Kickstarter och förlag

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag håller på att skissa på ett projekt som jag kanske tar tag i på allvar framöver när jag betat av de grejer som jag jobbar på nu. Jag funderar på om det inte vore kul att lansera projektet i form av en kickstarter.

Kruxet är att jag har fattat det som att man måste ha eget företag om man gör en hyfsad vinst på något man publicerar. Jag har haft enskild firma tidigare och det är något som jag aldrig kommer göra om.

Så jag undrar om en tänkbar lösning skulle kunna vara att få ett förlag att intressera sig för produkten och backa upp den, så tar man allt därigenom så att säga? Vet någon hur det funkar med sådant?

Citera mig inte men jag tror du kan tjäna pengar på hobbyverksamhet men efter en viss nivå av vinst måste man skatta på det. Företag är inget tvång om jag förstått det rätt, bara man deklarerar korrekt.

Citera mig inte men jag tror du kan tjäna pengar på hobbyverksamhet men efter en viss nivå av vinst måste man skatta på det. Företag är inget tvång om jag förstått det rätt, bara man deklarerar korrekt.

Gränsen för det är 30.000 kr om jag inte är ute och cyklar.

Citera mig inte men jag tror du kan tjäna pengar på hobbyverksamhet men efter en viss nivå av vinst måste man skatta på det.
Det stämmer att man får tjäna pengar på hobbyverksamhet och att man i så fall ska skatta på överskottet. Som hobbyutövare kan det dock vara svårt att samarbeta med företag eftersom deras rutiner i allmänhet förutsätter att motparten också är ett företag.

Kickstarter är inte förenligt med hobbyverksamhet. Det är alldeles uppenbart ett tydligt sätt att tjäna pengar på sin verksamhet. Summan är bara en del av förutsättningarna för att klassas som hobbyverksamhet.

Jag håller på att skissa på ett projekt som jag kanske tar tag i på allvar framöver när jag betat av de grejer som jag jobbar på nu. Jag funderar på om det inte vore kul att lansera projektet i form av en kickstarter.

Kruxet är att jag har fattat det som att man måste ha eget företag om man gör en hyfsad vinst på något man publicerar. Jag har haft enskild firma tidigare och det är något som jag aldrig kommer göra om.

Så jag undrar om en tänkbar lösning skulle kunna vara att få ett förlag att intressera sig för produkten och backa upp den, så tar man allt därigenom så att säga? Vet någon hur det funkar med sådant?
Det låter som en vettig lösning isf. Det var ju så vi gjorde med Kopparhavets hjältar. Då var det iofs Helmgast som kontaktade oss, vilket underlättade. Men Fria Ligan hade ju tidigare en sub-label för detta ändamål (dock inte längre) så tanken är inte ny.

Finns många små förlag representerade på forumet dessutom. Och utanför.

Så ja, så kan man absolut göra.

Tack vara grundavdraget kan du tjäna ca 25 000 kr per år utan att betala skatt men det utrymmet fylls för många av lön vilket innebär att hobbyinkomsten blir skattepliktig. 30 000 kr är annars den gamla gränsen för momspliktig verksamhet så kanske är det den du har i minnet.

Kickstarter är inte förenligt med hobbyverksamhet. Det är alldeles uppenbart ett tydligt sätt att tjäna pengar på sin verksamhet. Summan är bara en del av förutsättningarna för att klassas som hobbyverksamhet.
Jag är säker att du har rätt så jag tänker inte säga emot. Däremot vill jag påstå att Kickstarter kultiverar en image som säger att det är till för hobbyverksamhet, dvs. att du kan kickstarta dina drömmar. Om intäkterna från kickstartern går till produktionskostnader så räknas ju det ifrån eventuella vinster, därmed kan en kickstarter (rent tekniskt) passa in som hobbyverksamhet om matematiken bakom pledge levels och rewards stämmer.

Nej, det finns ingen formell gräns som skiljer hobbyverksamhet och näringsverksamhet. Det är huruvida det finns ett vinstsyfte eller ej som är avgörande. Däremot finns det väl en tydlig möjlighet att Skatteverket bedömer att en verksamhet med hög omsättning ska räknas som näringsverksamhet, men det avgörs från fall till fall.

Jag är säker att du har rätt så jag tänker inte säga emot. Däremot vill jag påstå att Kickstarter kultiverar en image som säger att det är till för hobbyverksamhet, dvs. att du kan kickstarta dina drömmar. Om intäkterna från kickstartern går till produktionskostnader så räknas ju det ifrån eventuella vinster, därmed kan en kickstarter (rent tekniskt) passa in som hobbyverksamhet om matematiken bakom pledge levels och rewards stämmer.
Vad ett komersiellt och internationellt företag säger i sin marknadsföring behöver inte vara förenligt med nationella lagar :)

Men nej, hobbyverksamhet funkar inte så i Sverige sist jag kollade (ca 1-2 år sedan eller så). Du får exempelvis inte göra reklam för din hobbyverksamhet (kanske en lapp på lokala ICA). Speciellt inte på en global plattform.

