Nekromanti Khelataar's stridssystem?

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Nu när en hel del personer jag känner uppmanat mig att pröva Khelataar's stridssystem undrar jag om nån kunnig kan förklara huvudpunkterna i det, och hur dessa skiljer sig från andra stridssystem.
Anyone?

--
Björn


"Villains believe in family values. Supervillains value their family as potential hostages. It's a subtle difference. Watch for it."
--Cronan Thompson, RIP
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Den frågan ska jag låta Åke Rosenius svara på då han var en av dom drivande krafterna bakom Khelaataar. Jag lär antagligen bara få dig att få avsmak för det. Men jag kan iaf säga det baseras på ngt som heter manöverpoäng. Lite som i fallout (poängterar att det är ganska lite som i fallout).

//kalcidis - gillar Khelataars stridsystem

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Nu när en hel del personer jag känner uppmanat mig att pröva Khelataar's stridssystem undrar jag om nån kunnig kan förklara huvudpunkterna i det, och hur dessa skiljer sig från andra stridssystem.</I>

Få se nu...

Initiativ bestäms med ett tärningsslag + personernas Stridserfarenhet (bonusvärde som ackumuleras med tiden och fajtandet) + deras Kompetensnivå (grovskaligt översiktsvärde av Färdighetsnivån) med vapnen de använder. Den som får initiativet får också välja manövrer under stridsrundan, och det är taktiskt mycket viktigt att kunna ta och behålla initiativ genom stridens lopp.

Alla närstridshandlingar under stridsrundan kostar Manöverpoäng (sekundär grundegenskap); ju fler man har, desto mer kan man göra under en runda. Stridsrundan (som är ca 6 sekunder för utomstående betraktare) är slut när alla inblandade har förbrukat sina Manöverpoäng, så det kan bli ganska många handlingar gjorda på en runda.  Folk som inte är/förblir inblandade i närstrid räknar förstås inte Manöverpoäng utan hanteras med Korta eller Långa handlingar (vanligt rollspelande).

Vad man sen gör är ganska fritt; det finns ett gäng manövrer man kan välja på, men de är främst tänkta som typkategorier för SL - tanken är att spelarna ska <I>rollspela</I> striden precis som vilka andra handlingar som helst. Manövrerna ifråga inkluderar Attack, Sikta, Fint, Blockering, Parad, Undanmanöver, Grepp, Tackling, Retirera... och förstås prata, avvakta o dyl. Stridshandlingar kan också vara Kraftfulla, Normala eller Snabba (samt smått desperata Blixtattacker och Reflexparader), vilket kostar olika mycket Manöverpoäng men också ger olika bra resultat.

Sen jämför man bara de olika handlingarna mot varandra som aktivt motstånd, för att se vem som lyckas hur bra - allt hänger på vilka Kvalitetsgrader (ett väldigt centralt koncept i färdighetssystemet) respektive stridande kommer upp i med sina manövrer. Själva handlingsslagen följer gammalt välkänt mönster; 2T10 + Färdighetsnivå, ska komma upp över olika Svårighetsgrader (Kvaliteten hänger på <I>hur mycket</I> över man kommer).

Man kan emellertid inte slåss hur länge som helst, eftersom man också förlorar Uthållighetspoäng av att strida; det är inte helt ovanligt att en strid slutar med att de inblandade blir utpumpade och tvingas retirera...

Värden för närstridsvapen är Skadevärde, Skadetyp, Manöverpoängskostnad, Brytvärde, Längd och Fattning. Den typ av skada de ger kan vara Hugg-, Stick- eller Krosskada, vilket ger olika proportioner på skadorna (som uppdelas i chock, blödning och mekanisk skada). Skador kan sänka ens stridsförmåga ganska rejält, men en tuff j-el kan ofta stå emot det ganska bra om han har hög Chockresistans (sekundär grundegenskap) och/eller hög Stridserfarenhet.


