Kickstarter med spel som inte är klara

Om jag minns rätt så hade @Oldtimer Dunder & Drakar i det närmaste helt klart innan gräsrotsfinansieringen drog igång.
Mja... visst var själva spelet mer eller mindre klart. Jag har ju ändå spelat det med mina spelgrupper i många år. Men det var en hel del text som behövde skrivas innan själva böckerna var klara.
 
Ibland får jag känslan av att det finns folk som tycker det är lite fusk när etablerade företag kickstartar projekt som de mer eller mindre skrivit klart. Borde det inte snarare vara en rejäl fördel för oss backers att en produkt är så klar som möjligt när crowdfundern drar igång? Risken för att inte få leverans måste ju vara försumbart liten då praktiskt taget all risk för att crowdfunda en färdig produkt ligger hos företaget som investerat i att ta fram den.

(Jämför med risken i ett projekt där man efterlyser finansiering för att överhuvudtaget påbörja projektet)
 
Mja... visst var själva spelet mer eller mindre klart. Jag har ju ändå spelat det med mina spelgrupper i många år. Men det var en hel del text som behövde skrivas innan själva böckerna var klara.

Äsch, du borde ha låtsats som att jag mindes rätt och framstått i bättre dager. ;)
 
Ibland får jag känslan av att det finns folk som tycker det är lite fusk när etablerade företag kickstartar projekt som de mer eller mindre skrivit klart. Borde det inte snarare vara en rejäl fördel för oss backers att en produkt är så klar som möjligt när crowdfundern drar igång? Risken för att inte få leverans måste ju vara försumbart liten då praktiskt taget all risk för att crowdfunda en färdig produkt ligger hos företaget som investerat i att ta fram den.

(Jämför med risken i ett projekt där man efterlyser finansiering för att överhuvudtaget påbörja projektet)
Det jag har sett folk klaga på är att det gör det svårare att driva rollspelsbutik, eftersom man då inte längre kan vara förstavalet för nyheter – de engagerade fansen har antagligen redan förbeställt via Kickstarter.
 
Ibland får jag känslan av att det finns folk som tycker det är lite fusk när etablerade företag kickstartar projekt som de mer eller mindre skrivit klart. Borde det inte snarare vara en rejäl fördel för oss backers att en produkt är så klar som möjligt när crowdfundern drar igång? Risken för att inte få leverans måste ju vara försumbart liten då praktiskt taget all risk för att crowdfunda en färdig produkt ligger hos företaget som investerat i att ta fram den.

Det är till stor hjälp för företagets cashflow fortfarande. Det kan antagligen ge ut fler produkter på det här viset.
 
Jag tycker det är konstigt att spel som Drakar och demoner 23 ändras såpass mycket efter kickstartern är klar. Hade jag släppt ett spel hade det varit speltestat och klart och vad crowd funding hade medfört var saker som textredigering och betala för bilder, utöver att trycka fysiska exemplar. Annars känns det för mig som att spelet är ett hafsverk.

Vad är er inställning? Köper ni rollspel via crowd funding för idén eller för produkten?
Kan kanske vara värt att komma ihåg att skrivprojekt skiljer sig från många andra projekt i det att man aldrig kommer till en punkt när de är klara - det finns inget naturligt "slut", som det gör när man lägger pussel. Man väljer att "nu får det vara färdigt". En skriven produkt är troligtvis färdig, i skribentens huvud många gånger om. Men sen kopplas en redaktör in som har andra åsikter och smak - vilket förhoppningsvis gör produkten bättre. Ändringarna görs och nu är produkten klar. Tills man kopplar in en redaktör till. Och sen blir texten klar igen. Och sen kör man lite speltest och redaktörer och kompisar har åsikter osv, osv.

Det som skiljer det du beskriver ovan från andra rollspels-projekt är inte att produkten (DoD) var ett hafsverk eller ofärdig innan kickstartern. Den var såklart färdig, säkert ett eller två år innan det ens blev en kickstarter. Skillnaden är att man värderar sin "kundkrets" och dess åsikter högt, och på sätt och vis likställer dem med en redaktör. For better or worse.
 
Jag önskar att rollspelare och recensenter var mer uppmärksamma på språkliga brister. Jag tror att hobbyn skulle må bra av om vi alla med jämna mellanrum blev påminda om att språket är viktigt och värt att lägga tid på.
Jag har alltid tyckt att det är underligt att rollspelare är så förtjusta i illusar och bryr sig så lite om text, när rollspel är en till närapå 100% verbal och språklig aktivitet och till nära 0% en visuell sådan. Vi är ju alla författare och slam-poeter. Varför skiter vi i språket?
 
