Nekromanti Khelataar

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Har först en liten fråga...hur räknar man ut KP, det anges nämligen SYO...och någon sådan grundgenskap finns inte i reglerna.

Sedan håller jag på med första numret av mitt e-zine, och eftersom jag gillar Khelataar, men inte har något eget material, så är jag intresserat av nytt material till Khelataar som ligger och skräpar i någons byrålåda eller på annan plats, men ändå är värt att komma ut till allmänheten.

Tidigare inlägg i forumet idag

Riddaren
fredrik@derefeldt


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Har först en liten fråga...hur räknar man ut KP, det anges nämligen SYO...och någon sådan grundgenskap finns inte i reglerna.</I>

Um, <I>så</I> svårt är det väl inte att räkna ut att det skulle stå STO? Y och T ligger ju ändå bredvid varandra på tangentbordet...
Ens KP är medelvärdet av ens KONdition och dubbla STOrlek:
     (KON+2*STO)/2
Då tycker jag det är en större bugg att värdet döptes till "kroppspoäng"; Khelataars urdumt namngivna KP är ett mått på kroppens förmåga att tåla skadechock (det Eon kallar "trauma") och har inget att göra med mekanisk kroppsskada - syns även på att FYS inte är inblandat i formeln.

<I><U>Tidigare inlägg i forumet idag</U></I>

Då går jag till Zinescene och svarar där. (-:

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Um, så svårt är det väl inte att räkna ut att det skulle stå STO? Y och T ligger ju ändå bredvid varandra på tangentbordet...

Hmm...så långt tänkte inte jag...jag vet dock att jag räknat ut det med hjälp av de data som SLP:n i äventyret om vinet hade, även om det felade något...men detta har jag glömt bort...Har varit mer Western, DoD, Eon och Neotech emellan...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>jag vet dock att jag räknat ut det med hjälp av de data som SLP:n i äventyret om vinet hade, även om det felade något...</I>

Felade?
(kollar...) Maz Castoz har KON 9, STO 12, KP 10.  Ja sepåfan, nån har glömt att dubbla hans STO! Har jag aldrig lagt märke till förut. KP 16 skulle han ha haft.
Nå, han beskrevs ju som en spenslig och råttaktig typ, så det var väl inte helt out of character. (-:

--
Åke
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Sedan håller jag på med första numret av mitt e-zine, och eftersom jag gillar Khelataar, men inte har något eget material, så är jag intresserat av nytt material till Khelataar som ligger och skräpar i någons byrålåda eller på annan plats, men ändå är värt att komma ut till allmänheten.

Jag har inget material men däremot ett förslag. Drakarna är för mesiga, de behöver men grov förbättring enligt min mening. Låt mig ge et ex.
Under ett äventyr med två spelare och nya karaktärer travade vi iväg på jakt efter en drake. Det stackars kreaturet tuggade av armen på en stroppig skogsman med värja men fick sedan skallen inslagen av en grinig bergsbo!!
Ska detta vara möjligt? Ingen av oss var seciellt bepansrad eller bra men lika fasen lyckades vi...
Detta mynnade ut i en regelrät utrotningskampanj där vi med drakskinnsrustningar, banevapen och en SPJUTKASTARE jagade drakar till lunch...

Men kul hade vi iallafall...

David


Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag har inget material men däremot ett förslag. Drakarna är för mesiga, de behöver men grov förbättring enligt min mening. Låt mig ge et ex.
Under ett äventyr med två spelare och nya karaktärer travade vi iväg på jakt efter en drake. Det stackars kreaturet tuggade av armen på en stroppig skogsman med värja men fick sedan skallen inslagen av en grinig bergsbo!!
Ska detta vara möjligt? Ingen av oss var seciellt bepansrad eller bra men lika fasen lyckades vi...
Detta mynnade ut i en regelrät utrotningskampanj där vi med drakskinnsrustningar, banevapen och en SPJUTKASTARE jagade drakar till lunch..."


Ni har då missat vad en drake är i Khelataar. De har inte de drakskinn som vi känner till från bl.a. Drakar och Demoner. De är inte så stora heller utan är ungefär i storlek som en noshörning i vår värld, fast väger något mindre än t.ex. Trubbnoshörningen i Afrika.

