Nekromanti Kickstarter vs ordinarie försäljning?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Efter diskussionen om kickstarter började jag fundera lite på hur länge sedan det är jag köpte ett nytt rollspel. Svaret blev att det är så länge sedan att jag inte vet. Allt har varit kickstarter eller begagnade prylar via Tradera eller motsvarande. Är jag representativ? Nu som har erfarenhet av att kickstarter saker, hur ser det ut egentligen? Säljer sakerna mer om man börjar med en kickstarter? Och hur ser det ut totalt? Blir det 50/50 kickstarter/ordinarie försäljning? 70/30? 10/90?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
För mig är det väldigt blandat. En del begagnat, en del kickstarter, en del nytt i butik eller på nätet. Begagnat utgör huvuddelen av det jag köper. När det gäller just kickstarter har jag blivit mer restriktiv eftersom jag a) backat saker som inte hållit måttet, och b) egentligen redan har fler spel än jag behöver.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Framförallt poängen om att mycket av det man backat inte håller måttet vill jag understryka. Har slutat backa både digitala spel överlag och även tryckta rollspel, för jag har upplevt att man sällan får det man tror man ska få. Plus att saker ofta är rejält försenade.

I grund och botten tror jag den största skillnaden för dig som GÖR spel är att du kan mäta det intresse som finns i förväg. Du kan även lösa distributionskostnader och andra hinder innan de blir hinder. Men lagerhållning, frakt, och alla de fällor som finns däremellan tror jag också stjälper åtskilliga projekt. Det bästa är om du har erfarenhet av logistik sedan tidigare, eller vänner som kan lösa de rent praktiska problemen. Även en låda med 100 böcker behöver förvaras någonstans. Och alla kuverten för att skicka dem till världens hörn, frimärken, klistrandet, etc. - det är en hel del jobb som alltid tar mer tid och krånglar mer än man räknar med. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Gjorde en snabb överslagsräkning av vad jag spenderat över de senaste två åren
45% Nytt
35% Beg
20% Kickstart

Hade jag räknat in tärningar oxå så hade Nytt-delen svällt till runt 60% på bekostnad av de andra två. Kickstarters beror helt på team & produkt & kostnad imo, blev gruvligen besviken på DDR men hade det bara varit helt rätt grej från helt rätt team, hade jag kunnat tänka mig att backa en kickstarter igen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Khan;n247662 said:
Nu som har erfarenhet av att kickstarter saker, hur ser det ut egentligen? Säljer sakerna mer om man börjar med en kickstarter?
Jag vet att det framfördes en del klagomål från butikernas håll tidigare år eftersom de märkte en klart sämre försäljning på kickstartade rollspel. I synnerhet som kickstarterpriset brukade vara rätt mycket lägre än det förväntade butikspriset senare, vilket väl ledde till att många av de som väntade och köpte det i affär klagade på att det var för dyrt.

Sen dess har ju dock priserna i kickstartern i allmänhet klättrat uppåt till att närma sig butikspriser, så jag vet inte hur det ser ut nu. Jag har ju snarast börjat undvika att köpa spel på kickstarter såvida det inte är något jag väldigt, väldigt gärna vill se finansierat men som verkar lite skakigt, eller att kickstartern erbjuder mig ett fördelaktigt "early bird"-pris.

Jag känner helt enkelt inte för att betala fullpris för ett spel när jag inte vet hur det kommer att se ut, när det kommer att bli klart eller ens om det kommer att bli klart.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Rymdhamster;n247771 said:
Jag vet att det framfördes en del klagomål från butikernas håll tidigare år eftersom de märkte en klart sämre försäljning på kickstartade rollspel. I synnerhet som kickstarterpriset brukade vara rätt mycket lägre än det förväntade butikspriset senare, vilket väl ledde till att många av de som väntade och köpte det i affär klagade på att det var för dyrt.
Ja, hur ser det ut i butik egentligen? Är det en vettig strategi att hoppa över kickstarter helt, som HT och Kutulu? Gör man bara butikerna glada eller säljer man lika många spel ändå?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Nu köper jag ju väldigt lite brädspel/rollspel/*spel, men exakt 0% av det är på kickstarters.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
2016 köpte jag alldeles för mycket via Kickstarter. Visserligen bra produkter men egentligen inget som helst mervärde. Fortsättningsvis blir det en blandning av nytt och begagnat, med ett Kickstarter-undantag: Zombicide Green Horde.

