Kickstarter och förlag

Mycket jättebra input här! Kul att många engagerar sig 😊 Tänkte skriva lite förtydliganden så att ni vet lite hur jag tänker angående att vilja använda Kickstarter.

Den produkt jag håller på med nu, Marius Storfots sista plundring, kommer bli POD. I princip alla som hjälpt till med produkten har gjort det helt gratis.

Jag är intresserad av att i framtiden göra en kickstarter för det vore kul att kunna betala alla som hjälper till.

Kickstarter gör ju också att fler lägger märke till produkten vilket ju alltid är trevligt.

Och det vore roligt om ens produkt kunde finnas i några välsorterade spelhyllors butuker.

Och det är kul att testa något nytt. Vore helt enkelt lite spännande att se om man kunde lyckas med att genomföra en kickstarter.

Det är nog de främsta orsakerna till att jag skulle vilja testa. Det ligger ju långt fram i tiden, gissar att det kommer att ta typ ett år att bara skriva produkten (är bara klar med typ en femtedel av texten), men ändå kul att fundera över vad som är möjligt 😊

Mycket jättebra input här! Kul att många engagerar sig 😊 Tänkte skriva lite förtydliganden så att ni vet lite hur jag tänker angående att vilja använda Kickstarter.

Den produkt jag håller på med nu, Marius Storfots sista plundring, kommer bli POD. I princip alla som hjälpt till med produkten har gjort det helt gratis.

Jag är intresserad av att i framtiden göra en kickstarter för det vore kul att kunna betala alla som hjälper till.

Kickstarter gör ju också att fler lägger märke till produkten vilket ju alltid är trevligt.

Och det vore roligt om ens produkt kunde finnas i några välsorterade spelhyllors butuker.

Och det är kul att testa något nytt. Vore helt enkelt lite spännande att se om man kunde lyckas med att genomföra en kickstarter.

Det är nog de främsta orsakerna till att jag skulle vilja testa. Det ligger ju långt fram i tiden, gissar att det kommer att ta typ ett år att bara skriva produkten (är bara klar med typ en femtedel av texten), men ändå kul att fundera över vad som är möjligt 😊

Sedan är det såklart lite mek, men det är ju ändå inte så blodigt krångligt eller dyrt att starta ett eget aktiebolag, mycket av det du skriver att du vill göra blir ju betydligt enklare då.

inte så blodigt krångligt eller dyrt
Well, det beror kanske på vad man jämför med. De där 25 pappen man ska lägga in som aktiekapital är definitivt en summa som för många av oss är ganska avskräckande.

Sedan är jag den siste att komma och säga att folk inte ska starta aktiebolag, givet att jag själv gjort just detta framför allt för Luna City Blues. Men det är definitivt något som jag då och då får lite ångest över…

Sedan är det såklart lite mek, men det är ju ändå inte så blodigt krångligt eller dyrt att starta ett eget aktiebolag, mycket av det du skriver att du vill göra blir ju betydligt enklare då.

Jag har haft enskild firma tidigare och det var bland det jobbigaste jag gjort. Inte nödvändigtvis i mängden arbete men det förde med sig en otrolig hög med stress som jag inte orkar med.

Well, det beror kanske på vad man jämför med. De där 25 pappen man ska lägga in som aktiekapital är definitivt en summa som för många av oss är ganska avskräckande.

Sedan är jag den siste att komma och säga att folk inte ska starta aktiebolag, givet att jag själv gjort just detta framför allt för Luna City Blues. Men det är definitivt något som jag då och då får lite ångest över…

Ja det är ju inte inga pengar, men det är ju pengar som blir aktiebolagets startkapital, det är inte en avgift som betalas och sedan bara försvinner. När bolaget sedan är på plats så innebär det ju också en rad fördelar, den kanske mest omedelbara är att man kan köpa in saker momsfritt till bolaget, så om du exempelvis jobbar med att skriva, redigera och layouta rollspel och behöver en kompetent laptop i bolaget för att göra det, så köper ju bolaget denna och slipper momsen. Gör verksamheten lite vinst kan du dessutom plocka ut den som utdelning istället för lön, och betalar då lägre skatt. Kommer man över den för iaf medelinkomsttagare hyfsat låga ekonomiska tröskeln att starta aktiebolag, så kan det relativt snabbt betala sig självt i många fall.

Jag har haft enskild firma tidigare och det var bland det jobbigaste jag gjort. Inte nödvändigtvis i mängden arbete men det förde med sig en otrolig hög med stress som jag inte orkar med.

