Nekromanti Kickstarter och fackföringar!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Fiktionslek;n333671 said:
Att vara med i facket är ju en solidaritetsfråga, inte i första hand en fråga om vad de gör för just dig. Övergripande avtal, juridisk hjälp, medlemsforum, löneförhandlingar, kontroll att det går rätt till vid avskedanden och anställningar, säkerhet på arbetsplatserna ... Jag tror många väldigt snabbt skulle märka om facken inte fanns, och det även på en övergripande samhällsnivå, men tyvärr är inte alla dessa med och drar sina strån till stacken. Att du kommer från en tradition av att stå på motsatt sida i förhandlingar är ju en annan sak. Nog kan du väl se detta -- och vara med i ett fack -- ändå?

Undrar

Christian
Nu kan jag ju givetvis inte svara för alla arbetsplatser och alla yrkesroller, men i mitt eget fall så är jag tveksam om jag hade märkt någon större skillnad. I de fall där arbetsgivaren har för avsikt att driva igenom någon form av förändring eller avskeda någon så har facket inte lyckats förändra situationen på något väsentligt sätt.

Utifrån den verklighetsbilden har jag nöjt mig med rådande lagstiftning och livlina i a-kassa och inkomstförsäkring. Men som du skriver så kommer jag från en annan tradition där ord som klasskamp, demonstration och solidaritet aldrig riktigt ingick i vokabulären.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Kan bara inflika att den här frågan är något som vi har brottats med en hel del de senaste veckorna, eftersom detta hände när vi precis hade påbörjat vår Kickstarter för Bittermarken till Svärdets sång. Det är helt klart bedrövligt agerat av Kickstarters ledning, och vi funderar som bäst på hur vi ska agera framöver.
Dock har vi valt att inte vidta några drastiska åtgärder nu, inte minst eftersom de fackliga på Kickstarter själva inte har manat till bojkott utan tvärtom sagt att de tycker att skapare ska genomföra pågående och planerade projekt. Att bojkotta nu riskerar att göra mer skada än nytta för de anställda, i deras arbete med att organisera sig.
Det bör väl också påpekas att det finns en rätt tydlig skillnad här mellan Europa och USA - här låter det ju helt horribelt med en VD som öppet säger att han inte vill ha fack på företaget, men i USA:s tech-sektor (dit Kickstarter räknas, liksom jättar som Google, Facebook och Apple), finns fackföreningar knappt alls. Det ursäktar förstås inte Kickstarter, men det är en del av kontexten.
Vi för just nu en dialog med Kickstarter och har framfört vår kritik mot deras agerande. Vi följer utvecklingen noga och överväger att använda andra plattformar framöver, men som flera påpekat är det ont om bra alternativ tyvärr.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Som backare känns det ungefär som om man vill stötta en butik, som gör bra grejer, kör fair trade och följer alla fackliga regler. Problemet är att fastigheten som butiken hyr in sig i ägs av en fastighetsägare som är fackmotståndare och att det inte finns några andra vettiga fastigheter att hyra in sig i.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
McAber;n333706 said:
Som backare känns det ungefär som om man vill stötta en butik, som gör bra grejer, kör fair trade och följer alla fackliga regler. Problemet är att fastigheten som butiken hyr in sig i ägs av en fastighetsägare som är fackmotståndare och att det inte finns några andra vettiga fastigheter att hyra in sig i.
Bästa liknelsen hittills.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
gabrielledebourg;n333703 said:
de uppmanar fortfarande till att inte bojkotta
Inte för att vara sådan, men jag ser viss skillnad mellan att uppmana att inte bojkotta och att inte uppmana att bojkotta. Såvitt jag ser skriver de bara att de inte uppmanar till bojkott…
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Henke;n333700 said:
Nu kan jag ju givetvis inte svara för alla arbetsplatser och alla yrkesroller, men i mitt eget fall så är jag tveksam om jag hade märkt någon större skillnad. I de fall där arbetsgivaren har för avsikt att driva igenom någon form av förändring eller avskeda någon så har facket inte lyckats förändra situationen på något väsentligt sätt.
Den dag det blir uppsägningar eller andra situationer så är det rätt skönt att inte själv behöva sitta och förhandla med sin chef utan att kunna ha en facklig representant som gör det åt dig. Särskilt på lite mindre företag där du i praktiken är mer "kompis" med chefen.