Jag föredrar helt klart förköpskampanjer framför Kickstarter.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Har faktiskt inte köpt några rollspel på otroligt länge, då min grupp mest spelat mitt eget spel (hur ofärdigt det nu än är med lösbladssystem). De nya rollspel vi spelar står min ADHD-kompis för. Han har noll impulskontroll och köper allt nytt som kommer, så på det viset är det ju bra :p

Nu ljög jag iofs. Backade faktiskt Varselklotet så om vi ska räkna rollspel jag inhandlat på senaste så är det 100% kickstarter, alternativt 50% kickstarter och 50% print-on-demand, då jag försökte inhandla Västmark för ett tag sen, men Lulu hade visst supit bort källfilerna. Hoppas att Rävsvans kan fixa det, för en tryckt utgåva av Västmark vore kort sagt underbart att ha i hyllan.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Skulle säga 60% kickstarter, 40% nytt. Nischade saker är stört omöjliga att få tag på i butik, speciellt om de varken är fantasy eller har något med Cthulhu att göra..
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Spelköpen från senaste tiden jag har i minne:

- DoD "Retro", Kickstarter.
- Varselklotet, Kickstarter
- Vampire the Masquerade, spelantikvariat på GothCon.

Det blev mer Kickstarter innan, nu har jag regeln att jag köper saker när vi skall spela, och inte bry mig om vad det är för prislapp. För det blir ändå billigare än att köpa saker för att de är billigare och sedan inte spela. :) (Samlardagarna är över, nu köper jag bara för att spela.)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
nyvinter;n248260 said:
Öppna gamla filen i Acrobat DC och exportera till nyare format fungerar inte?
Eller montera den i ett nytt InDesign-dokument? Det måste väl gå att hacka sig runt på något sätt.

För att återgå till originalfrågan: för min del är det nog minst 80 % kickstarter, mer när det gäller sådant som går att kickstarta (dvs det jag köper i butik är ofta små äventyr eller moduler). Jag köper dock rätt lite numera. Tror jag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Avstickaren om Västmark-PDF återfinns numera här:

https://www.rollspel.nu/threads/657...genom att handla om båda ämnena.)[/COLOR][/B]
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Det jag tycker är tråkigt med många Kickstarter är att mervärdet är så litet; man kanske får produkten några dagar före butikerna och aningen billigare, men oftast inte mycket mer. Det ska vägas mot osäkerheten kring om det verkligen blir en bra produkt och att man ligger ute med pengarna, ibland i över ett år. Zombicide Green Horde är ett trevligt undantag. Där är så många KS-unika föremål att de hade en helt egen låda för dem, som ett sista SG. Nackdelen är att det är leverans först nästa sommar.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Jag föredrar när det inte är kickstarter-specifika saker — det ger lätt en känsla av att du som inte har råd att lägga ut pengar på icke-viktigt lullull får en sämre produkt. Fuck that shit. Gör kickstartern att spelet blir av eller får en fysisk produkt? Bra! Då stödjer jag gärna. Händer det oavsett så kan jag vänta och antagligen spara in på frakten.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Nått som jag absolut inte klarar av när jag kickstartat nått är när varan finns ute i butik innan jag fått den. Jag känner mig helt otroligt kränkt och lurad när det händer och måste verk kämpa för att inte börja stampa och kasta bajs på dom.
Konstiga är att det oftare händer när det är svenska produkter. Tycker nog att utrikes producenter är lite mer vettiga när det gäller sånt.

Inga produkter i butik innan alla som kickstartat har fått produkten!!!
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Det jag stör mig på, lite som ranger skriver ovan, är att just Kickstarter-rollspel tenderar att ge rätt lite mervärde, jmfr med att köpa retail. Inte sällan ligger man ute med pengarna, tar risken att få skit, och i slutänden varken tjänar man på det eller får en bättre produkt.

Att jmfr med många brädspelskampanjer där man 1) inte ens kan köpa retail eller 2) får åtminstone kämpa/vänta för att få det retail eller 3) får en jävla massa mervärde som är KS-exclusive.

Kickstarter på rollspel kan inte sällan sluta med att du egentligen betalar mer. Jag kickstartade oktoberlandet. Kostade 670 kr tot inkl frakt. EXAKT det paketet kunde man ngn månad efter release köpa för cirka 500 sek på deras hemsida.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Khan;n247662 said:
Nu som har erfarenhet av att kickstarter saker, hur ser det ut egentligen? Säljer sakerna mer om man börjar med en kickstarter? Och hur ser det ut totalt? Blir det 50/50 kickstarter/ordinarie försäljning? 70/30? 10/90?
Som rollspelsmakare har kickstartern fördele att du behöver inte spendera pengarna förän du har dem, vilket är en tryggare affär för producenten, medans den traditionella försäljningen (Skriv, tryck, reklam, distribution, osv.) är mer hit and miss. Min erfarenhet är att Hit and Miss strategier KAN vara mer lönsamma, men tittar man på alla kickstarters som någonsin gjorts vs. alla traditionella produktioner, skulle jag nog gissa att det ligger ganska 50/50.
 
Top