Nekromanti Khelataar insikt och efterköpsbeteende

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Jag köpte i blindo rollspelet Khelataar på tradera. Det jag köpte innehåller:

1st karta i fyrfärg
2 st Världsboken svensk text storlek A4
1st tidning eller Khelataar Eilapam
2 st Regelböcker
1st häfte Rollformulär i A4
1 st Karta svart vit
2 bilder på the fighter
2 st rollfigurer typ spelpjäser
1 st plastfot till spelpjäs 1 st verkar fattas
2 st tio sidiga tärningar
3 st vanliga tärningar
1 st vanlig tärning

För detta gav jag 175 kr inklusive frakt (106 för själva spelet resten var frakt).

Först och främst undrar jag om detta var ett bra köp? Var det billigt? Dyrt? Är spelet nått att ha?

För det andra köpte jag som sagt spelet i blindo, jag vet tidigare ingenting om det och hade inte ens hört talas om det.
Vad jag förstått utspelar det sig på ön Khelataar där det finns X antal stammar som strider mot varandra i en tidsperiod motsvarande järnåldern (kollat på internet, det har inte kommit än så har inte kunnat läsa i böckerna). Jag skulle därför vilja ha mer information om spelet. Vilken känsla får man när man spelar spelet? Hur avancerade är reglerna? Är det ett bra rollspel även idag (om det ens var det då)? Fördelar? Nackdelar? Ja allt ni kan komma på och kommentera om angående spelet är jag väldigt tacksam för :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Khelataar är lite som en något mer fantastiskt vikingaspel, med mycket regler (en del riktigt schyssta, andra klumpiga). Scenarion är ofta lågmälda (men inte alltid) av typen byafejder och kostölder. Finns väldigt få monster/dungeons i spelet. Strid är en intressant tanke som fungerar som ett taktiskt minigame, men skiner egentligen som ett duellspel mellan två kombattanter. Vid större strider eller ojämna antal blir det supersegt och rätt obalanserat (the wrong kind of obalanserat). Spelet är ett typiskt nittio-talsspel - mycket regler, mycket simulation av världen och en hel del culture gaming.

Priset verkar schysst. Synd att du inte fick boxen, den har ett kuriosa-värde av att kanske vara det porrigaste omslaget ett spel hade haft vid tiden för släpp (och som fick många tonårspojkar att köpa spelet bara för det, misstänker jag).

Omdömen jag hörde om spelet under 90-talet var typ "ett mer avancerat men tråkigare Drakar & Demoner).
Måns said:
Jag har boxen, men inte spelet, så en deal är möjlig /)
RasmusL said:
...och varför köpte du en porrbox utan spel? :p
chrull said:
RasmusL: Den frågan svarade på sig själv :D
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Khelataar är ett väldigt svenskt 90-talsspel. Grisodligt som tusan, med väldigt klen magi vill jag minnas. Vet inte hur reglerna är men jag gissar att de är rätt föråldrade. Jag tror det var det tredje spelet som Lancelot Games släppte och de har skruvat ner på detaljismen något, men med dagens mått är det kanske en del ändå. Khelataar är annars mest känt för sina väldigt missvisande omslag. Flashig Fantasy på omslagen (och boobs), men grisodlig culture gaming på insidan.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Khelataar är skitig, gritty low fantasy med inspiration från europeisk järnålder. Reglerna är komplexa, strid är dödligt, magi är långsamt och absolut inte flashigt. Det lämpar sig inte för episka rädda-världen-kampanjer och heller inte för rotlösa sword n sorcery äventyrare. Istället är det grisodling och culture gaming som står i fokus. Med fördel gör man rollpersoner som är släktingar inom samma klan och ritar upp en enorm relationskarta med mängder av sociala och politiska intriger. Tänk isländska sagor, släktfejder, giftermål och blodshämnd. Lägg till en gnutta mystik, rituell magi och andeväsen.
 

Galten

Veteran
Joined
10 Feb 2013
Messages
125
Location
Stockholm
Då de tidigare har svarat angående setting och grundpremiss (grisodling) så tänkte jag ge lite svar på huruvida det var ett bra köp rent ekonomiskt och om det är ett bra köpt.

Khelataar är inte någon storsäljare på begagnat-/samlarmarknaden men 106 + frakt är en relativt bra deal. Vet vilken auktion det gäller (har koll på sådant) så jag vet att du fick med boxen också. Ett komplett Khelataar går för runt 100:-, kanske lite mer i om det är i bra skick. Nu fick du med Eilapam men den får du för runt 50:-.

Dessutom fick du extra regel och världsbok, men det är inget du får speciellt mycket för. Med en liten brasklapp där, i det första trycket av spelet så blandade man ihop omslagen till böckerna med vad själva innehållet var. Så Regelboksomslaget har Världsbokens innehåll och vise versa, det är en liten kuriosa som kanske kan ge lite för en samlare.

Frågetecknet är dock de andra prylarna, det ingick inga spelpjäser eller lösa bilder, Så frpgan är var de kommer ifrån? Någon som klippt och klistrat från häftena?

Så kontentan är att du gick en relativt bra deal men inget du pensionera dig på om man säger så. ;)

// G
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag gillar Khelataars värld men ogillar reglerna. Jag skulle tipsa dig om att spela med rollspelsreglerna Järn eller Burning Wheel istället.

Järn
rollspelssmedjan.wordpress.com/2013/07/18/jarn

Burning Wheel
www.burningwheel.org
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Jag måste ivrigt protestera mot allt illasinnat förtal om att det skulle saknas bröst även inuti spelet! Så är icke fallet! Man skulle ju t o m kunna misstänka att spelets mode designats i syfte att maximera exponeringen... :wink:
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,161
Har någon satt sig ned att räkna antalet män, kvinnor och hbtai personer avbildade ännu?
Minns att det fanns åtminstone en man med örhängen avbildad.
 
Top