Nekromanti Kickstarter och fackföringar!

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
416
Location
Linköping, Sverige
Hej!

Det här kanske är en gammal nyhet, men den blev aktualiserad för mig nyligen.

Kickstarter, som företag, verkar vara starkt antifackligt och avskedar folk som försöker organisera sig. Jag tycker det är problematiskt och vill egentligen inte stötta sådana verksamheter, men Kickstarter är så dominerande för många lanseringar som jag är intresserad av.

Hur tänker ni som backar grejer? Påverkar detta er överhuvudtaget?

Hur tänker ni som vill crowdfunda era produkter? Jag gissar det är skillnad ifall man vill komma åt en internationell publik eller bara en svensk. Vad finns det för alternativ? Och är de bättre ur ett fackföreningsperspektiv?
 
Last edited by a moderator:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Jag hade situationen att jag var delaktig i en Kickstarter som låg uppe när detta hände. Jag står fast vid vad jag sade då – och vad Kickstarter själva sade: bojkott mot Kickstarter skadar i dagsläget främst bara skaparna. Det vore möjligt att om flera skapare gick ihop kunna göra ett statement, men det skulle krävas många.

Sedan är såklart problematiken om vad som gäller för kommande Kickstarters. I dagsläget är det så dominerande att helt byta plattform inte är lätt – för en så känslig och nischad bransch som vår kan ett byte vara katastrofalt. Likadant att hänga kvar.

Men det diskuteras friskt. Alternativ tittas på. Och situationen följs också, med vad som utvecklar sig. I dagsläget skulle jag säga att de med väldigt kort kommande Kickstarters ändå bör ligga kvar där i närmsta framtiden, vilket är det Kickstarter United (organisationen bakom det tänkta fackförbundet) också rekommenderar.

Men en sak är klar: vad Kickstarter gjorde är fel och hur de har hanterat det sedan har också varit det.

Framförallt blir jag mörkrädd för att du som skapare också är maktlös på många sätt – du är så beroende av Kickstarter att bara överge det går typ inte i dagsläget, samtidigt som det är lätt att nästan se ut som om du står på sidan av "the bad guys" när du använder det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Jag backar fortfarande. Har haft tankar på att ha egna crowdfundingkampanjer för saker, och dem hade jag i så fall lagt på Kickstarter. Kort sagt: jag tycker det är beklagligt, men Kickstarter har i det närmaste monopol i det här sammanhanget.

Sen jobbar jag i en bransch där facken alltid lyst med sin frånvaro, för att många (tyvärr både arbetare och arbetsgivare) ser kollektivavtalens regler som problematiska, så det är möjligt att min syn på det är mer avslappnad än den borde vara.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Jag har varit fackaktiv (TCO, SACO) sedan 1980-talet, så den här typen av nyheter känns alltid obehagliga -- och tyvärr också alltför välbekanta när det gäller USA. Nuförtiden crowdfundar jag inga egna projekt eftersom jag inte har resurser att hantera den kringliggande administrationen, men om så vore skulle jag leta efter alternativ till just Kickstarter. Det finns bland annat det Frankrike-baserade företaget Game On Tabletop:

https://www.gameontabletop.com
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Nu är inte min konsumentmakt i det här sammanhanget speciellt stor då jag tror jag totalt backat 3 projekt på kickstarter. Men jag kommer inte att backa några projekt där i framtiden och ja, om man väljer att ligga kvar så är man på sidan av "the bad guys", i just den här frågan. Sen kan man ju vara good guy eller bad guy på en massa andra områden också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har backat totalt 129 projekt sedan jag började hänga på Kickstarter. Jag har visserligen tagit det lite lugnt de senaste månaderna, men nu ser det ut som att min "kickstarter-paus" blir förlängd på obestämd tid. Mer exakt tills facket aktivt säger att de vill att man stöttar kickstarters igen, och tills jag får någon form av indikation på att situationen är "löst".

Med det menar jag alltså inte nödvändigtvis att Kickstarters ledning måste ändra åsikt. Jag utgår per default från att företagsledningar är fackfientliga. Det kan säkert finnas undantag, men i allmänhet har ju facken och arbetssäljarna helt eller delvis olika målsättningar och intressen. Så att de ogillar fack är en sak. Det jag inte vill är ju att de ska agera på sin fackfientlighet – sparka organisatörer till exempel. Eller vägra erkänna fackförbund som legitima motparter.