Jag har alltid tyckt att det är underligt att rollspelare är så förtjusta i illusar och bryr sig så lite om text, när rollspel är en till närapå 100% verbal och språklig aktivitet och till nära 0% en visuell sådan. Vi är ju alla författare och slam-poeter. Varför skiter vi i språket?

Kanske för att illustrationer snabbare förmedlar en stämning än vad text gör, och för oss som är lite äldre att texterna i gamla spel inte direkt var bra.
 
Jag antar att jag är i minoritet, men för mig är det en nackdel om spelet är klart när sparkstöttningen sätter igång - framförallt om det är en stor och välkänd licens. När jag ser sådana kampanjer är min första tanke att det är en slags bondfångeri. Om allt är klart blir ju kampanjen mest ett sätt att skifta risken för ett dåligt spel till köparen: allt finns, men ändå får jag inte se/läsa/prova/höra omdömen utan förväntas köpa på hype/fomo och inte utifrån information/eftertanke. Så det signalerar till mig att tillverkaren inte tror så mycket på sin produkt.

Jag är därför mycket positiv till att spel revideras och utvecklas efter att kampanjen gått i mål. Då känns det som att sparkstöttningen faktiskt tillför något, i form av extra tid för upphovspersonerna att utforma spelet.
 
Jag har alltid tyckt att det är underligt att rollspelare är så förtjusta i illusar och bryr sig så lite om text, när rollspel är en till närapå 100% verbal och språklig aktivitet och till nära 0% en visuell sådan. Vi är ju alla författare och slam-poeter. Varför skiter vi i språket?
Obs: I varje fall jag är inte författare - poet kanske, nu i AI-kryckans tidevarv 🙃. Men känns också som att det finns en korrelation mellan framgångsrika kickstarterprojekt och en snärtig, säljande ingress.
 
Obs: I varje fall jag är inte författare - poet kanske, nu i AI-kryckans tidevarv 🙃.
Om du spelar rollspel så författar du ju fiktion varje gång du säger vad din rollperson gör, och dubbelt upp om du är spelledare eller spelar spelledarlösa spel.
 
Upplever hobbyn som mer verbal än textbaserad. Så en bild ger nog mer än färdig text som ska tuggas i utan att skapas av en själv.

Jag är nog i minoritet, men mina samtal om rollspel med andra är om texten i böckerna och aldrig bilderna. Det första jag gör är att läsa, bilder är blott ivägen för min upplevelse av texten.
 
Om du spelar rollspel så författar du ju fiktion varje gång du säger vad din rollperson gör, och dubbelt upp om du är spelledare eller spelar spelledarlösa spel.
Vrider inte det ordet för ”författare” ganska långt? Jag skulle nog väldigt sällan kalla det jag gör i en improvövning eller ett lajv för att ”författa”.
 
Jag är nog i minoritet, men mina samtal om rollspel med andra är om texten i böckerna och aldrig bilderna. Det första jag gör är att läsa, bilder är blott ivägen för min upplevelse av texten.
En välformulerad, alternativt pedagogisk text, torde göra att man skapar egna bilder. Kan nog gälla regler också. Prosa läser jag helst som en vanlig bok, rollspelstexter får gärna för mig vara mer utav lärotexter/referensverk. Men man har blivit motbevisad förr (av en bra produkt).
 
Jag har alltid tyckt att det är underligt att rollspelare är så förtjusta i illusar och bryr sig så lite om text, när rollspel är en till närapå 100% verbal och språklig aktivitet och till nära 0% en visuell sådan. Vi är ju alla författare och slam-poeter. Varför skiter vi i språket?

Som i andra diskussioner på ämnet, för att bilder är bättre.

Jag har sett fula bilder, men inte läst en ful text. Jag har sett coola bilder, men inte läst en cool text. För att inte repetera mer så hänvisar jag till den långa diskussionen från tidigare i år.

Snygga tradspel från stora etablerade varumärken=superbra!
Indiespel utan regler=Skäl till straffgulagstid för alla inblandade!
Bildlösa indiespel utan regler=Ändå inga som spelar dem så varför bry sig?
 
Back
Top