Tack vara grundavdraget kan du tjäna ca 25 000 kr per år utan att betala skatt men det utrymmet fylls för många av lön vilket innebär att hobbyinkomsten blir skattepliktig. 30 000 kr är annars den gamla gränsen för momspliktig verksamhet så kanske är det den du har i minnet.
Nu förstår jag inte riktigt. Lön skattar du ju redan på. Inkomst på hobbyverksamhet räknas väll vid sidan om via blankett T2 till skatteverket.

Vad ett komersiellt och internationellt företag säger i sin marknadsföring behöver inte vara förenligt med nationella lagar :)

Men nej, hobbyverksamhet funkar inte så i Sverige sist jag kollade (ca 1-2 år sedan eller så). Du får exempelvis inte göra reklam för din hobbyverksamhet (kanske en lapp på lokala ICA). Speciellt inte på en global plattform.
Intressant. Hade aldrig tänkt på det utifrån det synsättet. Men om jag startar en kickstarter helt utan reklam då? Utöver att den inte kommer nå sitt mål, skulle det vara okej?

Nu förstår jag inte riktigt. Lön skattar du ju redan på. Inkomst på hobbyverksamhet räknas väll vid sidan om via blankett T2 till skatteverket.
Överskott av hobbyverksamhet redovisas separat på deklarationen men summeras ihop med lön med mera inför slutskatteberäkningen. Grundavdraget reducerar sedan totalen innan slutskatten beräknas. Grundavdraget beaktas också i skattetabellerna som avgör hur mycket skatt som dras på lönen. Detta för att folk inte ska betala mer skatt än nödvändigt under löpande år.

Om jag går igenom alternativen som nämnts, utifrån mitt perspektiv:
  • Egen kickstarter och göra allt själv. Jag tror det här är ett alternativ. Jag tror inte att det är så svartvitt som att alla kampanjer på Kickstarter automatiskt är oförenliga med hobbyverksamhet, eller att man måste ha ett företag för att kunna göra det, det matchar inte vad Skatteverket skriver om "samlad bedömning från fall till fall". Däremot kommer Skatteverkets samlade bedömning kanske bli just att du behöver ha ett företag om du kör din kampanj på ett sätt som är alltför kommersiellt eller att omfattningen blir stor. Då kommer det bli svårt att motivera att det rör sig om hobby.
  • Använda förlag. Stora vinsten för dig är att du slipper en del jobb. Men du behöver också något sätt att kunna fakturera förlaget för din del. Det kan du göra via egenanställning som t.ex. Frilans Finans, men ekonomiskt är det bättre med eget företag. Och även här kommer det någon gång behöva bedömas om detta är hobby eller ej, det gäller på precis samma sätt här. Det slutar inte gälla bara för att ett förlag kör själva Kickstarterkampanjen. Och huvudutmaningen här är nog också att faktiskt övertyga ett existerande förlag att ge ut din produkt.
  • Print on demand. Lägg upp själv och sätt ett lågt pris. Klart enklast, men tråkigare när det gäller tryckmöjligheter.

Intressant. Hade aldrig tänkt på det utifrån det synsättet. Men om jag startar en kickstarter helt utan reklam då? Utöver att den inte kommer nå sitt mål, skulle det vara okej?
Jag kan inte svara för var Skatteverket drar gränsen men reklamen är ju inbyggd i KS. Jag hade inte chansat.

Men om jag startar en kickstarter helt utan reklam då?
Jag tror inte det. Hobbyverksamhet är något du gör för att det är kul. Stickar sockar. Odlar morötter. Spelar i garageband. Om hobbyverksamheten sedan råkar resultera i något du kan sälja är det mer som en bonus. Att gå ut på Kickstarter och be om pengar för att kunna trycka och sälja en bok känns mer kommersiellt, särskilt som etablerade rollspelsföretag använder samma plattform i marknadsföringssyfte. Dock går det alltid att kontakta Skatteverket och fråga hur dom ser på saken.

Jag hade nog skickat en trevare till exempel till Nordic Skalds eller Vildhallon. Jag tror, med betoning på tror, att de är öppna för samarbeten med andra rollspelsskribenter.

Framförallt Vildhallon skulle jag gissa!

Inget illa alls om Nordic Skalds (ett gött gäng!), men jag har fått intrycket att dom är ett förlag av samma orsak som de flesta andra rollspelsförlag också är det, nämligen att man har någon kul idé man vill jobba med och ge ut, och den kortaste vägen till att åstadkomma det är för det mesta att skapa strukturen för det själv genom att bilda bolag.

Vildhallon har ju lite annan approach, där nästan hela utgivningen består av projekt som Dristig tycker är fräcka eller spännande och därför vill få ut på marknaden. Så tycker han att projektet är kul, och det inte är för tjockt i pipen, så är det nog dit jag skulle vända mig (om jag alltså inte redan också var aktiv i ett annat förlag).

Back