Eon Kickstarter

Drafur

Veteran
Joined
31 Mar 2018
Messages
35
Nu har det gått ca 6 månader sedan Troll-boken gick till tryck och jag kan inte stilla min nyfikenhet längre!
Kan vi få en lite update på hur det går med EON V? För visst var det nästa kickstarter? Någon aning om när det blir dags ungefär? Någon fräsch nyhet? En bild på ett hörn av en bok eller något? Please :)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
377
Location
Birmingham, UK
Kul att ni är peppade på E5, det är ett stort projekt och vi arbetar för fullt med att få klart det. Vi har snart färdigställt nog med material för att börja betatesta rollpersonsskapandet – för att ge lite av en teaser på vad som är nytt/ändrat från E4 kan vi avslöja följande:
  • Spelvärlden växer! E5 kommer inkludera kortare beskrivningar för ett större antal av Mundanas riken i Grundboken. Vi kommer även inkludera lite längre beskrivningar för några särskilt utvalda riken – bland annat Damarien och Jargien.
  • Fler folkslag! E5 kommer inkludera regler för samtliga av de kända alvstammarna, dvärgklanerna och tirakätterna; det finns även regler för både gûrder, tiraker och trukher. Utöver detta inkluderas även regler för 20(!) olika människofolk.
  • Gud vare med dig! Rollpersonens religion utgör nu en del av rollpersonsskapandet för samtliga rollpersoner – oavsett om dessa kan kanalisera gudarnas skaparkraft eller ej.
  • Grundattribut no more! Grundattributen (STY, TÅL, RÖR osv) försvinner, från och med E5 kommer vi endast arbeta med det som tidigare var Härledda attribut.
  • Tabeller galore! Både bakgrunds- och händelsetabellerna har uppdaterats för att bli mer setting-neutrala och därmed enklare att arbeta med även då man befinner sig utanför det jargiska kejsardömets gränser. Tabellen "Kunskap & Mysterier" försvinner och ersätts med två nya – en för akademiker och en för religiösa mystiker.
  • Färdigheter, färdigheter och mer färdigheter! Vissa färdigheter har nya hem bland färdighetslistorna – Blåsrör har blivit en Stridsfärdighet, Skidor & skridskor blir en Vildmarksfärdighet och Navigation är numera en Expertis. Listorna med Expertiser, Hantverk och Kännetecken innehåller alla 100 olika resultat, vilka (likt tabellerna) gjorts mer setting-neutrala för att passa rollpersoner i olika delar av världen. Det tillkommer även en ny kategori av färdigheter som kallas "Förmågor", vilka man kan få tillgång till genom tabellresultat av olika slag.
  • Enheter for all! Samtliga färdigheter, oavsett om det är Stridsfärdigheter eller Kännetecken, mäts nu i Enheter och köps/höjs enligt samma regler. Du behöver med andra ord inte längre leta upp tabellerna för att lista ut hur många Expertiser/Hantverk/Kännetecken man får och till vilka värden – du kan istället köpa dem helt fritt med enheterna precis som alla andra färdigheter (oroa er inte, det finns fortfarande en föreslagen mekanik för att slumpa fram dessa färdigheter om man vill!)
  • Utmärkt utrustning! Spelarna kommer ha större valfrihet vad gäller rollpersonernas startutrustning. Kan inte avslöja mycket mer just nu annat än att en spelgrupp inte kommer få femtioelva tält för att flera personer valde Landsbygd/Vildmark som Miljö (såvida man inte vill ha femtioelva tält såklart).
  • Bortom Daaks makt! E5 kommer göra det fullt möjligt att spela åkallare svurna till en mängd olika gudar. Vi inkluderar en uppsättning Mysterier som kan användas för att gestalta allt från fromma Daakmunkar till galna Xinukultister.
  • Mer magi! E5 kommer göra det fullt möjligt att spela magiker från start, även utan tillgång till Aspektböcker – dock med ett mycket mer begränsat urval besvärjelser.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
De kommande aspektböckerna blir Kronotropi, Ikonotropi och Fototropi. Det är ingen Kickstarter planerad ännu, först fokuserar vi på Eon 5!
 

AnthroLizard

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
19
Är femman kompatibel med alla dom böcker man har köpt till eon 4 eller blir det att starta om från noll igen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Um, så... mitt lilla skämt om 5e ovan till trots hade jag inte riktigt läst Jens inlägg ovan ordentligt förrän nu. Det där låter ju jättrebra!

