Nekromanti Khalashnikov / armborst

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Jag undrar mest bara varför spelledare är så ogina vad det gäller en dvärg och hans Krell-Khan, det stora dvärgiska automat armborstet som tar tre man att skjuta med?

Är det någon annan som har samma problem?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
ksp m/36

"Jag undrar mest bara varför spelledare är så ogina vad det gäller en dvärg och hans Krell-Khan, det stora dvärgiska automat armborstet som tar tre man att skjuta med?"

Hade du någonsin gjort lumpen under den tiden som ksp m/36 fortfarande fanns i förband så hade du förstått varför. Härket ansågs vara mobilt, och ska följa med förbandet under snabb framryckning, trots att det med enkellavettage väger femtio kilo och kräver typ tre pers för att förflytta (enbart två pers att skjuta med, dock). Tro mig, du vill inte göra det, så jag förstår faktiskt inte vad du ska med en sån till.

Sen finns den andra möjligheten också: spelledaren har inte gjort lumpen och har aldrig drabbats av ksp m/36, och inser därför inte hur tung och förjävlig ett sådant lavettmonterat härk är. De ser bara eldhastighet och konstaterar "urk vilket koboldigt vapen, det ska inte mina spelare få" - och glömmer helt bort att det egentligen hamnar i klassen "belägringsmaskiner", inte handeldvapen.

Slutligen finns också möjligheten att spelaren faktiskt har läst Dvärgar: Stenens Söner och insett att en Krell-Khan-Hon-Spaz faktiskt är en enorm nymodighet, som inte finns på den öppna marknaden än.
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Re: ksp m/36

om man har sina kontakter som min karaktär har så borde det inte vara några större problem att få tag i det, dessutom står det har jag för mig att det "borde" platsa i kategorin belägrins vapen men det står under kategorin armborst så man kan tekniskt sett välja som X-val, dessutom är det inte så nytt då dvärgarna använde det under det senaste tirak kriget.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Nej, jag förstår inte heller...

...vad spelledaren skulle ha emot det. Om tre av karaktärerna lägger en stor del av sitt kapital (och bärförmåga) på att släpa omkting på ett vapen som bara kan användas om man har flera minuter på sig att ställa upp det och är nästan helt orörligt efteråt så kan de väl göra det. Själv skulle jag ta ett normalt vapen och se till att skjuta först.

Att det dessutom kommer bli beslagtaget så fort de kommer till en stad är ju RP:nas problem.

/Henrik
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Jag förstår inte!!

Varför vill man ha en Krell-Khan-Hon-Spaz??????? När man ändå är igång kan man väll skaffa en katapullt också!!! Spelledaren över den gruppen borde ge dom en omgång!
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Re: Nej, jag förstår inte heller...

I och för sig.... men.... nä jag tycker inte att man behöver vara så petig. men du har rätt. det skulle vara mitt problem att handskas med men du hade fel på det där med kapitalet. det skulle inte vara så dyrt eftersom man skulle kunna ha det som X-val när man gör karaktären.
 
Top