll på resten.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Surt!

Jag har haft tur på kickstarters, och alla har levererat
Frågan är hur många du backat totalt?

Jag har backat mängder av projekt... och om jag tittar på hur många där jag tvekar ifall det kommer att dyka upp något så utgör de 3,4%.
En träffsäkerhet på 96,6% anser jag ändå vara rätt bra, med tanke på hur många skräckhistorier det finns om kickstarters.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Jag har tydligen backat 26 projekt på Kickstarter.

22 av dem är levererade.

2 av dem har inte levererats, men det är flera månader kvar till det beräknade leveransdatumet.

2 av dem har passerat leveransdatumet för flera år sedan, men de kommer fortfarande med uppdateringar då och då, det ena är det ovan nämnda Reign, där jag bara var intresserad av själva reglerna, och skiter i alla bilder som är försenade, och det andra är Demon City, som enligt den senaste uppdateringen nu är färdiglayoutat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Frågan är hur många du backat totalt?

Jag har backat mängder av projekt... och om jag tittar på hur många där jag tvekar ifall det kommer att dyka upp något så utgör de 3,4%.
En träffsäkerhet på 96,6% anser jag ändå vara rätt bra, med tanke på hur många skräckhistorier det finns om kickstarters.
Ah! Väldigt återhållsam, ska erkännas. Typ 10 stycken.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,128
De flesta projekt som jag backat har dykt upp förr eller senare. Jag är dock väldigt tveksam till om Chronicles of Elyria någonsin släpps, även om det kommer livstecken från teamet lite då och då. Det hade beräknad leverans i december 2017.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
2 av dem har passerat leveransdatumet för flera år sedan, men de kommer fortfarande med uppdateringar då och då, det ena är det ovan nämnda Reign, där jag bara var intresserad av själva reglerna, och skiter i alla bilder som är försenade, och det andra är Demon City, som enligt den senaste uppdateringen nu är färdiglayoutat.
Jag backade också Demon City innan alla tråkigheterna. Jag trodde aldrig det skulle bli klart men det verkar ju vara påväg.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
31 Kickstarter projekt (hittills) varav 4 ännu ej levererade (men dessa är jag överhuvudtaget inte orolig för). Det som iofs fortfarande saknas är den där Kostas försvunna kokbok till Coriolis, men har från en säker källa hört att den faktiskt verkar vara på gång :).

Minns egentligen inte mer än att det var otroligt spännande i tidiga kickstarters där jag upplevde att stretchgoals verkligen gjorde skillnad. Där infann sig nästan en sorts tomhet när de gick i mål. Största peppen var nog Mutant Hindenburg då gamla MUA-böckerna fick sitt nytryck, men även första crownfundern jag deltog i, även om det inte var på Kickstarter (Genlab Alfa på Indiegogo)
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Har än så länge inte gått på någon riktig mina där jag väntar på allt men i vissa Kickstarters så finns det lite mindre utlovade saker som saknas.

kokboken till Coriolis som Henke nämnde saknar även jag. Est delivery Dec 2015 var ett tag sedan. Tror dock den kommer till slut men denna är längst ner på min lista med 80+ KS som fortfarande inte har en Got it ikryssad.
Freeway Warrior är ett annat rollspel jag väntar på. Est delivery May 2018. Här är jag egentligen inte orolig och de har ju väldigt goda skäl till att arbetet inte kunna gå så fort som planerat.
Dwarves in trouble ser det dock mörkare ut för om ett bräd/kortspel skulle platsa. Est delivery Jan 2017. Fått grundspelet men mynt och expansions saknas. Skaparna har väl lovat säkert 20 leveransdatum som alla passerat och att vi ska uppdatera leveransadresserna och åren går ändå utan att något händer. De har inte ens kunnat ge någon form av bildbevis eller liknande att expansionerna ens existerar 5 år efter att det skulle ges ut. Det de däremot har är mynt som var addon till spelet vilket de ej skickar ut till någon men går att få enligt några backers om vi reser till Krakow i Polen där deras brädspelscafe finns. Men en sådan resa för att hämta ut spelmynt för 20 dollar blir en rätt dyr addon. Jag har ändå haft tur som fick grundspelet vilket inte alla ens fick. De försökte även lansera ett spel till men det drogs tillbaka efter stor kritik att de bör leverera sitt föregående spel. Tror aldrig jag kommer få mynt och expansioner här då skaparna inte alls verkar intresserade av att göra rätt för sig.
Rampage Dungeon är terräng till rollspel mm. Est delivery Aug 2019. Finns chanser att det blir mer än 3 år försenat men killen bakom projektet uppdaterar frekvent med text och bilder och är aktiv på kommentarerna så känns som han har goda intentioner. Har dock köpt på sig en del dyra maskiner för att kunna ta fram terrängen så risken är väl mer att det ska hända något ekonomiskt isf. Lovade bla låga fraktpriser under kickstartern och vi får väl se hur det löser sig nu. Har dock levererats ut delar av terrängen till backers i USA men ska samfrakta allt till EU har jag för mig när alla tiles är klara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,533
Location
Rissne
Det här är mina KS-stats just nu:

1646761017892.png

Följande är rollspelsrelaterade, av de som inte är klara eller framtida:
  • The Keyring RPG. Jag har redan ett ex ur den första(?) batchen som kom en gång i tiden. Jag har stort förtroende för att de inblandade gör sitt bästa, och tycker hur som helst att de har viktigare saker att fokusera på än huruvida jag får ett till exemplar av det här spelet. Som jag ärligt talat mest stöttade för att jag ville stötta de inblandade och för att konceptet är ballt.
  • Demon City. Har andra redan pratat om. Skulle ha levererats juni 2019.
  • Hellboy RPG. De håller på och skeppar grejer nu. Senaste uppdateringen, specifikt om frakt, var 22: februari. Europeiska pledges ser ut att bli superförsenade pga krångel med fraktbolag. Men det är lugnt, jag har fått PDF:en. Skulle ha levererats maj 2021.
  • Carbon 2185. Generiskt cyberpunkrollspel. Jag har fått PDF:en av grundboken. PDF:erna jag inte fått än är tydligen typ klara och jag borde få dem nästa vecka, enligt uppdatering igår. Skulle ha levererats feb 2021.
  • Call of Cthulhu Classic. Box med nytryck av allra första versionen. Är på väg just nu; kommer till deras lager 12:e april. Skulle ha levererats november 22021.
  • D&D Documentary. Kraschade in i något slags juridiskt limbo i samband med att en av de medverkande, om jag fattat rätt, tagit delar av det insamlade materialet och stuckit för att göra en egen dokumentär. Vettefan. Har gett upp hoppet helt. Skulle ha levererats maj 2014.
  • Masks of Nyarlathotep Prop Set. Hahahahahahahahahaha nej. Skulle ha levererats januari 2015.

Så på det hela taget är jag rätt nöjd faktiskt. Jag upplever att jag haft väldigt bra track record, och jag hör ändå till de som envist vägrar se kickstarter som en plattform för förhandsbeställningar. Jag lägger in slantar på grejer som verkar balla och skapare jag vill hjälpa realisera något. Oftast blir det något. Ibland blir det inte något. Det är en del av grejen. En del köper fula jpeg-apor och hoppas att de ökar i värde, jag slänger pengar på kreatörer och hoppas att de lyckas göra balla grejer.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Jag har inte stött så många Kickstarters de senaste åren, men jag har en från 2016 som jag ännu inte fått: Driftwood verses. Det skulle vara en liten havs-hexcrawl, som gradvis svällde över alla brädder. Skaparna skiljer sig, men Clint lovar att projektet ska bli klart. Fram till för ett år sedan kom uppdateringar varje månad, efter det tystnad. Det känns som ett drömprojekt, där drömmarna kraschar längs vägen och till slut krossar upphovspersonerna. Det finns en chans att det blir klart, men jag hoppas att skaparna använt pengarna till att navigera sin livskris på ett sätt så att de mår bra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Den här tråden gjorde mig nyfiken så jag blev tvungen att kolla upp min Kickstarter-aktivitet. Det visade sig handla om 16 medfinansierade projekt. Av dessa är 15 levererade och det kvarvarande lär bli klart inom rimlig tid. Det är nämligen Bestarnas bok och Blodslandet till Svärdets Sång. En intressant detalj är att de första fem projekten jag medfinansierade visade sig bli skräp. Efter det har jag valt bra projekt så tydligen lärde jag mig något av mina misstag.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Ett MMO? Jag är lite i samma båt som backare av City of Titans. :p
Backade också City of Titans. Där kommer ju i alla fall uppdateringar hela tiden som visar att saker händer, även om det tar tid.
Den här filmen backade jag mer eller mindre samtidigt: Blood Kiss

Senaste updaten: 27 december 2018. Vad jag vet har de inte ens börjat filma än. Och de blev sura när jag tidigare vid ett par gånger bad dem ge en uppdatering av status (och om de inte kunde tala om detaljer pga hemlig vid förhandlingar, kunde de väl ge mer info om vad som händer normalt vid en filminspelning..)

Jag köper fullständigt att det varit problem de senaste 2 åren med att filma saker, men den här lär jag nog aldrig få...
Kolar man på IMDBs sida, så är enda namnet bland skådisar Neil Gaiman. Amber Benson som skulle spelat kvinnliga huvudrollen, står inte längre med. (det gjorde hon i början) Deras officiella sida är död, och merparten av alla uppdateringar som var efter själva kickstartern har inte gett någon info alls om projektet...

Backat totalt 183 projekt. 1 pågår just nu, 168 blev funded och 14 nådde inte sina mål eller blev cancellerade av skaparna innan tiden gick ut.
Av de som blev funded så väntar jag på saker från 31 projekt. 23 av dessa är försenade och 8 är än så länge on time, 9 av de försenade har lär jag aldrig få (vissa vet jag att skaparna officiellt sagt att nope, det kommer aldrig). 2 av de försenade har jag fått merparten, men väntar på vissa kvarvarande saker (ex startboxen till Call of Cthulhu Sverige + några äventyr av Anders Blixt).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
D&D Documentary. Kraschade in i något slags juridiskt limbo i samband med att en av de medverkande, om jag fattat rätt, tagit delar av det insamlade materialet och stuckit för att göra en egen dokumentär. Vettefan. Har gett upp hoppet helt. Skulle ha levererats maj 2014.
Jag har backat både den och utbrytarprojektet The Great Kingdom. Det senare verkade vinna rättsfallet och har visat litet rörelse på sistone, men jag har det fortfarande placerat i kategorin "tveksamt".
 
Top