Dessutom är det många lagar som arbetsplatser helt enkelt struntar i och som ingen känner till. Facken har en otroligt viktig uppgift i att informera om vilka rättigheter du har. De kan läsa ditt kontrakt och säga ifrån när något inte stämmer. Något jag varit med om själv, eftersom det rört sig om amerikanskt utformade kontrakt hos svenska arbetsgivare.

Vi har ett väldigt bra rättsligt skydd som arbetstagare i Sverige. Men de flesta känner inte till hur bra. :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
krank;n333716 said:
Inte för att vara sådan, men jag ser viss skillnad mellan att uppmana att inte bojkotta och att inte uppmana att bojkotta. Såvitt jag ser skriver de bara att de inte uppmanar till bojkott…
Ja jo, så är det ju. Postar deras originalcitat för förtydligande:

"We stand firm in our commitment not to call for any boycotts, but we need your help."

Poängen var mer att de främst uppmanar folk att hjälpa dem genom att höra av sig och lyfta det gentemot Kickstarter, jämfört med en bojkott.

Vill också bara ställa mig till kören att säga att McAbers liknelse var helt briljant!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
entomophobiac;n333720 said:
Den dag det blir uppsägningar eller andra situationer så är det rätt skönt att inte själv behöva sitta och förhandla med sin chef utan att kunna ha en facklig representant som gör det åt dig. Särskilt på lite mindre företag där du i praktiken är mer "kompis" med chefen.

Dessutom är det många lagar som arbetsplatser helt enkelt struntar i och som ingen känner till. Facken har en otroligt viktig uppgift i att informera om vilka rättigheter du har. De kan läsa ditt kontrakt och säga ifrån när något inte stämmer. Något jag varit med om själv, eftersom det rört sig om amerikanskt utformade kontrakt hos svenska arbetsgivare.

Vi har ett väldigt bra rättsligt skydd som arbetstagare i Sverige. Men de flesta känner inte till hur bra. :)
Jo, vi har som sagt helt olika erfarenheter här, och det är rimligtvis utifrån det vi resonerar olika. Simple as that...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
MODERERING

Hej, jag vill bara påminna om att ämnet här är Kickstarters hantering av sina anställda. Fackföreningar i allmänhet är alltså OT.
Ha en fortsatt trevlig torsdag!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Hade allt man backat varit från större företag med stora ekonomiska muskler hade det blivit lätta beslut men det mesta jag backar är från mindre där det i bästa fall är någon enstaka som kan jobba heltid med sin hobby till de som har det som bisyssla och inte kan försörja sig enbart på rollspel. Hamnar i en sits där det blir fel oavsett vilket beslut som tas angående bojkott känns det som. Har hittils fullföljt de 2 kickstarters från Fria Ligan och Lindorm Dice jag hade igång då även Kickstarter United gått ut med att de inte uppmanar till bojkott.

De som har Kickstarters hamnar ju även i ett dilemma om de ska byta till en plattform som troligtvis kommer innebära att de får in mindre intäkter i en hobby där det kanske redan är snålt med pengar efter att tryckerier och allt annat betalts. Kickstarter är ju störst och finns mest att läsa om dem men får ju även kolla upp alternativen isf för skulle ju inte vara någon mening att byta till en annan mindre plattform som inte heller vill ha någon fackförening.

Som fackligt ansluten sedan jag fick mitt första jobb så hoppas jag även att de lyckas lösa konflikten för just nu tycker jag inte det finns något klockrent alternativ att byta till.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
McAber har skickligt satt tummen mitt på den ömma punkten som gör situationen en smula komplicerad.