Fullt förståeligt. Skillnaden med AB är ju att det är en egen juridisk person, går allt åt pipsvängen så tar du som privatperson inte alls samma ekonomiska risk som du gör med enskild firma. Det kan nog för många minska stressen, men det beror ju också helt på varför du var stressad av att ha enskild firma. Det är ju inte mindre jobb med ett AB, bara tryggare.

...den kanske mest omedelbara är att man kan köpa in saker momsfritt till bolaget, så om du exempelvis jobbar med att skriva, redigera och layouta rollspel och behöver en kompetent laptop i bolaget för att göra det, så köper ju bolaget denna och slipper momsen.
Bara för att förtydliga detta för dem som inte har drivit eget företag. Bolaget betalar fortfarande momsen vid köpet. Men om bolaget bedriver monspliktig verksamhet och är momsregistrerat hos Skatteverket, så gör man med jämna intervall en avstämning mot Skatteverket mellan ingående och utgående moms. Mellanskillnaden betalas då ut till bolaget (om man betalat mer moms för sina inköp än man fått in på sin försäljning) eller betalas in av bolaget (om det motsatta gäller). @luddwig kan säkert förtydliga om jag inte fick detaljerna rätt. :)

Som före detta redovisningskonsult skulle jag sammanfatta det så här: Enskild firma är den absolut enklaste formen av företag. Aktiebolag är klart mer komplicerat men har ekonomiska och juridiska fördelar. Handels- och kommanditbolag är ungefär lika komplicerat som aktiebolag men saknar ekonomiska och juridiska fördelar (med undantag för att de inte kräver något aktiekapital).

Bara för att förtydliga detta för dem som inte har drivit eget företag. Bolaget betalar fortfarande momsen vid köpet. Men om bolaget bedriver monspliktig verksamhet och är momsregistrerat hos Skatteverket, så gör man med jämna intervall en avstämning mot Skatteverket mellan ingående och utgående moms. Mellanskillnaden betalas då ut till bolaget (om man betalat mer moms för sina inköp än man fått in på sin försäljning) eller betalas in av bolaget (om det motsatta gäller). @luddwig kan säkert förtydliga om jag inte fick detaljerna rätt. :)
Vill man bli verkligt momsfri så kan man ju alltid starta en kommun...!

Ja det är ju inte inga pengar, men det är ju pengar som blir aktiebolagets startkapital, det är inte en avgift som betalas och sedan bara försvinner. När bolaget sedan är på plats så innebär det ju också en rad fördelar, den kanske mest omedelbara är att man kan köpa in saker momsfritt till bolaget, så om du exempelvis jobbar med att skriva, redigera och layouta rollspel och behöver en kompetent laptop i bolaget för att göra det, så köper ju bolaget denna och slipper momsen. Gör verksamheten lite vinst kan du dessutom plocka ut den som utdelning istället för lön, och betalar då lägre skatt. Kommer man över den för iaf medelinkomsttagare hyfsat låga ekonomiska tröskeln att starta aktiebolag, så kan det relativt snabbt betala sig självt i många fall.

Fullt förståeligt. Skillnaden med AB är ju att det är en egen juridisk person, går allt åt pipsvängen så tar du som privatperson inte alls samma ekonomiska risk som du gör med enskild firma. Det kan nog för många minska stressen, men det beror ju också helt på varför du var stressad av att ha enskild firma. Det är ju inte mindre jobb med ett AB, bara tryggare.
Som före detta redovisningskonsult skulle jag sammanfatta det så här: Enskild firma är den absolut enklaste formen av företag. Aktiebolag är klart mer komplicerat men har ekonomiska och juridiska fördelar. Handels- och kommanditbolag är ungefär lika komplicerat som aktiebolag men saknar ekonomiska och juridiska fördelar (med undantag för att de inte kräver något aktiekapital).
Jag har verkligen den yttersta respekt för alla som orkar fixa med sådant här! Själv blir jag yr i huvudet och stressad bara av att läsa dessa inlägg (ska absolut inte tolkas som en förolämpning, det är jättebra och informativa svar ❤️), så jag landar nog i att Aktiebolag eller enskild firma går emot min princip om att mitt rollspelsskapande bara ska handla om att ha roligt. Får hoppas på att ett förlag kanske nappar på ett framtida projekt ändå.

Jag har verkligen den yttersta respekt för alla som orkar fixa med sådant här! Själv blir jag yr i huvudet och stressad bara av att läsa dessa inlägg (ska absolut inte tolkas som en förolämpning, det är jättebra och informativa svar ❤️), så jag landar nog i att Aktiebolag eller enskild firma går emot min princip om att mitt rollspelsskapande bara ska handla om att ha roligt. Får hoppas på att ett förlag kanske nappar på ett framtida projekt ändå.
Jag frågade en gång @krank om han ville formge mitt Kutulu-äventyr och då kontrade han med att den kunde få bli en officiell Kutulu-produkt, så min erfarenhet är att det aldrig skadar att fråga!