KS ledning framstår som en sån där buddy-buddy-ledning som kapitaliserar på sina arbetssäljares konstruerade "lojalitet" och vill att "vi ska vara som en enda stor familj, fast en familj där vi bestämmer allting och kan ge er sparken ifall vi inte tycker ni är bra nog". Det märks i hur de gnäller om att relationen mellan företag och fackförbund är "adversarial". Ja? Klart den är det. Arbetssäljare och arbetsköpares relation är liksom automatiskt "adversarial" i någon mån. Det är liksom inbyggt.


Så tills vidare kommer jag att vänta tills saker hamnar i de vanliga butikshyllorna. Om det betyder att jag missar någon special-exklusiv kickstarter-utgåva av något så må det vara hänt. Jag avskyr ändå den sortens skit, framför allt när den är konstruerad snarare än beror på något materiellt – en hel del "exklusiva" grejer är ju bara exklusiva för att de som håller i kickstartern vill köra lite FOMO. Och det tycker jag inte är OK. "Exklusiva" pdf:er kan dra åt fanders.


Men ja, huvudpoängen är iaf denna: Jag har noll problem med att bojkotta.

Även om jag egentligen inte tror på konsumentmakt som maktmedel. Jag tror den dåliga PR de får är betydligt effektivare. Och i längden måste naturligtvis USAs helt sjuka arbetsmarknad styras upp och facklig anslutning normaliseras.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Det är en svår balansgång. "Union busting" är verkligen inget jag vill ställa mig bakom, men precis som du skriver McAber, har Kickstarter i det närmaste en monopolställning. Alternativen har dålig spridning, bristande funktionalitet eller båda delar. Jag misstänker att rollspelen ändå är en relativt liten del av Kickstarters omsättning och därför riskerar en bojkott att slå mycket hårdare mot rollspelsföretagen än mot Kickstarter. Inte lätt. Min inställning just nu är att jag kommer att fortsätta stötta projekt som jag tror på och protestera mot Kickstarters missgrepp mot de fackligt anslutna på annat sätt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
krank;n333639 said:
Jag utgår per default från att företagsledningar är fackfientliga. Det kan säkert finnas undantag, men i allmänhet har ju facken och arbetssäljarna helt eller delvis olika målsättningar och intressen.
Det märkligaste med den här synen tycker jag är att många moderna företag inte kan se anställda som utbytbara på det sätt som de kanske var när det rörde sig om att sortera skruvar eller hantera larm vid ett löpande band. I praktiken är det definitivt i en modern arbetsgivares intresse -- särskilt en som säljer service av något slag och därför är beroende av kompetent personal -- att de anställda känner sig trygga.

Jag gissar dock att det är svårt att riktigt jämföra synen på fack i Sverige med synen på fack i USA. Många av de saker som ursprungligen var delar av kollektivavtal är idag del av Arbetsrätten, så hos oss behöver facken inte längre kämpa för de grundläggande rättigheterna. De har dock andra viktiga uppgifter och jobbar ofta med att följa upp när företag bryter mot de regler som finns. Men du behöver inte ha en facklig organisation ett företag för att kunna bedriva den verksamheten.

I USA upplever jag det som att det inte ens finns en motsvarighet till Arbetsrätten.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
entomophobiac;n333643 said:
I USA upplever jag det som att det inte ens finns en motsvarighet till Arbetsrätten.
Jo, det finns, fast inte riktigt på samma sätt som här. Den ansvariga federala myndigheten, National Labor Relations Board, har mer info på sin sajt:

