Nekromanti Khelataar

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Varför är det ingen spelkonstruktör som kan överträffa rollspelet Khelataar? Eller är det så att det är det bästa (kommersiella) fantasyrollspelet som gjorts på ett nordiskt språk och spelkonstruktörer får mindrevärdeskomplex när ordet Khelataar för på tal? Jag önskar att något spelföretag skulle publicera Khelataar igen och visa nissarna som försöker göra high-fantasy hur det egentligen skall se ut (Hoppas inte Rosen spricker av stolthet nu!)!

F.ö. borde det finnas ett Khelataar-forum oxå... där man kunde diskutera hur Khelataarerna koloniserade ön och vilka tangaanernas roll är egentligen. Är de så himla "onda" egentligen? ..och sånt...


Dagens Quiz: Vem är Morgath?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Khelataar är utan tvekan bra. Men ska jag vara ärlig så tycker jag att det kunde bli lite tråkigt ibland. Personligen tycker jag den bästa svnska spelprodukten är Svavelvinter-serien.

Khelataar är bland de bättre rollspelen som är svenska iaf.

mvh
/joakim kalcidis
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Jo Svavelvinter var ett utmärkt ÄVENTYR (Det bästa kanske), det blev lite tristare efter TRAKORIEN. Vad var det författaren heter nu igen?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Han heter Erik Granström.

Tristare efter Trakorien? Hur menar du? Själv tycker jag att trakorien var bland dom mest intressanta böckerna som släppts (Svavelvinter, Trakorien och O4Ö är min delade förstaplats böcker. Men de beror på varandra också..)

mvh
/joakim kalcidis
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Morgath

Dagens Quiz: Vem är Morgath?

Jag säger bara... Hârn... ,-)

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Svavelvinter hade, när den kom, en "air" av förväntan omkring sig. Inse att ett äventyr (producerat i Sverige) hade aldrig tidigare varit så omfattande så att det behövde förpackas i en box (nu är vi vid box-frågan igen!). Jag tror att det bidrog till att haussa Svavelvinter-upplevelsen - förutom att det var ett sjuhelsikes bra äventyr. Trakorien var en suverän modul och likaså O4Ö, men sedan.... konfluxer hit och dit.... Det må vara hur som helst - jag tyckte att den förrut omtalade "airen" (mystiken) var försvunnen efter serien lämnade Trakorien.

Men vem var författaren?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jaha.. Jag håller med om att serien förlorade lite av den goda kvaliten efter Trakorien släppts. Jag syftar då på att Kristall Tjuren är den delen som var svagast i hela serien med D5K efter sig. Men fortfarande var dom så ruskigt bra.

Det jag trodde du menade var att Trakorien sänkte kvaliten.

mvh
/joakim kalcidis
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>(Hoppas inte Rosen spricker av stolthet nu!)!</I>

Näe, jag blir mest bara generad. (-:

<I>F.ö. borde det finnas ett Khelataar-forum oxå... där man kunde diskutera hur Khelataarerna koloniserade ön och vilka tangaanernas roll är egentligen.</I>

Ett ord: <A HREF="http://groups.yahoo.com/group/lancelot">Lancelot-listan</A>!

--
Åke

PS: Tips - döp om tråden om ni ska fortsätta diskutera Svavelvinter. Den får antagligen fler läsare då. (-:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Morgath

(varning: obskyrt litterärt skämt)
Rosen undrade en gång om han inte brukade kalla sig Melkar ibland...

Nightowl, som har samma sorts hatkärlek till Harn (kan inte göra krockadång) som han har till Khelataar. Low fantasy forever!



We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag vill inte hacka ner på ditt försök att starta en ny religion här men jag måsste facktiskt utrycka min egen åsikt om Khelataar.
Ett. Jag tycker Khelataar är svårt att skriva. (Väldigt konstruktivt av mig).
Två. Jag gillade alldrig världen. Orkade bara inte ens tvinga mig själv genom den där boxen. Det var som att titta på köttfärs i två timmar. (Bilderna var dock snygga).
Tre. Reglerna gick mig på nerverna. De var inte snabba, men ändå inte realistiska. Annars brukar dessa vägas upp. Alla rollpersoner blir korta, feta och brunhåriga. Det måsste väll vara en bugg. Och att hålla någon vid liv efter ett tick i foten tycktes vara välldigt svårt upptäckte jag under det första äventyret jag spellede.
Jag försöker inte säga att du har fel. Bara att du inte utrycker allas åsikt och borde påpeka det när du skriver ett inlägg istället för att proklamera Khelataars överlägsenhet utan att ens använda det som sitter på din hals.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Kommer ihåg det spelet, efter att ha spelat det i fem minuter dog jag pågrund av en mygga satt sig på mig och min bard inte klarade av tyngden.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Tack för att du överdriver min poäng. Nu känns det som jag förlorade styrka i mina ord.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag tycker Khelataar är svårt att skriva.</I>

Tja, du stavade det iaf rätt...

<I>Det var som att titta på köttfärs i två timmar. (Bilderna var dock snygga).</I>

Första gången jag har hört nån likna svart text på vit bakgrund vid köttfärs. (-:

<I>Reglerna gick mig på nerverna. De var inte snabba, men ändå inte realistiska. Annars brukar dessa vägas upp.</I>

På vilket sätt var de orealistiska?

<I>Alla rollpersoner blir korta, feta och brunhåriga. Det måsste väll vara en bugg.</I>

Ja, det är det; Khelataars småbuggar brukar höra till dess entusiasters favoritämnen att diskutera. (-:
Tyvärr blev det ju aldrig nån andra upplaga där man kunde ha fixat dem.

<I>Och att hålla någon vid liv efter ett tick i foten tycktes vara välldigt svårt upptäckte jag under det första äventyret jag spellede.</I>

Med andra ord; innan dess hade du mest spelat nånting KP-baserat där man tålde att ta en massa skada obehindrat? Det, Western och Wastelands var de första svenska spelen där man kunde blöda och få skadechock, och Lancelot fick rätt ofta klagomål från DoD-spelare som tyckte att skadesystemen var alldeles för dödliga (Eon brukar väl få nåt liknande idag).
Det var just det <A HREF="http://www.rollspel.com/humor/handbok/skador.gif">den här</A> handlade om.

--
Åke
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
I disagree

Tänkte bara rycka ut till Khe... tja... hur det nu stavas... "spelet" kallar vi det för och börjar om.

Tänkte bara rycka ut till spelets försvar här... trots att jag normalt sett inte spelar så mycket fantasy så kan jag i alla fall säga följande:

Jag tyckte att världsboken, Encykpledia Dionica (ellerhurdettnustavas) och de ytterligare tillbehör jag råkar äga, var oerhört underhållande att läsa. Just pga den mycket genomtänkta och realistiska angreppsvinkeln.

Regler brukar jag av princip strunta i och Lancelots spel hade ju rykte om sig att vara rätt svåra (Wastelands är allt jag har att säga om det). Därför kan jag inte heller uttala mig om dessa.

Men som sagt, det övriga var en ren fröjd att läsa och de få gånger jag SLade spelet någon gång för snart sju år sedan hade jag oerhört kul. Spelet förtjänade ett bättre öde!
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
pojkar, pojkar *suck*

Ni vet, ni BEHÖVER inte följa reglerna till punkt och pricka om nin inte vill... Om ni hittat en bugg så är det ju ganska dumt att fortsätta köra med buggen i fråga...
 
Top