Bara för att förtydliga detta för dem som inte har drivit eget företag. Bolaget betalar fortfarande momsen vid köpet. Men om bolaget bedriver monspliktig verksamhet och är momsregistrerat hos Skatteverket, så gör man med jämna intervall en avstämning mot Skatteverket mellan ingående och utgående moms. Mellanskillnaden betalas då ut till bolaget (om man betalat mer moms för sina inköp än man fått in på sin försäljning) eller betalas in av bolaget (om det motsatta gäller).
Det är korrekt. Gäller alltså alla momspliktiga företag oavsett företagsform (AB, HB, KB och så vidare). Innebär också generellt att företag har moms att betala, eftersom försäljningen bör vara större än inköpen.

Kan man inte på de flesta POD-tjänster sätta priset man själv betalar för produkten?
Då kan du ju bara beställa hem en hög böcker och sälja till butiker i din hemstad, till exempel.

Om målet är bok i hylla så vill jag tipsa om att privatpersoner kan skaffa konto på Bokinfo, och att man kan koppla sitt bokinfo-konto direkt till Publit. Bokinfo är alltså en mellanhand vars bokkatalog används av bl.a Bokus och Adlibris och CDON och såna.

Att ha konto hos Bokinfo kostar en handfull hundringar per år, men i gengäld så består hela processen för att få ut sin bok till Adlibris och Bokus av följande komplicerade steg:
  1. Ladda upp PDF på Publit
…och sen var det klart.

Så det är den väg jag varmt rekommenderar till alla rollspelsmakare som inte vill ha firma eller göra vinst: Skaffa Bokinfo-konto, koppla till Publit, börja lägg upp PDF:er. Väljer man lågt pris så riskerar man inte att gå med vinst, och skulle man vara på väg att göra det ändå kan man ju köpa lite illustrationer eller nåt och så vips är man på minus igen. Jag hjälper också gärna till med den här enkla processen, bara att höra av sig. Jag har gjort det med flera av mina böcker.

Den nackdel jag ser är väl att inte alla bokhandlar köper in via Bokinfo/bokrondellen. Jag vet t.ex. inte om SF-bok gör det?

SF-bok gör det inte. Sist jag kollade, i alla fall. :(
Inte Alphaspel heller - de ville köpa in min bok, men kunde inte beställa därifrån. Vi gjorde en lösning där jag fick kredit i deras affär och så fick de 20 exemplar...!

Behöver man hantera större volymer av fysiska varor så är det ju många som använder sig av olika distributionstjänster, så som Förlagssystem eller Stardist. Har man sina varor hos dem blir de också tillgängliga via Bokinfo, men butikerna kan också köpa in direkt från dem via egna webbutiker, eller så går det att lösa manuellt genom exempelvis mailkontakt (butiken kan skriva vad de skall ha via mail, det skrickas och faktureras genom distributionstjänsten). Men det är ju totalt overkill om man har en begränsad verksamhet. Men en lösning skulle ju kunna vara att samarbeta med ett förlag som använder en sådan tjänst, som ett sätt att få varorna till butik.

Last edited:
Citera mig inte men jag tror du kan tjäna pengar på hobbyverksamhet men efter en viss nivå av vinst måste man skatta på det. Företag är inget tvång om jag förstått det rätt, bara man deklarerar korrekt.
Beskattningen är mycket sämre för privatpersoner.

Vildhallon som nämns är bra att göra med. Sedan har jag själv två aktiebolag (behöver egentligen bara ett men, because reasons). Det ena har i alla fall ett spel under bältet och en kickstarter som misslyckades. Men för Dinoblast tänker jag mig en kickstarter. Har det tillsammans med en polare och är alltid intressant att samtal om samarbeten. Men tiden är vårt största hinder.

Jag håller på att skissa på ett projekt som jag kanske tar tag i på allvar framöver när jag betat av de grejer som jag jobbar på nu. Jag funderar på om det inte vore kul att lansera projektet i form av en kickstarter.

Kruxet är att jag har fattat det som att man måste ha eget företag om man gör en hyfsad vinst på något man publicerar. Jag har haft enskild firma tidigare och det är något som jag aldrig kommer göra om.

Så jag undrar om en tänkbar lösning skulle kunna vara att få ett förlag att intressera sig för produkten och backa upp den, så tar man allt därigenom så att säga? Vet någon hur det funkar med sådant?
Jag kör egen firma med förlaget Grottkräl. Så jag kan säkert vara med och ställa upp. Funktionen för förlaget är ju att ge ur spännande äventyr/rollspel/böcker.

Back