Stridssystemet skiljer sig väl främst från många andra i att det är så pass inriktat på att man ska rollspela striderna. Det är oherrans flexibelt men blir ruskigt trögt när fler än två personer är inblandade i samma närstrid, så det passar bäst till duell-strider. Fast Regelboken tar också med kraftigt förenklade varianter av strids- och skadesystemen om man vill ha nåt enklare; då är de nerbantade till typ RPG-standardnivå.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>det baseras på ngt som heter manöverpoäng. Lite som i fallout (poängterar att det är ganska lite som i fallout).</I>

Note to self: måste läsa Fallout nån gång. Systemet i Wastelands är ju i princip Khelataarsystemet 2.0, och jag hör WL och Fallout jämföras hela tiden...

--
Åke
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Körde Khelataar med killen med "riddaren" i HeroQuest (om någon minns den diskussionen...) som SL, och satt några timmar medan han sa "läs, läs för fan, jag pallar inte göra det själv!". Därefter sket han i det hela och körde sin egen variant. Mycket förenklad. VÄLDIGT mycket förenklad. "Kroppspoäng" och liknande var tydligen för svårt...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Bra sammanfattning, systemet är perfekt för tvekamper och envig (vad är plural för envig?). Nackdelen tycker jag är i strid i stora grupper.


@:x:x:[:::p:::E:::R:::>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Note to self: måste läsa Fallout nån gång. Systemet i Wastelands är ju i princip Khelataarsystemet 2.0, och jag hör WL och Fallout jämföras hela tiden..."

Läsa och läsa... det går ju att läsa <a href="http://www.iamapsycho.com/fallout">rollspelet</a>, men det kanske är originalet på dator du menar? Skälet till att Wasteland och Fallout jämförs ofta kan vara att de är satta i (i princip) samma värld.

I alla fall, Fallout är levelbaserat på ett sätt som funkar ovanligt bra. Det främsta skälet till att det funkar så bra är att man spelar en enda person, och det blir ingen xp-kapplöpning mellan spelarna på det viset.

Nåväl, i Fallout har man en del Action Points som främst beror på grundegenskapen Dexterity och belastning. Varje handling tar ett antal fasta Action Points per runda. Går man en ruta förlorar man också en action point. Skjuter man förlorar man fyra, fem eller sex APs. För var AP man har över när man avslutar rundan får man bonus på Armor Class mellan rundorna (japp, Armor Class är precis som i gamla AD&D). Man kan inte ha mer AP än tio.

Vid var tredje level eller så får man välja en s.k. Perk, vilken ger en eller annan bonus. Längre upp i levlarna kan man välja kraftfullare Perks, däribland sådana som gör en extra snabb, med reducerad AP - kostnad för vissa handlingar.

Det är väl i stort sett stridssystemet iaf. /images/icons/smile.gif

--
Björn


"I am the Doompuppy, bow before me."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Läsa,är inte Fallout ett dataspel ?</I>

Har inte datorspel manualer? (-:  (Jag skriver manualer på jobbet, så jag är väl miljöskadad.)
Finns det ett system så måste det ju finnas nåt att läsa, menade jag.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Därefter sket han i det hela och körde sin egen variant. Mycket förenklad. VÄLDIGT mycket förenklad. "Kroppspoäng" och liknande var tydligen för svårt...</I>

Fast de är knepigare än man kan tro i det spelet. (-:
Ett sammandrag av Khelataars förenklade stridssystem finns förresten <A HREF="http://hem.passagen.se/strix/appendix.htm#Strid">här</A>, när jag tänker på't.

--
Åke
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Har inte datorspel manualer? (-: (Jag skriver manualer på jobbet, så jag är väl miljöskadad.)
Finns det ett system så måste det ju finnas nåt att läsa, menade jag."


Jo iofs. Den behandlar dock mindre ren regelmekanik än man kanske skulle önskat...

--
Björn
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Ja men manualen får man ju bara om man köper spelet, och det går ju inte /images/icons/wink.gif.

@:x:x:[:::p:::E:::R:::>

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-03-24 23:57.</EM></FONT></P>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
[OT]

"<EM>Ja men manualen får man ju bara om man köper spelet, och det går ju inte</EM>"
Jo, för att stödja spelföretaget.

Spelmekanik står som sagt var inte ofta i manualen men mkt finns att läsa på nätet.

/[color:green]Han</font color=green> som älskade F. men hatade att han klarade spelet genom att höja plasmavapen till 120%
 
Top