Kickstarter - de grundläggande grejerna

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Hallå! Det är så att jag har fått en brilljant/dum spel-idé (ej rollspel) som jag funderar på att låta kickstarta. Spelet är tämligen enkelt och en gräsrotsfinansiering handlar egentligen enbart om att 1) få pengar till trycket, 2) underlätta distributionen och 3) kul att testa!

Så, litet hobby-projekt. Vad behöver jag tänka på? På Kickstarter är det typ: "ja, lol, fyll i de här grejerna å kör ba". Men rent tekniskt, vad måste jag ha tänkt på innan sjösättning?
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag har aldrig drivit en sådan kampanj, men några intryck från backarperspektiv om vad jag sett fungera. Om du ska bygga community och så, bör du ha en plan för hur du kan engagera dina backers. En tydlig kommunikationsplan är nog också en bra idé. Sedan är det nog en bra idé för att få med folk på tåget att du tydligt visar att du har allt färdigt och att du fixat tryckare, distributör osv och bara behöver trycka på knappen. Då kommer det nog kännas trovärdigare, och folk känner att du som okänd kreatör verkar ha tänkt igenom saker och kan leverera.

Någon som drivit kampanj kan säkert ge bättre och konkret feedback.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Spontana tips:
  • Allt är mycket krångligare och jobbigare än du tänkt.
  • Ta in offerter och gör en ordentlig budget för allt du tänkt göra. Men allt kostar ändå mycket mer än du tänkt, så lägg på 20–50% eller så.
  • Gör en detaljerad tidplan för allt du tänkt göra. Men allt tar ändå längre tid än du tänkt, så sätt leveransdatum minst dubbelt så långt fram.
  • Du behöver bygga hype:n lång innan Kickstarten startar. Rekommendationen brukar vara att börja något år i förväg.
  • Kickstarter i sig ger inga backare – allt bygger på din egna marknadsföring. Och du behöver ha ett sätt att nå de taggade personerna när det är dags; helst en mailinglista, men man kan även använda Kickstarters pre-launch-sida och i begränsad mån sociala medier.
  • Ha en plan för hur grejerna ska lagras och distribueras. Även om du tar extern hjälp kommer det att kräva mycket förarbete från din sida.
  • Gör klart så mycket du bara kan innan du drar igång själva kampanjen. Kampanjen i sig kommer att sluka tid och du vill absolut inte ta några höftade beslut under kampanjens gång. Det är därtill väldigt segt att jobba under stress för att hinna till leveransdatumet. Och risken finns alltid att du har tänkt något som inte fungerar i praktiken och att du märker det först när du redan lovat det.
  • Min rekommendation för hobbygrejer och förstagångs-kampanjer är print-on-demand (om möjligt). Trycket blir inte lika flådigt och styckpriset blir dyrare, men allt blir sjukt mycket enklare.
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Ok, ekonomiskt då. Hur funkar det om jag som privatperson samlar in X kr, trycker upp Y spel och skickar till backare. Moms, skatt etc?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Ok, ekonomiskt då. Hur funkar det om jag som privatperson samlar in X kr, trycker upp Y spel och skickar till backare. Moms, skatt etc?
Det är en inkomst och ska redovisas som inkomst till skatteverket. Men det finns ju regler kring detta. Sidoinkomst och hobbyverksamhet (KS kan inte per definition betraktas som hobbyverksamhet då det är en säljplattform). Oavsett kommer sannolikt det mesta försvinna i skatt om du inte har låg lön.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Det är en inkomst och ska redovisas som inkomst till skatteverket. Men det finns ju regler kring detta. Sidoinkomst och hobbyverksamhet (KS kan inte per definition betraktas som hobbyverksamhet då det är en säljplattform). Oavsett kommer sannolikt det mesta försvinna i skatt om du inte har låg lön.
Det är nog läge att fundera på att ha en firma för ändamålet. Då skattar man ju bara på vinsten i verksamheten. En enskild firma kostar ju heller inget att starta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Det är nog läge att fundera på att ha en firma för ändamålet. Då skattar man ju bara på vinsten i verksamheten. En enskild firma kostar ju heller inget att starta.
Ja, det jag menar är att om du tjänar nära brytpunkten blir det inte speciellt mycket över. Jag hade en liten enskild firma och det var aldrig lönt att göra vinst. Så jag fick hela tiden återinvestera i en massa andra grejer som till slut blev en ond spiral där jag hade att välja mellan att satsa på riktigt eller lägga ner. Jag lade ner. Det är något att ha med sig iaf. Men är man lite mindre [kapitalistiskt] lagd är det kanske inte något större problem.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Hallå! Det är så att jag har fått en brilljant/dum spel-idé (ej rollspel) som jag funderar på att låta kickstarta. Spelet är tämligen enkelt och en gräsrotsfinansiering handlar egentligen enbart om att 1) få pengar till trycket, 2) underlätta distributionen och 3) kul att testa!

Så, litet hobby-projekt. Vad behöver jag tänka på? På Kickstarter är det typ: "ja, lol, fyll i de här grejerna å kör ba". Men rent tekniskt, vad måste jag ha tänkt på innan sjösättning?
Bra att ha trogna följare.
Backat å klart👍
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Vad jag förstått har Kickstarter urartat från att vara "en privatperson som vill få pengar för en grej" till "stora företag som så att säga 'Kickstartar' en redan färdig produkt i förväg, bara för att få upp hype'. Jag har hört att för Kickstarter idag måste man ha en klarställd produkt, annars är det ingen idé.

Men med lite tur kanske det mest gäller etablerade företag, och att plattformen fortfarande går att använda till hobbyprojekt.

MEN, rent personligen rekommenderar jag "gör skiten själv, sälj sen". Vad jag har hört på Kickstarter är att det är betydligt svårare att få ihop pengar än man kan tro, det är mycket mycket marknadsföringsjobb, och du ska övertyga folk utan att ha en produkt. Och om du lyckas, kommer de som betalar i förväg att vilja ha uppdateringar, och därtill en massa åsikter, och kommer efter hand bli sura om det blir förseningar etc etc. När jag funderar på projekt, så känns Kickstarter som typ allt det dåliga med att skapa en produkt och väldigt lite av det bra. Det enda är att man eventuellt får finanser från början, men inte ens DET är alltid särskilt bra.

Jag gjorde 100 ex av ett brädspel jag översatte och tryckte själv, och den enda som flåsade mig i nacken var jag själv, samt att jag ville ha det klart till Lincon. Sen hade jag en färdig produkt, och nu är det upp till mig att sälja den. Men det är lättare att sälja när produkten finns, och jag kan skicka den på 2 dagar. I gengäld måste jag ligga ute med pengarna, förstås.

Skulle jag ge mig på Kickstarter, skulle det vara för ett projekt som är helt omöjligt att finansiera i förväg, alltså något mastodont-bauta brädspel som är helt kört på egen hand. Och då skulle jag nog känna att jag skulle behöva ha det HELT OCH HÅLLET KLART innan jag så mycket som tänkte på en Kickstarter. Alla teckningar, hela speldesignen. Typ, "så fort pengarna är inne trycker jag på knappen"-varianten. Att göra på annat sätt (alltså lägga upp tidsplan, inte vara klar, definiera budget etc etc och presentera detta för potentiella backare) tror jag kostar betydligt mer än det smakar.

Många använder det förstås som en säljplats (typ som ett preorder-system), och det kan jag förstå, då slipper man ju stå med ett lager med spelen. Men mitt tips är som sagt att bara använda Kickstarter om det du ska göra är mastodont-stort.
 
Top