Eon Kickstarter på onsdag 27 mars kl 12

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Från Kickstarterns FAQ:

Vi har mycket på gång till Eon:
  • Nytryck av Strid tillsammans med boken Borgar & fältslag.
  • Aspektböcker, näst på tur är Kronotropi och Ikonotropi.
  • Inte mindre än fyra alvböcker: Sunari, Alarinn, Pyar och Henéa.
  • Jargiska kejsardömet och Eldens väg.
  • Asharien.
Vad är nackdelen med att köpa dom gamla aspektböckerna?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Vad är nackdelen med att köpa dom gamla aspektböckerna?
Det är ingen nackdel alls att köpa dom! Målet vi har är att alla tjugo aspekter ska få varsin bok, och hittills har vi gett ut sju stycken:
Astrotropi (stjärnor)
Heliotropi (solen)
Kosmotropi (rymden/tomrummet)
Biotropi (liv)
Nekrotropi (död)
Geotropi (sten)
Pyrotropi (eld)


Det återstår följande tretton:
Ikonotropi (bilder)
Semotropi (tecken och runor)
Kronotropi (tid)
Ataxotropi (kaos)
Nomotropi (stasis)
Topotropi (rum och avstånd)
Fototropi (ljus)
Skototropi (mörker)

Termotropi (värme)
Kryotropi (kyla)
Selenotropi (månen)
Hydrotropi (vatten)
Pneumotropi (luft)


De fetstilade aspekterna kommer vara med i Eon 5:s grundregler (Rollpersonen och Regelboken).
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Det är ingen nackdel alls att köpa dom! Målet vi har är att alla tjugo aspekter ska få varsin bok, och hittills har vi gett ut sju stycken:
Astrotropi (stjärnor)
Heliotropi (solen)
Kosmotropi (rymden/tomrummet)
Biotropi (liv)
Nekrotropi (död)
Geotropi (sten)
Pyrotropi (eld)


Det återstår följande tretton:
Ikonotropi (bilder)
Semotropi (tecken och runor)
Kronotropi (tid)
Ataxotropi (kaos)
Nomotropi (stasis)
Topotropi (rum och avstånd)
Fototropi (ljus)
Skototropi (mörker)

Termotropi (värme)
Kryotropi (kyla)
Selenotropi (månen)
Hydrotropi (vatten)
Pneumotropi (luft)


De fetstilade aspekterna kommer vara med i Eon 5:s grundregler (Rollpersonen och Regelboken).
Jag som missuppfattade, det är alltså nya aspekter.

Måste säga att jag uppskattar bakåtkompatibilitet.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Hade gärna sett slipcaset som option också, backade Helmgastutgåvan nu, och tog en extra uppsättning böcker av vanliga utgåvan också som hade varit fina i ett extra slipcase de med ^^;
Tack för synpunkten! Det finns nu en add-on för slipcase med grundutgåvor av de tre böckerna. Om du vill ska det gå att ändra din pledge på kickstartersidan.
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Detta är min nuvarande pledge.
är där något som finns i Magin - den förbjudna konsten som jag kommer sakna?
 

Attachments

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
381
Location
Birmingham, UK
Detta är min nuvarande pledge.
är där något som finns i Magin - den förbjudna konsten som jag kommer sakna?
Alla regler för att bruka magi finns med i Regelboken.

Rent spelmekaniskt tillför Magi vissa specialgrejer man kan få genom att tillhöra ett av de Magisällskap som presenteras i den boken, samt en "Omstöpningstabell" som kan tillföra en backstory om hur man vann förmågan att förnimma väven (tillsammans med bonusar och konsekvenser till följd av detta). Utöver detta finns även en massa intressanta diegetiska texter om magi och hur det är att vara/bli magiker.

Potentiellt har jag glömt ngt, men tror det är en hyffsad sammanfattning iaf ^^*
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Alla regler för att bruka magi finns med i Regelboken.

Rent spelmekaniskt tillför Magi vissa specialgrejer man kan få genom att tillhöra ett av de Magisällskap som presenteras i den boken, samt en "Omstöpningstabell" som kan tillföra en backstory om hur man vann förmågan att förnimma väven (tillsammans med bonusar och konsekvenser till följd av detta). Utöver detta finns även en massa intressanta diegetiska texter om magi och hur det är att vara/bli magiker.

Potentiellt har jag glömt ngt, men tror det är en hyffsad sammanfattning iaf ^^*
Tack, ska läsa lite då det inte är helt enkelt att förstå när man inte kan världen,

Jag la till den :)
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Alla regler för att bruka magi finns med i Regelboken.

Rent spelmekaniskt tillför Magi vissa specialgrejer man kan få genom att tillhöra ett av de Magisällskap som presenteras i den boken, samt en "Omstöpningstabell" som kan tillföra en backstory om hur man vann förmågan att förnimma väven (tillsammans med bonusar och konsekvenser till följd av detta). Utöver detta finns även en massa intressanta diegetiska texter om magi och hur det är att vara/bli magiker.

Potentiellt har jag glömt ngt, men tror det är en hyffsad sammanfattning iaf ^^*
Där är också en större "magi-händelsetabell" än den som är med i grundboken till E5!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
381
Location
Birmingham, UK
Där är också en större "magi-händelsetabell" än den som är med i grundboken till E5!
Värt att notera att man kan behöva modda lite i den tabellen (samt i Omstöpningstabellen) iom att de inte är skrivna efter exakt samma mall, kan referera till färdigheter som numera är Expertiser, Kännetecken som nu är Förmågor osv :)

Det kan även vara klurigt att kombinera tabellen i Magiboken med i E5s tabeller (vissa i magitabellen, vissa i andra tabeller) då vissa resultat finns i båda böckerna men fungerar på helt olika sätt (Magibokens tabell hade dock en del resultat som fanns i andra tabeller i E4 – ibland med samma resultat, ibland inte)
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Detta är min nuvarande pledge.
är där något som finns i Magin - den förbjudna konsten som jag kommer sakna?
Håller med föregående talare att magiboken tillför en dimension när man spelar magiker!

Men följdfråga, jag har inte lagt till kortlekarna till min pledge, mest för att jag inte riktigt vet vad de är till för. Man vill ju gärna ha dom ändå, kan någon förklara kort varför jag behöver dom? 😀
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
View attachment 17333


Kickstartern för Eon 5 drar igång på onsdag, adressen är https://www.kickstarter.com/projects/helmgast/eon-5. Det blir inte mindre än fyra böcker! Utöver stommen i form av Rollpersonen och Regelboken blir det även en fullmatad monsterbok med allt från drakar till hyggelmonster och murvelbestar. Därtill släpper vi introäventyret Mellan tid och ljus som kan såväl spelas separat som fungera som en introduktion till kampanjen Sylfens vrede.
View attachment 17334
Jag som aldrig spelat Eon och är lite sugen undrar om tidigare äventyr/kampanjer kommer fungera till nya utgåvan eller om det måste moddas mycket?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag som aldrig spelat Eon och är lite sugen undrar om tidigare äventyr/kampanjer kommer fungera till nya utgåvan eller om det måste moddas mycket?
Allt som gavs ut till Eon 4 fungerar. Det finns en del gratisäventyr på hemsidan. En längre kampanj ”Sylfens vrede” samt några kortare äventyr bland annat ”piratöarna”
 
Top