RYKTE Kickstarters jag minns

Bolongo

Swashbuckler
Katanas & Trenchcoats: December 2016
Det här projektet har aldrig varit helt dött. Det är väldigt försenat, men vi har fått hyfsat regelbundna uppdateringar och har nu en nästan färdig PDF i våra händer. Jag hyser gott hopp om att detta slutar väl. Problemet var väl att det första konceptet inte funkade, och hela spelet behövde skrivas om från grunden.
Senaste uppdatering: februari 2022
Läxa: backa inte saker som skall skrivas i framtiden, helst skall det finnas ett färdigt manus och kickstartern skall bara finansiera sådant som illustrationer och tryck.
Sannolikhet att något kommer: 90%
Idag fick jag den slutliga PDF:en (vilket är vad jag backade för). Bara 5 och ett halvt år försenat!

entomophobiac

Mysteriemarodör
Har tydligen backat 53 projekt. Uteslutande spelrelaterat. Av dem är det sju som inte levererats. Fem av dessa sju är jag 100% säker på att jag kommer få, även om de säkert kan bli försenade i olika grad om oförutsedda saker händer.

Det jag hittills väntat längst på var nog Root: The Role-Playing Game, som levererades ett par år efter utsatt datum. Men överlag rullar det mesta på. Den största skillnaden tycker jag brukar vara hur bra kreatörer är på att kommunicera sina bekymmer vs. att spä på med ursäkter.

De jag varit mest besviken på har dock varit såna som haft mycket slarvfel, till synes otestade regler, etc. Så jag har större problem med att arbetet inte är gediget än att det försenas. (Root är till exempel riktigt cool, trots att det är PbtA.)

Last edited:

nyvinter

Illustrationist
Av 84 backade:

Red Moon Rising RPG: backade mest för att jag ville ha Revolution D100. Beräknat 2017, och trots att kcikstartern var för rollspelet så fokuserade de allt på serie-delmålen av någon oförklarlig anledning. Men det rör på sig.

The Forest Hymn & Picnic: knäpptyst sedan 2020. Verkar ha varit covid och perfektionism som ligger bakom.

Sedan är det ju några till men de har även om de blivit försenade aldrig stått still. Och några zinequest där PDFs kom snabbt med tryck visade sig bli problematiskt — och de vill jag inte hänga ut. Samma sak hände med Noir World som kom på riktigt i år och har haft POD ett litet tag innan dess, som också är ett bra exempel på hur välvilliga folk blir om man faktiskt kommunicerar och ber om hjälp när något går fel.