Nekromanti Kickstartern Stormlands till Trudvang Chronicles

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,105
Måste säga att jag verkligen gillar denna kickstartern och är glad att se att den går så bra.

Tycker den utmärker sig gentemot många kickstarters genom att den:

* har tydliga stretchgoals där man för varje stretchgoals får något väldigt tydligt och påtagligt, te.x ett tryckt äventyr, spelledarskärm eller hardback. Tycker alldeles för många kickstarters lovar mer otydliga saker som extra sidor, eller extra karaktärer i sina stretchgoals.

* inte har så många val, utan en fyra-fem varianter där det är tydligt vad man får där man betalar lite extra, och inte en massa exklusiva jättedyra alternativ i vilka man inte får så mycket mer än att ge spelmakarna en donation.

Link till kickstartern: https://www.kickstarter.com/projects/1256540796/trudvang-chronicles-stormlands
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
De jobbar ganska hårt med exklusivitet. De skriver att snösaga kommer vara kickstarterexklusiv. Alltså, folk har skrikit efter den i typ 10 år. Nu gör de samma sak igen. Jag vet inte om jag tycker att det är en bra strategi att göra sitt spel svårtillgängligt.

Sen är spelsystemet något av det krångligaste jag någonsin läst. Men illustrationerna är ju fullkomligt fantastiska, även om både dem och spelvärlden saknar feministisk grund (vilket är väldigt tråkigt).

Edit: när jag skriver feministisk grund så menar jag saker som att där bara finns en kvinna i vildhjärta (och det är en död liten flicka). Jag tror iofs att just illustrationerna har blivit bättre på senare tid.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Vad och hur har de levererat på sina tidigare kickstarters? Jag vet vad reaktionerna blev på DoD Retro, men hur mottagningen varit av Trudvang Chronicles? Lex Occultum?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Trudvang blev ca 1 år försenat om jag inte minns fel. Där var en del slarvfel (där det här troligen är det roligaste: https://www.facebook.com/photo/download/?fbid=10211249241770544&ext=1519248617&hash=AeTPvCBOg4Nng28o) trots att communityn fått möjlighet att korrekturläsa. En del upplevde att deras input inte kom med osv... Sen var där en hel del leveransskador pga väldigt tungt paket med relativt tunn kartong.

I facebookgrupperna verkar dock många nöjda men där är en strid ström av regelfrågor. Har inte sett många recensioner, men det ska bli spännande att se ifall folk tycker att det lever upp till förväntningarna på "the most anticipated game of 2017".
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,224
Location
Stockholm
Med tanke på hur bra den här kickstartern går så får man anta att många är tillräckligt nöjda för att hoppa på ett till RM-projekt. Det skulle nog gå sämre på den här kickstartern om det fanns ett utbrett missnöje med Trudvang Chronicles. Som en jämförelse så gick inte Ereb Altor-kickstartern så jättebra vad jag minns, vilket jag antar beror på det missnöje som många upplevde i Sverige med DoD retro. Så känns det inte med Stormlands riktigt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,291
Jag gissar att det kan ha något att göra med de olika marknaderna. Nordiskt ligger bra i tiden nu, med vikings, last kingdom och allt sånt. Nordisk fantasy av erfarna producenter blir en hit på engelska. Inte så konstigt tänker jag.

Men att de har svårare att så i hemlandet är väl inte heller så konstigt, i och med just dod retro och ereb altor. Att det verkar vara en allmänt negativ inställning till Riot hjälper nog till, även om den är mindre i allmänhet än vad det verkar när man läser wrnu.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,105
Nån som förstår skillnaden mellan 450 och 650 kronors pledgen? Är enda skillnaden att man får en slipcase om man lägger ytterligare 200?

Själv var jag nöjd med förra crowdfubdern. Har bara bläddrat i böckerna, men man fick väldigt mycket för pengarna. Enda jag inte gillade var formatet på böckerna.

Tycker man verkar få lite mindre omfång för pengarna i denna crowdfunder, men det kanske bara är rimligt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,584
Khan;n274933 said:
Att det verkar vara en allmänt negativ inställning till Riot hjälper nog till, även om den är mindre i allmänhet än vad det verkar när man läser wrnu.
Jag läser det där som att forumiter ställer högre krav på spel och spelskapare än rollspelare i allmänhet. Måhända tolkar jag det fel. Måhända är det ett ämne för en annan tråd.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Kollar man kommentarerna på kickstarten kan man urskilja att överlag verkar det som att de är få svenskar som stötar denna utan mer folk som inhandlade Trudvang Chronicles och nu är sugna på mer utan att ha den backstory som många svenska rollspelare har av Riotminds. Samt att snösaga finns med i leken, ett eftertrakat äventyr trots sina (i mitt tycke) enorma brister.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
kloptok;n274920 said:
Med tanke på hur bra den här kickstartern går så får man anta att många är tillräckligt nöjda för att hoppa på ett till RM-projekt. Det skulle nog gå sämre på den här kickstartern om det fanns ett utbrett missnöje med Trudvang Chronicles. Som en jämförelse så gick inte Ereb Altor-kickstartern så jättebra vad jag minns, vilket jag antar beror på det missnöje som många upplevde i Sverige med DoD retro. Så känns det inte med Stormlands riktigt.
Jag håller med Khan och daflum - att de ger sig på den engelskspråkiga marknaden är en stor bidragande faktor till att det går bra. Grundsetet hade 3700 backers och det är ju iofs inte så konstigt att ett supplement inte kommer upp i samma siffror - men där kan ju finnas fler anledningar (i mitt fall missnöje).