Det nämns inte ens att dagens drakar i Khelataar kan spruta eld, så det närmaste man kommer en "standardiserad" drake är utseendets form. I övrigt är det mycket lite som är som drakarna beskrivs i DoD och framförallt så finns inga drakskinnsrustningar som skyddar extra bra och tål oerhört mycket etc...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Intressant....

Roligt att det fortfarande finns folk som spelar Khelataar....Som enligt mig är det bästa svenska rollspel någonsin.....!!!

Nåväl....Jag håller själv på att skriva en fantasy add-on till Khelataar.....Kan det vara intressant????
Det är alltså lite enkla regler för hur man ska gå tillväga om man vill ha lite mer fantasy i sitt khelataar osv...ex hur man skapar en Alv eller Dvärg....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Roligt att det fortfarande finns folk som spelar Khelataar....Som enligt mig är det bästa svenska rollspel någonsin.....!!!"

Kanske inte det bästa...men världen är klart intressant, som precis som Gondica har lyckats avskaffa de typiska och vanlig och utnötta raserna alver, dvärgar och orcher, och funkar lika bra för det... Reglerna är också bra, men kan vara lite väl mycket räknande för att få fram sekundära attribut etc... Blir många decimaler som skall avrundas /images/icons/smile.gif

"Nåväl....Jag håller själv på att skriva en fantasy add-on till Khelataar.....Kan det vara intressant????
Det är alltså lite enkla regler för hur man ska gå tillväga om man vill ha lite mer fantasy i sitt khelataar osv...ex hur man skapar en Alv eller Dvärg...."


Ops.../images/icons/smile.gif sa just att världen var bra utan dvärgar och alver *skratt*...

Men självklart är det intressant, som man sett på andra personer i forumet så anser de att fantasy inte är fantasy utan t.ex. alver. Så man får väl offra sig till det också, så att de kan få nöjet med de ändå i praktiken bra reglerna.

Riddaren - som undrar var KON är en sekundär egenskap


Även den bäste har dåliga dagar
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
"Men självklart är det intressant, som man sett på andra personer i forumet så anser de att fantasy inte är fantasy utan t.ex. alver"

Personligen så anser jag att det mycket väl kan vara fantasy trots att man inte har med Alver eller Dvärgar.....
Men det är roligt med många raser....Inte för många...Men några iaf...

"som undrar var KON är en sekundär egenskap"

KON är en primär grundegenskap som man ska slå fram...Tyvärr har den hamnat på baksidan på formuläret bland dom sekundära.....

Sås och Potatis!!

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspsleszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspsleszonen</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"KON är en primär grundegenskap som man ska slå fram...Tyvärr har den hamnat på baksidan på formuläret bland dom sekundära....."

Jag vill också ha den som primär, men det är inte bara där, i så fall det är fel... KON står som sekundär även i Encyklopedia Digoni, t.ex. på sid 24.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Okay, jag vet följande och visst är det bra att det för en gångs skull finns drakar som går att besegra utan att du behöver vara påsmockad med magiskt bjäfs och ha level fyrtioelva men ändå!
Det är ju drakar för sjutton, okay om de är lika smarta som en tax men när jag tänker på en drake så ser jag ett stort rovdjur som står högst upp på näringskedjan. Gämförelsen med en noshörning var väl bra men betänk att du utrustar denne med vingar och rovdjurständer så är det en varelse du absolut inte vill möta, än mindre kan besegra om du är en nybörjarkrigare med din farsas gammla slägga.

drakskinnsrustningar som skyddar extra bra och tål oerhört mycket etc...

Tja.. Jag har för mig att drakskinn skuddade som ringbrynja men vägde som läder, om jag inte har helt fel.

David -Bevara drakarna, döda en bäver!

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>De är inte så stora heller utan är ungefär i storlek som en noshörning i vår värld,</I>

Noshörningar är iofs också ganska, um, hoptryckta saker, med korta ben och så. De har sin kroppsmassa i en enda stor klump, och det är lätt att <I>uppfatta</I> dem som mindre än de är, jämfört med kreatur med långa ben/armar.