Jag har aldrig spelat Eon, mer än att jag läste några bakgrundtabeller för typ 25 år sen, och gjorde en karaktär i nån onlinegenerator som var rätt kul. Jag grunnade på E4 nån gång, men gillade inte riktigt det begränsade scoopet. E5 låter mycket mer intressant som startpunkt.

Är det här en kickstarter som har varit, eller är det något som kommer i framtiden?
 

AnthroLizard

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
19
Eon 5 är helt kompatibel med Eon 4.
Låter bra det, hoppas det kommer igång snart då så jag äntligen får spela min favoritkaraktär igen, utan tillgång till regler för alla magiskolor så kan jag inte nyttja honom fullt ut.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Um, så... mitt lilla skämt om 5e ovan till trots hade jag inte riktigt läst Jens inlägg ovan ordentligt förrän nu. Det där låter ju jättrebra!

Jag har aldrig spelat Eon, mer än att jag läste några bakgrundtabeller för typ 25 år sen, och gjorde en karaktär i nån onlinegenerator som var rätt kul. Jag grunnade på E4 nån gång, men gillade inte riktigt det begränsade scoopet. E5 låter mycket mer intressant som startpunkt.

Är det här en kickstarter som har varit, eller är det något som kommer i framtiden?
E5 är något som kommer i framtiden!
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Jag ser att ni tagit åt er av min kritik angående fokuset på jargien i E4 (<- ett skämt om mitt högmod)
Nä allvarligt jag blir helt blank och tårögd när man läser detta! Super!!!

... och när ni ändå ska skriva om Strid, kanske kan ni kolla på det där med att man han hugga igenom stålpansar? Och att tygpansar är sämre än läderjackor :unsure:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
... och när ni ändå ska skriva om Strid, kanske kan ni kolla på det där med att man han hugga igenom stålpansar? Och att tygpansar är sämre än läderjackor :unsure:
Hur tänker du med hugga genom stålpansar? Tunnplåt tex. har 10 i skydd mot hugg, vilket är motsvarigheten till att reducera ett Storsvärds damage output till ungefär en dolk för huggskada.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag ser att ni tagit åt er av min kritik angående fokuset på jargien i E4 (<- ett skämt om mitt högmod)
Nä allvarligt jag blir helt blank och tårögd när man läser detta! Super!!!

... och när ni ändå ska skriva om Strid, kanske kan ni kolla på det där med att man han hugga igenom stålpansar? Och att tygpansar är sämre än läderjackor :unsure:
Tyvärr är det här ett område där det inte går att göra alla nöjda. Vi hade kunnat ge oss på en storskalig förändring av olika pansartyper och hur de funkar – men det hade försämrat kompatibiliteten med böckerna till Eon 4, och det är viktigt att allt ska kunna gå att använda utan problem även med Eon 5.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Hur tänker du med hugga genom stålpansar? Tunnplåt tex. har 10 i skydd mot hugg, vilket är motsvarigheten till att reducera ett Storsvärds damage output till ungefär en dolk för huggskada.
Jo, jag tänker att det spelar ingen roll om du hugger med ett storsvärd, skadan ifrån en dolk mot orustad är inte analog. Det går inte att hugga igenom plåten, men Eon simulerar en minskning av huggskadan; blödning och dödslag tyder på att rustningen inte gör sitt jobb. Men även om det inte går att hugga igenom finns det exempel som visar på att det kan gå att sticka igenom plåtrustning men spetsen måste vara smal och speciellt utformade vapen finns till detta.
Eon IV gjorde mycket bra grejer med vapen- och rustningsegenskaperna, det finns tillexempel genomslag Stick för visa "anti-pansar-vapen", (Genomslag hugg kan diskuteras). Solid är en annan som sänker den allvarligheten av skadan, kanske skulle Solid även byta Skadetabell till Kross för att få lite mer realistiskt resultat även om fortsatt kommer vara väldigt dödliga.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Tyvärr är det här ett område där det inte går att göra alla nöjda. Vi hade kunnat ge oss på en storskalig förändring av olika pansartyper och hur de funkar – men det hade försämrat kompatibiliteten med böckerna till Eon 4, och det är viktigt att allt ska kunna gå att använda utan problem även med Eon 5.
Naturligtvis är det så! Jag tycker det låter som ni fokuserar på många bra förbättringar! Stridsregler kan jag tweaka själv hemma på kammaren ;)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Vad roligt, det blir ju ett köp direkt hör man. Intressant att arbeta med härledda atribut. Får se hur det utformar sig.
 
Top