Nekromanti Khelataar

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Någon mer än jag som spelar detta eminenta rollspel från tragiskt bortgågna Lancelot Games? Wastelands verkar vara deras enda produkt som spelas något sånär utbrett fortfarande.

Så de så!
 
<I>Någon mer än jag som spelar detta eminenta rollspel från tragiskt bortgågna Lancelot Games?</I>

Finns ett par mer-eller-mindre aktiva kampanjer, och rätt många på is, som jag vet om. Kefka här på forumet har en.
Vet inte hur mycket Wastelands som spelas; alla säger att det är mer populärt än Khelataar (var det då definitivt för ett antal år sedan), fast på Lancelot-listan är det många fler som gillar att prata Khela. WL-spelare kanske är lurkers av naturen eller nåt...

<I>Wastelands verkar vara deras enda produkt som spelas något sånär utbrett fortfarande.</I>

Western då? (-:

--
Åke
 
Re: Khelataar/Wastelands

Vi spelade Wastelands här i Linköping innan mitt eget Terra Draconis blev åtminstone nästan klart och jag som enda SL helt despotiskt bestämde att vi skulle spela det i stället (flera av oss är nog också lite, lite mer för fantasy). Skulle jag dock spelleda/spela något annat än TD så ligger Wastelands väldigt bra till.
Beträffande Khelataar så har jag spelat det väldigt lite och blev nog mer avskräckt av spelledaren än spelet i sig...

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Aaaa Khelataar ett utmärkt spel som dock skulle tjäna på att få motorn lagad eller trimmad.. ( reglerna behöver modifiering eller förbättrad för lättare användning )
Tyvär så när Khelataar kom fanns det liten marknad för ett low fanasy spel..
Och värden i sig är exelent tyvär så gillade inte mina spelare den och jag själv är nog inte värdens främsta Khelataar SL.. *ler*
MEN Khelataar har en framtid tyvär behövs lite mer arbete på regelsystem annars är den redo för strid..
 
Absolut!!!!!!!!!!
Jag har faktiskt tänkt att dra igång en kampanj nu till helgen.....Vår Spelgrupp firar faktiskt 10 (+/- något år)års jubelium tillsammans med Khelataar då....

Skumt...Jag hade faktiskt tänkt att dra upp den frågan själv idag....Hmmmmmm..

Nåväl....hur aktivt är Khelataar på nätet då...Några som vet Någon/Några bra sidor???
Är främst ute efter utrustning, magi..och allt annat....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 
<I>Nåväl....hur aktivt är Khelataar på nätet då...Några som vet Någon/Några bra sidor???
Är främst ute efter utrustning, magi..och allt annat....</I>

Finns lite grann... Det snackas om rätt olika relaterade grejor på Lancelot-listan - mer allmänt filosoferande än grejor som är direkt användbara i scenarier, men hr Sieurin (Nightowl) släppte en rätt tung magikoncepts-genomgång för ett par år sedan, som ska ligga arkiverad där. Listans FAQ finns på
<A HREF="http://www.egroups.com/files/lancelot/lancefaq.htm" target="_new">http://www.egroups.com/files/lancelot/lancefaq.htm</A> Sen kan jag väl göra reklam för min egen Khe-sida också. Där finns lite av varje, plus länkar till ett par andra sajter. Ligger på
<A HREF="http://www.algonet.se/~khelatar/khe/attic.html" target="_new">http://www.algonet.se/~khelatar/khe/attic.html</A> -- Åke
 
Jag spelar det, så du är inte ensam iaf /images/icons/smile.gif.