Jag backade exempelvis Fria Ligans nya modul till Svärdets Sång, efter att nyheten om avskeden kom ut. Det var inte helt självklart, men jag resonerade som så;

Fria ligan startade sin kampanj innan den här nyheten kom ut. Skall jag verkligen bojkotta Fria Ligans produkt, för ett val de gjorde innan det valet visade sig vara problematiskt?

Det tycker jag inte vore rätt (i och för sig hade jag väl kunnat vänta och köpa i butik, slår det mig nu).

Borde Fria Ligan på nått sätt avbryta en väldigt framgångsrik kickstarterkampanj mitt i på grund av det här?

Det tycker jag vore fullkomligt orimligt.

Så redan pågående kampanjer skulle jag nog inte ha några större betänkligheter mot att backa. I synnerhet inte om de gör som Fria Ligan och gör en tydlig markering mot Kickstarter att deras beteende inte är okej (exemplariskt gjort TomasFriaLigan ).

Och jag kan tycka att det är där den absolut mest kännbara påtryckningen kan ske: om de som faktiskt står för kampanjerna börjar ställa krav på Kickstarter. Och vi i vår tur borde ligga på våra favoritmakare att de i sin tur borde ligga på Kickastarer att skärpa sig.

Om alla kampanjskapare (tyvärr lite väl optimistiskt, kan hända) bara avstod från att starta sina kampanjer i ett par månader, och skickade uppmannigar till kickstarter att skärpa sig, så tror jag kickstarter skulle börja svettas på ett helt annat sätt.

Jag tror att en regelrätt bojkott är ett lite för trubbigt verktyg i det här fallet.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Rymdhamster;n333780 said:
McAber har skickligt satt tummen mitt på den ömma punkten som gör situationen en smula komplicerad.

Jag backade exempelvis Fria Ligans nya modul till Svärdets Sång, efter att nyheten om avskeden kom ut. Det var inte helt självklart, men jag resonerade som så;

Fria ligan startade sin kampanj innan den här nyheten kom ut. Skall jag verkligen bojkotta Fria Ligans produkt, för ett val de gjorde innan det valet visade sig vara problematiskt?

Det tycker jag inte vore rätt (i och för sig hade jag väl kunnat vänta och köpa i butik, slår det mig nu).

Borde Fria Ligan på nått sätt avbryta en väldigt framgångsrik kickstarterkampanj mitt i på grund av det här?

Det tycker jag vore fullkomligt orimligt.

Så redan pågående kampanjer skulle jag nog inte ha några större betänkligheter mot att backa. I synnerhet inte om de gör som Fria Ligan och gör en tydlig markering mot Kickstarter att deras beteende inte är okej (exemplariskt gjort TomasFriaLigan ).

Och jag kan tycka att det är där den absolut mest kännbara påtryckningen kan ske: om de som faktiskt står för kampanjerna börjar ställa krav på Kickstarter. Och vi i vår tur borde ligga på våra favoritmakare att de i sin tur borde ligga på Kickastarer att skärpa sig.

Om alla kampanjskapare (tyvärr lite väl optimistiskt, kan hända) bara avstod från att starta sina kampanjer i ett par månader, och skickade uppmannigar till kickstarter att skärpa sig, så tror jag kickstarter skulle börja svettas på ett helt annat sätt.

Jag tror att en regelrätt bojkott är ett lite för trubbigt verktyg i det här fallet.
Precis min tanke också.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
552
Location
Gävle och Åland
Rymdhamster;n333780 said:
(i och för sig hade jag väl kunnat vänta och köpa i butik, slår det mig nu).
Vill bara påpeka ett tekniskt problem med denna hållning. Produkten växer fram med stretch goals under Kickstartern i och med att producenten garanteras medel för tilläggen. Om produkten du talar om precis hade kravlat sig över gränsen för att alls bli till medan resten väntat på att köpa den i butik, så hade de fått något betydligt mindre intressant.


