Nekromanti Khelataar

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
svenska spel

Förlåt men jag KAN inte låta bli följande lilla inlägg:

KULT är den bästa svenska spelproduktionen. Inte bara ett nytänkande banbrytande spel, dess storhet bekräftas ju åxå av den storhet spelet nått utomlands... Svavelvinter har väl inte riktigt lika många franska, tyska eller engelska fansites till exempel.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: svenska spel

hehe.. och jag kunde inte HELLER hålla mig undan från att kommentera:

För det första så handlar allt om åsikter. Vi kommer nog aldrig komma fram till vad som är bäst. Så det kan vi egentligen låta bli. Men däremot så tänkte jag ta och påpeka att ett rollspel blir inte bra för att det har fanzines. D&D har/hade en hel del fanzines. Det gör inte spelet bra/bäst för det. Sengoku har knappast ngt fanzine, men visst är det ett riktigt bra spel (tycker iaf jag). Det enda fanzines bevisar är att det finns en hängiven krets anhängare. Det kan ses som ett kvalitetsbevis på att spelet är bra men det skulle jag inte ta på för allvarligt.

Dessutom är Svavelvinter-serien äventyr/kampanj inte ett rollspel. Äventyr brukar inte få fanzines (eller det är snarare mer av en regel), men Svavelvinter-serien har sin egna mailing-lista: Trakorien-listan (passa på att göra reklam). Det är väl ganska enormt för en kampanj/äventyr? Eller hur? Inte har Tarotikum eller Svarta Madonnan fått den uppmärksamheten. Enda anledningen att Svavelvinter inte blev översatt (och därmed antagligen också en internationell succe) är att DoD inte fanns på engelska.

Så för att summera allt, det handlar om åsikter och man kan därför inte säga att ngt är bättre för att fler gillar det eller det har blivit översatt och har fanzines. Det som gör ett spel bra är vad man gör det till (börja låta som en moraltant). Både Kult och SV-serien har enorma potential men hos mig så värderar jag SV-serien högre.

mvh
/joakim kalcidis
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Nejdå. Jag hade tidigare spelat spel som var hundra gånger dödligare än Khelataar men inte om man blev stucken av ett spjut i foten. Helt ärligt lyckades en av mina spelare anfalla en fiende. Stöta in ett spjut i foten på honom och fienden dog. Man blöder inte så mycket från foten. Tro mig. Jag kunde gå med på att det blev svårt att gå och kanske att såret blev infekterat men att man dör av blödning från foten! Då vet jag inte vad jag skall säga till mina spelare utan att förlora respekt som spelledare.
"Du stöter ditt spjut djupt ner i hans fot. Han vrålar i smärta, hoppar runt i en minut och faller sedan ner död. Detta var hans sissta fotnot."

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Av den beskrivningen kan jag nästan sätta pengar på att han inte dog av blödning - han dog av skadechock, efter att ha råbommat slaget mot Chockresistans. Kan hända i verkligheten också.

--
Åke
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Tack för påpekandet. "Kan hände i verkligheten också". I verkligheten kan man råka bli överkörd av en bil när man går till jobbet men det tänker jag inte slå på någon tabell i ett rollspel. Nog för att Khelataar inte är highfantasy men heroiskt skall det väll vara i alla fall.

Du får ursäkta om det här brevet varlite irriterat men jag svarade precis på ett annat medelande på ett annat forum och det irriterade mig lite.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>I verkligheten kan man råka bli överkörd av en bil när man går till jobbet</I>

Och man kan bli stendöd på fläcken som faen av det - men man kan också klara sig utan en skråma. Verkligheten är sån.

<I>Nog för att Khelataar inte är highfantasy men heroiskt skall det väll vara i alla fall.</I>

Beror på hur heroisk RP:n är - har man hög Chockresistans (ett klart macho-värde i det spelet) och slår bra så kan man ta <I>rejäla</I> tungdängar och bara skratta motståndaren i ansiktet.

<I>jag svarade precis på ett annat medelande på ett annat forum och det irriterade mig lite.</I>

Tror jag vet vilket.

--
Åke
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: svenska spel

*Jag tänker börja med att märka ord: Mest bara för att vara jobbig...*

Tja... jag har för mig att du använde dig av något ord i stil med "bästa rollspelspublikation" och KULT är väl en publikation lika mycket som svavelvinter

*Men sedan lugnar jag ner mig något*

jag får ju hålla med om att det enda scenario till KULT som till min kännedom publicerats på engelska, the Judas Grail, knappast var någon höjdare... vilket inte heller Svarta Madonnan var (tarotikum var å andra sidan störtskön och Fallna änglar hade ju ändå sina stunder)

"det handlar om åsikter"

Det där är ju en kommentar som kan döda vilken diskussion som helst på dessa forum, då det ju de facto är åsikter som diskuteras överallt och hela tiden. Självklart är en diskussion om bästa rollspel lika idiotisk som en schlagerfestival.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: svenska spel

ehehe.. Då ska jag väl påpeka att ordet jag använde mig av var rollspelsprodukt.

När jag påpekade att det var åsikter det handlade om var det för att jag ville visa att det finns inget som heter bästa produkt (så länge ALLA inte samtycker, men det gör dom inte). Men däremot är det skoj att diskutera åsikter fast det är en annan historia och kag orkar inte göra det (för jag vet att jag skulle "vinna" /images/icons/tongue.gif)

Styrkan i både Kult och SV-serien är att båda var originella och väl genomförda produkter.

Dessutom Tarotikum kom på ut på engelska det med.

mvh
/joakim kalcidis<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kalcidis on 2001-06-07 20:53.</EM></FONT></P>
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Nu avslutar jag den här diskutionen för min del.

Jag försökte alldrig såra någon eller säga att någon hade fel när jag sade att jag inte gillade Khelataar. För att vara helt ärlig respekterar jag alla som kan ge ut ett rollspel som fler än en spelgrupp spelar.
Det är ju också så att jag spellede Khelataar själv även efter att jag läst reglerna och ojat mig över det för jag tycker att man alltid skall ge rollspel en chans. Egentligen försöker jag leva efter att det finns inga dåliga rollspel, bara dåliga spelare (eller spelledare). Därför har jag även spelat till exempel Superbabes (Många skratt men nästan inget spel).
I slutänden så passade inte Khelataar min spelgrupp men den som startade den här diskutionen utropade att Khelataar var bäst av alla rollspel. Jag ville bara påpeka att det fanns en annan åsikt.

Tack för mig och tack till dig.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Ah, tackar ödmjukast för den länken. Trevligt att det finns fler här i världen som fortfarande gillar Lancelot's gammla spel.
Gratulerar herrn till ett av de mer välbyggda spel jag stött på (mera egoboost;)

Nåja, nog tjatat... har inte tid... måste läsa mail-arkiv på Yahoo :)

--
Dibbe
 
Top