Per
 
<I>Khelataar har en framtid tyvär behövs lite mer arbete på regelsystem annars är den redo för strid</I>

Ta Eon-reglerna då; det är så mycket i dem som ser ut att vara klonat från Khelataars ändå. (-:

Khe-reglerna, med kvalitetsgrader på slagen och rollspelade strider, var <I>långt</I> framme jämfört med de andra spel som fanns på marknaden när det kom, men det tjänar på lite puts här och var, jo. Det är framför allt tre grejor:
Erfarenhetssystemet är überkrångligt till max (tips: lägg upp färdigheterna på ett kalkylblad i Excel), magisystemet kan man lika gärna byta ut, och RP-skapandet saknar en massa bakgrundsgenerering som fænimej borde vara obligatorisk i ett spel om ett klanfolk.
Stridssystemet är rätt ok (förutom de tämligen bökiga initiativen), men är inte särskilt användarvänligt <I>skrivet</I>; saker står i löptext som borde varit uppställt i tabeller o dyl. När Wastelands kom trodde många att stridssystemet där var en starkt förenklad version av Khelataars - men skillnaden är egentligen inte särskilt stor alls, WL:s är bara mer pedagogiskt förklarat.

<I>Mitt</I> största problem med det publicerade spelet är Världsboken - historiekapitlet får mig mest att undra vad mondigon Berin Volbar egentligen röker...

--
Åke
 
det måstejag ju bara få tag i!
var hittar man det? jag har fortfarande riktig kommit på hur man navigerar rollspel.nu riktigt... lite hjälp hade vatt bra...

Så de så!
 
jag älskar khelataars stridssystem, men det kan vara rätt segt innan man kommer in i det... inte lika kritiskt som western dock (dueller är iochförsig skitkul, dvs om man är snabbast)

Så de så!
 
Magi systemet var det som jag diggade mest i Kheltataar det var coolt..
En del ar reglerna bör ses över.. ( tyvär var det några år sen jag sist läste in mig i reglerna så jag kan inte vara vidare precis.. Tyvär )
 
På tal om regler....

Jag kan inte minnas att det står någonstans hur man förbinder sår och stoppar blödningar i Khelataar....Något som finns med i Wasteland iofs, så det är ju bara att föra över det......

"historiekapitlet får mig mest att undra vad mondigon Berin Volbar egentligen röker..."

Kanske en Xeromphalina campanella....Vad vet jag???


Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 
<I>Jag kan inte minnas att det står någonstans hur man förbinder sår och stoppar blödningar i Khelataar....</I>

Med bandage, kompresser och varmt vatten? (-:
Vanligtvis med färdigheten Första hjälpen, eller Läkekonst (regelmässigt har jag för mig att det går med Örtmedicin också, men det känns lite B att använda den till akutmedicin).

<I>Något som finns med i Wasteland iofs, så det är ju bara att föra över det......</I>

Det mesta (fast inte riktigt allt) i WL-systemet är bra att ha till Khelataar, då de i mångt och mycket är Khe-reglerna 2.0 - baserade på samma grundsystem, skrivna av samma konstruktör, men gjorda ett år senare.

--
Åke
 
<I>var hittar man det? jag har fortfarande riktig kommit på hur man navigerar rollspel.nu riktigt... lite hjälp hade vatt bra...</I>

Rollspel.com, menar du...
Tja, man tittar under rubriken 'Andra Rollspel' i den högra spalten, och klickar på länken 'Khelataar'. På den sidan som man kommer till sen finns de olika länkarna i framen till vänster.

--
Åke
 
Hur fungerar reglerna?

Hur fungerar egentligen Khelataars regelsystem? Vad har det för fördelar och exakt vad är det som gör det så långsamt? Det skulle vara kul att få reda på grunderna.

Ridjeck
som ibland letar gratisrollspel på nätet bara för att få jämföra reglerna
 
Re: Hur fungerar reglerna?

Tja, det första problemet är väl när man ska skapa rollpersonen, endel härleda egenskaper är ett rent helvete att räkna ut om man inte har miniräknare. Färdighets systemet innehåller olika kavlitets grader. Själva stridssystemet bygger på manöverpoäng, olika handlignar kostar olika manöverpäng, exempel på handlingar är krafitigt hugg, snabbt hugg, undanmanöver,blockad,grepp osv. I skadesystemet får man först fram vilken typ av skada det är (lätt ,dödlig osv) och ett värde man ska klara (kallas kroppspoäng men är rätt mycket chock värde också) samt permanenta skador.

Per
 
Back
Top