Rörande själva sakfrågan:
Bäst vore enligt min mening om ledningen pressades att backa och acceptera fackföreningar. Utan att vara insatt har jag svårt att se hur detta skulle vara särskilt skadligt för dem, särskilt inte när de är marknadsledande. Dock kan ledningen i sin tur stå under påverkan från investerare via styrelsen (jag förutsätter att de tagit in riskkapital) och därmed vara låsta. Eller så är det en prestigefråga som de backar från med tillräcklig press och på rent kommersiell grund.

Om ledningen INTE backar tror jag att saken glöms bort och affärerna fortsätter som tidigare, för jag ser inget viabelt alternativ. (Jag har själv letat efter och stött alternativ till FB under flera år, men inget har kunnat konkurrera.)

Jag noterar att detta inte är en ny strid. Den har pågått åtminstone sedan ståndsstriden i Rom mellan plebejer och patricier för 2500 år sedan, en kamp där parterna kämpar sig till den position de mäktar hålla. Det vi kan göra är att stöda den sida vi sympatiserar med. Att lämna Rom är svårare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Brior;n333823 said:
Vill bara påpeka ett tekniskt problem med denna hållning. Produkten växer fram med stretch goals under Kickstartern i och med att producenten garanteras medel för tilläggen. Om produkten du talar om precis hade kravlat sig över gränsen för att alls bli till medan resten väntat på att köpa den i
butik, så hade de fått något betydligt mindre intressant.
Det är inte ett problem med hållningen, så mycket som det är ett problem med kickstarterupplägg över huvudtaget. Men det är en annan tråd det =D

Brior;n333823 said:
Bäst vore enligt min mening om ledningen pressades att backa och acceptera fackföreningar. Utan att vara insatt har jag svårt att se hur detta skulle vara särskilt skadligt för dem
Att släppa ifrån sig en del av sin makt över sina anställda och ge dem bättre villkor? I USA?

Det kommer ju knappast vara gratis.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Det hade varit snyggt om Riotminds också skrivit under. Dom är ju flitiga med att kickstarta grejer.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Nu kan jag ju givetvis inte svara för alla arbetsplatser och alla yrkesroller, men i mitt eget fall så är jag tveksam om jag hade märkt någon större skillnad. I de fall där arbetsgivaren har för avsikt att driva igenom någon form av förändring eller avskeda någon så har facket inte lyckats förändra situationen på något väsentligt sätt.

Utifrån den verklighetsbilden har jag nöjt mig med rådande lagstiftning och livlina i a-kassa och inkomstförsäkring. Men som du skriver så kommer jag från en annan tradition där ord som klasskamp, demonstration och solidaritet aldrig riktigt ingick i vokabulären.
Jag behöver återvända till den här tråden och bikta mig. Jag har nu gjort anmälan till facket. Inte för att jag tror att det kommer hjälpa mig, men det är iaf värt ett försök när HR vill riva upp tjänstetitlar (och med all säkerhet tillhörande lönenivåer). Jag hoppas jag blir positivt överraskad då tyvärr varken fackföreningar eller offentliga arbetsgivare har imponerat på mig så här långt.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Detta var roligt att höra! Om du är missnöjd med vad facken åstadkommer kan du ju dessutom engagera dig mer och hjälpa till att driva frågor i det lilla eller i det stora sammanhanget. Om du fortfarande tvekar på huruvida facken gör nytta för ett samhälle eller inte kan du alltid ta en titt här:

http://www.industriall-union.org/ituc-calls-out-ten-worst-countries-for-workers

Det är länder där "klasskamp, demonstration och solidaritet aldrig riktigt ingick i vokabulären" (eller i vart fall där man numera slår ner på alla sådana yttringar) och där man har det som sämst som arbetare. Jag tycker inte man ska tänka på facket som en tjänst man köper från ett företag, eller att man måste vara syndikalist eller ens lite åt vänsterhållet för att engagera sig fackligt. I ett större perspektiv är facken liksom en nödvändig motvikt i ett samhälle som annars lätt tippar över till allas olycka.

Hur som helst -- super att du gått med!

Hälsar

Christian
 
Top