Evokee;n274934 said:
Själv var jag nöjd med förra crowdfubdern. Har bara bläddrat i böckerna, men man fick väldigt mycket för pengarna. Enda jag inte gillade var formatet på böckerna.
Jag håller med om att man fick *mycket* för pengarna men främst när man pratar om mängden papper :) Böckerna är fina men ett spel som aldrig kommer bli spelat är ändå en besvikelse i mina ögon.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,291
luddwig;n274935 said:
Jag läser det där som att forumiter ställer högre krav på spel och spelskapare än rollspelare i allmänhet. Måhända tolkar jag det fel. Måhända är det ett ämne för en annan tråd.
Jag säger inte emot dig och har inget svårt i tanken att spelskapare (som så många av forumiterna är) har högre krav än den genomsnittlige spelkonsumenten. Min tanke var att DoD Retro legat på topp 5-listan för rollspel hos SFbok rätt länge nu, trots att den sågades brutalt längsmed fotknölarna av ett rätt så enigt WRNU. De har sin egen skara fans som sällan interagerar med forumiter, tänker jag.

Med det sagt - Stormlands verkar hålla samma stuk som TC, vilket jag var helt okej imponerad av. Jag ser ingen poäng i att köpa det när jag redan har vad jag vill ha till Trudvang. Men kul att de gör en nyutgåva. Hade de gjort den på svenska hade jag kanske övervägt det, å andra sidan...
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,105
Måste säga att jag gillar konceptet att ge ut en områdersmodul tillsammans med ett rejält äventyr, plus lite annat som stretchgolas såsom SL-skärm, extra äventyr och häfte med spelledarpersoner.

Kickstarters för enskilda moduler kan annars kännas lite tunt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,365
Jag äger Trudvang, det är en fin bok men ett bedrövligt spel. Det finns många andra väldigt bra spel man kan spela istället. I min enkla mening
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Evokee;n275066 said:
På vilket sätt är det bedrövligt?
Jag tyckte det var ganska tydligt efter att ha läst första spelexemplet i gm boken.

Sen så verkar det som att många spelar med ganska omfattande husregler.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,584
APM;n275070 said:
Jag tyckte det var ganska tydligt efter att ha läst första spelexemplet i gm boken.
Ids du kort förklara för mig som inte har läst boken vad som är dåligt i spelexemplet?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
luddwig;n275076 said:
Ids du kort förklara för mig som inte har läst boken vad som är dåligt i spelexemplet?

Efter att ha kollat upp det så är det egentligen ett stridsexempel. Men det är alltså ett fyra sidor långt exempel med 4 stridsrundor där 1 person slåss mot 1 troll för att sedan introducera ytterligare 1 person och ytterligare 1 troll och 1 varg i tredje stridsrundan.

Jag tyckte det blev väldigt tydligt hur komplicerat spelet är och att ifall gruppen vore mer av normalstorlek så hade det inte gått att beskriva i ett exempel. Det är en miljard olika siffror att hålla reda på och massvis med huvudräkning. Visst, det kanske passar vissa spelare men inte mig. Så själva exemplet är alltså inte dåligt i sig. Det enda man kan klaga på är väl att det inte är särskilt representativt för de situationer som kommer uppstå i de flesta spelgrupper.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,584
APM;n275093 said:
Jag tyckte det blev väldigt tydligt hur komplicerat spelet är... Det är en miljard olika siffror att hålla reda på och massvis med huvudräkning.
Tack för svaret. Just komplicerade stridsregler har jag själv väldigt svårt för. Strid borde enligt mig kännas actionfyllt, inte som en mattelektion.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,365
Evokee;n275066 said:
På vilket sätt är det bedrövligt?
Som APM beskriver, det är krångligt helt enkelt. Detta är såklart en smaksak, det är jag medveten om. Det var länge sedan jag läste det nu men jag minns karaktärsskapande som en timme lång föga inspirerande mattelektion där man kämpade med att hålla reda på vad olika förkortningar stod för och vilken av tabellerna som var på vilken sida.
I övrigt fint, som sagt, och jag gillar Bauer-känslan
 
Top