Jag brukar jämföra dem med T-rex; kanske lite överdrivet, men säg "tänk Jurassic Park" när spelarna vill springa fram och hacka med sina svärd, så tänker de efter lite först. (-:

<I>framförallt så finns inga drakskinnsrustningar som skyddar extra bra och tål oerhört mycket etc...</I>

Nämns inte drakskinn under 'Magiska substanser' i Encyklopedia Digoni? Jag brukar blankt ignorera det (föreställer mig tvärtom Khe-drakskinn som rätt <I>tjockt</I> - åtminstone som en dunjacka, och styvt därefter rakt igenom - men jag tror att det finns som nerskriven och tryckt regel, jo.

Sen ska man kanske inte glömma att bergsfolkets legender talar om en drake som var stor som Queen Mary (skeppet, alltså) och som pratade. Det kanske inte finns några såna på ön <I>numera</I>, men...
Nightowl brukar med stöd av det vägra kalla femmetersdrakarna för "drakar" och översätter deras khelataariska namn istället; flygbestar.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag håller själv på att skriva en fantasy add-on till Khelataar.....Kan det vara intressant????
Det är alltså lite enkla regler för hur man ska gå tillväga om man vill ha lite mer fantasy i sitt khelataar osv...ex hur man skapar en Alv eller Dvärg....</I>

Varför inte? Det finns ju en Khelataar-bana till 'Heroes of Might and Magic III', så... (-:

Och jämfört med de flesta andra spelvärldar så är det ju ofantligt lite av Gordir som man egentligen har <I>sett</I> och vet nånting om; en isolerad ö stor som Skandinavien mitt ute i havet, en omtalad men inte sedd kontinent ett par veckors seglats mot väster (upptäckt för 22 år sedan), gamla legender om en annan kontinent någonstans långt österut...

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Nämns inte drakskinn under 'Magiska substanser' i Encyklopedia Digoni? Jag brukar blankt ignorera det (föreställer mig tvärtom Khe-drakskinn som rätt tjockt - åtminstone som en dunjacka, och styvt därefter rakt igenom - men jag tror att det finns som nerskriven och tryckt regel, jo."

*Kollar*...jo, sidan 50, men så liten osv...så tycker inte jag att rustningen skyddar som en ringbrynja, men framförallt inte så bra som andra drakar till andra spel gör.

Tänderna gör svårare skada, men inte så märkvärdigt värre (+1).

Flygbestar var ett bra ord /images/icons/smile.gif

Jo...Tacq var ju 200 m, men inte de nu levande.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag vill också ha den som primär, men det är inte bara där, i så fall det är fel... KON står som sekundär även i Encyklopedia Digoni, t.ex. på sid 24.</I>

Visserligen, men nog är den väl primär så det räcker - reglernas själva definition på sekundära är ju att man inte slår fram dem, utan räknar fram dem på basis av de
andra.

När KON väl hade hamnat därbak och gått i tryck så var det väl svårt att göra nåt åt saken, men i den uppgradering av regelsystemet som Wastelands ju är, så har den hamnat bland de primära där den hör hemma.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Drakarna är för mesiga, de behöver men grov förbättring enligt min mening.</I>

Jo - många av de mer "extrema" varelserna har inte riktigt motsvarande extrema spelvärden. Jag retar mig mest på bergstrollen, som borde väga runt ett halvt ton med den storleken, och som har nävar som basketbollar (um, i ren storlek, alltså) men <I>som inte har nån Skadebonus!</I>  Jag brukar dra till med 5-6.

<I>Detta mynnade ut i en regelrät utrotningskampanj där vi med drakskinnsrustningar, banevapen och en SPJUTKASTARE jagade drakar till lunch...</I>

Tja, spjutkastare borde vara ett rätt hyfsat vapen mot drakar... om man bara kan få dem att sitta stilla medan man laddar och riktar in åbäket. (-:

--
Åke
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja men i khelataar är tillskillnad från "vanliga" fantasy spel alla legender om monster och skatter inte automatiskt sanna.

Per
 
Top