Kickstarter vs Backerkit vs…?

krank

Radikal anti-AI-gubbe
Så; jag har huvudsakligen haft Kickstarter i åtanke för den crowdfundingkampanj jag tänkt ha för Mutant Chronicles: Luna City Blues. Mest för att det känns som default-valet; den plattform jag själv backat flest grejer på och som jag tänker mig flest känner till.

Men det finns ju andra! Jag har tipsats om Backerkit – jag vet ju att många kampanjer jag bidragit till använt Backerkit för hanteringen efteråt, men man kan ju köra hela kampanjen där också, om man vill. Den enda erfarenhet jag har är ju av Indiegogo, men det var ju 12 år sedan när det var ett av få alternativ som var öppna för svenskar…

Så, jag är ute i första hand efter direkta erfarenheter – kanske inte bara "X funkade bra" utan kanske lite mer specifikt – för- och nackdelar, saker att tänka på, varför man gjorde det ena eller det andra valet, osv. Dolda kostnader, verktyg, service… Alla tjänster har positiva och negativa sidor, och egenheter som skiljer dem från andra, tänker jag.

Så; jag har huvudsakligen haft Kickstarter i åtanke för den crowdfundingkampanj jag tänkt ha för Mutant Chronicles: Luna City Blues. Mest för att det känns som default-valet; den plattform jag själv backat flest grejer på och som jag tänker mig flest känner till.

Men det finns ju andra! Jag har tipsats om Backerkit – jag vet ju att många kampanjer jag bidragit till använt Backerkit för hanteringen efteråt, men man kan ju köra hela kampanjen där också, om man vill. Den enda erfarenhet jag har är ju av Indiegogo, men det var ju 12 år sedan när det var ett av få alternativ som var öppna för svenskar…

Så, jag är ute i första hand efter direkta erfarenheter – kanske inte bara "X funkade bra" utan kanske lite mer specifikt – för- och nackdelar, saker att tänka på, varför man gjorde det ena eller det andra valet, osv. Dolda kostnader, verktyg, service… Alla tjänster har positiva och negativa sidor, och egenheter som skiljer dem från andra, tänker jag.
Jag har försörjt mig uteslutande på att ge ut egna spel de senaste åtta åren, och merparten av intäkterna kommer från Kickstarter. Jag körde även en mindre kampanj på Indiegogo en gång (för ett nytryck), men jag skulle definitivt räkna bort Indiegogo eftersom plattformen inte spelar i samma liga som de andra två (Jag tror att den används mer för andra ändamål, som välgörenhetsinsamlingar).

Med tiden har BackerKit blivit en allt starkare konkurrent till Kickstarter. Förr var det uppenbart att man fick fler finansiärer på Kickstarter med en identisk kampanj (och många av de mest framgångsrika kampanjerna blev kontaktade av BackerKit med erbjudanden om att flytta över till deras plattform). Nu är det svårare att avgöra – vilket är bra, eftersom det troligen gynnar skaparna om de två plattformarna blir likvärdiga och hamnar i ett slags kallt krig. Jag upplever fortfarande att Kickstarter exponerar kampanjen för fler potentiella finansiärer, så än så länge håller jag mig till den plattformen.

Jag skulle säga att den organiska trafiken har minskat under de senaste åren för små kreatörer som saknar marknadsföringsbudget eller följarskaror i sociala medier. Så oavsett vilken plattform du väljer måste du förlita dig mer på din egen e-postlista. Annars kommer din kampanj att drunkna i bruset, och algoritmen kommer inte att styra potentiella finansiärer till din kampanj.

Just det här med E-postlista har andra också pratat om. Oturligt nog har jag – ännu – inte styrt upp någon sådan eftersom jag helt enkelt inte haft orken. Någonstans har jag fått inse att det här inte kommer att bli Den Optimala Kickstarterkampanjen™, just för att det här är en verksamhet jag gör med den tid och ork jag har över efter mitt arbete som gymnasielärare…

Men ja, jag kanske ska starta en separat tråd om E-postlistor…

Jag känner att behovet av att ha en distributör och en marknadsförare är viktigt. Visst, man kan göra det själv och det kan vara en erfarenhet värd att lära sig, men ibland frågar jag mig om det är värt besväret. I längden blir det säkert enklare och billigare att bara ta in någon som gör det.

Backar mindre projekt nu än förr men innan Fria Ligan körde The One Ring på backerkit visste jag inte om att den användes till mer än just som en backerkit för att justera frakt mm efter en kickstarter.
Var länge sedan jag backade något på Indiegogo och den känns så liten så tveksamt om det är så många som letar spel där nuförtiden.
De jag kikar på oftast är helt klart Kickstarter och Gamefound. Har inte lanserat något själv men enligt ryktesvägen ska ju Gamefound vara mer "tillmötesgående" mot skapare än Kickstarter.

Back