https://www.nlrb.gov
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Rangertheman;n333641 said:
Det är en svår balansgång. "Union busting" är verkligen inget jag vill ställa mig bakom, men precis som du skriver McAber, har Kickstarter i det närmaste en monopolställning. Alternativen har dålig spridning, bristande funktionalitet eller båda delar. Jag misstänker att rollspelen ändå är en relativt liten del av Kickstarters omsättning och därför riskerar en bojkott att slå mycket hårdare mot rollspelsföretagen än mot Kickstarter. Inte lätt. Min inställning just nu är att jag kommer att fortsätta stötta projekt som jag tror på och protestera mot Kickstarters missgrepp mot de fackligt anslutna på annat sätt.
Fast om svenska rollspelare slutade kickstarta så skulle nog de svenska utgivare som använder Kickstarter snabbt byta till en annan plattform.
Många prövade tex. Indiegogo innan Kickstarter men bytte över efter några försök.
Tror inte det är nån större risk att utgivare tappar backare om de går över till en annan plattform.
Hade tex. Fria Ligan slängt upp nyprintet på M:UA på nån obskyr plattform, så hade det ändå blivit rusning dit.
Det är ju produkten som är intressant, inte var man kränger den.
Hoppas våra svenska utgivare har råg i ryggen och väljer bort Kickstarter i sina kommande projekt!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,214
Lightshy;n333652 said:
.
Tror inte det är nån större risk att utgivare tappar backare om de går över till en annan plattform.
Nja, det är antagligen optimistiskt. Av de tio svenska rollspel som gått bäst i sin crowdfunding de senaste åren har inte mer än typ 20% av backarna varit svenska (baserat på Community-fliken, som i och för sig kan vara något missvisande). Jag vet inte om det speglar deras marknadsandel i Sverige totalt sett men hyfsat nära är det nog, så det finns säkert betydande ekonomiska risker med att byta till något som inte har samma genomslag internationellt.

Lightshy;n333652 said:
Fast om svenska rollspelare slutade kickstarta så skulle nog de svenska utgivare som använder Kickstarter snabbt byta till en annan plattform.
Om jag bara ska gissa så hade man kanske varit tvungna att göra två i så fall, om en sådan bojkott fick genomslag. En crowdfunder för den ändå viktiga inhemska och en på Kickstarter för de internationella köparna.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
(Med risk för att bli hatad...)

McAber;n333633 said:
Hur tänker ni som backar grejer? Påverkar detta er överhuvudtaget?
Nej, inte överhuvudtaget.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag har aldrig varit särskilt flitig på att lägga pengar på produkter på Kickstarter, och på senare tid har jag i det närmaste slutat helt. Tycker att det varit för mycket förändringar, förseningar och framstressade grejer. Bättre då att invänta reaktionerna på den färdiga produkten, om det blir någon, och köpa i butik. Att Kickstarter är antifackliga gör mig ännu mindre sugen på att lägga pengar på något där, och om jag mot förmodan skulle vilja finansiera en egen produkt skulle jag använda en annan plattform.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Henke;n333657 said:
(Med risk för att bli hatad...)



Nej, inte överhuvudtaget.
Jag tror att du är långtifrån ensam. Gissningsvis är det bara en liten bråkdel av alla backers som läst något om Kickstarter-facket och ännu färre som låter det påverka deras vanor.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Lightshy;n333652 said:
Det är ju produkten som är intressant, inte var man kränger den.
Beroende på räckvidden är det i högsta grad relevant var man kränger sina produkter. Du säljer med all sannolikhet betydligt mer om du crowdfundar på Kickstarter än om du sätter upp lappar i din lokala ICA-butik. Indiegogo har väl förvisso större spridning än ICA Nära, men ändå.

På linjen att produkten är det intressanta så tror jag dessutom att de flesta bara ser till vad de får med sin pledge och struntar fullständigt i att Kickstarters ledning är anti-fackliga.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Rangertheman;n333664 said:
Jag tror att du är långtifrån ensam. Gissningsvis är det bara en liten bråkdel av alla backers som läst något om Kickstarter-facket och ännu färre som låter det påverka deras vanor.
Det betyder givetvis inte att jag tycker det är rätt att sparka någon utifrån att de engagerar sig fackligt. Jag är sjölv uppväxt i en familj där man drev flera egna företag och har själv drivit eget under många år så jag har aldrig riktigt känt behov av facktillhörighet eller sett verksamheten som speciellt effektiv. Historisk har de såklart spelat en helt avgörande roll för löntagare, men av alla jag någonsin pratat med som hamnat i trångmål på jobbet så har facket aldrig åstadkommit någonting (och då handlar det ändå om om offentliga arbetsgivare).

