Nekromanti Khazimbergen, dvärgafästen och annat(?)

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Ska spelleda på onsdag var det tänkt. Mina spelare ska ut och resa, från Trollhem i Soldarn, till Khazim-Renk-Ghor, och sedan därifrån bege sig ut på en liten expedition i bergen. Nu är frågan, hur tar man sig till Khazim-Renk-Ghor? Vilka vägar finns? Hur ser de ut?

Någon som har några tips eller förslag? Kanske rentav nån som spelat/spellett ungefär samma resa?

Sen kom jag och tänka på en annan sak, när jag letade i 'Dvärgar' efter info om dvärgafästet, nämligen dvärgiskt uttal.
Uttalar dvärgar khazim som chazim? krell-kharz som krell-charz?
rukh som ruch? Isåfall har mitt uttal varit fel hela tiden... men ch-ljudet låter fel tycker jag, så jag kommer fortsätta uttala orden på mitt sätt :gremtongue:

//Boboliwsy - trött, men kan inte sova
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Några vägar genom Sunariskogen lär inte finnas, med tanke på fientligheten mellan alver och dvärgar. Detta leder till att jag skulle förlägga resvägen genom Soldarn, Västmark, Damarien osv(?) och därifrån upp i bergen.

Angående uttal så tror jag att det ska uttalas med "ch", men jag har (precis som du) uttlat det fel hela tiden och tycker precis som du att det låter fel.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
vägar

Några vägar genom Sunariskogen lär inte finnas, med tanke på fientligheten mellan alver och dvärgar. Detta leder till att jag skulle förlägga resvägen genom Soldarn, Västmark, Damarien osv(?) och därifrån upp i bergen.
det finns en sunkig väg rakt igenom skogen till dvärgfästet. Tillochmed för alver är handel intressant. Vägen passera förbi en alvstad som heter "vänskap till människorna" eller något ditåt. Bästa resvägen borde vara till Asharien via trollhemsvägen och svänga vänster vi skyltning mot khazim-renk-Ghor :gremblush:...

/Ceram, har en Asharien & Soldarnkarta att titta på men inte i närheten just nu...
 
Top