Att detta då skulle påverka mina inköp av rollspel känns väldigt långsökt... men jag respekterar givetvis att det finns dem som har en motsatt åsikt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Henke;n333666 said:
Historisk har de såklart spelat en helt avgörande roll för löntagare, men av alla jag någonsin pratat med som hamnat i trångmål på jobbet så har facket aldrig åstadkommit någonting (och då handlar det ändå om om offentliga arbetsgivare).
Jag har några varianter på svar på det där:
  • För det första har de absolut spelat en helt avgörande roll för arbetssäljare… i sverige. Allt det där som facken drivit igenom här, normaliserat här – allt från semesterdagar till lagar om arbetsmiljö och kollektivavtal och anställniongssydd etc – det är ju helt frånvarande på många andra ställen i världen. USA är ju ur det perspektivet ett U-land, med extremt svaga lagar och svaga avtal. Så om man tycker att facken spelat en avgörande roll här så kanske det kan kännas rimligt att man tycker att de borde stöttas i att få göra samma avgörande saker där.
  • För det andra håller jag absolut med om att många av de svenska facken blivit kassa. För mycket snack, för lite strejk. För mycket pampar, för lite aktivism. Vi är absolut inte färdiga här liksom; ännu dör folk helt i onödan på sina arbetsplatser, ännu arbetar många under hiskeliga förhållanden – framför allt bland det icke fackligt anslutna prekariatet, som i princip helt saknar skydd. Och de traditionella facken är för fasta i sina gamla strukturer och agerar som om de enda man behöver bry sig om är traditionella arbetare som jobbar på fabrik.
  • För det tredje tycker jag inte man kan reducera fackens uppgift till att enbart driva enskilda medlemmars fall. Det är såklart en av de saker jag förväntar mig att facket ska göra, men jag förväntar mig också att de bedriver avtalsrörelse, pressar arbetsköparen om villkor och arbetstider, och i största allmänhet sätter käppar i hjulet för deras försök att krama ur mer värde ur oss, på bekostnad av vår hälsa och vårt välmående. Därför tycker jag visserligen att det är skit att många enskilda medlemmar inte fått hjälp, men att detta inte kan användas som måttstock på att facken "spelat ut sin roll".
Huruvida du fortsätter köpa grejer via Kickstarter eller ej tänker jag inte lägga mig i. Jag tror inte på bojkott som politisk metod alls, "konsumentmakt" är i mina ögon bara ett sätt att få folk att känna sig som aktivister utan att de uppnår något. För min del handlar "bojkotten" mer om att jag inte tycker om tanken på att ge pengar till företag som sparkar fack-organisatörer och motverkar facklig organisering. Inte så att jag tror att min bojkott spelar roll för dem, men den känns bättre för mig.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Henke;n333666 said:
Det betyder givetvis inte att jag tycker det är rätt att sparka någon utifrån att de engagerar sig fackligt. Jag är sjölv uppväxt i en familj där man drev flera egna företag och har själv drivit eget under många år så jag har aldrig riktigt känt behov av facktillhörighet eller sett verksamheten som speciellt effektiv. Historisk har de såklart spelat en helt avgörande roll för löntagare, men av alla jag någonsin pratat med som hamnat i trångmål på jobbet så har facket aldrig åstadkommit någonting (och då handlar det ändå om om offentliga arbetsgivare).

Att detta då skulle påverka mina inköp av rollspel känns väldigt långsökt... men jag respekterar givetvis att det finns dem som har en motsatt åsikt.
Att vara med i facket är ju en solidaritetsfråga, inte i första hand en fråga om vad de gör för just dig. Övergripande avtal, juridisk hjälp, medlemsforum, löneförhandlingar, kontroll att det går rätt till vid avskedanden och anställningar, säkerhet på arbetsplatserna ... Jag tror många väldigt snabbt skulle märka om facken inte fanns, och det även på en övergripande samhällsnivå, men tyvärr är inte alla dessa med och drar sina strån till stacken. Att du kommer från en tradition av att stå på motsatt sida i förhandlingar är ju en annan sak. Nog kan du väl se detta -- och vara med i ett fack -- ändå?

Undrar

Christian
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
krank;n333667 said:
För min del handlar "bojkotten" mer om att jag inte tycker om tanken på att ge pengar till företag som sparkar fack-organisatörer och motverkar facklig organisering. Inte så att jag tror att min bojkott spelar roll för dem, men den känns bättre för mig.
Medhåll. Drog mig som backare ur ett projekt häromdagen, inte under föreställningen att detta skulle påverka situationen för Kickstarters anställda utan på grund av ett djupt ointresse av att ge företaget mer av mina pengar. Mer meningsfulla påtryckningar kan nog bara komma från skapare beredda att flytta till andra plattformar.
 
Top